סיפור בהמשכים לא לבד- סיפור בהמשכים

פנינה שחורה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
חלק א'
"אמא, הם יהרגו אותנו?" רוזי הקטנה מחבקת אותי מאחור. קולות נפץ נשמעים מהחלון, אני אוזרת אומץ ומסיטה שוב את הוילון הכהה המכסה את תריסי החלון הישנים של הקומה השלישית .למטה ברחוב צועדים נשים ,ילדים ומעט זקנים. גברים צעירים לא נראים שם. רובם הצטרפו למתחתרת .

בפקודת הגרמנים כולם מתפנים מהעיר . הרחובות מופגזים על ידי הרוסים שהתמקמו בפרבר פראגה שמעבר לנהר הויסלה הצמוד לורשה . הם מנהלים משם את הקרבות , נחושים לשחרר את העיר בכל מחיר .נראה כי עוד מעט תהפוך כולה לעיי חורבות . "בום בום" קרבות הירי נשמעים היטב מפינת הרחוב .

"מתוקה שלי , את לא צריכה לפחד , אמא ואבא פה אתך" אני מתכופפת ומחבקת את הילדה הטהורה שלי. פניה מפוחדות מביטות בי באימה .

אף אחד לא יפגע בה. אף אחד לא יפריד אותה ממני. כך לפחות אני רוצה להאמין. הידים שלי רועדות ולא מקור. אמצע הקיץ עכשיו . את ההורים שלי וחמשת אחי לקחו הגרמנים באקציה של1942 זה היה סוף החורף אני זוכרת. אמרו אז שלוקחים אותם ליישוב מחדש אך אף אחד כבר לא האמין למילה של המרצחים. נותרנו רק אני עם בעלי יוסף ורוזילה הקטנטונת .

אחרי האקציה, החליט יוסף לממש את תכנית הבריחה שלנו . לילה אחד ארזנו מעט מטלטלים וברחנו מהגטו דרך תעלות הביוב . בחוץ חיכה לנו איגנץ איש המחתרת הפולנית עם תעודות זהות מזוייפות . הוא הביא אותנו אל הדירה ,בקומה השלישית של רחוב פרניצישקנסקה 8.

"אמא . אמא את שוב חולמת , אבא קורא לך" רוזי מנענת את זרועי פניה חרושות קמטים כשל אישה מבוגרת.

"אהה, כן בטח הנה אני באה" אני ממהרת להתעשת ולקום מהרצפה .על יד דלת הכניסה החומה מונח תרמיל הבד הגדול שארזתי. בחדר הפנימי אני פוגשת בפניו הדאוגות של יוסף. עיניו השחורות כהות יותר מתמיד.

"אני מקווה שהחלטת לשנות את דעתך ולבוא אתנו, אתה תסווה את פניך בחתיכת בד ,נאמר שאתה חולה .." אני מנסה שוב לפנות אל ליבו . יודעת שאני לא מדברת בהגיון. הגרמנים יורים בכל יהודי שהם מגלים בין המפונים. ומספיק בפולני אחד שיזהה את פניו של יוסף ויסגיר אותנו לגרמנים בעבור שני ליטר יש.

"לא שרה. לא שינתי את דעתי . אנחנו צריכים להיזהר יותר, דווקא עכשיו כשהרוסים כבר פה מעבר לוויסלה." יוסף מושך את שיערו הכהה לאחור.

דמעות מציפות את עיני כבר חודש שלם אנחנו דשים וחוזרים בעניין ואני מסרבת להאמין.

"אני דברתי עם ידיד ,אני אצטרף למחתרת הפולנית ואלחם עד שהשליטה על העיר תעבור לרוסים."

"כל כך קשה לי להיפרד , אני חוששת מה יקרה כשנהיה לבד, ואם לא יהיה לנו לאן לברוח ואם מישהו מאתנו לא יחזור" הקול שלי הופך ללחישות צורמות . הפחד. הוא חזק ממני .אבא ואמא הלכו. רוחלה, שיינא , שמעון, רבקהלה וחיימקה הקטן הלכו. ועכשיו אני צריכה להיפרד מיוסף.

הדמעות ממשיכות לזרום .אני בוכה . לא שמה לב לרוזילה שנכנסה לחדר ועומדת בפינה בחשש.

" שרה" אנחה נפלטת מפיו של יוסף "תזכרי את כל מה שעברנו יחד, איך טאטע הביא אותנו לכאן" מבטו מתחזק השחור שבעיניו מתחנן .מבקש. "טאטע נמצא אתך ועם רוזילה בכל פינה שתהיו" דמעה חרישית זולגת מעיניו

"ואני . אני נמצא אתכן . בלב. " הקול שלו חנוק הוא שותק לרגע לוקח נשימה וממשיך "אם קשה לך את יכולה לדבר אתו. הוא שומע. אני מבטיח."



יוסף ניגש ומרים את רוזילה . הוא מחבק אותה חזק וממשיך לדבר.

"את שומעת רוזילה, את ואמא הולכות היום לטיול. טיול ארוך ארוך. ואת תתנהגי יפה . לא בוכים בטיול ואת שומעת למה שאמא אומרת."

פעורת פה רוזילה פוקחת אל יוסף זוג עינים כחולות גדולות.

"טיול? אמיתי אמא ואני? מותר לנו ללכת לטיול? יש בחוץ אנשים רעים!" היא מפנה את מבטיה מיוסף אלי

"כן מתוקה" אני ממהרת לנגב את דמעותי , אוספת את רוזי אל בין זרעותי , מלטפת את שערה הזהוב " אנחנו נצא שתינו לטיול ונחזור ונספר לאבא איזה כייף היה לנו."

"אז למה אבא לא בא אתנו?" היא מקשה גבותיה מתקמרות.

"זה טיול לאמהות וילדות קטנות ומתוקות כמוך. אבות הולכים לטיול אחר" העינים השחורות של יוסף מביטות בעיני במבט מלא משמעות.

"אחרי הטיול נפגש כמו שסיכמנו בכיכר היונים, אחכה לכן שם כל יום שלישי בארבע עד שתבואו" יוסף ממשיך להביט בעיני מזכיר לי את שקבענו.
 

פנינה שחורה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
חלק ב'
"אמא כואבות לי הרגליים" רוזילה מושכת בשמלתי הישנה והקרועה. כבר כמה שבועות שאנו צועדות בצידי הדרכים , ביום הראשון עוד צעדנו עם כל אנשי העיר היוצאים .היו שם בעיקר נשים ילדים וזקנים . ברגע שלא היה חייל גרמני באיזור והנשים סביבי היו טרודות עם ילדיהן ,ירדנו לתעלה בצד הדרך. מאז אנו צועדות ביערות נמנעות מלהתקרב אל הכבישים הסלולים מאימת שיירות הגרמנים .

"את צודקת מתוקה, הנה יש צל תחת העצים נוכל לנוח מעט ואחר כך נמשיך בדרך" אני מניחה את תרמיל הבד על הארץ תוכנו כבר לא רב.

נאלצתי להחליף חלק מהבגדים שהיו בו בלחם ומעט קוביות סוכר לרוזילה. רוח קרירה של תחילת הסתיו נושבת.

"קר לי וזה בכלל לא טיול כייף, אני לא רוצה ללכת יותר . בואי נחזור לאבא , נגיד לו שלא רצינו להיות עוד בטיול " רוזילה רוקעת ברגליה . נעליה פוערות אלי פה. כבר ביום השני לצעדה נקרעו לה הנעליים כשנתקלה באבן חדה .

"רוזילה את זוכרת שאבא אמר שזה טיול של אמהות וילדות ולא בוכים בטיול. כשיגמר הטיול אנחנו נפגוש את אבא ונספר לו איך התנהגת"

אני עוטפת את רוזילה בחיבוק מנגבת את דמעותיה . "הנה את רואה את הבית שמאחורי הגבעה שם?" אני מצביעה אל הבית הישן עם גג הרעפים , אחרי שננוח מעט נלך לשם נבדוק אם הם רוצים לארח ילדה קטנה וחמודה ואת אמא שלה." אני מזייפת צחוק בין הדמעות שחומקות מעיני. גם אני מתגעגעת ליוסף. גם אני לא רוצה טיול כזה. גם אני לא רוצה להיות לבד.

אבל ברגע הזה אני לא בורחת מהשטן . אנחנו בטיול .טיול של אמהות וילדות מתוקות . ולא בוכים בטיול.



"בואי רוזילה , נמשיך בדרך ,עוד מעט ירד הליל ואנו צריכות להספיק להגיע לבית שמאחורי הגבעה" אחרי כחצי שעה נוספת של מנוחה על מצע הירוק שתחתנו. אני מתרוממת ממקומי מנערת את שמלתי הבלה ומושיטה את ידי אל רוזילה עוזרת לה לקום.

"הנה ננקה את השמלה שלך ונלך, זה ממש מסקרן מי גר בבית הזה. אולי יש שם זוג הורים?" אני מנסה לעניין את רוזילה בדרך, כף ידה נתונה בידי.

"אולי , אולי יש שם משפחה עם ילדים?" מילותיה יוצאות מפיה באיטיות חולמנית "ואולי יש לילדה שם בובה? ורודה כמו זאת שהיתה לי פעם?" הקטנטונת מחזירה בניחושים משלה. היא עוזבת את ידי ורצה במורדות השדות המוריקים, שערותיה הזהובות מתבדרות ברוח . אהיה חייבת לרחוץ אותן בזמן הקרוב. אתמול הבחנתי בכינים הרוחשות בשיערותיה.

בגבעות שמאחורי העמק , כדור השמש מתחיל לשקוע . מרחוק אני רואה דמות כפופה נכנסת אל הבית.

אחרי צעידה נוספת של כ500 מטרים אנו ניצבות בפני דלת עץ גדולה .אני מביטה בעיניה של רוזילה כף ידי אוחזת בידה בביטחון. אני מעלה על שפתי את החיוך הכי גדול שאני מצליחה ודופקת על הדלת. אחרי מספר דפיקות נשמע קול של אישה זקנה מאחורי הדלת "קטו טם?"

"פולנים, משלנו. אנא תפתחו לנו את הדלת" קולי רועד במעט. אני שומעת קול צעדים נגררים על קורות העץ המחפות את רצפת הבית.
 

פנינה שחורה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יושבת אני על שרפרף עץ מיושן בצמוד למיטה הרחבה שעל יד האח. מאז הקיץ אנחנו כאן בביתה של הזקנה קמינסקי הסברתי לה שהגרמנים פינו את כל תושבי ורשה ובעלי הצטרף לארמיה קריובא למלחמה נגדם.היא הביטה בי וברוזילה "הכנסו" היא אמרה ופתחה את הדלת.כעת חורף.בחוץ סופה מתחוללת אין יוצא ואין בא. רוזילה קודחת מחום. כל הימים האחרונים החום לא הפסיק לעלות. הזקנה רק הניחה את ידה על גופה של רוזילה ופסקה שזו דלקת ריאות . היא רקחה עבורה מרקחת צמחים מאלו המיובשים שמונחים בארגז ישן בקיטון המשמש כמטבח, מהלה במים ונתנה לי להשקות את רוזילה, אמרה שזה יעזור. אבל חלפו כמה ימים ואין הטבה. הדמעות זולגות מעיני שיעול חזק פורץ מגרונה של רוזילה . כל גופה מתמלא בזיעה. אני טובלת חתיכת בד בקערת הפח המלאה במים , סוחטת מעט ומעבירה בעדינות על פניה החיוורות של הקטנטונת. העינים שלי דומעות . 'זו הילדה שלי . כל עולמי. אם אאבד אותה מה יהא עלי?'



בבוקר אני מתעוררת מוצאת את עצמי בבגדי ,כל גופי דואב ומתוח מהתנוחה הממושכת. עיניה של רוזילה עצומות .אני מניחה את כף ידי על גופה . היא נושמת. "רוזילה , תחזרי אלי בואי אלי ילדונת" הקול שלי מתחנן בזמן שאני נוטלת את ידי במים הקרירים.

"עם מי את מדברת שם?" אני קופצת למשמע קולה של הזקנה שמפתיע אותי מפינת החדר. היא לשה בצק בידיה הבלות.

"אהה ,לא זה שום דבר. אולי בכל זאת אצא לקרוא לרופא מהכפר הקרוב?" עיני פוגשות בעיניה של הזקנה.

"לא לא לא שרה. זה לא טוב. מזג האויר לא מאפשר זאת אם תצאי את לא תחזרי גם סאשה הלך בדרך הזו ולא חזר" עיניה חודרות את מבטי בשעה שהיא מדברת על בעלה המנוח.

אני חוזרת לשבת על יד המיטה. מביטה בפניה של רוזילה . מלטפת את שיערותיה. "אוי טאטע יוסף אמר שאתה שומע. טאטע אני לא רוצה להשאר לבד . חשבתי שאוכל להגן על רוזילה , חשבתי שלא אשאר לבד. עכשיו אין אף אחד שיעזור לי. גם רופא שנמצא במרחק כמה מאות מטרים אני לא יכולה להביא . טאטע רק אתה יכול לרפא אותה.אני יודעת שגם אם תחליט לקחת אותה אליך אני לא אהיה לבד כי יש לי אותך. אבל אני לא אהיה מסוגלת לשאת את התלאות בלעדיה". פניה של רוזי מטושטשות מחמת הדמעות שעולות בעיני. אני אוחזת בכף ידה. נרתעת ממגעה הקר. אני מרכינה את ראשי ונותנת למחשבותיי דרור.

כמה תמימים היינו אז בקיץ, היינו בטוחים שזה עניין של ימים ספורים עד שהרוסים יחצו את נהר הויסלה ויכבשו את העיר .חלפו כמה חדשים ורק בתחילת השבוע חלף פה עובר אורח ואמר שהרוסים בורשה .

"טאטע, קשה לי אני רוצה כבר לחזור, אני כאן כבר חמישה חודשים. נכון, אומרים שהחזית מתקרבת , אבל אני לא רואה חיילים לא גרמנים ולא רוסים ואני מתגעגעת ליוסף. "

"את בוכה אמא?" רוזי נוגעת בלחיי. בלי ששמתי לב הקטנטונת פקחה עינים "אבא אמר שבטיול לא בוכים" היא מזכירה לי מתוך הזיה.

"ששש, הכל בסדר מתוקה . " אני מלטפת את פניה עד שהיא שוקעת בשינה מחדש.

"אבא תודה לך שהבאת לי את רוזילה. האוצר שלי. תודה שהחזרת אותה אלי. שלא השארת אותי לבד"



O​



אני יושבת בקיטון ומקלפת תפוחי אדמה למרק, גברת קמינסקי יצאה אל הרפת עם רוזילה. לשמע קולות מן החצר אני מתרוממת ממקומי ומציצה מן החלון הצר ,אני מביטה בזוית עיני ורואה בפתח הבית מדים. לרגע אני נבהלת שמא אלו גרמנים אך מיד אני רואה שאלו לא אותם המדים וזוג החיילים דובר רוסית. רוזילה עומדת על ידם, החייל מגיש לה משהו ופניה מחזירות לו חיוך."רוזילה בואי אלי מותק" אני קוראת לה מנסה להסוות את הרעד בקולי. רוזי נכנסת אל הבית בצעדים עליזים "אמא תראי סוכריה , החייל אמר שהרוסים בורשה" היא מראה לי את הסוכריה שהביא לה החייל " אמא , עכשיו נוכל לחזור מהטיול ,אבא מחכה לנו . מתי נצא?" אני מתאפקת לא לצחוק בקול ,מחבקת את רוזי "קטנטונת, יכול להיות שגדלת ולא הבחנתי בכך?"
 

פנינה שחורה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
חלק ד'- אחרון

"יכול להיות שהוא כבר לא יבוא שרה. את מבינה שרוב חברי ארמיה קריובה שנותרו בעיר לאחר המרד נהרגו?" פרידה חברה טובה שהכרתי במרכז היהודי אוחזת בידי עיניה חודרות לנשמתי. "זה לא יכול להיות . הוא הבטיח לי. יוסף הבטיח! אולי הוא נפצע?, אולי היום הוא יגיע?. אני חייבת ללכת. נכון שחלפו כמה חדשים מסיום המלחמה אבל אולי היום הוא יגיע וזו ההזדמנות האחרונה שלי , בלילה אנחנו נעזוב את העיר ואני לא אסלח לעצמי אם בדיוק היום הוא יבוא" הקול שלי עולה בכמה אוקטבות . פרידה מתכופפת אלי מחבקת את גבי הרועד.

"אני אשמור על רוזילה בזמן שתלכי . אנחנו נארוז את החפצים, הקבוצה יוצאת בשבע , אז תמהרי לחזור. הברחת גבולות זה לא עניין פעוט." היא לוחשת אלי . בדיוק כשרוזילה פותחת את דלת החדר.

"רוזילה , אני צריכה ללכת , פרידה תשמור עלייך בזמן הזה. אני עוד מעט אחזור" אני מלטפת את פניה , מסדרת את המטפחת שעל ראשי ויוצאת את הבית.



כשהשעון הגדול בכיכר מורה על השעה ארבע אני עומדת תחתיו. פלא שמגדל השעון עומד על תילו בין כל החורבות סביבו. אני נזכרת בפעמים שרוזילה הגיעה איתי .בזמן שחיכנו היא רצה בכיכר והאכילה את היונים הרבות סביבו. הדקות חולפות , אני עוברת לצד השני של הכיכר כדי שאוכל לראות את השעה בשעון. ארבע חמישים וחמש והוא עדיין לא כאן. רגלי עייפות מהעמידה הממושכת .אני יושבת על שפת הבריכה שבמרכז הכיכר מביטה בהשתקפות בבואתי במימיה. מבלי משים אני מתחילה לדבר אל הדמות שניבטת אלי.

"שרה את צריכה להשלים עם זה שהוא לא יבוא. פרידה צודקת, אולי הוא נהרג. אם היה נותר בחיים הוא היה כבר מגיע ." ידי נקפצות לשני אגרופים.

"יוסף, יכול להיות שאתה כבר לא בין החיים? אם כך אתה בטח שומע אותי עכשיו למעלה . אתה יושב קרוב לטאטע ואולי גם אבא ואמא שם לידך" אני מוחה דמעה סוררת. הבטחתי שלא אבכה , הבטחתי שאהיה חזקה, הבטחתי את זה לעצמי.
"אמרת יוסף שתבוא , הבטחנו שנינו לרוזילה שנפגש אחרי הטיול , ומה אם הטיול שלך הסתיים לפני הטיול של רוזילה ושלי? איך אשאר לבדי? איך אגן על הילדה שלנו?"



"שרה, את שרה מרגליות?" אדם גבוה חבוש בכובע קסקט כחול ניגש אלי.

"כן. מי אתה?" גופי נדרך הלב שלי דופק.

"אולי כדאי שתשבי חזרה" האיש מצביע על האבנים שעליהם ישבתי קודם

"אני יעקב, לחמתי עם בעלך יוסף עד הרגע האחרון, לקראת הסוף הוא נפגע מפגז, הצלחנו להובילו לטיפול" הפנים שלי מביטות בו באימה

" אך לצערי הוא לא שרד" הוא מפסיק את דיברו מביט בי.

סחרחורת תוקפת את ראשי "תודה לך שבאת לומר לי " אני מצליחה למלמל

"הוא הביא לי מכתב עבורך, אמר לי לפגוש אותך כאן . רק אתמול הגעתי אל העיר" הוא מוציא דף מקופל מכיס מכנסיו "הנה" הוא מושיט לי . לוקח לי כמה רגעים להתעשת ואני מושיטה את ידי באיטיות לוקחת את הדף מידו. הידים שלי שורפות. זה כואב.

"תודה רבה . זה בסדר אני יכולה להשאר כאן" אני מרגיעה אותו. רוצה שילך.

אחרי שהוא עוזב אני יושבת שותקת . הדף עוד מקופל בין ידי.

"טאטע. זה אמיתי שיוסף נמצא אצלך. זה אמיתי שאני כאן לבד. זה כל כך קשה לי! יוסף אמר שאתה עוזר ושאני לא לבד" אני יושבת שם עוד זמן מה . לא יודעת אם אלו היו דקות בודדות או שעות . אבל כשדמעותי יבשו כליל אני קמה ממקומי בתנועות נחושות ומנערת את שמלתי. חוזרת אל רוזילה.

"אני לא לבד" המילים עוד מהדהדות בראשי בזמן שאני צועדת אל הרחוב היוצא מהכיכר.

-סוף-
 

פנינה שחורה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הסיפור מדהים
רק לא נראה לי שהיו בא.ק. יהודים...
הם היו אנטישמים גדולים כמעט כמו הגרמנים
אולי בארמיה לודובה היו, קצת.
את צודקת אני גם יודעת כך, עשיתי על זה תחקיר והם אכן היו אנטישמיים ולפי מה שידעתי למרות זאת היו בתוכם גם יהודים. מה גם שאפשר לומר שגם במחתרת הוא הסתיר את יהדותו מפני הגויים . אבל ליתר ביטחון עשיתי חיפוש נוסף
והגעתי לזה מתוך ויקיפדיה:- אז אפשר לומר שהוא היה בין אלו ....
ותודה פניני על ההארה - אני אוהבת את הידע שלך בהיסטוריה:)

שילוב יהודים בארגון לצד רדיפה ורצח​

בשורות ה־AK עצמו נקלטו כאלף יהודים (מתוך מאות אלפי חברי הארגון), אך רבים סורבו. היו יהודים בשורות ה-AK שדיווחו על יחס מעולה, אולם רבים אחרים התלוננו על איבה אנטישמית מצד חבריהם לנשק. הארגון לא היה ארגון אחיד, שכן הוא הורכב מפלגים שונים בעלי גישות שונות, עם מפקדים שונים, שפעולו בצורה מבוזרת, כך בעוד שהיו מקומות בהן נקלטו יהודים, הם נרצחו על ידי חברי הארגון במקומות רבים אחרים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה