חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
זה חידות שיש לך במלאי או שאתה כותב אותם בשליפה?
זה לא כזה מסובך לכתוב. יותר מסובך לפתור..
אין לי מלאי. כל פעם שפותרים יש רק עוד אחת או שתים מוכנות.
כל פתרון 'יכריח' אותי להכין עוד אחת על החשבון..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
התשובה: תולדות
מושלם!!
והנה עוד אחת:
(מקווה שהלשון ברורה)
מילה במקרא ובפרשה:

שלשים פעמים נזכרתי
בשלשה ספרים הופעתי
בראשון הוסיפו לי חמשה
והקדימו לי תואר שררה
בשנים האחרים סרו חמשה
ותחת שררה באה גדולה
אם תפרטני לפרוטותיים
תמצאני בתורה כפליים
האחד - שם בן הפילגש
והשני - צדיק ציווה להגיש
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
שלשים פעמים נזכרתי
בשלשה ספרים הופעתי
הטבחים או טבחים

30 פעמים מופיע המילה הטבחים או טבחים בתנ''ך
בשלושה ספרים: בראשית, מלכים וירמיהו.
בראשון הוסיפו לי חמשה
והקדימו לי תואר שררה
הטבחים
שר הטבחים
בשנים האחרים סרו חמשה
ותחת שררה באה גדולה
רב טבחים
אם תפרטני לפרוטותיים
תמצאני בתורה כפליים
האחד - שם בן הפילגש
והשני - צדיק ציווה להגיש
ראומה ילדה את טבח
יוסף אמר: וטבח טבח.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עוד ענין בפרשה ובמקרא:

שתי מילים נצמדות
נאות וגם נחמדות
הופיעו רק שתי פעמים
מהתורה ועד דברי הימים
בראשונה - לבדן היה מהלכן
אך בשניה - עבר זר בתוכן
ויצמח ביניהם פרי
מעץ זית טרי
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עוד ענין בפרשה ובמקרא:

שתי מילים נצמדות
נאות וגם נחמדות
הופיעו רק שתי פעמים
מהתורה ועד דברי הימים
בראשונה - לבדן היה מהלכן
אך בשניה - עבר זר בתוכן
ויצמח ביניהם פרי
מעץ זית טרי
יפה תאר
זית רענן יפה פרי תאר
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
גם זה במקרא ובפרשה:

שתי מילים דומות
גם הן נאות, נחמדות
גם הן באות רק שתי פעמים
מהתורה ועד דברי הימים
צמודות למלכים נעלים
מנהיגים ורועים דגולים
בראשון קדם לקראתן מקל ניצב
באחרון נשכב המקל ולא התייצב
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כאן היה לך לשאול: כיון שבא במקרא פעמיים, מדוע נכתב בחידה 'פעם אחת'?
השאלות נשאלות כמובן, הפתרונות הם רק נסיון. וכמובן תירצתי לעצמי שההמשך הוא: ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים, רק שלא הסתדר לי המילים נישאתי עם חברתי​
שהמילה חסד היא חברתה של 'פנים', ומתלווה אליה לפעמים.
מה שלא מובן בזה הוא כי 'חן' אינו חברו של 'פנים' אלא חסד הוא חברו של פנים, וכך היה צ"ל: ופעם אחרת שנישאתי עם חברתו של פנים​
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מה שלא מובן בזה הוא כי 'חסד' אינו חברו של 'פנים' אלא חסד הוא חברו של פנים, וכך היה צ"ל: ופעם אחרת שנישאתי עם חברתו של פנים​
צודק מאוד. נפלה טעות בלשוני. הכוונה היתה ש'חסד' הוא חבירו של 'חן', הצימוד הנודע הוא 'חן וחסד', וצא ובקש בתפילות ובברכות ותמצאן צמודות.
ובכן, החן והחסד נישאו לפני אחשוורוש. אמור מעתה, אילו היית אתה החן = נישאתי עם חברתי (המתקראת חסד) על פניו.
ואדון הסליחות ירבה מחילות ויכפר שגיאות וימחק שגגות, יתקן עיוות לשונות וישיב שלווה ועשתונות.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שמת לב לטעות שנפלה בלשוני?
כעת שמתי לבי. והנה זו הוכחה נוספת לצמידותן של אלו, עד שאין אדם שת לבו היכן זו והיכן זו, כתאומים הללו שהאחד נקרא בשם חבירו ואין מכיר בדבר זולת אמו.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
חתום בחותמו של כהן גדול - מי הוא/היה הכהן הגדול?
בספר"כל בו" (סימן מד) כתב בפירוש שפך השמן היה חתום בחותמו של יוחנן כהן גדול, והנה הדברים בלשון קדשו: "וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום, בכ"ה יום בכסליו היה, ונכנסו להיכל, ולא מצאו שמן טהור אלא פך אחד קטן, שהיה מונח בתוך שידה קבועה בכותל, שלא היו יכולין להסיטה, והיה פתחה סגור וחתום בחותמו של יוחנן כהן גדול, ובסגירת הפתח הכירו שלא נגעו בפך, ולא היה בו שמן להדליק רק לילה אחת, ונעשה להם נס והדליקו ממנו ח' ימים".
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
גם זה במקרא ובפרשה:

שתי מילים דומות
גם הן נאות, נחמדות
גם הן באות רק שתי פעמים
מהתורה ועד דברי הימים
צמודות למלכים נעלים
מנהיגים ורועים דגולים
בראשון קדם לקראתן מקל ניצב
באחרון נשכב המקל ולא התייצב
נצבה?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בספר"כל בו" (סימן מד) כתב בפירוש שפך השמן היה חתום בחותמו של יוחנן כהן גדול, והנה הדברים בלשון קדשו: "וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום, בכ"ה יום בכסליו היה, ונכנסו להיכל, ולא מצאו שמן טהור אלא פך אחד קטן, שהיה מונח בתוך שידה קבועה בכותל, שלא היו יכולין להסיטה, והיה פתחה סגור וחתום בחותמו של יוחנן כהן גדול, ובסגירת הפתח הכירו שלא נגעו בפך, ולא היה בו שמן להדליק רק לילה אחת, ונעשה להם נס והדליקו ממנו ח' ימים".​
לא ידעתי תודה רבה
התכוונתי משהו קדום יותר
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
(סוטה לג.): "יוחנן כהן גדול שמע בת קול מבית קודש הקדשים שהוא אומר, נצחו טליא דאזלו לאגחא קרבא לאנטוכיא".
איני יודע אם זו ראייתו של הכל בו הנ"ל, דאי משום הא אינו ראיה, כי יתכן שזה היה קדום יותר.
אולי היה לכל בו גירסא כזו בגמ' או במדרש.​
 

דבי מ.

משתמש מקצוען
גם זה במקרא ובפרשה:

שתי מילים דומות
גם הן נאות, נחמדות
גם הן באות רק שתי פעמים
מהתורה ועד דברי הימים
צמודות למלכים נעלים
מנהיגים ורועים דגולים
בראשון קדם לקראתן מקל ניצב
באחרון נשכב המקל ולא התייצב
ג''כ מילים צמודות?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה