אוטיזם? אספרגר? איזו מילה מפחידה...

  • פותח הנושא tovat
  • פורסם בתאריך

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אני מאזור המרכז ובקופ״ח כללית (מדובר על ילד בסביבות גיל 12)
אני מציעה קודם כל לקבוע תור במרכז לאוטיזם באסף הרופא (המכון של דיצה צחור).
הם נחשבים מובילים בתחום, ובשביל ילד בן 12 בתפקוד גבוה חשוב ללכת למישהו מומחה.
ההמתנה שם ארוכה כאורך הגלות, אז אחרי שתקבעו שם כדאי להמשיך לחפש מאבחן אחר. אבל טוב שיהיה שם תור, כי אתם עלולים למצוא את עצמכם עוד שנה עדיין בתוך התהליך ולא מרוצים מהתוצאות ואז תשמחו שיש לכם תור קרוב למכון טוב. (מקווה בשבילכם שלא כמובן, וזה ממש לא חייב להיות כל כך ארוך, אבל לפעמים זה התהליך שעוברים).
 

שקדי

משתמש מקצוען
בלת"ק חלקי
האם יש למצוא רשימת מאפיינים לאוטיזם?
קראתי הרבה על הנושא ואני יודעת שזה לא עובד בצורה מוחלטת ובוודאי שלא אוכל לאבחן, אבל אולי בכל אופן יש משהו מסודר?
(מדובר על תפקוד גבוה מאד)
 
נערך לאחרונה ב:

חילזון

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
בלת"ק חלקי
האם יש למצוא רשימת מאפיינים לאוטיזם?
קראתי הרבה על הנושא ואני יודעת שזה לא עובד בצורה מוחלטת ובוודאי שלא אוכל לאבחן, אבל אולי בכל אופן יש משהו מסודר?
(מדובר על תפקוד גבוה מאד)
יש את הקריטריונים של הdsm... אבל זו חלוקה גסה לתחומים. קשה לעשות רשימה של סימפטומים כי אצל כל אחד זה מתבטא אחרת. גם הרשימה שקישרו בתגובה הקודמת למשל, היא מאד כללית ובכל מקום שהם ניסו לרדת לפרטים ולתת דוגמאות זה היה ממש לא מייצג.
אני אנסה לתת פה כיוון לכמה דברים לשים אליהם לב. באופן לא מקצועי כמובן. שום דבר פה הוא לא סימן בטוח והיעדרו אינו סימן בטוח. אלו פשוט דוגמאות לאופן שבו דברים מתבטאים אצל ילדים שאני מכירה בתפקוד גבוה.
Theory of mind - היכולת להבין תהליכי חשיבה של עצמי ושל אחרים. אוטיסטים מתקשים בזה כמעט בהגדרה. דוגמאות לדברים שיכולים להיות ביטוי של זה: מספרים סיפור בלי לתת מידע קודם שדרוש להבנה שלו. אפשר גם ההיפך, נותנים פרטים שברור שאת יודעת. קוראים לך לראות משהו שאת לא יכולה לראות או מראים לך חפץ כשהוא לא מופנה לכיוונך. מתקשים להבין מה האחר עומד לעשות (נניח, הוא ביקש לשתות ואת הוצאת כוס, לא מבין שאת מתכוונת לתת לו. פתחת את דלת השירותים והוא לא מבין שזה לא זמן להתחיל שיחה)
נוקשות וחזרתיות:
מתקשים ביציאה משגרה במידה מסוימת.
אוהבים שדברים נעשים בדרך מסוימת, לפעמים גם כשאין לדרך הזו סיבה, מציק להם כשהעולם לא מתנהג כמו ש"צריך".
בעלי חוש צדק מפותח, ומתעקשים על צדק כפי שהם תופסים אותו לשם הצדק עצמו.
חוזרים על סיפורים או בדיחות, נוטים לחזור על תסריטים של משחקי דמיון, משחזרים שיחות ודיוני עבר.
חייבים לסיים את מה שהתחילו להגיד גם אם התברר באמצע שזה מיותר.
מתקשים בפתרון בעיות, נצמדים לפתרון אחד מסוים.
נוטים להיות חסרי אונים במצבים שנראים טריוויאליים ולא ברור מה בכלל הבעיה שלהם.
וכמובן כל תחום הויסות: בעיות בויסות חושי ובוויסות רגשי.
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
הערה לגבי theory of mind - לפני שמנסים לזהות בעיות בתחום הזה, צריך להבין מה תואם גיל...
(באופן כללי הורים נוטים לייחס לילדים יכולות גבוהות מדי בתחום הזה. זה נושא נפרד לשרשור נפרד, אבל כיוון שזרקתי פה קושי בתיאוריית תודעה בתור סימן של אוטיזם אני רוצה לשים את זה בהקשר נכון כדי שאף אחד לא ילחץ סתם).
 

אוצרי

משתמש צעיר
לדעתי הדרך הטובה ביותר לבדוק חשד הוא למלאת את השאלון שנקרא אבחון AQ במיוחד לגיל מבוגר יותר
נותן אינדיקציה טובה מאוד אבל כמובן שלא מחליף אבחון מיקצועי
ישנם שאלונים דומים לגיל יותר קטן אבל הם קצת מסובכים יותר
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
לדעתי זה חלק עיקרי בקושי שגורם לאבחון מאוחר כיוון שהורים לא שמים לב פעמים רבות שזה לא רגיל
דווקא התכוונתי בקטע הפוך, שהורים חושבים שהילד שלהם מסוגל לדעת מה הם חושבים או מרגישים, ומה הם יחשבו או ירגישו כתגובה למעשים של הילד, יותר ממה שהילד מסוגל בכלל (ואז מייחסים לו כוונות ומניפולציות שבכלל אין סיכוי שהוא מסוגל להן). אבל זה נכון לגילאים צעירים בעיקר.
להבין שלילד יש בעיה בתיאוריה של התודעה דורש מההורה יכולת גבוהה במיוחד בתיאוריית תודעה משנית - כלומר היכולת להבין את תיאוריית התודעה של האחר. זה כנראה מתקדם מאד גם בשביל מי שאין לו בעיה... אחרי שמכירים את הדרכים שבהן זה מתבטא כבר יותר קל להבין את זה. זו הסיבה שניסיתי לתת כמה דוגמאות.
גם בתחום הנוקשות והחזרתיות קל לפספס את הבעיות כי הן לא בהכרח אופייניות. אלו דברים שיכולים להיראות כמו קשיים נורמליים של ילד רגיל, עד שמבינים את התמונה הגדולה ורואים שיש גורם משותף לקשיים האלו.
 

אוצרי

משתמש צעיר
אין סתירה בין הדברים הכוונה הכללית היא שכשחיים עם הילד פעמים רבות רגילים לשיח מסויים שיתכן מאוד שהוא מוטעה ומייחס כוונות לא נכונות וכו' כמו שכתבתם אבל קשה לראות את הדברים מלמעלה ומבחוץ (לדעתי אפי' למישהו שהוא מקצועי יחסית יהיה קשה לראות "מעל")
 

בגלל אבות

משתמש חדש
לכל מי שרוצה אבחון בכדילקבוע ולדעת באמת מה קורה עם הבן/הבת שלו בקשר לasd ולא רק אבחון רשמי לצורך ביטוח לאומי וכו'

יש מאבחן בירושלים במיוחד למגזר החרדי, מומלץ ע"י גדולי המחנכים והמטפלים כמו ר' משה בלוי ועוד רבים.
האבחון שלו קצת יקר אבל מדוייק מאד.
קורים לו אריאל נויפלד.
הוא עובד במכון ידיד נפש באזור בר אילן.

יש לו מספר תלמידים אברכים 'משלנו' שהם מטפלים מיוחדים בשיטה המופלאה D.i.r.

טיפול שעוזרת ומקדמת מאד ילדים ובחורים עם אוטיזם.

בהצלחה
 

אוצרי

משתמש צעיר
לכל מי שרוצה אבחון בכדילקבוע ולדעת באמת מה קורה עם הבן/הבת שלו בקשר לasd ולא רק אבחון רשמי לצורך ביטוח לאומי וכו'

יש מאבחן בירושלים במיוחד למגזר החרדי, מומלץ ע"י גדולי המחנכים והמטפלים כמו ר' משה בלוי ועוד רבים.
האבחון שלו קצת יקר אבל מדוייק מאד.
קורים לו אריאל נויפלד.
הוא עובד במכון ידיד נפש באזור בר אילן.

יש לו מספר תלמידים אברכים 'משלנו' שהם מטפלים מיוחדים בשיטה המופלאה D.i.r.

טיפול שעוזרת ומקדמת מאד ילדים ובחורים עם אוטיזם.

בהצלחה
תוכלו לפרט קצת על התלמידים הנ"ל ואיך ליצור קשר? (כי זה דבר נדיר לדעתי)
 

Sped

משתמש פעיל
לכל מי שרוצה אבחון בכדילקבוע ולדעת באמת מה קורה עם הבן/הבת שלו בקשר לasd ולא רק אבחון רשמי לצורך ביטוח לאומי וכו'

יש מאבחן בירושלים במיוחד למגזר החרדי, מומלץ ע"י גדולי המחנכים והמטפלים כמו ר' משה בלוי ועוד רבים.
האבחון שלו קצת יקר אבל מדוייק מאד.
קורים לו אריאל נויפלד.
הוא עובד במכון ידיד נפש באזור בר אילן.

יש לו מספר תלמידים אברכים 'משלנו' שהם מטפלים מיוחדים בשיטה המופלאה D.i.r.

טיפול שעוזרת ומקדמת מאד ילדים ובחורים עם אוטיזם.

בהצלחה
מי הוא? פסיכולוג? פסיכיאטר?
האבחונים שלו הם קבילים במשרד החינוך? בביטוח לאומי?
 

טאלנטית

משתמש מקצוען
אני אשמח להמלצות למטפל חרדי קליני מומלץ באזור המרכז למתבגר על הרצף בתפקוד גבוה מאד שמתקשה חברתית להתאים את עצמו ומאד מוצף. חשוב לי שיידע לטפל בילדים מתעתעים על הרצף (אוהב מאד לתקשר אבל עושה זאת בצורה לא נכונה, מתלונן הרבה על דברים צדדיים, מנהל את המטפל).
הייתי במהלך השנים עד האבחון אצל כמה אנשי מקצוע לא התרשמתי שהם מבינים מה זה ילד על הרצף, גם לא הפנו אותי לכיוון אבחנת תקשורת. ואחד מהם גם דאג לפקפק באבחון,
פניתי לעזר מציון ואין להם המלצות, כל ההמלצות שקיבלתי היו למטפלים לא קליניים.
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
אני אשמח להמלצות למטפל חרדי קליני מומלץ באזור המרכז למתבגר על הרצף בתפקוד גבוה מאד שמתקשה חברתית להתאים את עצמו ומאד מוצף. חשוב לי שיידע לטפל בילדים מתעתעים על הרצף (אוהב מאד לתקשר אבל עושה זאת בצורה לא נכונה, מתלונן הרבה על דברים צדדיים, מנהל את המטפל).
הייתי במהלך השנים עד האבחון אצל כמה אנשי מקצוע לא התרשמתי שהם מבינים מה זה ילד על הרצף, גם לא הפנו אותי לכיוון אבחנת תקשורת. ואחד מהם גם דאג לפקפק באבחון,
פניתי לעזר מציון ואין להם המלצות, כל ההמלצות שקיבלתי היו למטפלים לא קליניים.
למה את קוראת מטפל קליני?
גם "סתם" מטפלים רגשיים יכולים מאד להועיל. מה שחשוב זה ניסיון והתמקצעות בעבודה עם מתבגרים על הרצף. (כמובן מטפלים עם הסמכה מקצועית ולא מישהו שקורא לעצמו מטפל רגשי, אבל לא חובה דווקא פסיכולוג)
נראה לי שמה ששייך פה זה קלינאי תקשורת לעניין התקשורת הנכונה, וטיפול רגשי לעניין המוצפות. (קלינאי תקשורת גבר זה בעיה, אין כמעט כאלו. תשקלו בכל זאת טיפול אצל אישה, זה יכול להיות במסגרת קבוצתית או טיפול לשניים ביחד)
אפשר לנסות לפנות למסגרות תקשורת באזורכם ולשאול מי המטפלים אצלם, אולי הם יסכימו לקבל פרטי. אלו בדרך כלל אנשי המקצוע עם הניסיון המתאים. אפשר לברר גם בישיבות תיכוניות עם כיתות תקשורת, גם שם מעדיפים מטפלים גברים.
 

טאלנטית

משתמש מקצוען
למה את קוראת מטפל קליני?
גם "סתם" מטפלים רגשיים יכולים מאד להועיל. מה שחשוב זה ניסיון והתמקצעות בעבודה עם מתבגרים על הרצף. (כמובן מטפלים עם הסמכה מקצועית ולא מישהו שקורא לעצמו מטפל רגשי, אבל לא חובה דווקא פסיכולוג)
נראה לי שמה ששייך פה זה קלינאי תקשורת לעניין התקשורת הנכונה, וטיפול רגשי לעניין המוצפות. (קלינאי תקשורת גבר זה בעיה, אין כמעט כאלו. תשקלו בכל זאת טיפול אצל אישה, זה יכול להיות במסגרת קבוצתית או טיפול לשניים ביחד)
אפשר לנסות לפנות למסגרות תקשורת באזורכם ולשאול מי המטפלים אצלם, אולי הם יסכימו לקבל פרטי. אלו בדרך כלל אנשי המקצוע עם הניסיון המתאים. אפשר לברר גם בישיבות תיכוניות עם כיתות תקשורת, גם שם מעדיפים מטפלים גברים.
אני מחפשת מטפל עם הסמכה קלינית כי הילד מאד מתעתע, לא מתאים למטפל רגשי רגיל בשום צורה. גם כאלה שמנוסים עקרונית בטיפול בילדים על הרצף לא הועילו לו.
מטפלים כאלה תמיד נסחפו עם הילד לכל מיני האשמות ודברים צדדיים במקום להצליח להתמקד בנקודת התקשורת (הוא כל פעם מפציע עם משהו אחר שמפריע לו וקריטי עכשיו וקשה למטפל ללא הסמכה להתמודד ולבדל).
דבר שני, למטפל קליני יהיה לנו החזר מהקופה, הוצאנו במהלך השנים קרוב למאה אל"ש, אין לי אפשרות כלכלית כרגע לעוד הרפתקאות. אני מעדיפה מטפל לפני קלינאי תקשורת כי הוא לא במצב שאפשר לעבוד איתו על תקשורת כל זמן שהוא כל כך מוצף ונראה לו שכל העולם נגדו.בהמשך אברר גם על קלינאי. (עם נשים הוא פחות משתף פעולה)
אפשר לנסות לפנות למסגרות תקשורת באזורכם ולשאול מי המטפלים אצלם, אולי הם יסכימו לקבל פרטי. אלו בדרך כלל אנשי המקצוע עם הניסיון המתאים. אפשר לברר גם בישיבות תיכוניות עם כיתות תקשורת, גם שם מעדיפים מטפלים גברים.
זה רעיון טוב. ממש תודה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה