שזה בעיני, לפחות, עצוב מאד.זה לא הלחץ אלא החינוך לאברכות, זה שונה.
אני מעדיפה לחנך את ילדי לאהבת תורה ולהבנת גודל ערכה של כל שעת לימוד. לא ל"אברכות".
שזה בעיני, לפחות, עצוב מאד.זה לא הלחץ אלא החינוך לאברכות, זה שונה.
שהיו מחנכים לאברכות ללא לחץ חברתי
זה בעיקר לא שולל את הבחירה של האברך עצמו.ומסכימה
ועדיין זה לא שולל את הבחירה המודעת של אשת האברך.
סתם שאלה סקרנית שלא מנושא האשכול - אם בציבור הליטאי יש לחץ חברתי סביב האברכות כי זה מה שבראש סולם הערכים, על מה הלחץ החברתי החסידי?אין דרך לחנך באופן ציבורי למשהו ללא לחץ חברתי.
ברגע שמחנכים למשהו, ומעמידים אותו בראש סולם הערכים, נוצר מתח בין החניכים, מי יהיה מה'אליטות' ומי לא. והנה לנו לחץ חברתי.
נכון. אבל זה לחץ חברתי שאין דרך לשנות אותו בלי לשנות את סולם הערכים.אין דרך לחנך באופן ציבורי למשהו ללא לחץ חברתי.
ברגע שמחנכים למשהו, ומעמידים אותו בראש סולם הערכים, נוצר מתח בין החניכים, מי יהיה מה'אליטות' ומי לא. והנה לנו לחץ חברתי.
ובעיני, זה גם החינוך שיש כיום - ומעולם היה - בישיבות.אני מעדיפה לחנך את ילדי לאהבת תורה ולהבנת גודל ערכה של כל שעת לימוד. לא ל"אברכות".
סתם שאלה סקרנית שלא מנושא האשכול - אם בציבור הליטאי יש לחץ חברתי סביב האברכות כי זה מה שבראש סולם הערכים, על מה הלחץ החברתי החסידי?
דוגמאות?כל מקום והלחץ החברתי שלו. זה לא משהו אחיד אלא תלוי-קהילה.
יש מושג שנקרא "בית חסידי".דוגמאות?
באמת מסקרן אותי להבין את זה
אני מתכוונת ללחץ חברתי בנושאים ערכיים - מה הערך שהחינוך אליו יוצר אליטה כמו שדובר כאן
לא לחץ לסטים בבגדי ילדים, כן?.....
וכמה תכלס' "עולה" כזה שידוך?מהיכרותי האישית עם רבות כאלו הן בד"כ מוצאות בחור כמותן. כזה שלא באמת מתכוון ללמוד כל חייו.
ואין פה שום שלילה. זכותם.
לאברך בכולל יש יותר ימי חופשה ומחלה מאשר כל עובד בעבודה כלשהי. הרי ל'בוס' שלו אין הבדל בין אם הוא לומד מהבית או מהכולל. וגם אם הוא מקפיד, הרי ההורדה על ה'שמירת סדרים' של כל החודש לא מתקרבת להורדה של יום אחד מעבודת האשה. אם מדברים מצד שעות הלימוד - הוא גם יכול להשלים שעות בערב או ביום שישי.
זה נכון ששעות הסדרים נוחות לאברכים שנשותיהם עובדות, ולנשותיהם כמובן, כי גם כשהבעל לומד שלושה סדרים ובקושי נמצא בבית, השעות שהוא כן בבית הן השעות הקריטיות של הבוקר, ארוחת צהריים והשכבת הילדים.הכולל מסתיים בשעה 7, מקסימום 7:15, מספיק בשביל להשכיב את הילדים. וגם בעל עובד לא באמת חוזר בחמש בשביל לחתל את הילדים ולספק להם תעסוקה.
כמו בית אברכי, כנראה....יש מושג שנקרא "בית חסידי".
מי שלא מכיר- לא יבין...
אם מישהו רוצה לעשות מחקר אנתרופולוגי על הציבור החרדי, האשכול הזה הוא מכרה זהבאם תקראו שוב את ההודעה שפתחה את האשכול, לא תבינו איך הגענו עד הלום.
חינוך לאברכות, קרי הימצאות בכולל, ללא קשר לשייכות האמיתית לתורה ולנטיות האנושיות של האדם מצוי רק כתוצאה מלחץ חברתי.
שזה בעיני, לפחות, עצוב מאד.
אני מעדיפה לחנך את ילדי לאהבת תורה ולהבנת גודל ערכה של כל שעת לימוד. לא ל"אברכות".
כתבו כאן המון אנשים. כל אחד מהם דיבר כנראה מנקודת מבטו.מי דיבר על אברכות שכזאת?
לאורך העמודים האחרונים, בהם תוארו חייהן של נשות אברכים. ניכר שהחינוך לאברכות מתחיל בהבנת ערכה של שעת לימוד, ואהבת תורה.
אחרת, מה ימנע ממני לקרוא לבעלי לסייע לי עם הילדים באמצע לימוד, גם שאני בחודש תשיעי? לחשוב פעמיים לפני שהוא נשאר עם הילדים החולים בבית? לוותר על לימודים/עבודות בהן כרוך שעות אחה"צ? לאפשר לו ללמוד בישיבת בין הזמנים בחול המועד..ועוד כהנה וכהנה..
הוא כבר נקרא אברך, אז מה אכפת לי?...
מי דיבר על אברכות שכזאת?
לאורך העמודים האחרונים, בהם תוארו חייהן של נשות אברכים. ניכר שהחינוך לאברכות מתחיל בהבנת ערכה של שעת לימוד, ואהבת תורה.
אחרת, מה ימנע ממני לקרוא לבעלי לסייע לי עם הילדים באמצע לימוד, גם שאני בחודש תשיעי? לחשוב פעמיים לפני שהוא נשאר עם הילדים החולים בבית? לוותר על לימודים/עבודות בהן כרוך שעות אחה"צ? לאפשר לו ללמוד בישיבת בין הזמנים בחול המועד..ועוד כהנה וכהנה..
הוא כבר נקרא אברך, אז מה אכפת לי?..
את.מי דיבר על אברכות שכזאת?
חשבתי שוב מה לענות לעצמי על תגובה זאת, ואשתף בזאת.גם זו לא תגובה שכיחה בכל מקום.
בתוך עמי אנכי יושבת ולא רואה שאנשים נתקפים ב"הלם, תדהמה וזעזוע".
סורי בזמנינו קצת קשה לשכתב את ההיסטוריה,את.
כאן כתבת הסבר להפרש בין בין אחוזי הליטאים לחסידים בכוללים.
ועל הסבר זה בא תגובה ועוד תגובה שלי.
שהלחץ החברתי הוא זה שהגורם להימצאות בכולל ללא קשר לשייכות האמיתית לתורה ולנטיות האנושיות של האדם.
אני בטוחה שיש גם חסידים שהולכים לטיש (או נוסעים לחגים, או תורמים למגביות של החסידות...) בגלל לחץ חברתי.כי באותה מידה אפשר לומר שבלי הלחץ החברתי אצל החסידים ללכת לטיש אף אחד לא היה הולך,
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת מסלול
חדשנות AI ובינה מלאכותית
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת מסלול
פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קו
א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ: