סיפור בהמשכים אשליה - סיפור מתח.

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לאלישע יש הנחות יסוד שהוא לא בודק פעמיים אם הן נכונות או לא. אפשר אפילו לקרוא לזה "קונספציה". הוא פועל לפי זה. בשטח, חלק מהפרשנויות שלו עולות בקנה אחד עם המציאות, וחלק - לא. כלומר, הוא בכיוון פתרון הבעיה אבל המסלול שלו גם 'מתנגש' עם מה שקורה באמת.
אולי לזה הכוונה?

בדיוק מה שרציתי להגיד.
ככה מתנהל חוקר במשטרה? מסיק מה שנראה לו ממה שנראה לו לנכון והולך עם זה כאמיתה? הוא אפילו לא חושב על חלופות! וברור שברגע שהוא נעול על משהו, כל תשובה רק תוכיח את 'צדקתו'. ה'חקירה' בגג היתה בשבילי לפחות לא אמינה בכלל
זו תופעה שראויה להתייחסות, אז אני אתן את הזווית שלי לעניין.
אחת הנקודות שהיו חשובות בעבורי מאוד, היא ההדגשה - שמדובר בחקירה שלא דומה לשום חקירה שנחקרה אי פעם. האופן שבו הדברים מסתבכים, הבעיות שצצות ללא הרף, הצורך ליטול סיכונים ולהתמקד רק בקו אחד של חקירה - למרות שיש עוד מאה שבפוטנציאל יכולים להיות תועלתיים.
מהסיבה הזו, בחרתי לדחוף את אלישע לתוך לוח זמנים בלתי אפשרי. כיון שאם הייתי מעוניין להתמקד בכל הקצוות הפתוחים - זה היה מסתיים במאות עמודים של מרדף מייגע אחרי הרוח. ההבנה של כל מה שאירע, תוכל להיות רק מפרספקטיבה הרבה יותר כללית, שתבהיר את רצף האירועים.
הסבך הזה שאלישע נקלע אליו בעל כרחו, לא עושה לו טוב. אנחנו מוצאים אותו מתחילת העלילה מתמודד מול מפלצת עם אינסוף ראשים, כאשר מאחורי כל אחד יש כמה אחרים. הוא נדרש לעבוד בתנאים שהוא לא רגיל אליהם, כשהוא לבדו, כאשר החוזקות שלו מתקשות לבוא לידי ביטוי.
אלישע הוא עקשן, וזה מוטיב חוזר. הוא עקשן, והוא די נעול על תפיסת העולם שלו. עמיקם היה הראשון שהעיר לו על זה, אבל הוא עשה זאת בדרכו המפרכת. לאורך העלילה, אפשר לראות שהוא אמנם משנה זוויות חשיבה, אבל תמיד מאוחר מדי, בכבדות מסויימת, הרבה אחרי שהקוראים כבר קלטו שהוא לא בכיוון.
אלישע מאמין רק במה שהוא חושב לנכון, קשה לו לקבל מה שאחרים חושבים. הוא לוקח על עצמו את מלוא האחריות, והוא ישנא את עצמו אם מה שחשב יתברר כשגוי. ההבנה הזו חשובה כדי להבין מדוע הוא מתקומם מול אלירן, שבסך הכול הציע צורת חשיבה קצת שונה ממה שאלישע חשב.
לדעתי, בקטע הזה, חשוב להבין אותו. אלישע נושא עליו את התווית של החוקר המבריק, זה שמצליח תמיד, זה שמפצח את החקירות הקשות ביותר. מבחינתו, האחרים לא שווים לו. הוא מעליהם, הן מבחינת יכולת הניתוח והן מבחינת גיבוש האסטרטגיה. הוא רגיל ללכת אחרי האינסטינקטים שלו בכל מצב, והוא מתקשה להשלים עם זה שזה לא תמיד פועל בעבורו.
דווקא הבדיקה בגג (קשה לקרוא לזה חקירה) הייתה נדירה יחסית, כי הוא קיבל את דעתו של אלירן - למרות שהיא סתרה את התיאוריה הכוללת שלו. מה שהוביל אותו לשם, אלו המהירות והלחץ. כשאלירן טען את מה שטען, מבחינתו של אלישע - לא היה זמן לבחון אם זה כדאי או לא. הוא במרוץ נגד השעון, והוא לא מתחשב בכדאיות או בסיכויים, אלא במערכת הזמנים. אם הוא יכול לדחוף עוד פעולה נואשת - הוא יעשה זאת, גם אם היא רחוקה מאוד מההבנה שלו. בנוסף, מערכת היחסים שלו עם אלירן לא התבררה דיה, ויש עוד הרבה בהמשך הדרך, או במה שנותר ממנה.
בכל מצב, אני לא רוצה להגביר ציפיות וכאלה, אבל יש משהו שעומד לקרות, ולנער קצת את העלילה. יהיו סוף סוף תשובות להרבה מאוד שאלות, אבל גם יהיו תמיהות חדשות. השאיפה שלי היא לסגור הרבה פינות, ולהשאיר רק את השאלות הגדולות - כדי להתחיל ולהתכונן לקראת השלב האחרון, שהוא פסיכולוגי בעיקרו, והוא יהיה סחרחרה די רצינית.
הסיבה שאני כותב את זה, היא משום ששם - נוכל לקבל הרבה יותר הבנה בנוגע לתיאוריות של אלישע ולשאלה אם הן היו קרובות לעובדות או לא. בסופו של דבר, השאלה שתקבע האם הוא חי בקונספציה או שהוא באמת גאון מבריק - תהיה מבחן המציאות.
מקווה שנעבור את זה בשלום. קצת חושש מכם, הקוראים, וממה שיהיה כשהקרוסלה תתחיל להסתובב.
 

הפונצע'ר האמיתי

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
הסיפור הכי מטורף (במשמעות החיובית של המילה..) שקראתי אי פעם (וקראתי די הרבה...)
אני חושב שמה שעושה את הסיפור לכזה מיוחד הוא הערבוב בין הדמיון להיגיון.
יש סיפורי פנטזיה מדהימים אבל בגלל שאין בהם היגיון זה תלוש מידי בשביל האנשים, ויש סיפורי מתח מדהימים אבל בגלל שהכל הגיוני ורגיל זה 'רק' מותח. מה שמיוחד בסיפור הזה הוא שמצד אחד הוא פנטזיה גמורה (לכל הפחות בינתיים..) עם צלליות שחורות מסתוריות, ואנשים שאולי חוזרים לתחייה ומצד שני החשיבה של המהלכים הגיונית להפליא (ורואים את זה בשו"ת שאחרי כל פרק, על כל מהלך של אלישע וכדו'..).
זו פשוט גאונות צרופה.
יש"כ עצום
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הסיפור הכי מטורף (במשמעות החיובית של המילה..) שקראתי אי פעם (וקראתי די הרבה...)
אני חושב שמה שעושה את הסיפור לכזה מיוחד הוא הערבוב בין הדמיון להיגיון.
יש סיפורי פנטזיה מדהימים אבל בגלל שאין בהם היגיון זה תלוש מידי בשביל האנשים, ויש סיפורי מתח מדהימים אבל בגלל שהכל הגיוני ורגיל זה 'רק' מותח. מה שמיוחד בסיפור הזה הוא שמצד אחד הוא פנטזיה גמורה (לכל הפחות בינתיים..) עם צלליות שחורות מסתוריות, ואנשים שאולי חוזרים לתחייה ומצד שני החשיבה של המהלכים הגיונית להפליא (ורואים את זה בשו"ת שאחרי כל פרק, על כל מהלך של אלישע וכדו'..).
זו פשוט גאונות צרופה.
יש"כ עצום
וואו, איזה כיף לשמוע!
כשהמצאתי את הסיפור, חשבתי על זה שיש ז׳אנר של מדע בדיוני, ויש ז׳אנר של עלילה ריאליסטית, אבל אין עלילה שמשחקת ביניהן. כלומר: עלילה שהרבה מהמסתורין שלה הוא בשאלה: האם הסיפור הוא ריאליסטי או בדיוני.
הסיכון בזה היה גדול, כי זה יכול היה לצאת סיפור שלא ירשים את אוהבי המד״ב והפנטזיה - שסף הגירוי שלהם גבוה יותר, כי הם רגילים לעלילות שהבדיוניות שלהן מודגשת, וגם לא ירשים את אוהבי העלילות הריאליסטיות - שכל סטייה מהריאליזם גורם להם לרצות לברוח, והם עלולים להימלט על נפשם ברגע שלסיפור נכנסים מוטיבים בדיוניים.
כיף לשמוע, שדווקא המשחק הזה - הוא שגורם לאנשים להתחבר לעלילה ולאהוב אותה.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
כיף לשמוע, שדווקא המשחק הזה - הוא שגורם לאנשים להתחבר לעלילה ולאהוב אותה.
מה שגורם לאנשים להתחבר, זה הירידה היסודית לפרטים, העקביות, והעיקר - שיש התייחסות גם לפן הרגשי והנפשי ושאין התעלמות ממנו.
לא פעם בספרי מתח יש רק פעולות, פעולות, פעולות. ואם מישהו מעיר לסופר והסופר מכניס קצת רגשות - הם כל כך צפויים, עד כדי שיעמום.
 

הפונצע'ר האמיתי

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
לא פעם בספרי מתח יש רק פעולות, פעולות, פעולות. ואם מישהו מעיר לסופר והסופר מכניס קצת רגשות - הם כל כך צפויים, עד כדי שיעמום.
תלוי לאיזה סיפורים וסופרים הסיפור הזה משתווה...
אם אני משווה אותו לספרי א. קווין, א. טוקר, פ. שטרן ודומיהן, כולם מכניסים הרבה רגשות שלא לדבר על מיה קינן שמעמיקה בנבכי נפשם של גיבורי הסיפור..
אבל
זה הירידה היסודית לפרטים, העקביות,
זה בדיוק מה שאמרתי שהחשיבה שעומדת מאחורי כל מהלך נוסף בעלילה בנוי לתלפיות בהגיון מושלם.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
ההשוואה שלי מגיעה לספרי מתח שידוע שגברים עומדים מאחוריהם; מ. ארבל, ציפורה אדלר (מישהו עוד מאמין שזו אישה?), חיים גרינבוים.
יש כמובן את אלו שאני פחות מכירה: ישראל פלר, איתמר אדלר, פ. חריף.

ספרי מתח שנשים כותבות אותם, הם נישה אחרת לגמרי. המתח קיים, אבל הוא נוצר באמצעים אחרים ויותר 'נשיים'. המתח מתמקד לא מעט גם בפן הרגשי, ולא רק בפעולות, מעצרים, מעקבים ותככים.
 

הפונצע'ר האמיתי

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
זה נכון שסופרות מפרטות את הרגשות בצורה יותר מפורשת, אבל לא כל כך מדוייק.
זה לא שהסופרים כותבים - פלוני עשה כך והמשיך לכך וסיים בכך'... ב'הצוואה' של חיים גרינבוים למשל - העלילה בנויה על הרגשות של איציק ואביו... כך גם ב'ממלתעות הרשע' של ציפורה אדלר הרגש מובא היטב, גם של שלמה ויעקב, גם של דימטרי ואפי' של הקצין הבוגד ומפקדו (שאינני זוכר את שמם..)
גם בסיפור הזה אני לא רואה כל כך את הפן הרגשי בצורה כל כך מפורשת, כמו אצל סופרות.
אולי תצייני דוגמאות, איזה ספר מתמקד רק
בפעולות, מעצרים, מעקבים ותככים.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
אז כנראה מזמן לא קראתי ספר ממשפחת המותחנים הגבריים...
ולשאלתך, ספרי מ' ארבל, בעיקר.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ההשוואה שלי מגיעה לספרי מתח שידוע שגברים עומדים מאחוריהם; מ. ארבל, ציפורה אדלר (מישהו עוד מאמין שזו אישה?), חיים גרינבוים.
יש כמובן את אלו שאני פחות מכירה: ישראל פלר, איתמר אדלר, פ. חריף.

ספרי מתח שנשים כותבות אותם, הם נישה אחרת לגמרי. המתח קיים, אבל הוא נוצר באמצעים אחרים ויותר 'נשיים'. המתח מתמקד לא מעט גם בפן הרגשי, ולא רק בפעולות, מעצרים, מעקבים ותככים.
ב"ה

כשאני חושבת על כוכב בודד של דבורה רוזן, לעומת שם נרדף של מ' ארבל, או אפילו נאמנות כפולה שלו (עם סדרת הרווקות המבוגרות ופרייליך) -
את ממש צודקת.

בכוכב בודד, אפילו שהוא מרגל וזה ספר מתח, הגיבור ממש ממש נוגע ללב.
 

הפונצע'ר האמיתי

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
ולשאלתך, ספרי מ' ארבל, בעיקר.

כשאני חושבת על כוכב בודד של דבורה רוזן, לעומת שם נרדף של מ' ארבל, או אפילו נאמנות כפולה שלו (עם סדרת הרווקות המבוגרות ופרייליך) -
את ממש צודקת.
זה ברור שספרי גברים פחות יעסקו ברגש מנשים, זה הטבע שלהם. אבל לומר שיש ספר כלשהו שלא מתאר רגשות, לטעמי זה מוגזם. (את מ. ארבל לא קראתי)
גם אם העלילה לא בנויה על רגשות הרגשות חייבים להיות מובאים בו ולא רק בשני משפטים, וגם אם הסופר לא יכניס אותם באופן טבעי הוא יצטרך לעשות זאת ולו רק בכדי לחבר את הקוראים, אני לא חושב שאנשים יתחברו לספר מתח שבנוי על עובדות בלבד, זה ספר היסטוריה ולא סיפור....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  86  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה