ראשית כל גילוי נאות: לא באתי חלילה להטיף ולהתנשא, כי אני בשונה מ
@אוצר בלום לא זכיתי להגיע לדרגה הזו, ולצערי אפילו לא קרוב אליה, אבל כן מעצבן אותי התגובות הצַדקניות נגד ההתנשאות והזלזול שבלי לשים לב נשמעות ונראות לא פחות מתנשאות ואף יותר...
עד כאן גילוי נאות.
ועכשיו מגיעה התגובה 'המתנשאת' שלי:
אז בא מישהו ואומר את האמת בפרצוף וכולם נדלקים.
העיזו לדגדג אתכם והצליחו לעורר את הדובים הנכבדים מרבצם...
אז נכון שאולי זה לא כל כך נעים לקבל תוכחה, במיוחד כאשר זה נשמע לכם מזלזל ומתנשא. אבל גם אם נניח שזו הנימה, למרות שלא נראה לי שזו היתה כוונת המשורר, קבלו את האמת ממי שאומרה.
ובואו נסכים על כמה נתונים ונציב לעצמנו מראה.
א. כן. כולנו. כלומר אני (מודה באשמה) וסביר להניח שעוד כמה אנשים למעט הצדיקים שכאן בפרוג. אוהבים ורוצים כסף. לאו דווקא כמענה לצרכים שלנו הדחופים יותר או פחות. מאוד חשוב לנו הכסף לגדל בית של תורה ולקיים מצוות, ואצל חלקנו זה העיקר והמטרה המרכזית. אבל אנו לא נתנגד גם להנות מחיי העולם הזה, וחלק מהעבודה שלנו על הכסף נובעת מהרצון הזה. וגם. קצת. אנחנו רוצים כסף לשם כסף...
ב. יש כזה דבר שנקרא תאוות ממון, שמעתם על זה? כנראה שרק ראיתם על זה בספרים הקדושים, אבל ברוך ה' זה רחוק ממכם כרחוק מזרח ממערב משום הרחק מן הכיעור... לצערי הרב, אני קצת לוקה בתאווה הזו.
ג. בעל התניא זיע"א אמר שכשחז"ל ביטלו את יצר העבודה זרה, שלפי התיאורים זה היה ממכר אפילו יותר מאייפון... אז היצר הזה לא בטל מן העולם לגמרי, אלא הוא עשה הסבת מקצוע ליצר הממון.
ד. "בזיעת אפך תאכל לחם", זה לא מצוה מהתורה. זה קללה. קללה שאדם הראשון וכל הבאים אחריו התקללו בה. אבל יש כאלו שמנופפים בפסוק הזה ומשתמשים בו כטיעון.
וודאי שאי אפשר להתחמק מגזירת הבורא, ואם זה מה שנגזר על האדם זה מה שיהיה, אבל זה בוודאי לא אמור להצביע על דרך חיים.
ה. מאמינים בני מאמינים יודעים שלהשתדלות אין הלימה עם הפרנסה.
ונכון שבעיני בשר (שוב, לא שלכם חלילה, אלא בעיניים שלי ועוד כמה ממכריי) זה נראה שהפרנסה היא תוצאה של ההשתדלות, אבל לפחות ידוע לי שזה רק נראה ומרגיש כך ולא באמת.
ז. אנחנו די נהנים לדבר על כסף ולדון עליו, גם אם זה אפילו לא קשור ולא מקרב אותנו למה שנקרא לו 'השתדלות', אלא סתם דיבורים על הדבר הנכסף והנחשק הזה עושה לנו טוב...
ח. אשרי מי שזכה להתעלות מהמקום הזה.
ט. קל לומר את המשפט הקודם, אבל מאוד קשה לנו לראות מישהו שהוא יותר טוב מאיתנו.
י. במיוחד אם הוא בא ומוכיח אותנו.
יא. ואז במקום להקשיב לו, רק נאמר לו שהוא מתנשא וכו', כי:
יב. ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.
וכבר שכחתי מה עוד רציתי לכתוב, אולי אזכר בהמשך ואולי לא.
כללו של דבר, יש הרבה אמת בקריאה של
@אוצר בלום וגם אם ההגשה לטעמכם לא היתה כפי שציפיתם שהיא תהיה, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.
עוד דבר שהפריע לי זו ההתנפלות חסרת הרחמים על מישהו שבסך הכול הביע את הרגשתו והשקפת עולמו, גם אם זה מערער משהו למישהו (שלפי ההיסטריה בתגובות והעצבים, זה אכן נראה כך), עדיין לא צריך להתקיף כל כך, זה הזכיר לי התנהלות של סוג/אופי מסויים של אנשים שבחסדי שמיים ביום שלישי האחרון נשלחו אחר כבוד אל האופוזיציה, אבל עד אז, הספקנו לצערנו להכיר את אופי ההתנהלות הלא מבורכת שלהם.
תודה על ההקשבה.
נ.ב. שמתם לב שחסרה כאן האות ו? זה כי נזכרתי בבדיחה ישנה כזו. בטח מכירים אותה.