דרוש מידע איך לשכנע בנות נעורים לשמוע שירים טובים?

מצב
הנושא נעול.

יואו

משתמש צעיר
נראה לי שזו אחת הליצנויות שמותרות לכתחילה..........
וכל זמר שעושה שטויות שיקח בחשבון שהוא יהיה ללעג וקלס, זה יהיה מצוין.
לא בגלל שזה לא נכון
אלא כדי שהילד לא ירגיש ' ההורים שלי לא מעודכנים' \'לא מבינים אותי' וכד'
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בבקשה הסבר.

החוברת לא מולי כרגע
אבל זכור לי שהוא מביא מאפלטון וכדו'
הרבה דורות לפני שבני חם הגיעו לארה"ב

אבל זכור לי שהוא מביא גם מקורות תורניים.
אפלטון הוא פילוסוף נחמד.
אבל אין צורך להסכים עם השקפות גזעניות, גם אם פילוסוף יווני נכבד טוען אותן.
ואם קצת נרד לעומקם של דברים, עצם העובדה שמוזיקת ג'אז שלוט כל כך מתנגד בה, מושפעת הן ממקצבים אפשריקאים, והן ממבנים הרמוניים מערביים, לא אמורה לגרום למאזין לקבל בשוויון נפש ובאהבה את המבנים ההרמוניים המערביים, נוצריים ואדומיים, מאשר את המקצבים האפריקאיים של בני חם.מה גם שגישה כזאת עלולה לפסול את כל המוזיקה התימנית למשל, שמבוססת על קצב אפריקאי\ ערבי.
הוא גם בוחר במשמעויות לא נכונות, משוערות מאוד, חסרות בסיס, כדי לפרש מושגים מוזיקלים, כשבדרך כלל המקורות שלו נובעים מפרסומים שהתפרסמו בעיתונים בתחילת עליית הז'אנר - על ידי מוזיקאים שחששו בצדק, שהסגנון החדש יקח להם את הפרנסה.
דבר ששקול ללקיחת מקורות על מנהגיהם של החרדים, מכתבה של רוגל אלפר בעיתון הארץ.

הוא גם שולל כלים מסויימים, למשל סקסופון.
שזה מקביל בערך לפסילת המכחול או האייר בראש, כי הוא משמש גם ליצירה של אמנות מודרנית פסולה.
גם היסטורית הוא מתעלם מכלים שנוצרו לעבודת הכנסיות ,כמו האורגן, ובוחר לחבוט בגיטרה החשמלית.

ובייחס למקורות התורניים, זה נפלא, אני לא חולק עליו, אבל האלטרנטיבה שהוא מציג, משאירה אותנו עם מוזיקה שכוללת תוף דוד, נבל וחצוצרה.
ולעניות דעתי, מוזיקה כל כך דלה לא מסוגלת לבטא את כל מה שהמוזיקה האמיתית מסוגלת ליצור.
מוזיקה אמיתית כוללת יחסים בין מאזין לנגן, ולא מוזיקה שחיה בעולם משלה.
אין מוזיקה "תיאורטית", מוזיקה היא רק משהו שהאוזן שומעת, תווים זה לא מוזיקה, ואם אתה מנגן תווים של יצירה מלפני 200 שנה, ומגלה שזה לא עובר לך באוזן, זה בגלל שמוזיקה היא דבר חי, והגורם הראשון בה - המאזין, חייב להיות חלק ממנה.
המוזיקה מתפתחת כל הזמן, בדיוק כמו שהקולינריה מתפתחת.
קח מתכון מספר מתכונים בן מאות שנים - לרוב הוא לא יהיה לך טעים (וקראתי כמה מתכונים כאלה)
כנ"ל לגבי מוזיקה, היא לא חייבת להיות מיושנת, בשביל להיות אמיתית, להפך, היא חייבת להיות עכשיות.

כל ההבדל בין המוזיקה הנוכרית, למוזיקה היהודית, הוא התוכן שהיוצר יוצק בצלילים.
אף אחד לא מצווה אותנו לנגן או לשמוע מוזיקה מתה, כמו שאף אחד לא מחייב אותנו לרכב על חמור, או להשתמש דווקא בפונט רש"י.
התוכן הוא שקובע, לא הצורה.
ותוכן כזה, בפירוש חסר.
 

ליאורה ז.

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
או כל דבר אחר שיכול לעזור לי לבנות סדרת שיעורים שיתנו לבנות את ההבנה והרצון לסנן שירים בכוחות עצמם.
יש לי רעיון נחמדון..
את יכולה דרך הפעלה לגרום להן להבין.
סתם דוג' שעברה לי בראש:
את מגיעה לשיעור בלי לומר על מה הולכים לדבר,
עושים הרקדה,
תני ל-2 בנות להיות אחראיות על המוזיקה
פעם מוזיקה תוססת
פעם מוזיקה רגועה.
לאחר ה"הרקדה" את יכולה לפתוח איתן את הנושא,
לאפשר להן לדבר על זה.
מה המוזיקה עושה לנו?
איך זה משפיע עלינו וכו'
אפשר להדליק ולשחק עם שירים עדכניים וישנים,
שקטים ותוססים.
כך הבנות תראינה במוחש,
מהי מוזיקה יהודית ומהי מוזיקה הרסנית.

יש שיכולות לומר:
"אבל אין בזה מילים לא טובות.."
אז כאן ההזדמנות להדגים להן
שתמיד אפשר לראות כשיש שיר קצבי/שקט,
איך התנועות משתנות.
להראות להן שהמילים,
גם אם זה פסוקים, עדיין למוזיקת רקע יש השפעה גדולה.

אחרי כל הנ"ל,
לסכם, ולתת לבנות לחשוב על זה..:)

(רגע עדיין יש לבנות לימודים?)
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אם הם יקראו או ישמעו תשובות של גדולי ישראל החיים איתנו וכן אלה שנפטרו כבר
כמה הנושא הזה חמור, כזה השירה והמוסיקה משפיעה על נפש האדם לטוב ולמוטב
בלי ספק שזה יעורר אותם וישפיע עליהם
ראיתי בעבר כמה מכתבים ותשובות מגדולי ישראל כמו ר' מיכל יהודה ליפקוביץ והרב וולבה וגם תשובה של הרב זילברשטיין כמה זה חמור וכמה זה משפיע לדעתי זה יכול מאד לעזור
שטויות. בנ"א יפסיק רק מתי שהוא באמת ירצה והוא צריך לרצות מעצמו ולא ע"י דברים אחרים ואם לא רוצה מעצמו לא יעזור גם אם גדול הדור יצווה אותו ישירות כמו שאמרו "אין דבר העומד בפני הרצון" ומה שנותר לנו זה רק להתפלל ולבקש מהקב"ה שיחנון אותם בחכמה בינה ודעת ואין תפילה שבה ריקם.
 

יאט

משתמש פעיל
וואו,
תודה ענקית לכל המגיבים נתתם לי מלא כיווני חשיבה, ומידע חשוב.
כל תגובה ותגובה עזרה לי מאוד.
תמשיכו להעלות חומרים חשובים,
כשיהיה לי הכל מעובד בל"נ אני יעלה את זה לפה.
תודה !
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני חושבת שבגלל שהמוזיקה מפעילה את הרגש,
לכן קשה לתת הסברים
דבר ידוע ופשוט וברור וכבר ידוע שהיכל הנגינה קרוב להיכל התשובה כך שזה משפיע ישירות על הנשמה ולא צריך להגיע לרגש.
 

חיה❤

משתמש פעיל
איור וציור מקצועי
הניגון הוא קולמוס הנפש, היוצר מכניס את הנפש שלו לתוך הלחן, כשאני מאזינה למוזיקה אני נותנת לעצמי לקבל השפעות מאותו יוצר, כל הבלבולים שלו, האמונות. ולכן זה בעייתי התופעה שלוקחים שיר משנים לו מילים ו"מגיירים" אותו. ולכן גם יש כאלה ששומעות רק ניגונים. (בחב"ד לפחות)
לפעמים יש בשירים גם מילים בעייתיות, אבל גם אם אין עדיין זה בעייתי.
פעם העבירו לנו על הנושא פעילות יפה ממש, אם את רוצה אני יכולה לבקש אותה.
 

cyp

משתמש מקצוען
פעם שמעתי בסמינר ולא זוכרת בדיוק אז תקנו אותי אולי אני טועה,
שהשפעה של המוזיקה עוברת מהזמר לשומע, זאת אומרת אם הזמר ירא שמיים הוא מעביר את היראת שמיים שלו דרך השיר לשומע, ואם הזמר לא ירא שמיים הוא מעביר את ההשפעות הרעות דרך השיר גם אם הוא שר פסוקים קדושים..
לי אישית זה גרם בזמנו ממש להקפיד על זה יותר אבל לאט לאט כשאבדה לי התמימות התחלתי לחשוב איך בכלל אפשר לדעת אם הזמר ירא שמיים או לא?
 

cyp

משתמש מקצוען
הניגון הוא קולמוס הנפש, היוצר מכניס את הנפש שלו לתוך הלחן, כשאני מאזינה למוזיקה אני נותנת לעצמי לקבל השפעות מאותו יוצר, כל הבלבולים שלו, האמונות. ולכן זה בעייתי התופעה שלוקחים שיר משנים לו מילים ו"מגיירים" אותו. ולכן גם יש כאלה ששומעות רק ניגונים. (בחב"ד לפחות)
לפעמים יש בשירים גם מילים בעייתיות, אבל גם אם אין עדיין זה בעייתי.
פעם העבירו לנו על הנושא פעילות יפה ממש, אם את רוצה אני יכולה לבקש אותה.
קטע בדיוק כתבנו יחד.. התכוונתי ממש לזה
 

567890

משתמש פעיל
כתוב במשנה "היוצא מן הטמא-טמא..." מדובר על כשרות הבהמות.
אבל זה כ"כ נכון גם לגבי שירים- שיר שכתב/הלחין/שר זמר טמא שעובר על העבירות החמורות ביותר בתורה- כל דבר שיוצא ממנו פשוט טמא ומגיע מכוחות הטומאה!
 

ופרצת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
העתקתי מאחד האתרים החב"דיים, אולי יוסיף בתושיה (ללא אחריות על התוכן):

ניתן לראות בחוש שמרבית השירים שמנסים להכניסם בשנים האחרונות, אינם מתאימים לא במנגינתם וחלקם אף לא בתוכנם11. הם גורמים פריקת עול המוסכמות בכלל של ניגונים חסידיים וכדומה, במילא 'צו השעה' להתעצם ולהתגבר על כל המונעים מבית ומחוץ ולשמוע רק ניגוני חב"ד וודאיים ומוחלטים]

לעומת זאת, יש לדעת את החומרה ההרסנית של שמיעת שירים אחרים, בפרט גויים. שירה או האזנה לשירים מסוג זה, מחוללת אסון כפשוטו. זה הורס כל חלקה טובה בעבודת השם והתקשרות לנשיא. הגמרא מספרת ש'אחר' [=אלישע בן אבויה] יצא לתרבות רעה מכיוון שלא פסק זמר יווני מפיו! גם מוסבר שכאשר שרים את ניגוני העמים, מתחברים לשלושת קליפות הטמאות השם ישמור.. כן מקובל שאימתי שמנגנים את שיריהם, זה עלול לגרום לדביקות בנשמת הגוי בהקיץ!!!

ההסבר לביטויים החריפים הללו מובן בהחלט. כאשר מאזינים או שרים את מנגינתם, שבעצם היא ביטוי מוחלט של נפשם, במילא 'מתחברים' בזמן ההקשבה לתוכו של המלחין וכך לחייו הכפרניים ועד לקשר ישיר לעבודה זרה רחמנא ליצלן. זה פוגם בטוהר המחשבות. לא פלא שקשה ליהנות מענייני קדושה.. זה מגשם ומסתיר על העדינות היהודית.. הרכות והנעימות התמימה החסידית נעלמת יום אחד..

גם לשמיעת שירים של יהודיים, שאינם יראי שמיים ושומרי תורה ומצוות לחלוטין, הבעיה בעינה עומדת [אם כי כמובן גרוע פחות..]. לדוגמה, **** ****** היה חסיד חב"ד. בקיא עצום בתורת החסידות ושליחו האישי של הרבי שליט"א בכמה עניינים. לימים הוא קצת קירב את התורה לעם והוריד 'פה ושם' [לדבריו 'למטרות קירוב' וכדומה לא עלינו]. הרבי התנגד נחרצות לשיטתו ולקשריו הרשמיים לחסידות חב"ד.

הוא הלחין גם המון מוזיקה ['יהודית' להבנתו]. כאשר שאל הרב שליאמע, מנהל 'בית רבקה' בצרפת את הרבי מלך המשיח האם ניתן לשמוע את שיריו, מיד נענה הרבי ש'יש מספיק מוזיקה יהודית'.. גם כאשר השלוחים באוסטרליה רצו לארגן ערב עם מוזיקה יהודית, ווידא הרב חודקוב כמה וכמה פעמים שלא ישמיעו את שירי **** ******.
 

בובונה

משתמש פעיל
העתקתי מאחד האתרים החב"דיים, אולי יוסיף בתושיה (ללא אחריות על התוכן):
ואני אוסיף שלאו דווקא חב"ד בעצם כל חסידות יש לה ניגונים איכותיים וטובים ממקורות קדושים וטהורים ממש, גם עתיקים וגם חדשים ברוח טובה וחסידית אמיתית שמקרבת לבבות לאביהם שבשמים. ואולי באמת זה המדד מה שלא היו שרים ב'טיש' אז הוא כנראה לא מספיק...... וד"ל
ואני מוסיף שזה בכיוון החסידי, אבל בטוח לי שיש גם מהסגנון הליטאי/מזרחי איכותי וטוב שצריך לחשוב שם איזשהו אסיטואציה בשביל לדמיין במח מה כשר ומה לא, אולי שמחת תורה בבית הכנסת, תפילות ימים נוראים וכ'ו
 

567890

משתמש פעיל
עכשיו נזכרתי- היתה איזשהי קבוצת מחקר שבדק כיצד המוזיקה משפיעה על המח, ולקחו 2 קבוצות עכברים.
לקבוצה אחת שמו מוזיקה עדינה ורגועה, ולקבוצה שניה שמו מוזיקה רועשת ופראית.
ובדקו את ההתנהגות של העכברים. (לאחר שבועיים אני חושבת כשכיבו את המוזיקה...) וזה היה מדהים! העכברים ששמו להם מוזיקה פראית הסתובבו בתזזיתיות ובחוסר מנוחה ואף שרטו, נשכו ופצעו את חבריהם. ולעומת זאת העברים שלהם שמו מוזיקה רגועה היו נינוחים ורגועים.
 

בובונה

משתמש פעיל
עכשיו נזכרתי- היתה איזשהי קבוצת מחקר שבדק כיצד המוזיקה משפיעה על המח, ולקחו 2 קבוצות עכברים.
לקבוצה אחת שמו מוזיקה עדינה ורגועה, ולקבוצה שניה שמו מוזיקה רועשת ופראית.
ובדקו את ההתנהגות של העכברים. (לאחר שבועיים אני חושבת כשכיבו את המוזיקה...) וזה היה מדהים! העכברים ששמו להם מוזיקה פראית הסתובבו בתזזיתיות ובחוסר מנוחה ואף שרטו, נשכו ופצעו את חבריהם. ולעומת זאת העברים שלהם שמו מוזיקה רגועה היו נינוחים ורגועים.
כך נראים היום הבחורים בחתונות, לא?!
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה