חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
חס ושלום! חידה מרתקת כמו כל החידות עד כה
תודה רבה! באמת הסוג הזה של החידות אהוב עלי עד לאחת.
מלבד פעם אחת שמצאוני לפנים - ותשא חן וחסד לפניו/ אם מצאתי חן לפניו (אסתר ב יז; ח ה)
כאן היה לך לשאול: כיון שבא במקרא פעמיים, מדוע נכתב בחידה 'פעם אחת'?
[ופעם אחרת שנישאתי עם חברתי על פנים - וימצא הדד חן בעיני פרעה ויתן לו אשה את אחות אשתו (מ"א יא יט) ?]
מבריק. אבל לא נישאה 'על פנים'. וגם זו שאלה שהיה לה להישאל. אלא שקושיא אחת מתורצת בחברתה: הכוונה כאן לפסוק הנ"ל 'ותשא חן וחסד לפניו', שהמילה חסד היא חברתה של 'פנים', ומתלווה אליה לפעמים.
(גם דעתך מובנת לי, כי 'חסד' הוא זכר, ואני נקבתיו לכאורה שלא בדקדוק, והיה לי לכתוב 'שנישאתי עם חברי'. אמנם מלבד שאין זה מכבוד הלשון ותפארת המליצה, הרי גם ה'חן' עצמו מתואר כאן כנקבה, לפי שגם הוא 'מילה').
ובאמת אין לי הבנה בחילוק זה שבין עיניים לבין פנים, הלא דבר הוא שלא נזכרה 'נשיאת חן' זולתי באסתר המלכה, ואם יאיר מישהו את עיני ויגיש החילוק לפניי, אודה לו אם ימצאו דבריו חן בעיניי ותבוא הודעתו לפניי.
וכאשר באו לכפלני, הקדימוני בתשואות - תשואות חן חן (זכריה ד ז)
יפה! והכוונה כמובן שהמילה 'תשואות' קדמה לכפל שלי.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
או אם צ"ל: שנישאתי על חברותי - ותשא חן וחסד לפניו מכל הבתולות
לפי מה שביארתי למעלה, אין לשנות מלשון יחיד לרבים, והכוונה שהמילה 'חן' נישאה יחד עם המילה 'חסד', על 'פניו' של המלך.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עוד מילה בפרשה ובשאר פרשיות
מספר בראשית בלבד:

איתן - כי יבוא בי הובטח
וגם בנו בי שלח ונשתלח
בן בנו בי ביקש שיבתו
גם שאל בי על דודו
ומאת בנו כפל לדרוש בי
אך אחיו לא יכלו לדבר בי
הצדיק אמר כי אלקים יענני
ועם אחיו - בי נשתמש רבות
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
עוד מילה בפרשה ובשאר פרשיות
מספר בראשית בלבד:

איתן - כי יבוא בי הובטח
וגם בנו בי שלח ונשתלח
בן בנו בי ביקש שיבתו
גם שאל בי על דודו
ומאת בנו כפל לדרוש בי
אך אחיו לא יכלו לדבר בי
הצדיק אמר כי אלקים יענני
ועם אחיו - בי נשתמש רבות
שלום
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
איתן - כי יבוא בי הובטח
אברהם הובטח: ''ואתה תבוא אל אבותיך בשלום''

וגם בנו בי שלח ונשתלח
יצחק: ונשלחך בשלום
''וישלחם יצחק וילכו מאתו בשלום''

בן בנו בי ביקש שיבתו
יעקב: ''ושבתי בשלום אל בית אבי''

גם שאל בי על דודו
''ויאמר להם השלום לו''

ומאת בנו כפל לדרוש בי
יוסף: ''ראה נא את שלום אחיך ואת שלום הצאן''

אך אחיו לא יכלו לדבר בי
''ולא יכלו לדברו לשלום''
וכו...וכו...
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
נפלא!
ולפני שאעלה עוד חידה, מעניין אותי מה 'קפץ' מיד?
'לא יכלו לדבר בי' או 'אלקים יענני'? ואם כן, האם היה עדיף להשמיטם?
הידיעה חשובה להבא, כי מצד אחד צריך לכתוב איזה מילת מפתח
מצד שני, זה מוריד קצת מהאתגר של הפותר..
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
נפלא!
ולפני שאעלה עוד חידה, מעניין אותי מה 'קפץ' מיד?
'לא יכלו לדבר בי' או 'אלקים יענני'? ואם כן, האם היה עדיף להשמיטם?
הידיעה חשובה להבא, כי מצד אחד צריך לכתוב איזה מילת מפתח
מצד שני, זה מוריד קצת מהאתגר של הפותר..

אך אחיו לא יכלו לדבר בי
מיד קפץ לי הפסוק: ''ולא יכלו לדברו לשלום''
ואחר כך בדקתי במקרא (דרך גוגל) את שאר המשפטים בחידה.

כי מצד אחד צריך לכתוב איזה מילת מפתח
לדעתי זה חשוב
לכתוב חידה קשה ומאתגרת בלי אף מילת מפתח לפעמים זה מוציא את כל המיץ ללכת ולנסות לפתור.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אז הנה עוד אחת. (נראה לי קצת יותר מאתגרת)
מן המקרא והפרשה:
נזכרתי בראשית ישיבת איש תם
בבקשת ישיבתו בשלום ושלווה
אך כאשר הפכו צירי ונפתחו עלי
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה

ועת שבתי אל שלוותי הראשונה
נזכרתי בדברי בן אדם על יד החרב
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי

ביקשתי לשוב לי בתשובה כהלכה
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה
לא נסתלקה ממני יראה ורעדה
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אז הנה עוד אחת. (נראה לי קצת יותר מאתגרת)
מן המקרא והפרשה:
נזכרתי בראשית ישיבת איש תם
בבקשת ישיבתו בשלום ושלווה
אך כאשר הפכו צירי ונפתחו עלי
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה

ועת שבתי אל שלוותי הראשונה
נזכרתי בדברי בן אדם על יד החרב
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי

ביקשתי לשוב לי בתשובה כהלכה
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה
לא נסתלקה ממני יראה ורעדה
וישב
וישב יעקב עם צירה


ויצא קין וישב בארץ נוד קדמת עדן - ליד החרב המתהפכת.
עם קמץ - בשירת הים ויָשב ד' עליהם את מי הים.

אפשר להמשיך
נתקעתי פה...
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
במקרא
זה רק בתורה?
במקרא זה בכל התנ"ך. (והתכוונתי שלבי אינו מניח לי לכתוב חידה שיש לה מאות מופעים, גם להתעללות יש גבול..)
אפשר גם מרש''י?
בקש יעקב לישב בשלווה וכו
או שהמילה עצמה מופיעה מפורשות רק במקרא?
בכל החידות האחרונות מהסוג הזה - המילה המבוקשת מופיעה רק במקרא.
אמנם כאן לצורך ההגדרה לא יכולתי להמנע מלהביא לשון רש"י המפורסמת, וכמו שכתבת. וזאת בשביל ההגדרה שבהמשך.
אבל בשביל עצם הפתרונות - בחידות הללו די בידיעת המקרא בלבד.
 

דבי מ.

משתמש מקצוען
אז הנה עוד אחת. (נראה לי קצת יותר מאתגרת)
מן המקרא והפרשה:
נזכרתי בראשית ישיבת איש תם
בבקשת ישיבתו בשלום ושלווה
אך כאשר הפכו צירי ונפתחו עלי
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה

ועת שבתי אל שלוותי הראשונה
נזכרתי בדברי בן אדם על יד החרב
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי

ביקשתי לשוב לי בתשובה כהלכה
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה
לא נסתלקה ממני יראה ורעדה
מגור\י ?
 

דבי מ.

משתמש מקצוען
אז הנה עוד אחת. (נראה לי קצת יותר מאתגרת)
מן המקרא והפרשה:
נזכרתי בראשית ישיבת איש תם
בבקשת ישיבתו בשלום ושלווה
אך כאשר הפכו צירי ונפתחו עלי
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה

ועת שבתי אל שלוותי הראשונה
נזכרתי בדברי בן אדם על יד החרב
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי

ביקשתי לשוב לי בתשובה כהלכה
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה
לא נסתלקה ממני יראה ורעדה
בארץ מגורי אביו
ימי שני מגורי
מגורי
אלי חרב
נקמצה לי רגלי- אולי מגור?
בתהילים: מגור מסביב

באיכה: מגורי מסביב
יראה ורעדה בי- מגורי (פחדי)

תביאו עוד חידות!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בארץ מגורי אביו
ימי שני מגורי
מגורי
אלי חרב
נקמצה לי רגלי- אולי מגור?
(בתהילים) [באיכה]: מגור מסביב
אם היה הבדל בין 'מגורי' ל'מגור' היה ההבדל רמוז בחידה.
ומשאינו - הכל הוא פתרון ל'מגורי', וכל ההבדל הוא בניקוד.
תיבה זו מופיעה חמש פעמים במקרא.
וזו השלמת פתרון החידה (שמשום מה, חשתי אליה חיבה יתירה):
נזכרתי בראשית ישיבת איש תם
בבקשת ישיבתו בשלום ושלווה
אך כאשר הפכו צירי ונפתחו עלי
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה
נזכרתי בתחילת פרשת וישב
כשביקש לישב בשלווה - בארץ מגורי אביו.
אך כשנהפכו צירי ונפתחו עלי - ניקוד צירי הפך לפתח
באתי בשיחתו המלכותית בתשובה - תשובתו של יעקב למלך: שני מגורי.
ועת שבתי אל שלוותי הראשונה
נזכרתי בדברי בן אדם על יד החרב
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי
ועת שבתי אל שלוותי הראשונה - טרם נהפכו צירי, כלומר ניקוד צירי שוב.
נזכרתי בדברי בן אדם - הזכיר אותי יחזקאל הנקרא 'בן אדם' - על יד המילה חרב: מגורי אל חרב וכו'.
ושוב הפכו צירי ונקמצה לה רגלי - כאן הצירי הפך לקמץ
והנה אני בפי משורר עם זמירות א-לי: זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי.
ביקשתי לשוב לי בתשובה כהלכה
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה
לא נסתלקה ממני יראה ורעדה
ביקשתי לשוב בתשובה כהלכה - להיות כמו שנזכרתי בתשובת יעקב אבינו (בניקוד פתח)
ומצאתי עצמי בקינת מגילת איכה: תקרא 'כיום מועד מגורי מסביב'.
ואף כי נקראתי בה כעת יעודה - הפסוק הנ"ל, וכפל המשמעות: למרות שזומנתי כיום חג,
בכל זאת - לא נסתלקה ממני יראה ורעדה - נשארתי במשמעות של 'מגור' ופחד.
(המשפט האחרון לא מוסיף ממש בפתרון, אבל הוא מתבקש בגלל המשקל של החידה. קצת קשה לעשות שיהיו גם משפטים ארוזים בחרוזים וגם בלי ייתורים וזיזים..)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
תביאו עוד חידות!
בבקשה:
מן המקרא ומן הפרשה:

בשלש עשרה פעמים הופעתי
בראשונה ובאחרונה הייתי מלאה
עם שתי מקלות בכל פאה
בין שני תוים עמדו בצורה נאה
אך באמצעיות חסרה מעלתי
ובמקל אחד ויחיד נותרתי
ויבואו שני אחים תאומים
ויעבירוהו אחר הדלת
ועת בא דודם ישמעאל
סילקם והותירני מדולדלת
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
בשלש עשרה פעמים הופעתי
התשובה: תולדות

13 פעמים מופיעה המילה הזו בכמה ווריאציות
תולדות, תלדות, תולדת, תלדת.
בראשונה ובאחרונה הייתי מלאה
בחומש בראשית ובמגילת רות היא מופיעה בכתיב מלא: תולדות
''אלה תולדות השמים והארץ''
''ואלה תולדות פרץ''

עם שתי מקלות בכל פאה
בין שני תוים עמדו בצורה נאה
בין שני תוים- האות ת'
עמדו המקלות- האותיות ו כשהיא נכתבה בכתיב מלא.

אך באמצעיות חסרה מעלתי
ובמקל אחד ויחיד נותרתי
בשאר הפעמים כשהמילה תולדות מופיעה
היא מופיעה רק עם ו' אחת
ויבואו שני אחים תאומים
ויעבירוהו אחר הדלת
''ואלה תלדות עשיו''
''ואלה תלדות יעקב''
בשני הפסוקים האלה יש רק ו' אחרי האות ד'

ועת בא דודם ישמעאל
סילקם והותירני מדולדלת
אצל ישמעאל מופיעה המילה תולדות בצורה מדולדלת, ללא ווים בכלל:
''ואלה תלדת ישמעאל בן אברהם''.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט נ'

קה נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ וְאוֹר לִנְתִיבָתִי:קו נִשְׁבַּעְתִּי וָאֲקַיֵּמָה לִשְׁמֹר מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:קז נַעֲנֵיתִי עַד מְאֹד יי חַיֵּנִי כִדְבָרֶךָ:קח נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא יי וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי:קט נַפְשִׁי בְכַפִּי תָמִיד וְתוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קי נָתְנוּ רְשָׁעִים פַּח לִי וּמִפִּקּוּדֶיךָ לֹא תָעִיתִי:קיא נָחַלְתִּי עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם כִּי שְׂשׂוֹן לִבִּי הֵמָּה:קיב נָטִיתִי לִבִּי לַעֲשׂוֹת חֻקֶּיךָ לְעוֹלָם עֵקֶב:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה