חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מצאתי בשם 'סידור תימני קדמון', שהיוונים גזרו שלא לענות אמן, ולכן תיקנו את הנוסח הנ"ל שיש בו ראשי תיבות אמן (ספר אלקטה באמרים - חנוכה, עמ' ז).​
ובזכרוני הרמז הוא שהראשי תיבות הם: אמן (אין כאלקינו, מי כאלקינו, נודה לאלקינו) ותיבת ברוך. והרי לפנינו ברכה וסיומה.
זכרונך לא הטעה אותך
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לחנוכה:
כמה היה שיעור השמן המדויק שהיה בפך השמן?
של מי/למי היה שייך פך השמן?
מנין שנשים חייבות בארבע כוסות במקרא מגילה ובנר חנוכה?
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
דעת לנבון נקל כי אם לדין יש תשובה. ורבותינו שפשפשו בכל מעשיו של אותו רשע, והעמיסו עליו חמש עבירות שעבר באותו היום, לא מצאו לנכון להדגיש שלא כיבד את אמו. והדיוק מהמדרש על שנזכר רק 'אביו', כמובן שאין בו כדי יציקת יסוד לחידוש מופלג זה המחלק בין אביו ואמו.
האמת אגיד, שמתחילה סברתי שאין צורך לדון בחידוש זה, ומצות כיבוד אב עצמה תוכיח, שהרי כלול בה כבוד אמו מדין 'אשת אביו' (עד שגם כשאשת אביו אינה אמו, מחויב הוא בכבודה -בכל משך חיי אביו - מצד כבוד אביו), ואם נאמר שעשיו לא כיבד את אמו, הכיצד הפליגו חז"ל כל כך במצוותו במעלת כבוד אביו, כשחיסר ממנה פרט נכבד זה?
ואף שאין בכוונתי להצדיק רשע חלילה, מכל מקום בדברי רבותינו לא נראה שהיה לו שום פגם, ואדרבה אנו יראים מזכותו זו של כבוד הוריו, כמבואר במדרשים. ואם כל מצוותו זו היתה מן השפה ולחוץ, הכי ממנה היינו מפחדים?
ובאשר לדברי המפרשים המצו"ב, הנה דבריהם מחודשים, אם קבלה נקבל ואם לדין יש תשובה. והדיוק שכתב הכותב על 'רעות בנות כנען עיני יצחק אביו', אין בו כדי הוכחה כלל, כי במקרא מבואר שרבקה אמרה ליצחק שבנות כנען רעות בעיניה, ולא אמרה כן לעשיו, והמקרא מתאר בבירור שעשיו שמע על כך ממה שאביו ציוה את יעקב אחיו, ועל כן אמר הכתוב שראה שרעות בעיני אביו. על רעתן בעיני אמו לא היה לו מקור מידע. כך לפי פשט הכתוב, ואין אפשרות לבנות בנין בלא יסוד איתן.

אם הדיון היה רק ביני לבינך, בשופי היה אפשר לדון לכאן ולכאן,
אבל השר שלום מבעלזא הפחד יצחק ועוד ברור שכן הבינו כך, והמראה יחזקאל למרות שהיה ידוע בגאונתו, לא חייב להיות שהתכוון דווקא, ולכאורה עדיף לומר כך, מאשר להפוך את זה למחלוקת.

בעניין למה חז"ל לא הדגישו את זה, לכאורה כי לא מצאנו שעבר בפירוש על צוויה של רבקה אליו, ומן הסתם כלפי חוץ השקיע הרבה שיחשבו שכן מכבד אותה, רק שהיא הייתה למודה מצדיקים כאלו (כך מובא).

מאידך, מתן שכרן של מצוות אין לנו בזה השגה, וגם למצוות שלא לשמה, למחצה לשליש ולרביע.....
בפרט אצל רשעים שה' משלם להם הכול כדי לטורדם מעולם הבא.
צא וראה מה שאמרו צדיקים, שהסיבה שמדינת גרמניה של היום מצליחה למרות מה שעללו ליהודים, כי עדיין הוא אוכלת פירותיה על מה שמשך הרבה שנים הייתה אכסניה לגדולי ישראל....
ומזה יעקב פיחד, וגם, שלא רק שעשו כן כיבד אותם, אלא כי הוא בשנים אלו בכלל לא היה נוכח שם.

בעניין בנות כנען, בפסוקים נראה לכאורה שכן יש ראייה. שכך כתוב:
וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב ושלח אותו פדנה ארם לקחת לו משם אישה בברכו אותו ויצו עליו לאמור לא תיקח אישה מבנות כנען. וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך פדנה ארם. וירא עשו כי רעות בנות כנען בעיני יצחק אביו. וילך עשו אל וכו'.

(ומסתבר שעשו שמע את השיחה בין יצחק ורבקה בעניין הנ"ל).

אגב, מה היו מחשבותיו כלפי אביו, הרי אפשר לראות ממה שנאמר ברוה"ק לרבקה יקרבו ימי אבל אבי וכו' (וליצחק לא מצאנו שזה נאמר, כדי לא לצער אותו) וברור שעשו לא חלם שמישהו ידע את זה. וע"ז איתא במדרשים, שלכן הלך להתחתן עם בת ישמעאל, כי היה ביניהם תנאי שיהרוג ישמעאל את יצחק על עסקי הירושה של אאע"ה, ואז יוכל עשו להרוג את יעקב כי יצחק כבר לא בחיים (למרות שלכאורה רבקה כן תהיה אז בחיים) וגם יהרוג את ישמעאל כי הרי הוא הרג את אביו, ויקבל את כל הירושה.

בקיצור, אין כאן דברים החלטיים, ואפשר לדון בזה !!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
מה זה בעלי התוספות על הגדש"פ? יש את זה באוצר החכמה?

חיפשתי (באוצר החכמה המוגבל) ולא מצאתי, אשמח אם יש למישהו את כל ספרי בעלי התוספות, ויביא ציטוט שבלעם הוא נחור אחי אברהם !

1701790021448.png
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
נשאר,
1. מי היו לו שני נשים עם אותו שם ?

עוד כמה:
1. בשלוש מקומות יש 5 מילים ברצף בני שתי אותיות ?
2. איזה עדר לא זקוק לרועה ?
3. שם בתורה, שהוא גם חומר מסוים ?
4. מדוע זכה הצפרדע להיות בעל חי הראשון שבאו במכות ? (שתי טעמים)
5. למה במבול לא נענשו הדגים, ובמכות כן נענשו ?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. בשלוש מקומות יש 5 מילים ברצף בני שתי אותיות ?
במסורה מובא 5 מקומות בתנ"ך
5. למה במבול לא נענשו הדגים, ובמכות כן נענשו ?
בספר חסידים מובא שהשר של הים נענש במיתת הדגים על שנתן להטביע את ילדי ישראל ביאור שנאכלו ע"י הדגים
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
בספר חסידים מובא שהשר של הים נענש במיתת הדגים על שנתן להטביע את ילדי ישראל ביאור שנאכלו ע"י הדגים
מאוד מעניין, כי בילקוט מעם לועז מביא סיבה, שמזה נראה שפה הגיע לדגים עונש, כי חטאו.....
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
ברזילי הגלעדי?
חומר הכוונה משהו כמו יסוד כימי או חומר טבעי?
התכוונתי בתורה, וזה חייב להיות זהה בול לשם !
אולי ההגדרה חומר לא מדויק, הכוונה כמו לדוגמא שם של אילן, לא שם של חברה מהיום !
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  107  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה