שיתוף - לביקורת ושֵם אבותַי - סיפור בשני חלקים

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ב"ה.

חלק א':

חלון ושמש, כיסא עץ חורק ועוד אחד פלסטיק. תפאורה לא משהו לבת מצווה, אבל שיפי ביקשה לוותר על כל המסביב, רצתה רק להיות עם סבא היקר בבית האבות ביום הולדתה ה-12.

סבא יושב עכשיו על הכיסא מול נכדתו הצעירה, מושיט לה קופסא הדורה, זהובה. חיוך מתפשט על פני הנערה, ועיניו של סבא מאירות בעת שהיא פותחת את הקופסא ומוציאה סידור קטן.

"שפרה'לה," סבא לואט בקול חנוק. "אני מעניק לך את הסידור הזה," הוא מביט באהבה על הסידור שבידיה. "התפללתי בו כל השנים, ואני רוצה לתת אותו לנכדה הבכורה שלי, לכבוד היכנסך לעול מצוות. תשמרי עליו, שפרה'לה, וכל פעם שתתפללי ממנו, תזכרי אותי. תזכרי שאני אוהב אותך."

---

שיפי סגרה את הסידור ונשקה לו בעדינות. איזו תפילה מתוקה, תפילה מתוך הסידור היקר שלה. הסידור שאהבתה אליו לא התמעטה במשך השנים, והזכרונות שמציפים אותה כל פעם מחדש, מחזקים את תפילתה.

"שיפי, את באה? אני לא מסתדר," חזקי קרא לה בצחקוק קל מהחדר השני.

היא קמה מהכיסא ונכנסה לחדר שלהם. לקחה את התינוק הרך מהעריסה ואימצה אותו אל ליבה. "התגעגעת לאמא, דבשון שלי?" לחשה באהבה. חזקי חייך באבהות טריה. "אני יכול להכין לנו שתיה חמה, לפחות אעשה משהו בזמן שאת מטפלת בו."

הם יצאו לסלון וחזקי פנה להכין שוקו חם לשניהם, לבקשתה של שיפי. כשהוא נכנס בחזרה לחדר, שיפי הייתה מוטרדת. "חזקי?"

"מה?" הוא שאל, מניח את הספלים על השולחן.

"הוא… הוא נראה כל כך אברהם. הוא אפילו דומה קצת לסבא שלי, כולם אמרו לי את זה. הוא לא נראה לך אברימי קטן כזה?"

"זה את אומרת, או נבואה שנזרקה בך, אמא?" הוא התבדח.

"נו, אני רצינית. הוא לא נראה לך אברימי?"

"דיברנו על זה כבר, שיפי, כאילו שהיה צריך לדבר על זה בשביל לדעת. אי אפשר לקרוא לו אברהם על שם סבא שלך כי זה השם של אבא שלי שיבדל לחיים טובים. זהו, אין מה לעשות."

"ברור, ברור," היא ליטפה את פניו של התינוק שלה הלוך ושוב, מנסה להתאפס. "אני יודעת, אבל… אני רוצה לקרוא לו על שם סבא שלי. אתה… לא הכרת אותו, אבל סיפרתי לך איזה קשר חזק היה לנו. זה היה משהו לא רגיל. והסידור…" היא בלעה דמעות.

הוא נבהל, והיא ניסתה להרגיע אותו שזה רק כי התינוק עוד לא בן שבוע והיא לא באמת רצינית עד כדי כך שזה מדמיע אותה. אבל זה כן. "אני יודעת שאני לא הגיונית עכשיו, כי זה באמת בלתי אפשרי, אבל תחשוב איזו זכות זה להיות קרוי על שם סבא שלי, הצדיק. סבא שקיבל ייסורים באהבה, ועד יומו האחרון חי באמונה ויראת שמים עצומה. אויש..." קולה גווע והיא סובבה את פניה לכיוון השני. שחזקי לא יראה שזה כל כך אכפת לה. הוא לא מבין שזה לא עניין של אי-אפשר וזהו.

חזקי בחש בשוקו, מחפש מילים. לא מוצא, מה אפשר לעשות. "הוא נרדם," היא אמרה לו פתאום. "אני הולכת לנוח."

---
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
חלק ב':

"מזל טוב, מזל טוב," חברותיה של אמה לחצו את ידה, בירכו אותה, הסתכלו על התינוק וקבעו למי הוא דומה (לצד של שיפי, ללא ספק). כעבור זמן מה, שיפי העבירה את התינוק לקוואטער והזדרזה למחיצה. טמנה את ראשה בסידור הישן שבנס זכרה להביא, ופתאום התחילה לבכות.

הנין הראשון של סבא, והוא לא יהיה קרוי על שמו. והיא לא מוכנה שכל אימת שהיא תקרא בשמו, היא תתעצב על כך. זה לא מגיע לו, לה. אמה ניגשה אליה, הניחה יד על כתפה, והצביעה על המקום שהם אחזו בסידור. בכיותיו הדקות של התינוק שלה עברו דרך המחיצה, כיווצו את ליבה בערבוב של שמחה ודאגה.

"שפרה'לה, טוב לבכות עכשיו, תתפללי עליו, שיהיה יהודי כשר, ירא שמים, תתפללי." כך עשתה שיפי והרימה את עיניה רק ברגע שהיא שמעה: "...ויקרא שמו בישראל איתן יהודה בן חיים יחזקאל..."

שיפי נשנקה. דמעות שטפו אותה והיא עמדה לבדה עד שמישהי, היא לא ראתה מי, הניחה בידיה את איתן יהודה. היא הלכה לשבת ליד אמה, שומעת את הברכות והדיבורים של החברות ובנות המשפחה בהיסח הדעת. בסעודה דיבר חזקי על ההודיה שהם חייבים לה' יתברך על כל הטוב אשר גמלם, ציטט את הפעם אודה את ה', אבל שיפי לא שמעה.

היא גם לא שמעה כשהוא דיבר על השם איתן, על המשמעות שלו. הטתה אוזן רק כשהוא הוסיף בבדיחותא שהם אהבו את השם, לפחות דבר אחד שהסכימו עליו. כולם צחקו. היא לא. השם יפה, עוד יותר יפה כי הוא של הבן שלה, והיא בחרה אותו בסופו של דבר. אבל היא עוד לא השלימה עם העובדה שהוא לא קרוי על שם סבא. מי יודע, אולי לעולם לא תשלים עם זה?

"שיפי'לה, המוהל רוצה לדבר איתכם," קראה לה אמא. חזקי כבר חיכה לה ליד הדלת של האולם. היא התקדמה בצעדים מתנודדים, עיניה עדיין אדומות, כשאחיה הבחור עצר אותה בדרך.

"מזל טוב שיפי," חייך אליה. "את יודעת, השם איתן הוא שם מיוחד. לא שומעים אותו הרבה. מתאים לך דווקא."

"כן?" היא תהתה. אם שימי אומר, הוא כנראה יודע. אין דבר שהוא לא יודע.

"בגמרא כתוב שאיתן האזרחי, מתהילים, הוא בעצם אברהם אבינו. כמו שאומרים בתפילות ראש השנה 'עוד יזכור לנו אהבת איתן'. אמנם יש מחלוקת בתוספות אם אכן זהו אברהם ולא יעקב אבל---" הוא לא שם לב, לא שם לב. ברגע האחרון אמה תפסה אותה ויצבה את עמידתה.

"מה קרה? מה אמרת לה?" היא שאלה את שימי בבהלה.

"שאיתן הוא אברהם…" הוא קלט תוך רגע.

היא חייכה לאיתן יהודה שלה. אפשר להודיע לחזקי שהוא בעצם כן נקרא על שם סבא? ובחיוך שלה היו שמחה פשוטה, אמיתית, וחיבור נצחי.

---
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה