זה אכן נכון, אבל לא לזה התכוונתי.מה? זה שהיא הגיעה לדירה של בעלה והתגברה ברגע האחרון?
טוב, אני לא אפרט מעבר בצורה הזאת (של אמירה מחוץ לסיפור)
אבל אם אמשיך לראות שזה לא מובן - אז...
אפשט יותר את האמירה.
זה אכן נכון, אבל לא לזה התכוונתי.מה? זה שהיא הגיעה לדירה של בעלה והתגברה ברגע האחרון?
אם לא שמנו לב אליה בכלל,למשל, בפרק הזה (וגם בפרק 15, למשל) יש פואנטה והדגשה חזקה שדילגתם עליה. לא שמתם לב בכלל שהיא קיימת.
האם יש צורך לחדד אמירות?
מניחה את השאלה כאן, אולי אפתח אפילו סקר בנושא בהמשך.
אבל חושבת שסיפור אמור איכשהו להיות די ברור בפעם הראשונה.אם לא שמנו לב אליה בכלל,
כדאי להדגיש אמירות.
אחרי הכל, אנחנו די מדגם של קהל היעד, לא?
אלא אם כן תכתבי את האמירות במפורש בהמשך,
ואז נקרא את הסיפור פעם שניה במבט אחר.
סיקרנת.שאלה נוספת לי אליכם (הפעם במהות העלילה, לא דקדוקית)
אני מתלבטת מאד אם להישאר בסיפור העמום משהו, הנוגע לא נוגע או לכתוב דברים בצורה מפורשת יותר.
בדרך כלל- הנטיה הראשונה של סופר היא: רק לא לחטוא בפשטנות.
אך הסיפור הזה מורכב. מתאר תהליכים נפשיים ומנגנוני הגנה של הנפש.
למשל, בפרק הזה (וגם בפרק 15, למשל) יש פואנטה והדגשה חזקה שדילגתם עליה. לא שמתם לב בכלל שהיא קיימת.
האם יש צורך לחדד אמירות?
מניחה את השאלה כאן, אולי אפתח אפילו סקר בנושא בהמשך.
אם לא שמנו לב אליה בכלל,
כדאי להדגיש אמירות.
אחרי הכל, אנחנו די מדגם של קהל היעד, לא?
אבל חושבת שסיפור אמור איכשהו להיות די ברור בפעם הראשונה.
אכן, לכן אני מייחסת לכך משמעות רבה.אם לא שמנו לב, מישהו צריך לדאוג לזה
הבעיה היא שמה שהבנו אנחנו יודעים, לעומת זאת, אין לנו ממש דרך לדעת את מה שפספסנו, כי אם היינו יודעים לא היינו מפספסים וכו'...אכן, לכן אני מייחסת לכך משמעות רבה.
ודוגמת ובודקת לאורך כל הדרך את הבנת הקוראים.
אשמח אם עוד קוראים יגיבו אם הם מבינים שיש פה משהו נוסף - שאוכל לוודא את הנושא.
או שהבנו ואנחנו חושבים שזה מובן מאליו ושלא לזה התכוונתהבעיה היא שמה שהבנו אנחנו יודעים, לעומת זאת, אין לנו ממש דרך לדעת את מה שפספסנו, כי אם היינו יודעים לא היינו מפספסים וכן על זו הדרך
למרות שגם החניה של פרופ' גפן היתה ריקה, ולא תאוייש לפני שעות החשיכה
לא יודעת אם לזה התכוונת @R DESIGN אבל אני לא הבנתי כל כך מה קורה פה."בוקר טוב", נשמע קולו הרם של ישראל גפן מהכניסה.
נכוןהבעיה היא שמה שהבנו אנחנו יודעים, לעומת זאת, אין לנו ממש דרך לדעת את מה שפספסנו, כי אם היינו יודעים לא היינו מפספסים וכו'...
"מטושטשת וחיוורת? שני?" זקף ישראל גבה, "אבל אם לא שני – מי יעזור להם? רק הבת שלנו מסוגלת לנהל בית מבריק, מגזין מושלם, לתמוך בבעל מבולבל ובמשפחה ללא אב שחוגגת לידת נכד".
סודה נמעך שם.
בקריאה חוזרת זה צורם לי אפילו יותר.לא יודעת אם לזה התכוונת @R DESIGN אבל אני לא הבנתי כל כך מה קורה פה.
מהמשפט הראשון נשמע שאבא של שני לא בבית ולא אמור לחזור עד הערב.
במשפט השני הוא בבית, או שבדיוק הגיע.
(זה קשור איכשהו לבעיה החמורה של מנכ"ל העיתון?)
(אם כי @ארבע גרמה לי לחשוב בהודעתה שמדובר כאן על נתון מסוים שקשור לבעלה ואף אחד חוץ משניהם לא יודע עליו)
אני יודעת,דווקא לא חשבתי על זה (:
אני מזהה פה כוחנות סמויה מצד ישראל, וצורך להיות צודק תמיד גם על חשבון אחרים. גם כשהוא עושה חשבון מה ייטיב עם החולים - הוא לא שוכח את האינטרסים הפרטיים שלו.- פרק 15 -
"זו היתה תקופה של הידרדרות רפואית חמורה, והמורל שהידרדר בעקבותיה", משתפת אותנו בכאב רוחמי שטרן, עו"סית קלינית, שהתמודדה בעבר עם המחלה. "הקושי הגדול ביותר היה הנטישה הכואבת של מנהל המחלקה ואיתו שאר הרופאים הבכירים (מדובר במשבר הכוחני מצד בכירי מחלקת נוירוכירורגיה בשנת 2008. הנהלת בי"ח האשימה את הרופאים שמחזיקים את החולים כבני ערובה, ולא מעניקים אף לא טיפול בסיסי כדי שתיכנע לדרישותיהם. א.ר.) - - "
שני הרימה מבטה מהמסך ושפשפה עיניים בתדהמה:
אלישבע רוט, ממך לא הייתי מצפה לשגיאת תחקיר גסה שכזו, נזפה חמורות בכתבת.
נטישה כואבת של מנהל המחלקה? בני ערובה? אפילו לא היית צריכה להתאמץ.
מספיק שהיית שואלת את העורכת שלך, גב' רוט. היא יכלה לספק לך מידע אמין ומדויק על מה שבאמת התרחש אז.
***
אחרי הברית של יהונתן, משפחת גריי עברה לגור חודש אצל ההורים של שני, כמו אחרי כל לידה.
שני נהנתה מהפינוק של אמא שאין לו תחליף. דניאל נהנה מהעזרה של אסתי בטיפול בעולל ובאחיו הגדולים.
בערב אחד נדיר שישבו ישראל, אסתי, שני ודניאל ורננה הרדומה בסלון - שיתף אותם פרופ' גפן בבשורה: "אנחנו מגישים מחר מכתב התפטרות למנכ"ל בי"ח. לא נשתוק עוד מול המהלכים הפוליטים והכלכליים שלו".
"אנחנו?" שאלה שני.
"בעיקרון - מכתב ההתפטרות שלי כבר מוכן. מאמין שיתר בכירי המחלקה יפעלו מתוך מחוייבות לאתיקה הרפואית וילכו בעקבותיי".
"המחוייבות שלכם היא לחולים, לא?" העמיד דניאל פני תם, "בראש ובראשונה, צריך לחשוב עליהם. הם נשארים בלי כלום. כמו כדור במשחק אכזר וחסר רחמים".
"חסר רחמים?" גבותיו של ישראל התרוממו בזעף שקט, "חסר רחמים זה להישאר במחלקה כשידיך, למעשה, קשורות. אין כוח אדם מספק, אין יכולת אישפוז תקינה, והמשאבים מוקצים לתיירות מרפא על חשבון החולים הקבועים... אך את פרופ' שפירא זה לא מעניין. מעניינת אותו רק היוקרה האישית שלו והמאזן הכלכלי של בית החולים".
"זה לא קצת כוחני מידי?" פקפק דניאל בקול. "אין דרך אחרת להגיע להבנות בלי להשאיר את החולים ללא רופאים?"
"מה שלא הולך, הולך בכוח", השיב פרופ' גפן. "עשיתי הכל כדי למצוא פתרונות, אך אין עם מי לדבר בצד שכנגד. אין לי ברירה אלא לעזוב. לא יכול יכול יותר לפעול בניגוד למצפוני. מתוך מחויבות לשבועת הרופא, ולחולים עצמם - אני נאלץ להתפטר".
"ואז - מה?" דניאל המשיך. למרות שהיה עייף כמו בכל סוף יום התמחות ארוך. ולמרות - שהפרטנר לדיון היה פרופסור גפן.
"ואז פרופ' שפירא יכנע", חיוך מנצחים עלה על פניו של ישראל גפן.
"ואם לא?" התעקש דניאל.
"לא. בסוף הצדק ינצח, והעמידה על העקרונות", אמר ישראל בקולו הדידקטי. כאילו מדבר לרננה שנרדמה כבר מזמן, ראשה שעון על דניאל, ולא לאביה שנלחם בעיניו הטרוטות.
"תלמד כלל לחיים: מה שלא הולך בכוח, הולך ביותר כוח".
דניאל ליטף את תלתלי הזהב של רננה והניח לראשו הכבד להישמט הצידה. מתיר לעצמו לעצום עיניים לרגע.
באחר הצהרים אחד, כששני סיימה לארוז בקדחתנות את כל חפציהם המרובים לקראת החזרה הביתה, ודניאל דחף את המזוודות בתא המטען הכורע תחת העומס - הם חיפשו את ישראל כדי להיפרד ולהודות פנים אל פנים.
הנייד שלו היה מנותק, ואסתי לא ידעה לאן הלך.
שני ודניאל התעכבו קצת, כי אסתי התחילה לדאוג, והם לא רצו להשאיר אותה לבדה.
סוף סוף נשמעה נהמת המנוע המוכר מהחניה. דקה עברה וישראל גפן הפציע בכניסה כשחיוך ניצחון מעטר את פניו. "הקפיצו אותי הבוקר בדחיפות לבי"ח. אנחנו אחרי חתימה על מסמך הבנות ארוך. הדרישות שלנו התקבלו".
מבטיו המרוצים נעו על פני הנוכחים כולם, אך התעכבו בעיקר על דניאל.
דניאל משך בכתפו, "יפה. כל הכבוד. אז צדקת".
"אני תמיד צודק", אמר ישראל גפן ופלט את הציחקוק הקבוע.
***
מה לעשות עכשיו? שאלה שני את עצמה.
הייתי אמורה לסיים את זה מזמן. לא למצוא את עצמי שוב בבוקר, אחרי לילה שלם, עוברת על כל הכתבות בפעם-המי-יודע-כמה ומוצאת טעויות כמובן.
הביטה בשעון, הוא הורה לה למהר למטבח להכין סנדוויצ'ים לילדים.
בלי לחשוב ובלי לתכנן, ידיה נעו על המקלדת במהירות:
"התקופה הקשה ביותר היתה בעת הכשל החמור של בית החולים: המחסור בכוח אדם היה עצום ויכולת אישפוז ירודה (המצב השתפר רק לאחר צעדו האמיץ של מנהל המחלקה ויתר הרופאים הבכירים שהתפטרו בעקבותיו, מתוך מוסריות ודאגה כנה לחולים. צעד זה שינה את פני המחלקה מן הקצה לקצה באופן מוחלט. א.ר.)"
א.ר.? ש.ג.? הקוראים לא יבינו מה קרה לעורכת. אז למחוק את ראשי התיבות לחלוטין?
המחשבות עפו במוחה של שני תוך ריצה בהולה למטבח, שליפת פרוסות, ירקות, ביצים, קטשופ, גבינה צהובה והכנה מהירה של הכריכים.
מבטה נפל שוב על השעון.
מאוחר, מאוחר ממש. איך זה שאף אחד מהילדים עדיין לא קם?
זהו שחשבתי על זה גם בקריאה חוזרת, אבל מה שעשה בשביל החולים קצת ערער לי את הקביעה הזו. ומה שעוד, מאמינה שהכוונה למשהו עמוק יותר.גם כשהוא עושה חשבון מה ייטיב עם החולים - הוא לא שוכח את האינטרסים הפרטיים שלו.
הוא שם, בלי להיות מודע לכך, את האינטרסים שלו לפני האינטרסים של החולים.זהו שחשבתי על זה גם בקריאה חוזרת, אבל מה שעשה בשביל החולים קצת ערער לי את הקביעה הזו. ומה שעוד, מאמינה שהכוונה למשהו עמוק יותר.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
18.06
י"ב סיוון
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
פוטושופ לצלמים
עם אופק עוגן
כלים מתקדמים, טכניקות חדשות ובינה מלאכותית בפוטושופ לצלמים בעידן 2024
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק ז
א שִׁגָּיוֹן לְדָוִד אֲשֶׁר שָׁר לַיהוָה עַל דִּבְרֵי כוּשׁ בֶּן יְמִינִי:ב יְהוָה אֱלֹהַי בְּךָ חָסִיתִי הוֹשִׁיעֵנִי מִכָּל רֹדְפַי וְהַצִּילֵנִי:ג פֶּן יִטְרֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי פֹּרֵק וְאֵין מַצִּיל:ד יְהוָה אֱלֹהַי אִם עָשִׂיתִי זֹאת אִם יֶשׁ עָוֶל בְּכַפָּי:ה אִם גָּמַלְתִּי שׁוֹלְמִי רָע וָאֲחַלְּצָה צוֹרְרִי רֵיקָם:ו יִרַדֹּף אוֹיֵב נַפְשִׁי וְיַשֵּׂג וְיִרְמֹס לָאָרֶץ חַיָּי וּכְבוֹדִי לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה:ז קוּמָה יְהוָה בְּאַפֶּךָ הִנָּשֵׂא בְּעַבְרוֹת צוֹרְרָי וְעוּרָה אֵלַי מִשְׁפָּט צִוִּיתָ:ח וַעֲדַת לְאֻמִּים תְּסוֹבְבֶךָּ וְעָלֶיהָ לַמָּרוֹם שׁוּבָה:ט יְהוָה יָדִין עַמִּים שָׁפְטֵנִי יְהוָה כְּצִדְקִי וּכְתֻמִּי עָלָי:י יִגְמָר נָא רַע רְשָׁעִים וּתְכוֹנֵן צַדִּיק וּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק:יא מָגִנִּי עַל אֱלֹהִים מוֹשִׁיעַ יִשְׁרֵי לֵב:יב אֱלֹהִים שׁוֹפֵט צַדִּיק וְאֵל זֹעֵם בְּכָל יוֹם:יג אִם לֹא יָשׁוּב חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ קַשְׁתּוֹ דָרַךְ וַיְכוֹנְנֶהָ:יד וְלוֹ הֵכִין כְּלֵי מָוֶת חִצָּיו לְדֹלְקִים יִפְעָל:טו הִנֵּה יְחַבֶּל אָוֶן וְהָרָה עָמָל וְיָלַד שָׁקֶר:טז בּוֹר כָּרָה וַיַּחְפְּרֵהוּ וַיִּפֹּל בְּשַׁחַת יִפְעָל:יז יָשׁוּב עֲמָלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְעַל קָדְקֳדוֹ חֲמָסוֹ יֵרֵד:יח אוֹדֶה יְהוָה כְּצִדְקוֹ וַאֲזַמְּרָה שֵׁם יְהוָה עֶלְיוֹן: