המורה, מותר להביא מסטיקים לטיול?

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
סתם בשביל ההשכלה הכללית, מי יודע מה היחס של ההלכה ללעיסת מסטיק בשבת?
(רמז: מסכת שבת פרק י"ג, משנה ז')
 

יוחנן ק

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
UX UI
יש פה ויכוח טכני על המסטיק האם הוא מסמל/מאפיין/מקשר/מרגיל לכיוון שלילי כל שהוא, וחבל על כל האנרגיות והדוגמאות, כל אחד רואה (בצדק) את העובדות דרך משקפיו שלו.
אבל יש כאן אחת שרוצה לקחת מעשה/מקרה/דוגמה כל שהיא, שיש לה אי אלו סנטימנטים של רחוביות/הפקריות/זולות , ועם זה ללכת ולחנך על הנושא לא על הדוגמה, (וכמובן שצריך שהתלמידים/ות יראו בזה לפחות משהו מהנ"ל)
האם יש פה בכלל מקום לפלפל האם אני/הרב שלי/האדם המכובד שאני מכיר, לועס מסטיק ?
הדוגמה היא רק 'מתלה' לתלות עליו את הנושא !
ובאמת שלא כדאי ומיותר לקבוע תקנות/להוציא מכתב רבנים/לעורר/לחזק, בנושא המסטיקי"ם...
זאת אחת מהבעיות שלנו, שכל דבר מסודר וקבוע, ואין מקומות אפורים, שדווקא שם יש אפשרות לחנך את עצמנו
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;1467800:
הבעיה מבחינתך היא עצם הלעיסה?
גם בתוך ה-4 קירות שבבית?

מעניין אותי על מה ההסתמכות.
ובאמת מה הבעיה:)

אני לא יודע, אולי אני המוזר והשונה, אך במקומות בהם גדלתי, במוסדות הלימוד שבהם למדתי, ידעתי בכל שנותי ילדותי, שהילדים שבאו מבתים טובים, לא לעסו מסטיק, לא בבית ולא בבית הספר, וכן בגיל גדול יותר, השוליים לעסו את המסטיקים...

אז... לא שזו הסיבה למה לא ללעוס מסטיק, זה רק מעיד שמי שיש לו יותר רגישות, מבין לבד שזה לא שייך איליו.
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י קקטוס;1467994:
סתם בשביל ההשכלה הכללית, מי יודע מה היחס של ההלכה ללעיסת מסטיק בשבת?
(רמז: מסכת שבת פרק י"ג, משנה ז')

במשנה לא מצאתי
אבל בשלחן ערוך (או"ח סי' שכח סעיף לו) כתוב, אין לועסין מצטכי ולא שפין בו השינים לרפואה, ואם משום ריח הפה מותר.

נ.ב. אבל בזמן השלחן ערוך לא היה בית הספר...:D
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י GRN;1467804:
הבנות לא 'פרצו גדר' וההורים שלהם היו חכמים לא להפוך את לעיסת המסטיק ל'גדר'.

אין ספק, לא אמרתי שההורים היו צריכים להילחם בילדיהם על נושא שאכן לא 'ציפור הנפש' של היהדות, אך בכל אופן, אם הילדים מרצונם החופשי היו ניגשים להוריהם ושואלים אותם האם יש איזשהו עניין שלילי בלעיסת המסטיק, בטוחני, שאם מדובר בהורים הבונים את ה'בתים הטובים' שבמוסדותינו ובקהילותינו, תשובתם הייתה, שבודאי טוב להימנע מכך, ולא משנה כעת מהו ההסבר לכך.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י בואו חשבון;1468021:
שאם מדובר בהורים הבונים את ה'בתים הטובים' שבמוסדותינו ובקהילותינו,
המרכאות בדיוק במקום!
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י OR_Design;1467843:
מסכימה לחלוטין עם GRN ,
הרבה פעמים כשעושים ענין ממשהו - הוא מושך יותר לעבור עליו.
אצלינו בסמינר היה אסור ללכת עם תיק ב'אלכסון', זה כ"כ פשוט וברור לכולם.
ובכל זאת - היה המון תלמידות שראו את העסק שהיו עושים מהדבר הזה (הולכים למנהל, המנהל שולח הבית, התלמידה חוזרת ומביאה חתימת הורים..) ופשוט זה התחיל להראות להם מענין ו"שווה" לנסות...

אז אולי לא נאסור ולא נאכוף שום נושא חינוכי, כי הרי כל דבר שנאסור בסופו של דבר הילדים ינסו לאכוף אותו...

נראה לי מעט מצחיק, (או יותר נכון 'מבכי'...)

אך דווקא מדבריך אני רואה יותר סיבה לאכוף גם דברים שהם לא 'עיקרי היהדות', שהרי - כמו שאת עצמך אומרת - בסופו של דבר הילדים ינסו לעקוף את הגבולות שנציב להם, וזה נכון, ילד מנסה להשתמט ממחויבוית, ולשבור מוסכמות, וזהו כמובן תפקידנו להעמידו על דרך טובה.

אך דווקא בגלל זאת, אם נעמוד איתו על לעיסת מסטיק, אז מקסימום במקרה הכי גרוע הוא כן ילעס מסטיק וכאן יסתיים העניין, אבל אם אין גדרים נוספים אלא רק מה שממש אסור, אז דווקא את הדברים החשובים באמת ילדנו/תלמידנו ינסה לעקוף אותם, וחבל.

וזו גם הסיבה שבתורה יש הרבה דברים שהם 'משמרת למשמרתי', כלומר, הם לא אסורים מן התורה, אבל חכמינו ז"ל הוסיפו זאת, כדי שלא נגיע לאיסורים ממש.
 

שירי כהן

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
היום הזה הוא היום המאושר בחייו של המסטיק, מעודו לא זכה לתשומת לב רבה יותר! :)
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י רותי12;1467871:
איי איי חבל שיש כאלה מורות! שיותר הורסות מאשר בונות...
אוי לאותה מנהלת שהשפילה תלמידה בשביל דבר טפשי שכזה
ברור שהאיסור של ״לא תלבין ״ הרבה יותר חמור מ״אסור״ של לעיסת מסטיק(רח״ל)

מהן דמעות התנין האלו???

לא כל הערה, אפילו אם היא לא ממש שגרתית, היא כבר "לא תלבין" וכל מיני כאלה, ו"חבל שיש כאלה מורות", אז מה קרה?! המנהלת עשתה רעיון חמוד, (אולי לא מוצא חן בעיני כולן - ואולי בכלל צריך לדעת איך הוא היה, אולי הוא היה בחדר סגור, ברוח טובה ונעימה, המנהלת רק רצתה להמחיש לילדה, כמה זה לא מתאים, וכמובן לפי עולם המושגים והמוסכמות של אותו המוסד), שבו היא ניסתה להמחיש לילדה עד כמה לעיסת המסטיק, אין זה שייך לבת בית ספרה.
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י dk;1467933:
אני לא בעד המוסדות שעושים עסק מכל דבר והופכים אותו ל'הר'. הרי יש גיל שבנות בונות את עצמן ומנסות כל מיני דברים שנראים להן שזה עושה אותן בעניינים, ובחברה, ואם עושים 'אסור' מכל מיני דברים שהם לא אסורים, אז רק בלבלת אותם וגרמת להן לחשוב שכל ה'אסורים' הם על אותו שטח.
ולעניינך: אולי יעזור לך הסיפור הבא:
קראתי בספר שכותב על תזונה ודיאטה, הכותב הוא כמובן לא יהודי וכשהוא מגיע לעניין המסטיקים הוא כותב כך "אפשר ללעוס מסטיק ללא סוכר במהלך היום, למרות שאני נמנע מכך, כי בעיניי לעיסת מסטיק הינה פעולה לא אלגנטית"

מדהים ביותר!

אולי זה יכניס את כולנו לפורופורציות, לא כל נושא ששייך למכובדות, חייב להיות בו אקט דתי והשקפתי, כן אנחנו מחנכים גם גן להיות בני אדם, ובני אדם יש דברים שהם נמנעים מלעשות.
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דוד|אסתי;1467989:
בשנה שעברה לימדתי שיעור אמנות לבנות כיתה ח'. התחברתי מאוד לבנות והן מצאו אותי ככותל לשאלות מציקות שהיו להן.
פעם אחת עלה הנושא של שירים.
"המורה מה הבעיה בשירים של..."
ובאמת אני לא מוצאת בעיה מהותית חוץ מסגנון שבית ספר בית יעקב מכתיב בבית הספר.
יום אחד כשהגעתי לכיתה אמרתי להן שיש לי תשובה לגבי הנושא של שירים.
אמרתי להן שאת כל השירים שהן מכירות נחלק לקטגוריות (בלי לנקוב בשם השיר והמשורר כמובן).
שירים ששומעים בבית הספר.
שירים ששומעים בבית.
שירים שאפשר לשמוע באזניות.
שירים שאפילו בחדרי חדרים לא נשמע.
עכשיו, אמרתי, כל אחת תכניס לטבלה בעצמה את השירים.
כל הבנות הבינו לבד למה כוונתי וקיבלו יפה מאוד את ההסבר.

יפה מאד הרעיון...

ואשתף בדבר דומה, הייתה תקופה שבבית הורי הבנות התחילו לשורר בבית שירים שלא כל כך התאימו לבית, ובוודאי שלא היו מושמעים בטיפ, אבל הן, בנות, יש חברות, זה נחמד, אז שרים.

שבת אחת בסעודה, אבי (שהוא יהודי משכמו ומעלה) התחיל לשיר את השיר שלהן, וזה היה ממש מביך, "אבא, מה קרה?! מה אתה שר את השירים האלו???" שאלו כולן, והוא שר...

פניתי איליו, "אבא למה אתה שר את השירים האלו?" והוא עונה לי "לא יודע, הבנות שרות את זה כאן, אני שומע, אז אני שר..."

אני לא יודע מה הוא התכוון, ומה הבנות הבינו ממנו, אבל השירים הללו כבר לא נשמעו מפיהן...

נקודה למחשבה.
 

ת'כלס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
עיזבו איסורים התרים.
לעיסת מסטיק זה ממש לא נימוסי!
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דוד|אסתי;1468045:
בתים טובים במרכאות.

מדוע שהם יהיו במרכאות? לא כל כך הבנתי...

מדוע בית שבו שומרים יותר על צניעות, הוא בית טוב במרכאות?
מדוע בית שבו חיים יותר בפשטות, הוא בית טוב במרכאות?
מדוע בית שבו אין בכלל מחשב, לא שזה אסור, אך הם נמנעים ממנו בכלל, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו יודעים כל דבר שהילד עושה וכל הזמן היכן הוא נמצא, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו מדקדקים יותר על ההלכה, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו לא נכנסים השבועונים למיניהם, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו אין בכלל עיתונים, שלא לדבר על שמיעת רדיו, הוא נקרא במרכאות?

יש בתים שהם טובים יותר! לא קרה שום דבר, וזה לא פוסל או מוריד מהאחרים, הלוואי עלי שהייתי ביניהם.

הרי זה ברור שגם אם הם טועים ולא צריך להיות צדיקים יותר [מהמקום שבו אני נמצא - כמובן], הם לא נהנים מזה שהם שומרים ונשמרים יותר, לא כך?
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא הבנתי מה המבול של השאלות הזה...
שאלת מה כוונתו של קקטוס - הסברתי.
לא הבעתי שום דעה אישית.

אגב, השבוע יצאה הודעה מההנהלה שהפורום נועד לעזרה ולא לדיונים בהשקפה. אז נכבד את רצונם ונעצור כאן.
פותחת האשכול ביקשה עזרה בהסבר לתלמידותיה והתגובות צריכות להיות רק סביב זה ולא לגלוש למחוזות אחרים.
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
קיבלתי את דבריך.

הביקורת לא הייתה על דבריך, אלא על הרעיון של 'בתים טובים'.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י בואו חשבון;1468053:
מדוע שהם יהיו במרכאות? לא כל כך הבנתי...

מדוע בית שבו שומרים יותר על צניעות, הוא בית טוב במרכאות?
מדוע בית שבו חיים יותר בפשטות, הוא בית טוב במרכאות?
מדוע בית שבו אין בכלל מחשב, לא שזה אסור, אך הם נמנעים ממנו בכלל, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו יודעים כל דבר שהילד עושה וכל הזמן היכן הוא נמצא, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו מדקדקים יותר על ההלכה, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו לא נכנסים השבועונים למיניהם, הוא נקרא במרכאות?
מדוע בית שבו אין בכלל עיתונים, שלא לדבר על שמיעת רדיו, הוא נקרא במרכאות?

יש בתים שהם טובים יותר! לא קרה שום דבר, וזה לא פוסל או מוריד מהאחרים, הלוואי עלי שהייתי ביניהם.

הרי זה ברור שגם אם הם טועים ולא צריך להיות צדיקים יותר [מהמקום שבו אני נמצא - כמובן], הם לא נהנים מזה שהם שומרים ונשמרים יותר, לא כך?
אתה כתבת במרכאות, אני רק התפעלתי מכך.
ולעניין הרשימה, התשובה היא לא.
המושג "בית טוב" הוא לא מושג שניתן להגדיר אותו ברשימה כזאת או אחרת. עצם זה שמשפחה מסויימת מסמנת 'וי' על כל סעיף וסעיף מהרשימה, לא הופכת את המשפחה למשפחה טובה, כמו גם היעדרן של חלק גדול מהסעיפים, לא מעמיד את המשפחה כ'משפחה לא טובה'.
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י קקטוס;1468079:
המושג "בית טוב" הוא לא מושג שניתן להגדיר אותו ברשימה כזאת או אחרת. עצם זה שמשפחה מסויימת מסמנת 'וי' על כל סעיף וסעיף מהרשימה, לא הופכת את המשפחה למשפחה טובה, כמו גם היעדרן של חלק גדול מהסעיפים, לא מעמיד את המשפחה כ'משפחה לא טובה'.

סברתי כך, אך אולי אני טועה, אבדוק את התגובות לאחר מכן...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה