חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אני שמעתי את הנ"ל מתלמיד חכם ידען, בלי מקור, אבל כן מצאתי כמה מקורות שכן למדו כך, מצורף,
וכן את המדרש שכתוב שם רק אביו.
דעת לנבון נקל כי אם לדין יש תשובה. ורבותינו שפשפשו בכל מעשיו של אותו רשע, והעמיסו עליו חמש עבירות שעבר באותו היום, לא מצאו לנכון להדגיש שלא כיבד את אמו. והדיוק מהמדרש על שנזכר רק 'אביו', כמובן שאין בו כדי יציקת יסוד לחידוש מופלג זה המחלק בין אביו ואמו.
האמת אגיד, שמתחילה סברתי שאין צורך לדון בחידוש זה, ומצות כיבוד אב עצמה תוכיח, שהרי כלול בה כבוד אמו מדין 'אשת אביו' (עד שגם כשאשת אביו אינה אמו, מחויב הוא בכבודה -בכל משך חיי אביו - מצד כבוד אביו), ואם נאמר שעשיו לא כיבד את אמו, הכיצד הפליגו חז"ל כל כך במצוותו במעלת כבוד אביו, כשחיסר ממנה פרט נכבד זה?
ואף שאין בכוונתי להצדיק רשע חלילה, מכל מקום בדברי רבותינו לא נראה שהיה לו שום פגם, ואדרבה אנו יראים מזכותו זו של כבוד הוריו, כמבואר במדרשים. ואם כל מצוותו זו היתה מן השפה ולחוץ, הכי ממנה היינו מפחדים?
ובאשר לדברי המפרשים המצו"ב, הנה דבריהם מחודשים, אם קבלה נקבל ואם לדין יש תשובה. והדיוק שכתב הכותב על 'רעות בנות כנען עיני יצחק אביו', אין בו כדי הוכחה כלל, כי במקרא מבואר שרבקה אמרה ליצחק שבנות כנען רעות בעיניה, ולא אמרה כן לעשיו, והמקרא מתאר בבירור שעשיו שמע על כך ממה שאביו ציוה את יעקב אחיו, ועל כן אמר הכתוב שראה שרעות בעיני אביו. על רעתן בעיני אמו לא היה לו מקור מידע. כך לפי פשט הכתוב, ואין אפשרות לבנות בנין בלא יסוד איתן.
 

arye izerwerk

משתמש פעיל
מילה נוספת, בפרשה ובכל המקרא:

בי השתמש איש תם פעמיים
ובן זקוניו נודע בי כירא שמים
גם אדום הביע בי התנגדותו
ומלך ישראל בי מנע מאכלו
קל ברגליו הוכה למוות בגיני
גם בת המלך נצטערה בגללי
ועד שביקשתי למנוע הכאה
גרמתי למיתה ע"י בעל לביאה
אך בזאת אתנחם, כי איש האלקים
בי קידש שם מלך מלכי המלכים

לחם??
בי השתמש איש תם פעמיים: ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש, ויקרא לאחיו לאכול לחם.
ומלך ישראל בי מנע מאכלו: ויסב את פניו ולא אכל לחם.
גרמתי למיתה ע"י בעל לביאה: עם איש האלוקים שאכל לחם ומת ע"י האריה?
אך בזאת אתנחם, כי איש האלקים: עם אלישע שאמר לו תן לעם ויאכלו?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

לחם??
בי השתמש איש תם פעמיים: ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש, ויקרא לאחיו לאכול לחם.
ומלך ישראל בי מנע מאכלו: ויסב את פניו ולא אכל לחם.
גרמתי למיתה ע"י בעל לביאה: עם איש האלוקים שאכל לחם ומת ע"י האריה?
אך בזאת אתנחם, כי איש האלקים: עם אלישע שאמר לו תן לעם ויאכלו?
לא.

למרות שזה נשמע טוב בכמה משפטים. ומבריק!
 

arye izerwerk

משתמש פעיל
מילה נוספת, בפרשה ובכל המקרא:

בי השתמש איש תם פעמיים
ובן זקוניו נודע בי כירא שמים
גם אדום הביע בי התנגדותו
ומלך ישראל בי מנע מאכלו
קל ברגליו הוכה למוות בגיני
גם בת המלך נצטערה בגללי
ועד שביקשתי למנוע הכאה
גרמתי למיתה ע"י בעל לביאה
אך בזאת אתנחם, כי איש האלקים
בי קידש שם מלך מלכי המלכים
וימאן
וזה פתרונו
בי השתמש איש תם פעמיים: ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו וימאן להתנחם, וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי.
ובן זקוניו נודע בי כירא שמים: יוסף: וימאן ויאמר אל אשת אדוניו.
גם אדום הביע בי התנגדותו: וימאן אדום נתון את ישראל עבור בגבולו.
ומלך ישראל בי מנע מאכלו: אחאב: קום רש את כרם נבות הישראלי אשר מאן לתת לך בכסף.
קל ברגליו הוכה למוות בגיני: עשהאל: וימאן לסור ויכהו אבנר אחרי החנית.
גם בת המלך נצטערה בגללי: תמר ואמנון: ותקח את המשרת ותצק לפניו וימאן לאכול.
ועד שביקשתי למנוע הכאה גרמתי למיתה ע"י בעל לביאה: ואיש אחד מבני הנביאים אמר אל רעהו בדבר י-הוה הכיני נא וימאן האיש להכתו לו ויאמר לו יען אשר לא שמעת בקול י-הוה הנך הולך מאתי והכך האריה וילך מאצלו וימצאהו האריה ויכהו.
אך בזאת אתנחם, כי איש האלקים: אלישע (הנקרא איש האלוקים כנא' וארוצה עד איש הלאוקים ואשובה): ויאמר חי יקוק אשר עמדתי לפניו אם אקח ויפצר בו לקחת וימאן.
בי קידש שם מלך מלכי המלכים: במעשה דצרעת נעמן.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ומלך ישראל בי מנע מאכלו: אחאב: קום רש את כרם נבות הישראלי אשר מאן לתת לך בכסף.
הכל מעולה! חוץ מזה:

והיה לך לשית לב, כי לא נזכר שם דבר מאכל. וגם המילה אינה כשאר חברותיה (מאן-וימאן).

צריך לומר: שאול. וַיְּמָאֵן וַיֹּאמֶר לֹא אֹכַל וַיִּפְרְצוּ בוֹ עֲבָדָיו וְגַם הָאִשָּׁה וַיִּשְׁמַע לְקֹלָם וַיָּקָם מֵהָאָרֶץ וַיֵּשֶׁב אֶל הַמִּטָּה: (שמואל-א כח).
ואגב, מה שכתבת:
בי קידש שם מלך מלכי המלכים: במעשה דצרעת נעמן.
אף שגם זה נכון, מכל מקום אני התכוונתי שקידש בעצם המיאון. (כמו ששאר הדברים סובבים סביב זה). בכך שלא רצה ליטול כסף עבור הרפואה שהוא היחיד בעולם שהיה יכול לעשות.
 

arye izerwerk

משתמש פעיל
והיה לך לשית לב, כי לא נזכר שם דבר מאכל. וגם המילה אינה כשאר חברותיה (מאן-וימאן).
לא נזכר שם דבר מאכל אבל למעלה מזה מוזכר שאחאב הסב פניו אל הקיר ולא אכל לחם.
ומ"מ נראים דבריך מדברי....
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ועוד מילה בפרשה:

בתחילתי הייתי חי, ואחר כך ירדתי מנכסי, ואחר כל זאת.. היי, כבר מצאתם אותי!
ובכל זאת אגיד לכם היכן במקרא הופעתי:
אם תביט בי בצביוני, לא תמצא כדמותי
אם תכפיל את רגלי בשנים, ותכפיל שוב בארבעה
תמצא ידיד מלכים, חכם חרשים ומסייע בעבודה
נכתב בשמו גם בכתובים, ועתים נקרא בשינויים
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
ועוד מילה בפרשה:

בתחילתי הייתי חי, ואחר כך ירדתי מנכסי, ואחר כל זאת.. היי, כבר מצאתם אותי!
ובכל זאת אגיד לכם היכן במקרא הופעתי:
אם תביט בי בצביוני, לא תמצא כדמותי
אם תכפיל את רגלי בשנים, ותכפיל שוב בארבעה
תמצא ידיד מלכים, חכם חרשים ומסייע בעבודה
נכתב בשמו גם בכתובים, ועתים נקרא בשינויים
חירה
''איש עדולמי ושמו חירה''
לא נמצא עוד אחד בשם הזה בכל התנ''ך

אם תכפיל את רגלי בשנים, ותכפיל שוב בארבעה
האות האחרונה ה' כפול שנים- י'
כפול 4= מ'
הגענו לחירם שהיה ידיד דוד המלך ובנו שלמה
''וישלח חירם מלך צור...וחרשי עץ''
ופעמים הוא מופיע בכתובים בשם חירום.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ופעמים הוא מופיע בכתובים בשם חירום.
יפה מאוד!!
ואת המשפט הראשון דומה שכבר אין צורך להסביר..
לענין המשפט הזה: "ועתים נקרא בשינויים" - התכוונתי שהיו בשמו - חירם - שני שינויים: חירום וחורם.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מילה בפרשה, ובמקרא:
בדרך כלל מוצאים אותי בעיניים
מלבד פעם אחת שמצאוני לפנים
ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים
בפעם נוספת מצאוני במדבר תלאות
וכאשר באו לכפלני, הקדימוני בתשואות
המוכיח ימצאני והשכל יתנני
אך היודעים - לא יקבלוני
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מעניינא דיומא
המילים האלו הם פיתרון לסיבת התקנה. התקנה היתה על כל הקטע הזה שאנחנו אומרים לפני פיטום הקטורת.
ראיתי שני פירושים לתקנה זו, או כנגד הקרבנות (מהרי"ל), או להשלמת מאה ברכות (כל בו). ובזכרוני הרמז הוא שהראשי תיבות הם: אמן (אין כאלקינו, מי כאלקינו, נודה לאלקינו) ותיבת ברוך. והרי לפנינו ברכה וסיומה.
עוד רשום לו בזכרוני, מדברי החיד"א, שהם כנגד ארבע מלכויות. ואולי זו הכוונה מעניינא דיומא.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מילה בפרשה, ובמקרא:
בדרך כלל מוצאים אותי בעיניים
מלבד פעם אחת שמצאוני לפנים
ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים
בפעם נוספת מצאוני במדבר תלאות
וכאשר באו לכפלני, הקדימוני בתשואות
המוכיח ימצאני והשכל יתנני
אך היודעים - לא יקבלוני
מגששבְּפֶתַח עֵינַיִם?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מתחיל טוב

קשור לחנוכה
מצאתי בשם 'סידור תימני קדמון', שהיוונים גזרו שלא לענות אמן, ולכן תיקנו את הנוסח הנ"ל שיש בו ראשי תיבות אמן (ספר אלקטה באמרים - חנוכה, עמ' ז).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה