תח"צ הסדרי התח"צ במוצאי ראש השנה בבני ברק - אשכול סיכום

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
לגבי הנת"צ שהיה במוצ"ש לדעתי צריך לחלק את העיר למספר גדול של אזורים.
בכל אזור לעשות נקודת יציאה בשיטת התמלא וסע.

נראה לי יכולים להיות כמה יתרונות גדולים לשיטה זו:
1. נוסעים לא יעברו דרך חתחתים של נסיעת איסוף ממושכת בכל רחבי העיר.
2. תחנות המוצא תהיינה מאוזנות יותר מבחינת כמות האנשים.
3. נוסעים לא יצטרכו ליסוע בנסיעה פנימית+ בינעירונית. חסכון לוגיסטי& כספי.
4. איזון בפקקים באזורי היציאה מהעיר. כל אזור יופנה ליציאה אחרת.
 

ר' יעקב ישראל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
רק דבר אחד כולם שוכחים...
במוצאי החג הכניסה לבני ברק הייתה חסומה במשך שעה וחצי בעקבות תאונה קטלנית בכביש 4
זה שיבש את כל המערך, וגרם לפקקים איומים הן ברחוב השומר בבני ברק והן בכביש 4.
המדד האמיתי יהיה כנראה במוצאי שמחת תורה. (בתקווה שלא תיהיה תאונה נוספת...)

ובשולי הדברים:
אני נסעתי במוצאי החג באזורים רבים בבני ברק!
כמה נקודות-
-הרחובות חזון איש (כולו), עזרא (למעלה), וכל הסביבה היו ריקים בצורה מעוררת השתאות, אפי' ביחס ליום רגיל!
-באג אחר שתקע את התנועה ברחובות קטנים יותר, זה פינוי האשפה שחסם רחובות שלמים למשך חצי שעה ויותר (לדוג' רחוב קהילות יעקב), וכן אנשים שחנו בחוסר התחשבות וחסמו נתיבים שלמים בצאת השבת במקומות מרכזיים.
-במעבר מרחוב עזרא לאשל אברהם הייתי תקוע כ-20 דקות, אולם בחזור מאשל אברהם לעזרא עברתי תוך 3 דקות.
 

כהן אמיתי

משתמש פעיל
אני ב''ה יצאתי די מוקדם למודיעין עילית והיה מעולה
נ.ב. א' בעיני הפתרון לגבי בני ברק היא להוציא חלק מהאוטובוסים העירוניים מחוץ לעיר למה ישנם כפילויות 18 28 160 161 92 ו292 וכדומה .
ב' במקביל לעשות נת''צ בהשומר ותעדף אוטובוסים בין עירוניים רק לציר השומר לדוגמא מודיעין עילית קו 209 יהיה כל 15 דק' ושאר הקוים כל שעה + .
ג' כנגד כל רמזור חדש בעיר לבטל מעבר חציה (1/2 )
 

gilifray

משתמש צעיר
למה האוטובוסים לא יוצאים מרחוב ירושלים ואז להרוא"ה?
אין שם כמעט אוטובוסים בין עירוניים שיוצאים משם
 

מרכז מידע

משתמש פעיל
מציע שכ״א יכתוב לפני הכל אם הוא מחזיק אוטו.. - אני לא מחזיק.


לדעתי הייתה הצלחה חלקית עם פוטנציאל להצלחה גדולה יותר, פשוט היה נראה שאין שום יד מנהלת ונותנים לזה לקרות בתקווה שזה יצליח... {אולי גם בתקווה שזה ייכשל.. מי יודע..}

לדוג׳ כניסת רכבים אומנם נאסרה רשמית, אבל בפועל הם נסעו גם נסעו. {לשאלתי אמר השוטר שזה עפ״י העומס באותו זמן..}
בנוסף המשטרה לא ניהלה את האירוע אלא שיטור עירוני שהוא דל מאוד בכח האדם שלו והרבה פחות יעיל.. {א״כ יותר מתחשב בד״כ מה שגרם לכניסת רכבים פרטיים..}
ומעל הכל השיטור הגיע למעלה משעה! אחרי תחילת שירות האוטובוסים!

לסיכום: אם ניתן לזה לרוץ לבד זה לא ילך, אבל בניהול נכון בעז״ה זה אמור להצליח,

כמובן שכדאי מאוד לשלב את מה שהציעו פה כמה, מוקדי יציאה בעוד מקומות כדי לפזר את הציבור יותר למנוע עומס בתחנות,
ולהצליח לשחרר אנשים גם במקרה של תאונה או משהו אחר כמו שקרה עכשיו.

נ. ב. @קצרה לא הצלחתי להבין מה הטענה, דעתך ידועה לציבור מהרבה אשכולות אחרים בנושא, {ועם חלק מהדברים אני גם מסכים}
אבל זה לא רלוונטי לימים כמו ערבי חגים או מוצאי חגים או פורים וכל כיו״ב,
אפי׳ בירושלים הגדולה עושים מוקדי יציאה ומסלולים מהירים,

לעומתך אני בהחלט מסכים עם הטענה שהב״ב פשוט מפונקים מידי בהרגל של שנים שהאוטובוסים הבינעירוניים מגיעים לכל חדר מדרגות בעיר ובסוף הם הראשונים שיהנו מהשינוי, אבל הם פשוט מפחדים ממנו ולא נותנים לו צ׳אנס.
 

שמחהלה

משתמש פעיל
נקודה נוספת, שהיא גם קריטית להצלחת המבצע, זה תגבור האוטובוסים מצד חברות האוטובוסים,
לדוגמא התחבורה למודיעין עילית, סבלה ממחסור באוטובוסים ביחס לציבור הנוסעים,
 

1 היה אברהם

משתמש מקצוען
אגב, ב"ה שעשו את השינוי הזה בדיוק השנה כיון שבאמצע שבת נפל עץ בסוף רחוב חזון איש ומחץ תחתיו רכב כליל
האוטובוסים של אגד שעשו את המסלול הרגיל עשו פרסה לפני מגדל המים, רק תתארו לעצמכם מה היה קורה אילולי השינוי..
לא יודע כמה זמן לקח לעיריה לפנות את העץ
 

קצרה

משתמש מקצוען
כבר כתבתי בעבר, שלדעתי לא יהיה מנוס מלאמץ את רעיון מירון - על מעלותיו ומגרעותיו -.

להכין חניון רחב ידיים, מואר וסלול, אי שם בחולות גבעת שמואל, שם יורידו כל האוטובוסים הבינעירוניים בערבי שבת וחג (+ לילות חנוכה וימי הפורים !!!), ומשם יאספו האוטובוסים את הנוסעים במוצאי החג לכל רחבי הארץ, כשמהחניון יוצאים בער"ש ויו"ט שאטלים (אוטובוסים עירוניים מפרקיים) לתוככי בני ברק על בסיס 'מתמלא ויוצא' עם תחנות לאורך מסלול גשר קוקה קולה, כהנמן, רבי עקיבא עד זבוטינסקי. ובמוצ"ש ויו"ט במסלול הפוך.

כלי רכב פרטיים לא יורשו להשתמש בגשר קוקה קולה, כך שרובם ימצאו את עצמם נוסעים מרצונם בדרכים חילופיות.

(נחסוך בזה הרבה מהומות בדרכי הגישה והיציאה, נחסוך הרבה כאבי ראש של אוטובוסים העוברים עמוסים בחזו"א ועזרא והממתינים המיואשים בתחנות שם חוסמים אותם בגופם מהלהמשיך לנסוע ובכך מגדילים את הכאוס, וכו' וכו' וכו')

הכי מדהים זה
איך שחוזרים שוב ושוב על הרעיון הכושל - גם אחרי שבעיניים הוא נכשל באופן טוטלי.

מילא כל אלו שהסבירו שזה ה-פתרון לבני ברק בטוב טעם ודעת לפני הפיילוט.
אבל אחרי הפיילוט?
זה בדיוק מה שעשו. הסיטו את כל האוטובוסים הבינעירוניים לאי שם ברחוב כהנמן והוציאו שאטלים.
זה כשל באופן טוטלי. בדיוק כמו שצפיתי. אחד לאחד.
הוברר שגם השאטלים לא יעילים ולא מכילים. גם מחכים יותר זמן בתחנות ובאופן כללי משך הזמן גדל ולא קטן קושי ההגעה גדל ולא קטן.


אז מה הפיתרון ? נרחיק עוד יותר את התחנה. לעוד יותר אי שם ...
מי שלא קנה רכב אמור להטלטל עוד יותר כדי לתת קדימות ופניות לרכב ולשכנע אותו מהר מהר לקנות רכב.

חכמי חלם לא היו מנסחים את זה יותר טוב.
 

קצרה

משתמש מקצוען
מציע שכ״א יכתוב לפני הכל אם הוא מחזיק אוטו.. - אני לא מחזיק.


לדעתי הייתה הצלחה חלקית עם פוטנציאל להצלחה גדולה יותר, פשוט היה נראה שאין שום יד מנהלת ונותנים לזה לקרות בתקווה שזה יצליח... {אולי גם בתקווה שזה ייכשל.. מי יודע..}

לדוג׳ כניסת רכבים אומנם נאסרה רשמית, אבל בפועל הם נסעו גם נסעו. {לשאלתי אמר השוטר שזה עפ״י העומס באותו זמן..}
בנוסף המשטרה לא ניהלה את האירוע אלא שיטור עירוני שהוא דל מאוד בכח האדם שלו והרבה פחות יעיל.. {א״כ יותר מתחשב בד״כ מה שגרם לכניסת רכבים פרטיים..}
ומעל הכל השיטור הגיע למעלה משעה! אחרי תחילת שירות האוטובוסים!

לסיכום: אם ניתן לזה לרוץ לבד זה לא ילך, אבל בניהול נכון בעז״ה זה אמור להצליח,

כמובן שכדאי מאוד לשלב את מה שהציעו פה כמה, מוקדי יציאה בעוד מקומות כדי לפזר את הציבור יותר למנוע עומס בתחנות,
ולהצליח לשחרר אנשים גם במקרה של תאונה או משהו אחר כמו שקרה עכשיו.

נ. ב. @קצרה לא הצלחתי להבין מה הטענה, דעתך ידועה לציבור מהרבה אשכולות אחרים בנושא, {ועם חלק מהדברים אני גם מסכים}
אבל זה לא רלוונטי לימים כמו ערבי חגים או מוצאי חגים או פורים וכל כיו״ב,
אפי׳ בירושלים הגדולה עושים מוקדי יציאה ומסלולים מהירים,

לעומתך אני בהחלט מסכים עם הטענה שהב״ב פשוט מפונקים מידי בהרגל של שנים שהאוטובוסים הבינעירוניים מגיעים לכל חדר מדרגות בעיר ובסוף הם הראשונים שיהנו מהשינוי, אבל הם פשוט מפחדים ממנו ולא נותנים לו צ׳אנס.

השיטה נכשלה כרגע כשלון חרוץ.
נתנו צ'אנס (או חויבו לתת צ'אנס) ובמקום להנות מהשינוי הם סבלו ממנו. אכלו את הדגים המלוחים וגורשו מהעיר.

להמשיך לטעון את טענות האתמול באותה נחרצות. זה די מגוחך.
 

קצרה

משתמש מקצוען
רק דבר אחד כולם שוכחים...
במוצאי החג הכניסה לבני ברק הייתה חסומה במשך שעה וחצי בעקבות תאונה קטלנית בכביש 4
זה שיבש את כל המערך, וגרם לפקקים איומים הן ברחוב השומר בבני ברק והן בכביש 4.
המדד האמיתי יהיה כנראה במוצאי שמחת תורה. (בתקווה שלא תיהיה תאונה נוספת...)

ובשולי הדברים:
אני נסעתי במוצאי החג באזורים רבים בבני ברק!
כמה נקודות-
-הרחובות חזון איש (כולו), עזרא (למעלה), וכל הסביבה היו ריקים בצורה מעוררת השתאות, אפי' ביחס ליום רגיל!
-באג אחר שתקע את התנועה ברחובות קטנים יותר, זה פינוי האשפה שחסם רחובות שלמים למשך חצי שעה ויותר (לדוג' רחוב קהילות יעקב), וכן אנשים שחנו בחוסר התחשבות וחסמו נתיבים שלמים בצאת השבת במקומות מרכזיים.
-במעבר מרחוב עזרא לאשל אברהם הייתי תקוע כ-20 דקות, אולם בחזור מאשל אברהם לעזרא עברתי תוך 3 דקות.
איזה יופי.
כל מי שנסע בתח"צ סבל.
שאטלים אפילו לא באמת היו באופן מספיק.

אבל מי שנסע ברכב פרטי - תענוג.
נראה בהחלט שהמטרה של המתכננים היא להבהיר לכל אחד עד האחרון - שצריך לקנות רכב ולהפסיק להסתמך על תחצ . שהיא בעדיפות אחרונה.

רמז : כשכולנו נקנה רכב , הריק הזה של הרחובות ייפסק. מצוקת החניה תשולש וגם העומס בכביש יהפוך לבלתי נסבל אפילו אם שום אוטובוס או שאטל כבר לא יסתובב בעיר.
 

אבקת אפיה

משתמש מקצוען
בלת"ק
אנחנו חיכינו למעלה משעתיים לאוטובוס לטבריה, כל פעם שמענו תרוץ (או סיבה?) אחרת מסופרבוס למה האוטובוס מתעכב,
הילדים היו מסכנים, עייפים צמאים ורק רוצים לשבת... כמובן שאין איפה
באיזשהו שלב התיישבתי על הרצפה...
ראוי לציין את הבני ברקים החמודים שהציעו לנו כסאות כתר, איגלואים, שתיה....
מי כעמך ישראל!!!!
 

מרכז מידע

משתמש פעיל
אי שם ברחוב כהנמן
:sneaky:
כאילו ומדובר באיזה חור..
נו באמת...

הראשונים שיהנו ממסלול מהיר זה אנחנו נוסעי התח״צ,
ואפשר לחשוב שאם האוטובוס יגיע לכל חור זה כן יהיה נח,

רח׳ כהנמן הוא מקום מעולה,
צריך לשפר את המתווה הוא באמת לא היה מוצלח ומושלם,

אבל להפסיק!! כל הזמן לחשוב שיש סיכוי בעולם שכל העיר תהיה נת״צ ובגלל זה למנוע כל פיתרון אחר.
ובעיקר להפסיק עם הקיבעון של המסלול הישן והגרוע!!! פשוט לא מובן קו המחשבה הזה.

{בהערת אגב אני בעד שכל העיר תהיה נת״צ, אבל אני גם ריאלי..
לקחת מה שנותנים ולנסות לשפר,
וגם בסה״כ מה שנתנו בהנחה שבעתיד כן תהיה אכיפה בשונה מהפעם, זה לא רע בכלל..}
 

3524

משתמש סופר מקצוען
ל
הכי מדהים זה
איך שחוזרים שוב ושוב על הרעיון הכושל - גם אחרי שבעיניים הוא נכשל באופן טוטלי.

מילא כל אלו שהסבירו שזה ה-פתרון לבני ברק בטוב טעם ודעת לפני הפיילוט.
אבל אחרי הפיילוט?
זה בדיוק מה שעשו. הסיטו את כל האוטובוסים הבינעירוניים לאי שם ברחוב כהנמן והוציאו שאטלים.
זה כשל באופן טוטלי. בדיוק כמו שצפיתי. אחד לאחד.
הוברר שגם השאטלים לא יעילים ולא מכילים. גם מחכים יותר זמן בתחנות ובאופן כללי משך הזמן גדל ולא קטן קושי ההגעה גדל ולא קטן.


אז מה הפיתרון ? נרחיק עוד יותר את התחנה. לעוד יותר אי שם ...
מי שלא קנה רכב אמור להטלטל עוד יותר כדי לתת קדימות ופניות לרכב ולשכנע אותו מהר מהר לקנות רכב.

חכמי חלם לא היו מנסחים את זה יותר טוב.
לא נכון ולא נכון ושוב לא נכון.

הסיבה לכשל היה המיקום בכהנמן - איזור הכניסה לעיר. זה יצר חיכוך עם התנועה שאמורה היתה להתנקז שם בין כה, וגרם לצוואר בקבוק.

היו כאן כמה כשלים שבהצטברותם היתה התוצאה כפי שהיתה.

ראשית כל, כל קו אסף בחמישה תחנות בכהנמן, וכיון שהתמלא כבר בראשונה ואסור היה לו לדלג על התחנות הבאות הוא נאלץ שוב ושוב לעצור ולהתווכח עם הנוסעים העומדים בתחנות, ועל הדרך לחסום את הכביש לכל השיירה שמאחוריו.

צריך היה לכל הפחות להקצות אוטובוס ריק לכל תחנה בנפרד.

נקודות המעבר לרכבים פרטיים אף הם הכבידו, ועולה על כולנה העומס שנגרם כתוצאה מכך למבקשים להיכנס העירה בתח"צ.

כל זה ועוד הרבה ייחסך אם מוקד היציאה יועתק למקום שקט ומרוחק, כל התחנות בעיר יהיו מיועדות לשאטל בלבד והכל ירוץ. ללא צל צלו של ספק.

מסוף בתוך העיר מפר את האיזון העדין בין חיים עירוניים לבין שינוע האורחים החוצה, הם לא יכולים להתקיים יחדיו, לא כשהם בו זמנית באותו מקום. זה מכביד על התשתיות העירוניות שלא מסוגלות לעמוד בעומס הזה, הם לא נבראו מוכנות לפרויקט בסדר גודל כזה.
 
נערך לאחרונה ב:

לא כמו כולם

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
רח׳ כהנמן הוא מקום מעולה,
הוא מעולה למי שגר באזור הזה של העיר...
כאילו ומדובר באיזה חור..
נו באמת...
בשביל מי שגר באזור מערב העיר קרוב לז'בוטינסקי למשל זה בהחלט רחוק מאד!

ואני לא חושבת שההגדרה היא "מפונקים"
אנחנו פשוט בוחרים ממה לסבול לפי מה שנח לנו...
כי אפשר לחשוב שעכשיו אנחנו מתפנקים ונהנים
לא
אנחנו "מתפנקים" וסובלים
וזה עדיף לנו מ"להתפנק" על סבל גדול יותר...
ולמי שחושב שיש לי תחנות מתחת לבית - אז ממש לא!
אבל אני מעדיפה לצעוד עם כל הפקאלך 10 דקות ברגל ולא לצעוד את זה ברגל + שני אוטובוסים.
 

מרכז מידע

משתמש פעיל
הוא מעולה למי שגר באזור הזה של העיר...

בשביל מי שגר באזור מערב העיר קרוב לז'בוטינסקי למשל זה בהחלט רחוק מאד!

ואני לא חושבת שההגדרה היא "מפונקים"
אנחנו פשוט בוחרים ממה לסבול לפי מה שנח לנו...
כי אפשר לחשוב שעכשיו אנחנו מתפנקים ונהנים
לא
אנחנו "מתפנקים" וסובלים
וזה עדיף לנו מ"להתפנק" על סבל גדול יותר...
ולמי שחושב שיש לי תחנות מתחת לבית - אז ממש לא!
אבל אני מעדיפה לצעוד עם כל הפקאלך 10 דקות ברגל ולא לצעוד את זה ברגל + שני אוטובוסים.
בדיוק זו היתה כוונתי,
שבימות קווי המקרוני חשבו כמוכם,
מה יהיה ואיך נסתדר אם יבטלו את הקו שנוסע מקצה העולם ועד קצהו ואיך נגיע מכל מקום לכל מקום?
וראו זה פלא בס״ד בכל המקומות {וגם בב״ב בזעיר אנפין} מסתדרים הרבה יותר טוב בשיטה החדשה.

ואגב אם אתם תושבי מערב העיר הייתם צריכים לנסוע על ציר ז׳בוטינסקי לכיוון סוקולוב,
ולא לכהנמן דרך ר״ע.
{וביום רגיל כשאתם רוצים לנסוע מחוץ לעיר ללא הילדים, אתם נהנים ליסוע את כל ב״ב? אם כן שימו לב שהרבה אנשים כתבו פה בנחרצות שהם פשוט סובלים ורוצים קווים דרך ז׳בוטינסקי, ואפי׳ עדיף קו 70 ולהחליף בק״ק.}

נ. ב. האשכול עוסק בסיכום קורות המוצ״ש וחבל שאנשים פשוט מעלים את האנג׳דות הכלליות שלהם פה במקום לכתוב מה היה, פשוט מדבריכם נראה שאתם בכלל לא ראיתם/חזיתם ושמא הכל היה דבש!?!? ואתם סתם מתלוננים!!
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
מסוף בתוך העיר
זוהי התוכנית למסוף העתידי ביציאה מהעיר -

צומת מרומזרת בגשר הכניסה לעיר וצמצום נתיבי התחבורה על הגשר לטובת התח"צ

1728337021301.png


 

קבצים מצורפים

  • תוכנית מסוף בני ברק.pdf
    9.4 MB · צפיות: 11

יצחק בכניק

משתמש פעיל
מוקדם להסיק מסקנות מאירוע חד"פ
1. מה שבטוח שהפרסום והטמעת המהלך החל מאוחר מאד
2. ק"ו לבני ברקים שבטוחים שהם יצילחו על הפקח התורן ובסוף מפרססים ותוקעים את התנועה לשני הצדדים
(יש משו פרדוקסלי שציבור הרכבים הפרטיים אמור לאפשר תנועה חלקה לטובת משתמשי התח"צ ולהבין אותם...)
 

ללי.ללי

לאי ללי (לשעבר)
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
יצאתי מי-ם (עם 401) בשעה 23:00 הנסיעה הייתה חלקה עד בר אילן, משם עמדתי בתור לזכות להיכנס לבני ברק מגשר קוקה קולה זה לקח 45 דק',
השאלה אם זה לא ההי בגלל התאונה שהיה בהמשך הכביש
 

נעזר1000

משתמש פעיל
הכי מדהים זה
איך שחוזרים שוב ושוב על הרעיון הכושל - גם אחרי שבעיניים הוא נכשל באופן טוטלי.
אני לא חושב שמה שניסו השנה היה אותו דבר שניסו תמיד,
תמיד עשו נק' יציאה בודדת.

השנה כן היה איסוף אבל חלקי, בנוסף היה את החלוקה ל4 מסלולים שונים,

על הנייר זה היה נראה תכנית מצויינת
בתכלס זה קרס, לא יודע למה.
 

ללי.ללי

לאי ללי (לשעבר)
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
כבר כתבתי בעבר, שלדעתי לא יהיה מנוס מלאמץ את רעיון מירון - על מעלותיו ומגרעותיו -.

להכין חניון רחב ידיים, מואר וסלול, אי שם בחולות גבעת שמואל,
לא נראה לי שלגבעת שמואל יש הרבה מקום לזה
ושאטלים לגשר קוקה קולה לא יעזור
כי הכניסה לעיר תהיה מפוצצצת
שם יורידו כל האוטובוסים הבינעירוניים בערבי שבת וחג (+ לילות חנוכה וימי הפורים !!!), ומשם יאספו האוטובוסים את הנוסעים במוצאי החג לכל רחבי הארץ, כשמהחניון יוצאים בער"ש ויו"ט שאטלים (אוטובוסים עירוניים מפרקיים) לתוככי בני ברק על בסיס 'מתמלא ויוצא' עם תחנות לאורך מסלול גשר קוקה קולה, כהנמן, רבי עקיבא עד זבוטינסקי. ובמוצ"ש ויו"ט במסלול הפוך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  83  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה