בלת"ק חלקי
האם יש למצוא רשימת מאפיינים לאוטיזם?
קראתי הרבה על הנושא ואני יודעת שזה לא עובד בצורה מוחלטת ובוודאי שלא אוכל לאבחן, אבל אולי בכל אופן יש משהו מסודר?
(מדובר על תפקוד גבוה מאד)
יש את הקריטריונים של הdsm... אבל זו חלוקה גסה לתחומים. קשה לעשות רשימה של סימפטומים כי אצל כל אחד זה מתבטא אחרת. גם הרשימה שקישרו בתגובה הקודמת למשל, היא מאד כללית ובכל מקום שהם ניסו לרדת לפרטים ולתת דוגמאות זה היה ממש לא מייצג.
אני אנסה לתת פה כיוון לכמה דברים לשים אליהם לב. באופן לא מקצועי כמובן. שום דבר פה הוא לא סימן בטוח והיעדרו אינו סימן בטוח. אלו פשוט דוגמאות לאופן שבו דברים מתבטאים אצל ילדים שאני מכירה בתפקוד גבוה.
Theory of mind - היכולת להבין תהליכי חשיבה של עצמי ושל אחרים. אוטיסטים מתקשים בזה כמעט בהגדרה. דוגמאות לדברים שיכולים להיות ביטוי של זה: מספרים סיפור בלי לתת מידע קודם שדרוש להבנה שלו. אפשר גם ההיפך, נותנים פרטים שברור שאת יודעת. קוראים לך לראות משהו שאת לא יכולה לראות או מראים לך חפץ כשהוא לא מופנה לכיוונך. מתקשים להבין מה האחר עומד לעשות (נניח, הוא ביקש לשתות ואת הוצאת כוס, לא מבין שאת מתכוונת לתת לו. פתחת את דלת השירותים והוא לא מבין שזה לא זמן להתחיל שיחה)
נוקשות וחזרתיות:
מתקשים ביציאה משגרה במידה מסוימת.
אוהבים שדברים נעשים בדרך מסוימת, לפעמים גם כשאין לדרך הזו סיבה, מציק להם כשהעולם לא מתנהג כמו ש"צריך".
בעלי חוש צדק מפותח, ומתעקשים על צדק כפי שהם תופסים אותו לשם הצדק עצמו.
חוזרים על סיפורים או בדיחות, נוטים לחזור על תסריטים של משחקי דמיון, משחזרים שיחות ודיוני עבר.
חייבים לסיים את מה שהתחילו להגיד גם אם התברר באמצע שזה מיותר.
מתקשים בפתרון בעיות, נצמדים לפתרון אחד מסוים.
נוטים להיות חסרי אונים במצבים שנראים טריוויאליים ולא ברור מה בכלל הבעיה שלהם.
וכמובן כל תחום הויסות: בעיות בויסות חושי ובוויסות רגשי.