יכול להיות שקשה לי להבין את זה כי הסביבה שלי יותר פרגמטית ופחות שיפוטית בנושא.גם כשיש מוח, קשה מאוד לעשות צעד שהסביבה כל כך קיצונית נגדו.
לו היתה לגיטימציה ליציאה לעבודה, קשה לי להאמין שמחצית מאברכי הכולל כיום היו בכולל.
יכול להיות שקשה לי להבין את זה כי הסביבה שלי יותר פרגמטית ופחות שיפוטית בנושא.גם כשיש מוח, קשה מאוד לעשות צעד שהסביבה כל כך קיצונית נגדו.
לו היתה לגיטימציה ליציאה לעבודה, קשה לי להאמין שמחצית מאברכי הכולל כיום היו בכולל.
אולי.אז אולי טוב שכך.
יתכן.אולי.
מה שכן, דעה כזאת נשמעה רק לאחר שהתופעה קמה ונהיתה, מעולם לא לפני.
מידע שימושי - בעניין השידוכים
בתשובה לשאלה שנשאלה פה רבות למה במרכז ולא בפריפריה: כי הציבור הליטאי שואף למצוינות! המטרה היא לא רק שאברך לא יצא לעבוד אלא מעבר לכך. ומוסדות מצוינים יש במרכז ואין - לא קיים בפריפריה. הסמינרים במרכז אינם דומים לסמינרים בפריפריה ואינם מסוננים כמוהם. ישיבות קטנות בירושלים ובבני ברק זה משהו שאין...www.prog.co.il
והדיבורים האלו גם אם לא נשמעו בהתחלה, הרי שבגיל 30 ומעלה עם כמה ילדים הם נשמעים יותר ויותר.חרדיות בהייטק, הולכות לשם לרוב כדי שיוכלו להגיע למשכורות גבוהות יותר שיוכלו לאפשר לבעל, הנוכחי או העתידי להמשיך בלימודו בשלווה.
גם אם הן אוהבת יותר תרפיה בג'לי או התמקצעות בציור אבסטרקטי בעזרת עלים נושרים.
ואם היו חיות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, סביר מאד שרבות מהן היו יוצאות לעבוד במשהו, ולא רק משקות את העציצים ומנסות מתכונים חדשים, אבל ממש לא משהו כ"כ תובעני שאוכל להן שליש פלוס מהיממה.
זה הדיבורים שאני שומעת סביבי.
גם בהתחלהוהדיבורים האלו גם אם לא נשמעו בהתחלה, הרי שבגיל 30 ומעלה עם כמה ילדים הם נשמעים יותר ויותר.
שאני אבין - רק אצל החרדים נשים הולכות ללימודי הייטק? אצל החילונים כולן 'לוקחות משהו הרבה יותר קליל'?
יכול להיות שקשה לי להבין את זה כי הסביבה שלי יותר פרגמטית ופחות שיפוטית בנושא.
אין דחיה משורות החברה והקהילה של בני תורה שיצאו לעבוד לפרנסתם. לכולם די ברור שזהו רצונם וכבודם וצרכם.
אצל נשים חילוניות חלקן בוחרות מקצוע שיהיה להן קל לשלב בו חיי משפחה.שאני אבין - רק אצל החרדים נשים הולכות ללימודי הייטק? אצל החילונים כולן 'לוקחות משהו הרבה יותר קליל'?
50% מהאברכי כולל היו מעדיפים לעבוד?לו היתה לגיטימציה ליציאה לעבודה, קשה לי להאמין שמחצית מאברכי הכולל כיום היו בכולל.
רק לנשים קל בשוק העבודה הטכנולוגי של היוםאני ירושלמית ונראה לי שגם אצלינו יותר פרגמטים אולי תלוי בגיל יש הבדל בין לצאת לעבודה בגיל 25 לבין 30+
אבל שוק העבודה הרשמית היום קשה מאוד ולפעמים כמעט בלתי אפשרי לפעמים למי שרוצה להיות שמור מעבודה עם נשים/אינטרנט
וזה הרבה פעמים הסיבה שאברכים עם כל הקושי בדבר מעדיפים להמשיך ללמוד או למצוא משרות תורניות אז בודאי אין שיפוטיות מהחברה
גם מקצועות מהצד אין שיפוטיות שימו לב כמה יש כאילו שנקראים בפי העם אברכים מקומם שמור להם בכבוד בקהילה ובמוסדות והם לדוגמא מתווכים או יועצים וכד
אילו שיוצאים מחיי הקהילה זה יותר המקצועות ה...
ולכן כל הנושא של ההיסטוריה שפעם עבדו לא מתאים כ"כ לעכשיו שבשביל לעבוד צריך ללמוד מקצוע והיות פתוחים לעולם הטכנולוגיה
המילה קיצונית שנקטתי אינה מדויקת,יכול להיות שקשה לי להבין את זה כי הסביבה שלי יותר פרגמטית ופחות שיפוטית בנושא.
גם זו לא תגובה שכיחה בכל מקום.המילה קיצונית שנקטתי אינה מדויקת,
בתגובה אחרת דימתי זאת לגרושים, הסביבה בהחלט יכולה לקבל ולהבין את זאת, ובכל זאת כשזה קורה יש הלם מהצעד.
נכון, זה דימוי קיצוני.גם זו לא תגובה שכיחה בכל מקום.
בתוך עמי אנכי יושבת ולא רואה שאנשים נתקפים ב"הלם, תדהמה וזעזוע".
אכן כן, מעולם לא היית בעולם הישיבות והכוללים...כנראה אנחנו בעולם מקביל.
50% מהאברכי כולל היו מעדיפים לעבוד?
כנראה אנחנו בעולם מקביל.
זה לא הלחץ אלא החינוך לאברכות, זה שונה.ההנחה הזאת לכאורה נכונה.
אפשר להסתכל ולראות מה קורה אצל החסידים, כשיש לגיטימציה מלאה לצאת לעבוד.
ככל שעוברות השנים, אחוז האברכים יורד והולך.
בגיל 30 ומעלה, להערכתי אחוז האברכים החסידיים הוא פחות מחצי מהליטאים בגיל המקביל.
(ייתכן שיש קהילות חסידיות עם אחוזים גבוהים יותר, אך עדיין הם יהיו בפער גדול מהליטאים).
מה שאומר, שכאשר אין לחץ חברתי ללמוד יום שלם עד גיל מבוגר - אחוז הלומדים נמוך בהרבה.
זה לא הלחץ אלא החינוך לאברכות, זה שונה.
נכון.הם באים יחד.
חברה שבה מחנכים לחיי אברכות כערך עליון, נוצר בה לחץ חברתי להיות מהלומדים.
לו נניח שהיה אפשר לנטרל את השפעת הלחת החברתי, סביר להניח שעדיין אחוז הלומדים הליטאי היה גבוה יותר, בגלל החינוךהם באים יחד.
חברה שבה מחנכים לחיי אברכות כערך עליון, נוצר בה לחץ חברתי להיות מהלומדים.
ומסכימהההנחה הזאת לכאורה נכונה.
אפשר להסתכל ולראות מה קורה אצל החסידים, כשיש לגיטימציה מלאה לצאת לעבוד.
ככל שעוברות השנים, אחוז האברכים יורד והולך.
בגיל 30 ומעלה, להערכתי אחוז האברכים החסידיים הוא פחות מחצי מהליטאים בגיל המקביל.
(ייתכן שיש קהילות חסידיות עם אחוזים גבוהים יותר, אך עדיין הם יהיו בפער גדול מהליטאים).
מה שאומר, שכאשר אין לחץ חברתי ללמוד יום שלם עד גיל מבוגר - אחוז הלומדים נמוך בהרבה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת מסלול
חדשנות AI ובינה מלאכותית
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת מסלול
פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קו
א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ: