חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מצאתי בשם 'סידור תימני קדמון', שהיוונים גזרו שלא לענות אמן, ולכן תיקנו את הנוסח הנ"ל שיש בו ראשי תיבות אמן (ספר אלקטה באמרים - חנוכה, עמ' ז).​
תוכל לצטט לי מה הוא כותב?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
תוכל לצטט לי מה הוא כותב?
כך מצאתי הלשון בספר ההוא שציינתי אליו (ספר אלקטה באמרים).
ופשפשתי בספר 'שמן למאור' של הגר"י רצאבי (מלקט הרבה מדרשים על חנוכה, ומחדש בהם חידושים), והנה דבריו (עמ' כח):
1701819032413.png
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כך מצאתי הלשון בספר ההוא שציינתי אליו (ספר אלקטה באמרים).
ופשפשתי בספר 'שמן למאור' של הגר"י רצאבי (מלקט הרבה מדרשים על חנוכה, ומחדש בהם חידושים), והנה דבריו (עמ' כח):
צפה בקובץ המצורף 1517254
יישר כח. והנה מה שכתוב אצלי:
פעם אחת גזרה מלכות יוון הרשעה שלא יענו ישראל אמן ולא ברוך אתה, לפיכך תיקנו לומר ברמז אין כאלהינו וכו' מי כאלהינו וכו' נודה לאלהינו וכו', ברוך אלהינו וכו' אתה הוא אלהינו וכו', ראשי תיבות אמן ברוך אתה, כדי שלא יבינו, ואף על פי כן כשנתבטלה הגזירה תקנה לא זזה ממקומה. (מאי חנוכה לר' יצחק רצבי בשם פעמון זהב כת"י למה"ר יצחק ונה וכן מביא ר' יחיא צאלח משמו בפסקי מהרי"ץ הל' סדר היום סי' יד ובתכלאל-עץ חיים עמוד עו)​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יישר כח. והנה מה שכתוב אצלי:​
נמצא שהמקור הוא אחד: מהר"י ונה מחכמי תימן. ואת שני הספרים הללו (מאי חנוכה ושמן למאור) הוציא הרב רצאבי, אלא שאת 'מאי חנוכה' הוציא מאוחר יותר. ונראה ששם תיקן במקום 'אמן בא' הנ"ל, ל'אמן ברוך אתה' (אפשר שלא שת לבו מתחילה שהיו שם גרשיים על תיבת 'בא').
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
חיפשתי (באוצר החכמה המוגבל) ולא מצאתי, אשמח אם יש למישהו את כל ספרי בעלי התוספות, ויביא ציטוט שבלעם הוא נחור אחי אברהם !

צפה בקובץ המצורף 1516824
פשפשתי ומשמשתי בכל אוצר החכמה ולא מצאתי דעה כזאת. גם הספר של תוס' על הגד"פ שלא מצאתי, כי אם פירושם על התורה על הפסוק ההוא. מצו"ב.
והנה אם זה המקור שהיה לפני הגרח"ק, באמת צע"ג להסיק כן מדבריהם, כי הלשון שכתבו 'דקמואל אבי ארם הוא בן בלעם נחור', מוכח מתוכו [ומהמשכו] שצריך תיקון, וכך צ"ל: 'דקמואל אבי ארם הוא בלעם בן נחור' (כלומר להחליף שני הבתים - בלעם ובן - ותו לא). וזה מסתדר עם המשך דבריהם שקמואל הוא בלעם, וכמבואר במדרשים.
 

קבצים מצורפים

  • בעלי התוספות.PDF
    KB 558.4 · צפיות: 32

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מילה בפרשה, ובמקרא:
בדרך כלל מוצאים אותי בעיניים
מלבד פעם אחת שמצאוני לפנים
ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים
בפעם נוספת מצאוני במדבר תלאות
וכאשר באו לכפלני, הקדימוני בתשואות
המוכיח ימצאני והשכל יתנני
אך היודעים - לא יקבלוני
חשבתי שיפתרו את זה מהר יותר..
זו מילה אחת בלבד. קצרה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
פשפשתי ומשמשתי בכל אוצר החכמה ולא מצאתי דעה כזאת. גם הספר של תוס' על הגד"פ שלא מצאתי, כי אם פירושם על התורה על הפסוק ההוא. מצו"ב. והנה אם זה המקור שהיה לפני הגרח"ק, באמת צע"ג להסיק כן מדבריהם, כי הלשון שכתבו 'דקמואל אבי ארם הוא בן בלעם נחור', מוכח מתוכו [ומהמשכו] שצריך תיקון, וכך צ"ל: 'דקמואל אבי ארם הוא בלעם בן נחור' (כלומר להחליף שני הבתים - בלעם ובן - ותו לא). וזה מסתדר עם המשך דבריהם שקמואל הוא בלעם, וכמבואר במדרשים.​
כנ"ל
אמנם כתוב בתוס' השלם פ' שמות: ויש מדרשים שכתוב בהם בשעת מתן תורה נתקבצו כולם אצל קמואל, והתם משמע דקמואל אבי ארם היה בן בלעם נחור, [וכן מובא בלמכסה עתיק] אבל יש שם טעות דמוכח, כי כותב שם שבלעם הוא קמואל, וקמואל היה הרי בן נחור. ובהדר זקנים נכתב מתוקן: ויש מדרשים שכתוב בהם שנתקבצו כולם אצל קמואל, והתם משמע דקמואל אבי ארם היינו בלעם.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא שמתי לב, כי הפרח כבר לבלב, תבן הבאתי לעפריים, בדבר אבי ארם נהריים, ויכוני על עצלתיים, ויפג לבי שבעתיים, כי לא הבטתי בדברי מתגעגע, ואהי בעיניו כמתעתע..
האמת היא שבהתחלה הלכתי על הכיוון הנ"ל שהגית בחכמה שהתחלפו להם התיבות, אבל לאחר שראיתי שבהדר זקנים כותב מילה במילה כדבריו והשמיט כליל את בן נחור העדפתי את האפשרות שהתיבות בן נחור מיותרות לגמרי.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האמת היא שבהתחלה הלכתי על הכיוון הנ"ל שהגית בחכמה שהתחלפו להם התיבות, אבל לאחר שראיתי שבהדר זקנים כותב מילה במילה כדבריו והשמיט כליל את בן נחור העדפתי את האפשרות שהתיבות בן נחור מיותרות לגמרי.​
מוסר השכל: אף פעם אל תהרוג סתם אנשים, אם אפשר לצאת מהמיצר ע"י חילופי שבויים..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ממש לא תיכף:p
יש הרבה חן בתנ"ך
נשאיר זאת לאחרים
בתחילה מצאה המילה חן, ושוב איבדה חינה..
האמת שבכל החידות אין מבקשים את הרוב, אלא את יוצאי הדופן, וכאלו אין הרבה.
גם לפי המילים וההגדרות של החידה יצטמצמו החיפושים ביותר.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בתחילה מצאה המילה חן, ושוב איבדה חינה..
חס ושלום! חידה מרתקת כמו כל החידות עד כה
האמת שבכל החידות אין מבקשים את הרוב, אלא את יוצאי הדופן, וכאלו אין הרבה.
גם לפי המילים וההגדרות של החידה יצטמצמו החיפושים ביותר.
בדרך כלל מוצאים אותי בעיניים - ונח מצא חן בעיני ה' (ואחריו עוד רבים וטובים)
מלבד פעם אחת שמצאוני לפנים - ותשא חן וחסד לפניו/ אם מצאתי חן לפניו (אסתר ב יז; ח ה)
מצאוני במדבר תלאות - מצא חן במדבר (ירמיה לא א)
[ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים - וימצא הדד חן בעיני פרעה ויתן לו אשה את אחות אשתו (מ"א יא יט) ?]
וכאשר באו לכפלני, הקדימוני בתשואות - תשואות חן חן (זכריה ד ז)
המוכיח ימצאני והשכל יתנני - מוכיח אדם אחר חן ימצא/ ומצא חן ושכל טוב (משלי כח, כג/ ג ד)
אך היודעים - לא יקבלוני - לא ליודעים חן (קהלת ט יא)
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט נ'

קה נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ וְאוֹר לִנְתִיבָתִי:קו נִשְׁבַּעְתִּי וָאֲקַיֵּמָה לִשְׁמֹר מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:קז נַעֲנֵיתִי עַד מְאֹד יי חַיֵּנִי כִדְבָרֶךָ:קח נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא יי וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי:קט נַפְשִׁי בְכַפִּי תָמִיד וְתוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קי נָתְנוּ רְשָׁעִים פַּח לִי וּמִפִּקּוּדֶיךָ לֹא תָעִיתִי:קיא נָחַלְתִּי עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם כִּי שְׂשׂוֹן לִבִּי הֵמָּה:קיב נָטִיתִי לִבִּי לַעֲשׂוֹת חֻקֶּיךָ לְעוֹלָם עֵקֶב:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה