מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
ושכחת להוסיף את השעה בה הבעל חוזר הביתה בערב, באזור שמונה, שזה אומר לטפל בילדים כל אחה"צ לבד.
ובעל עובד בעבודה קלאסית, חוזר הביתה מוקדם בהרבה.
שזה אומר לבחור בין להשכיב את כל החבורה לבד, להכניס ולהוציא לאמבטיות ואז לא יהיה לך כח לכלום בערב.
או לחכות עד שיחזור ויתחיל השכבה מאוחרת ואז כבר לא נשאר לך כח לכלום בערב.
 

הדס ט

משתמש מקצוען
ואם מדובר על אחת שלא מאפשרת לבעלה ללכת לכולל שישי, ולא לעשות 'משמר', ואין לה ייסורי מצפון בכל יום חופש, והמשכורת שלה מספיקה די והותר, אז?
ולי יש יותר מידע לגבי הצורה שבה נשים תופסות בעל אברך (כ"קישוט" או כמטרת החיים).
מעולם לא כיניתי כך את כולם. זו הוצאת שם רע.
רוב האברכים אכן יושבים ולומדים ברצינות, אך טענתי היתה שהתואר 'בעלה אברך' לא בהכרח דורש משהו מאשת קריירה, להיפך.

לא יכולתי לצטט את כל ההתפתחות כאן
אז בואו נעשה קצת סדר
1. יש בנות מודרניות שרוצות בעל אברך, כנראה לא מהסיבות הראויות
2. יש נשים (מודרניות?) שלא ממש תומכות בלימוד של בעליהן
3. עדין (לדעתי) רוב הבנות הן צדיקות ורוצות בעל אברך כי הן רוצות בית אמיתי של תורה, ומוכנות לעבוד קשה למען המטרה הזאת
4. גם הבעלים של הנשים הצדיקות מסעיף 3 צריכים הרבה לעזור בבית כי זה המצב בדורינו, שנשים יוצאות מוקדם לעבודה וכו׳.
5. רבים מהאברכים שעוזרים הרבה בבית (בוקר, צהרים) הם אברכים בני עליה שרוצים ומתאמצים ללמוד ברצינות הראויה.

יתכן שיש עוד מסקנה אחת או שתים הפולמוס הנ״ל
אבל איך כל זה קשור לנושא האשכול????
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אז היו לו ימי חופשה וימי מחלה. ויכולת להשלים שעות בערב או ביום שישי.
לאברך בכולל יש יותר ימי חופשה ומחלה מאשר כל עובד בעבודה כלשהי. הרי ל'בוס' שלו אין הבדל בין אם הוא לומד מהבית או מהכולל. וגם אם הוא מקפיד, הרי ההורדה על ה'שמירת סדרים' של כל החודש לא מתקרבת להורדה של יום אחד מעבודת האשה. אם מדברים מצד שעות הלימוד - הוא גם יכול להשלים שעות בערב או ביום שישי.
ואולי הוא היה אוכל בעבודה ולפחות חוסך לי את זה :)
כמה אנשים אוכלים אוכל שהעבודה מספקת?
והיינו מתחלקים כך שיום אחד אני נשארת עד הערב ובימים האחרים אני לא צריכה לרוץ אמוק בשש בבקר
עבודה הרבה פחות גמישה מאשר כולל.
וביו שישי היינו מבשלים יחד ואולי מספיקים לשתות קפה.
גם עכשיו אין כולל בימי שישי.
ובערב תולים יחד כביסה. מכונה אני מכונה הוא.
גם עכשיו הכולל מסתיים בשעה 7.
ובכלל הוא היה מרויח יותר אז לא היה משתלם שהוא יקח ימי מחלה אז תמיד אני זאתי שהייתי נשארת בבית עם ילד חולה ומטגנת שניצלים בכיף... וגם אם בגלל זה לא היו מקדמים אותי כי אני ראש קטן ודופקת ברז. לא נורא הרי אני לא מפרנסת עיקרית רק משלימה הכנסה.
דיברתי על אשת קריירה שהעבודה חשובה לה.
ושכחת להוסיף את השעה בה הבעל חוזר הביתה בערב, באזור שמונה, שזה אומר לטפל בילדים כל אחה"צ לבד.
ובעל עובד בעבודה קלאסית, חוזר הביתה מוקדם בהרבה.
שזה אומר לבחור בין להשכיב את כל החבורה לבד, להכניס ולהוציא לאמבטיות ואז לא יהיה לך כח לכלום בערב.
או לחכות עד שיחזור ויתחיל השכבה מאוחרת ואז כבר לא נשאר לך כח לכלום בערב.
הכולל מסתיים בשעה 7, מקסימום 7:15, מספיק בשביל להשכיב את הילדים. וגם בעל עובד לא באמת חוזר בחמש בשביל לחתל את הילדים ולספק להם תעסוקה.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
שזה אומר לבחור בין להשכיב את כל החבורה לבד, להכניס ולהוציא לאמבטיות ואז לא יהיה לך כח לכלום בערב.
או לחכות עד שיחזור ויתחיל השכבה מאוחרת ואז כבר לא נשאר לך כח לכלום בערב.

בהנחה שאתן מהמפונקות שהבעלים שלכן חוזרים בשמונה בערב, כמובן.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יתכן שיש עוד מסקנה אחת או שתים הפולמוס הנ״ל
אבל איך כל זה קשור לנושא האשכול????
זה קשר בהחלט לבעיית השידוכים, כי כל בחורה באשר היא, גם אם היא מודרנית ושואפת לחיי קריירה, רוצה בעל אברך; בעוד שבחור בדרגה הרוחנית שלה רוצה לצאת לעבוד.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לאברך בכולל יש יותר ימי חופשה ומחלה מאשר כל עובד בעבודה כלשהי. הרי ל'בוס' שלו אין הבדל בין אם הוא לומד מהבית או מהכולל. וגם אם הוא מקפיד, הרי ההורדה על ה'שמירת סדרים' של כל החודש לא מתקרבת להורדה של יום אחד מעבודת האשה. אם מדברים מצד שעות הלימוד - הוא גם יכול להשלים שעות בערב או ביום שישי.
יש לו בוס בשמיים ואשה שלא רוצה לבטל מלימודו עד כמה שתוכל.
ועד כמה שזה נשמע מוזר יש אברכים שקבעו לשעות הפנאי שלהם כמו שבת סדרים נוספים אז בכל מקרה זה משחק סכום אפס מבחינת השעות.
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
לאברך בכולל יש יותר ימי חופשה ומחלה מאשר כל עובד בעבודה כלשהי. הרי ל'בוס' שלו אין הבדל בין אם הוא לומד מהבית או מהכולל.
על איזה כולל אתה מדבר בדיוק?
וגם אם הוא מקפיד, הרי ההורדה על ה'שמירת סדרים' של כל החודש לא מתקרבת להורדה של יום אחד מעבודת האשה. אם מדברים מצד שעות הלימוד - הוא גם יכול להשלים שעות בערב או ביום שישי.
חשבת על זה שיש נשים שלא רוצות שהבעל יפסיד יום של לימוד למרות שההפסד הכספי יהיה מינימלי?

אשת אברך שולחת את בעלה ללמוד. לא לעבוד בלימוד תורה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הכולל מסתיים בשעה 7, מקסימום 7:15, מספיק בשביל להשכיב את הילדים. וגם בעל עובד לא באמת חוזר בחמש בשביל לחתל את הילדים ולספק להם תעסוקה.
הכולל מסתיים בשמונה תשע בערב. סטטיסטית רוב האברכים שהגיעו לשלב הגיל של כמה ילדים בד"כ מוסיפים כולל ערב.
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
לאברך בכולל יש יותר ימי חופשה ומחלה מאשר כל עובד בעבודה כלשהי. הרי ל'בוס' שלו אין הבדל בין אם הוא לומד מהבית או מהכולל. וגם אם הוא מקפיד, הרי ההורדה על ה'שמירת סדרים' של כל החודש לא מתקרבת להורדה של יום אחד מעבודת האשה. אם מדברים מצד שעות הלימוד - הוא גם יכול להשלים שעות בערב או ביום שישי.
נו באמת.
אבל הוא אברך כי הוא רוצה ללמוד תורה.
הוא לא שם כדי שישלמו לו. ולכן ההחלטה אם יקח יום מחלה או ילך לכולל לא נמדדת באם זה משתלם לי בעולם הזה. אלא בבא.
מה שהוא לומד ביום שישי הוא לומד ביום שישי מה שבשבת הוא לומד בשבת. מה הקשר לעובדה אם יפסיד היום כולל.
זהו, עצרתי כאן. אפילו לא הייתי מסוגלת להמשיך לקרא את ההודעה.
מדהים לראות איך שחיי אברכות זר לא יכירם. ולא צריך להיות זר מהעיר הסמוכה. גם השכן שאתמול היה בכולל לא תמיד ער לפרטים.

כל רגע שבעל שאברך לא לומד. הוא רגע של בטול הלמוד. נקודה.
אני לא אומרת שאין רגעים כאלה, לחיים יש צרכים משלהם ומה שצריך עושים.
אבל להתחיל לספור לי אם הראש כולל הוא יותר גמיש מהבוס... זה לא הקצה של הכוון.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
כי כל בחורה באשר היא, גם אם היא מודרנית ושואפת לחיי קריירה, רוצה בעל אברך; בעוד שבחור בדרגה הרוחנית שלה רוצה לצאת לעבוד.
מהיכרותי האישית עם רבות כאלו הן בד"כ מוצאות בחור כמותן. כזה שלא באמת מתכוון ללמוד כל חייו.
ואין פה שום שלילה. זכותם.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
על איזה כולל אתה מדבר בדיוק?
יש לו בוס בשמיים ואשה שלא רוצה לבטל מלימודו עד כמה שתוכל.
ועד כמה שזה נשמע מוזר יש אברכים שקבעו לשעות הפנאי שלהם כמו שבת סדרים נוספים אז בכל מקרה זה משחק סכום אפס מבחינת השעות.
ויש גם אנשים עובדים שקבעו לשעות הפנאי שלהם סדרים נוספים, והם דווקא יותר מחויבים לעשות זאת.
על איזה כולל אתה מדבר בדיוק?

חשבת על זה שיש נשים שלא רוצות שהבעל יפסיד יום של לימוד למרות שההפסד הכספי יהיה מינימלי?

אשת אברך שולחת את בעלה ללמוד. לא לעבוד בלימוד תורה.
הכולל מסתיים בשמונה תשע בערב. סטטיסטית רוב האברכים שהגיעו לשלב הגיל של כמה ילדים בד"כ מוסיפים כולל ערב.
כוללי הערב שאני מכיר מתחילים באיזור השעה תשע, אחרי שהבעל חזר בערך בשבע ורבע.
שוב. אני בעד שכל אברך ילמד בכל שעה פנויה שיש לו.
כל הטענה שלי היא שהתואר 'אברך' לא מחייב זאת.
 

קריה נאמנה

משתמש מקצוען
ושכחת להוסיף את השעה בה הבעל חוזר הביתה בערב, באזור שמונה, שזה אומר לטפל בילדים כל אחה"צ לבד.
ובעל עובד בעבודה קלאסית, חוזר הביתה מוקדם בהרבה.
גם בעל עובד מתפלל מנחה ומעריב, וגם לו מותר להישאר בבית כנסת ללמוד קצת...
רוב הגברים העובדים לא עוזרים יותר מרוב האברכים. אם כבר, הם עוזרים פחות.
מה שכן, המשכורת שהם מביאים בהחלט מקלה על האשה.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
איזו קריעה יומיומית? הבעל מלביש את הילדים ולוקח אותם למוסדות, וגם מחזיר אותם הביתה, נשאר איתם כשהם חולים ובזמן החופש הגדול, ואולי גם לוקח את האשה מהעבודה, ובין לבין גם מבקר בכולל. מה יותר קל מזה?

במה הוא מלביש אותם? מי קנה את הבגדים, כיבס, טיפל, תלה, קיפל? החזיר לארון?

אתם מתארים פה מצג דמיוני ממש, של אברך שמתחזק את כל הבית, ולאשתו נשאר רק להנות מהחיים הקלים (בעבודה).

בפועל, המצב ברוב המוחלט של הבתים הוא אחר. שום אברך לא נהיה אם בית. העובדה שהוא צועד עם פעוטותיו בבוקר או בצהרים, לא הופכת אותו ל'מטפל בהם'. על אשה עובדת יש עול עצום, של עבודה בית וילדים במקביל. אברכים לומדים לפחות שלושה סדרים אם לא יותר, וגם הזמן בו הם שומרים על הילדים - הוא מוגבל וקצוב ממש.

ייתכן שיש מספר זעום של נשות קריירה ש'מתקשטות בבעל לומד', כדבריכם. אבל זה חריג ונדיר בכל קנה מידה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
כוללי הערב שאני מכיר מתחילים באיזור השעה תשע, אחרי שהבעל חזר בערך בשבע ורבע.
שוב. אני בעד שכל אברך ילמד בכל שעה פנויה שיש לו.
כל הטענה שלי היא שהתואר 'אברך' לא מחייב זאת.
לא כל מה שאתה מכיר משקף את המציאות.
יש הרבה כוללי ערב שמתחילים ב7 ומסתיימים ב9 וצפונה.
ויש גם אנשים עובדים שקבעו לשעות הפנאי שלהם סדרים נוספים, והם דווקא יותר מחויבים לעשות זאת.
עוד יותר מעצים את הטענה שאברך לא נעדר לעיתים קרובות מתוך מחשבה שיוכל להשלים בשישי.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
זה קשר בהחלט לבעיית השידוכים, כי כל בחורה באשר היא, גם אם היא מודרנית ושואפת לחיי קריירה, רוצה בעל אברך; בעוד שבחור בדרגה הרוחנית שלה רוצה לצאת לעבוד.
ללא קשר לטענות שבעיני הם די הזויות,
המודרניות שאני מכירה לא רוצות "קישוט אברך", כי ההסתכלות שלהן על אברך הם כמו שכתבת (על חלקם) שהם מעבירים את הזמן...
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
אבל הוא אברך כי הוא רוצה ללמוד תורה.
או בגלל שמילדות הוא מוסלל בצורה מוחלטת לדרך חיים אחידה שכוללת לימוד בכולל לאחר הנישואין.

בלי קשר לכישרון, אופי, נטיות לב, צורת חשיבה ועשיה שמתאימה לנפש שלו.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
גם בעל עובד מתפלל מנחה ומעריב, וגם לו מותר להישאר בבית כנסת ללמוד קצת...
רוב הגברים העובדים לא עוזרים יותר מרוב האברכים. אם כבר, הם עוזרים פחות.
מה שכן, המשכורת שהם מביאים בהחלט מקלה על האשה.
חלק לא מבוטל ההגברים החרדים לא עוסק בקריירה תובענית.
ואלו שעובדים בהוראה או סת"ם בהחלט מוצאים את הזמן לעזור בבית.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
או בגלל שמילדות הוא מוסלל בצורה מוחלטת לדרך חיים אחידה שכוללת לימוד בכולל לאחר הנישואין.

בלי קשר לכישרון, אופי, נטיות לב, צורת חשיבה ועשיה שמתאימה לנפש שלו.
אין ספק שקיימת הסללה.
קיים גם מוח אגב לעשות באמצעותו שיקול דעת ובחירות שאינן תלויות רק בתודעת מה יגידו.
מתי שהוא רוב האנשים עושים בו שימוש. יתכן שחלקם מאוחר מדי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קו

א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה