סיפור בהמשכים ראוי למלוכה - סיפור בחמישה חלקים

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

השמיים היו בהירים וקרני השמש יקדו על מרצפות האבן הירושלמית. בצד הרחוב, על מחצלת קטנה העשויה קנים נבולים, הוא ישב כשאצבעותיו מרחפות על המיתרים. "הנה ארחיק נדד" קולו נשמע כחוצה ימים ויבשות, מרחיק נדד. "אלין במדבר סלה". הוא עצר משירתו, נותן למיתרי הגיטרה לדבר במקומו. מנגינה של סערה, עוצרת. ממשיכה. פתאום נרגעת, והוא ממשיך בקול נמוך: "אחישה מפלט לי, מרוח סעה מסער, מרוח סעה מסער, מרוח סעה מסער". אחת לכמה דקות עוצר אחד מהעוברים הממהרים ומשליך אל המחצלת לידו מטבע של כמה פרוטות, הוא מרים את הראש ומחייך אליו לרגע, ולא מפסיק משירתו.

כמעט אף אחד מהעוברים ושבים אינו מכיר אותו, את משה דוד. ואולי, אולי בעצם כולם מכירים אותו. מכירים אותו דרך מנגינותיו, דרך השירים שהוא שר ומכניס בהם את כל נשמתו. דרך השמחה שמקרינה ממנו אל כל אחד ואחד שצלילי הנגינה מגיעים לאוזניו.

כשהשמש מגיעה בסמוך להרים, מתכוננת לשקוע מאחוריהם, הוא קם ואוסף את הגיטרה ואת המטבעות שניתנו לו במשך היום. המחצלת נשארת על מרצפות האבן, מחכה לו למחר, והוא פוסע בשמחה ובשלווה אל בית הכנסת של חסידי ברסלב שברחוב הסמוך.

מאוחר יותר, כשאחרוני הכוכבים עושים באימה רצון קונם ומפציעים אל השמיים, הוא חוזר אל המחסן הקטן שמצא ושנהיה לו לבית. דוחף מעט את הדלת תוך הודיה לה' על שהמציא לו את ביתו, ונכנס אל החושך. כעת, כעת מתחילים חייו.
אור חלוש נדלק מקופסת הגפרורים השוכנת קבע בכיסו, ונר השעווה שכמעט ואזל מתחיל לבעור באור של קדושה. "לעילוי נשמת רבינו רבי נחמן בן פייגא בן שמחה" משה דוד לוחש, ומביט באהבה על השלהבת המאירה את הספרים המונחים על השולחן. גם כסא קטן מצא פעם משה דוד באחד משיטוטיו ליד פחי ירושלים, והוא מתיישב עליו בחרדת קודש ובלב זוהר. הוא מקרב אליו את הספר החום, המעט בלוי בקצוות מלימוד, עליו חרוט באותיות הצבועות בזהב: "ליקוטי מוהר"ן". הוא פותח את הספר היכן שנשמתו דוחקת, ומתחיל בלחש שעולה ועולה עד שאין לדעת מהיכן מגיע האור, מהנר הדולק או שמא מפניו. באחת השעות פורצת רוח את הגג או את הדלת ומכבה את הנר, אז יודע משה דוד כי רומז לו ה' לפרוש לשינה, ותוך מלמול פרקי תהילים מניח ראש על השולחן ועולה אל עולם טוב יותר עד שמגיע בוקר חדש.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
"מעשה. פעם אחת היה מלך" קולו של משה דוד התנגן בתוך הלילה, השעה כבר היתה מאוחרת ממש, ורק מדי פעם נשמעו קולות צרצרים מחוץ למחסנו.
"והיה לו בן יחיד. ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו, ועשה משתה גדול. ובוודאי בכל פעם שהמלך עושה באל הוא שמחה גדולה מאד. בפרט עתה, שמסר המלוכה לבנו בחייו, בוודאי היה שמחה גדולה מאד. והיו שם כל השרי מלוכה, וכל הדוכסים והשרים, והיו שמחים מאד על המשתה. וגם המדינה היו נהנים מזה שמוסר המלוכה לבנו בחייו, כי הוא כבוד גדול למלך, והיה שם שמחה גדולה מאד. והיה שם כל מיני שמחה, קאפעלייש וקאמעדייש וכיוצא מזה, כל מיני שמחה. הכל היה שם על המשתה.

וכשנעשו שמחים מאד עמד המלך ואמר לבנו: היות שאני חוזה בכוכבים, ואני רואה שאתה עתיד לירד מן המלוכה, בכן תראה, שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה. וכשתהיה בשמחה, גם אני אהיה בשמחה. גם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה, אבל כשתהיה בשמחה, אזי אהיה בשמחה יתרה מאד.". משה דוד הפסיק לרגע לקרוא, השמחה הפשוטה והקדושה שהציפה את לבו עם פתיחת הספר התעצמה, והוא קרא שוב את המשפט שעורר בו מחשבה חדשה. "גם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה". "אינך ראוי למלוכה מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה" מלמל לעצמו, "לפעמים המבחן אם אתה ראוי למלוכה הוא דווקא כשמורידים אותך מן המלוכה, האם אתה מצליח להחזיק עצמך בשמחה, אם לאו". תחילתו של ניגון החלה להפציע במוחו, ובדיוק אז נכנסה רוח פרצים ירושלמית והשלהבת שיחקה וכבתה.

. . .

היום היה חם מהרגיל בשבועות האחרונים, ומשה דוד נגב בשרוולו פלג זיעה נוסף שניגר ממצחו. הוא החל לנגן את השיר שהלחין בקיץ הקודם, כשהשמש והחום נראו לו כמניעות בלתי עבירות.
"כל המניעות הן מניעות המח. וכולן בשביל החשק". לא הרבה אנשים היו ברחוב בשעת צהרים זו, והוא הגביר את הקול בשביל אלו שכן עוברים כאן. אם אפילו איש אחד ישמע את המילים שהוא שר, והן תכנסנה לו ללב ותחזקנה אותו בעבודת ה', והיה זה שכרו. בשביל זה שווה הכל.
"כל המניעות הן מניעות המח. מניעות המח". איש שנראה כאיש עסקים התקרב לכיוונו ונעצר במרחק מטרים ספורים. משה דוד עצם את עיניו ונסה להתרכז במילים שהוא שר. הוא התאמץ להתנתק ממבטיו של האיש שנראו מתפעלים. הוא לא עושה את זה בשביל כבוד, לא רוצה לעשות את זה בשביל כבוד, רק לא כבוד! רק בשביל ה', רק בשביל ה'! "כל המניעות" הוא התרכז. הנה, מבט מעריך כמו זה הוא מניעה. מניעה אמיתית. "הן מניעות המח". לא מניעה אמיתית, רק מניעת המח. הרי הוא עושה את שלו והשאר לא קשור אליו. "אחד היה אברהם", ורק זו הדרך.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יששש!
אין עלינו, אה?... ;)
רק עכשיו הבנתי שגם את...
חשבתי שכתבת: איך עלינו? כאילו, איך קלטת שאני ברסלבית? מיד משנה לתודה, כי את צודקתתתתת! יש!
אין על כל עם ישראל, כי לכולם יש נשמות של ברסלב, תכף תכף כולם יגלו את זה!
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
הוא פקח את עיניו בשמחה והקלה, ונגן ביתר קצביות: "וכולן בשביל החשק". "סליחה, אדוני" איש העסקים התקרב יותר והתכופף אליו. "כן, בבקשה" הוא הרים אליו עיניים וחיוך גדול, לא מפסיק מלנגן. "אתה מלחין את השירים האלו שאתה שר?", "לא" הוא הניד את ראשו, המנגינה נהייתה קצבית יותר, "באמת? אז מי המלחין?", "ה' יתברך, אני רק השליח". "אה, טוב" האיש חייך לעצמו והתרומם "אתה מאד מוכשר, שתדע לך, זאת לא פעם ראשונה שאני עובר כאן". "תודה לך, עשית לי טוב" הוא רק השליח, ורק עושה את שלו, וה' הטוב בעיניו עושה ויעשה.

המנגינה החדשה שהלחין בלילה בעזרתו יתברך פרצה ממנו והוא החל לנגן אותה לרחוב הריק: "כי אינך ראוי למלוכה מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה". הוא שר פעם, פעמיים ושלוש. המילים הקדושות נשמעו שוב ושוב לאוזניו. זהו מסר חשוב בעבודת ה'.

. . .

כבר מרחוק ראה משה דוד שדלת ביתו שבורה. חור גדול נפער בחלקה העליון והיא נעה והתנודדה על צירה. הוא התקרב לעבר המחסן במהירות, פותח את הדלת הכמעט ועקורה ונכנס פנימה. הכסא שבור, השולחן מונח על צדו. אלו הם כלבים וחתולים, או נערים משועממים, ככל הנראה. "כפרת עוונות" מלמל והשעין את הגיטרה על הקיר, בוחן בשנית את הבקתה. הספרים! הוא רץ קדימה, מיישר את השולחן ובודק מתחתיו, מזיז את שברי הכסא אנה ואנה, וצונח על הרצפה.
גלים של בכי עלו מתוכו. הספרים! למה הם?! "ריבונו של עולם" הזעקה עלתה מתוכו כנהמה "למה הם?! ריבונו של עולם, קח ממני הכל, למה אותם?!", הוא השעין את ראשו בין ברכיו ובכה בכי של אבל. "מה אני אעשה בלי הספרים?! מה אני אעשה בלי הספרים?! מה אני אעשה בלי הספרים?!". כמה דקות הוא נשען ובכה, בכה והתאבל, ואז הרים עיניים דומעות אל תקרת המחסן: "אבא'לה, אתה יודע שהספרים של רבינו הקדוש הם הדבר שהכי יקר לי, אתה יודע שבלעדיהם, בלי הדברים הקדושים, בלי העצות הקדושות, אין לנשמה שלי חיים. אין לי. מי היה מאמין שאני אשב עכשיו לבכות במקום לפתוח את אחד מהספרים של רבינו ו..." גל חדש של בכי עלה בו, והוא בלם אותו: "אבא'לה. אבא'לה, אני יודע שכל מה שאתה עושה אתה עושה לטובה, גם זה. אני יודע, אני עוד לא מאמין, אבל יודע" הוא פרץ בבכי חדש: "תעזור לי להאמין, אבא'לה, תעזור לי להאמין.". הוא קם על רגליו, צעק. "תעזור לי, אבא'לה, תן לי אמונה! תעזור לי להאמין שהכל ממך והכל לטובה! תעזור לי לעבוד אותך באמת! גם מכאן, בלי" קולו נחנק "הספרים של רבינו". הוא שתק, הרגיש פתאום את ה' פה איתו. "אם אסק שמיים שם אתה" הוא חייך מבעד לבכי "ואציעה שאול, אני בשאול עכשיו, ואציעה שאול- הנךּ". כמה שניות עמד כך, מרגיש, ואז החל לשמוע באוזני רוחו את הלחן שחבר אתמול בלילה: "כי אינך ראוי למלוכה מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה".
"לפעמים המבחן" לחש עכשיו משה דוד "אם אתה ראוי למלוכה, הוא דווקא כאשר לוקחים ממך את המלוכה, מורידים אותך ממנה. האם אתה מחזיק עצמך בשמחה? משה דוד, האם אתה מחזיק עצמך בשמחה? ירדת מן המלוכה, האם אתה ראוי לה?". הוא הביט שוב אל תקרת המחסן, הביט אל השמיים שמעליה: "אני מאמין, אבא. תודה. כעת, כעת אתה בודק האם אני ראוי למלוכה שהורדת אותי ממנה עכשיו, לספרים הקדושים? אתה רוצה שאחזיק עצמי בשמחה?".
בחוץ היה לילה, משה דוד לא ראה את זה. על השולחן הקטן לא היו ספרים, משה דוד ראה את זה ולבו התמלא שמחה. הוא פרש את ידיו אל השמיים שמעל התקרה, נשמתו זהרה ושרה דרך פיו: "אשרינו, אשרינו, אשרינו".
היה לילה, וחושך, ושקט. משה דוד לא ראה את זה.
הוא ראה אור ואמת ושמחה, הוא הסתובב במקומו וקפץ, רקד ריקוד של יהודי שמח. של יהודי שרואה אמת. של יהודי שמילותיו הקדושות של רבינו הן אלו שמאירות את עיניו.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
"כי אינך ראוי למלוכה" זוהי הפעם הרביעית ברצף שהוא שר את השיר הזה, מזכיר לעצמו שכעת הוא נבדק האם הוא ראוי למלוכה. "מאחר שאינך יכול להחזיק", שתי דמויות התקרבו יחד במהירות מקצה הרחוב. נראה היה שהן הולכות ישירות אליו. משה דוד הביט אליהן שעה שהתקרבו אליו. אחד מהם היה איש העסקים מאתמול, משה דוד כמעט היה בטוח, והשני, שגם נראה היה כאיש עסקים, לא היה מוכר למשה דוד.

"הנה, זה הוא" הצביע עליו איש העסקים הראשון כשהגיעו אליו.
"נעים מאד, אני אבי רוזן. הייתי פה אתמול, זוכר אותי?", משה דוד הנהן בבלבול, הפסיק לנגן. "וזה ישראל לוינסון, השותף שלי".
"נעים מאד" הנהן שוב משה דוד, והתלבט לרגע מה לעשות. נראה שהם רוצים לדבר איתו באריכות, והוא, אפילו אין לו איפה להציע להם לשבת. לא נראה לו שהם ישמחו להתמקם לצדו על המחצלת. "האם תסכים להתלוות אלינו למספר דקות?" פתר אבי את ההתלבטות. "לשם מה?" גבותיו של משה דוד התכווצו בחשד. "מיד נאמר לך, בלי נדר" אבי הושיט את ידו וסייע לו לקום. משה דוד אסף את הפרוטות לכיס מכנסיו, הרים בזהירות את הגיטרה, והחל לפסוע לצדם בשתיקה, ממתין. לבסוף הם התיישבו על ספסל עץ בפינה יחסית נסתרת, וישראל התחיל לדבר. "אבי רוזן ואני, מנהלים את להקת 'שבח וזמרה', אולי שמעת עליה", משה דוד הנהן חצי הנהון, הוא שמע עליה די הרבה, זו להקה מוכרת. "אבי עבר שם, ברחוב, איפה שאתה יושב" המשיך ישראל "כבר כמה פעמים. הוא מאד התרשם מהשירה והנגינה שלך", משה דוד צמצם את עיניו, "אני מאד סומך על טביעת העין של אבי, אז הסכמתי לרעיון שלו, השאלה היא אם אתה תסכים".
משה דוד שתק. לא רוצה לחשוב יותר מדי, לא רוצה לצפות. אבי הניח יד על כתפו "אנחנו עוד לא יודעים האם נוכל לצרף אותך ללהקה עצמה, בשביל זה עליך לעבור עוד מבחנים והתרשמויות. התרשמות ראשונית טובה כבר בוודאי יש לך" הוא חייך. "אנחנו רוצים אותך מאחורי הקלעים, זה בטוח. בלחן ובהקלטות. לזה כבר התקבלת". משה דוד מצמץ: "אני...", "אתה מתאים!" אבי פסק, "אני סומך עליו" ישראל הנהן. אבי וישראל הסתכלו אחד על השני, ועל משה דוד. היה ברור לו בדיוק על מה הם חושבים. הוא נגן רחוב, עני שמבלה את זמנו על מרצפות אבן ירושלמית. ישראל חטט כמה רגעים ארוכים בכיסו ושלף משם שטר כחול, "זה בשבילך, מקדמה". "לא" משה דוד קם בהחלטיות "אני לא לוקח תרומות בסדר גודל כזה בצורה הזאת". "זו לא תרומה" ניסה אבי "זו מקדמה, כבר התקבלת" "לא" משה דוד היה נחרץ. "טוב" ישראל עדיין הושיט את השטר "נוריד לך את זה מהמשכורת הראשונה, בבקשה תיקח". משה דוד הסס לרגע ולקח, "תודה לכם" הוא דמע בלי לרצות.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
"לאן עלי להגיע?", "תבוא לכאן מחר בשעה עשר בבוקר" אבי התמקד בנקודה עלומה במדרכה, ואז הרים אליו את העיניים. "תבוא ונחכה לך עם מונית כדי לנסוע למשרדים שלנו. או שאתה מעדיף לבוא לשם בעצמך" הוא הוציא כרטיס ביקור, הצביע לו על הכתובת. "נראה לי שאוכל לבוא לשם בעצמי, תודה לכם". "תודה לך, נתראה" ישראל הושיט לו את היד ללחיצה, ולאחר מכן הם נפרדו לשלום. משה דוד נשאר שם, והתיישב על הספסל: "אבאלה" הוא לחש, דמע "עמדתי בניסיון?". הוא משש את השטר המעיד על 200 שקלים שבידו, קם והחל לפסוע. הפינה היתה צדדית ושקטה ומאחוריה עמדה חנות ספרים, משה דוד נכנס אליה.
במדף השלישי בטור ספרי הקודש היו מונחים הספרים של רבינו, הוא חבק אותם באהבה ובדמעות. פתח את הספר: "סיפורי מעשיות" במעשה י"ג וקרא: "בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה, וכשתהיה בשמחה, גם אני אהיה בשמחה. גם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה, אבל כשתהיה בשמחה אזי אהיה בשמחה יתרה מאד.".

. . .

לילה. משה דוד התיישב על אבן גדולה שגרר מבחוץ, לפניו על השולחן היו מונחים שבעה ספרים קדושים. הוא הוציא גפרור מקופסת הגפרורים ששכנה דרך קבע בכיסו, הדליק וקרב אל נר השעווה השלם. "לעילוי נשמת" קולו נחנק, האיר "רבינו רבי נחמן בן פייגא בן שמחה", אור של קדושה האיר את הבקתה הקטנה. משה דוד קרב אליו את הספר החום, עליו חרוט באותיות הצבועות בזהב: "ליקוטי מוהר"ן", התכופף ונִשק. דמעה חמה נגעה אף היא באותיות הקדושות.
דמעה של יהודי שראוי למלוכה.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נהדר. איכותי מאוד. לא מרוח, מאוד סגור, מדויק ובו זמנית - מלא חיים ורגש.
נהנתי מאוד (חרף העובדה שאינני משתייכת לקהילת ברסלב), יושב מעולה בתור סיפורי צדיקים גרסת דור האינטרנט.

הערות:
שהמלך עושה באל הוא שמחה גדולה מאד.
מה המלך עושה?
זהו מסר חשוב בעבודת ה'.
מרגיש קצת מיותר. הסיפור כולו הוא מסר חשוב בעבודת ה', אין צורך להגיד את זה שוב בתוך הסיפור עצמו.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נהדר. איכותי מאוד. לא מרוח, מאוד סגור, מדויק ובו זמנית - מלא חיים ורגש.
נהנתי מאוד (חרף העובדה שאינני משתייכת לקהילת ברסלב), יושב מעולה בתור סיפורי צדיקים גרסת דור האינטרנט.
תודה!
מה המלך עושה?
משתה גדול נקרא: "באל". בספר: "סיפורי מעשיות" כתוב אחרי המילים: "משתה גדול" בסוגריים: "שקורין באל", אבל משה דוד קרא את זה בלי הסוגריים...
מרגיש קצת מיותר. הסיפור כולו הוא מסר חשוב בעבודת ה', אין צורך להגיד את זה שוב בתוך הסיפור עצמו.
האמת, כשכתבתי את זה לא תכננתי לפרסם אז לא התאמתי למה שהקוראים אמורים להבין או לא, פשוט נתתי ללב שלי להרגיש את משה דוד ואני אוהבת את מה שיצא... ככה שיכול להיות שאם זה היה נכתב כגרסה המיועדת לקוראים זה מיותר, אבל בגרסה המקורית זה לא.
ותודה על הביקורת!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  23  פעמים

לוח מודעות

למעלה