35
הפירמידה הגדולה בגיזה:
שלוש פעמים היה צריך אלישע לנסוע לאורך רחוב האצ"ל, הממוקם בפאתי אזור התעשייה הצפוני של באר-שבע, כדי להבחין בשלט האפרפר והמוסתר עליו נכתבו המילים: "עולם האלקטרוניקה של אלכס'. למרות השם המטעה, לפיו ניתן היה להבין כי מדובר בחנות גדולה ומתקדמת, הייתה זו בסך הכול מעבדה קטנה ונידחת לתיקון מכשירים סלולריים, מחשבים וקונסולות משחקים. חזית החנות הייתה צנועה וקודרת. היה שם חלון ראווה חסר חן מאחוריו הופיעה תצוגה עלובה של מספר מכשירים אלקטרוניים מחודשים שהוצעו למכירה במחירים זולים.
אמיר מומחה המחשבים כבר כנראה הגיע למקום, העידו על כך האורות הדולקים בפנים החנות והתריס הפתוח בכניסה. אלישע מיהר להכניס את כל הפריטים שאסף מביתו של עמיקם לשקית ניילון אטומה עבה, יוצא מן המכונית כשהשקית בידו, פוסע היישר אל החנות.
בפנים, הייתה החנות מכוערת אפילו יותר מבחוץ. מלבד מדף אחד עליו היו מונחים מכשירים חדשים לצרכי מכירה, הוקדש כל השטח הפנימי של החנות למעבדת התיקונים. על רצפת פרקט אדומה היו מגובבים בחוסר סדר כוננים, לוחות אלקטרוניים, רכיבי זיכרון וכבלים שונים בשלל גדלים. אמיר מומחה המחשבים ישב על הרצפה ברגליים משוכלות, מלחים במרץ רכיבים זעירים ללוח אלקטרוני ירוק, ידיו עטויות כפפות גומי עבות מונעות התחשמלות.
"אמיר?!" קרא לעברו אלישע.
אמיר הפסיק את עבודתו, מרים את ראשו, עיניו מביטות מבעד למשקפי ריתוך עבות. "שלום, אלישע". אמר בנעימות. ״מיד אתפנה אליך. אני רק אסיים כאן ברשותך״.
הוא הניח מידיו את מכשיר הריתוך הכבד, מסיר בזריזות את המשקפים העבות, מנגב מפניו זיעה באמצעות נייר טישו. לאחר מכן הוא רכן, עוטף בעדינות רבה את הלוח האלקטרוני בשתי שכבות של ניילון בועות, מסמן על הניילון בלורד שחור עבה את המילה 'טופל'. כשסיים הוא התרומם ממקומו תוך כדי שהוא מסיר אבק מבגדיו. "כולי לרשותך!" הכריז.
אלישע חיטט בשקית הניילון, מוציא מתוכה את כונן המחשב. ״זה המחשב שדיברתי אתך עליו״. הסביר. ״אני מקווה מאוד שתוכל לפרוץ לי אותו במהירות. החומר שבתוכו חשוב לי מאוד״.
אמיר הזדקף בחשד, מביט ממרחק בכונן המסורבל, כאילו חושש להתקרב אליו. ״איזה מן מחשב זה?״ שאל בנימה מוטרדת. ״זה ׳אפל׳?״
אלישע העיף מבט בסמליל המודפס על צדו החיצוני של הכונן. ״לא,״ השיב מיד. ״זה מחשב מתוצרת ׳דל׳ אם אני לא טועה...״
אמיר התקרב בשני צעדים זריזים, מושך בעדינות את הכונן מידיו של אלישע, בוחן אותו כשמבט חתום על פניו. תהליך הבדיקה ארך מספר שניות, במהלכן הפך אמיר את הכונן מצד לצד, קירב אותו אל עיניו כדי לראות אם החיבורים תקינים, ואפילו ניסה להציץ דרך אחד השקעים כשעינו האחת פקוחה לרווחה והשנייה עצומה ומכווצת במאמץ. לבסוף, הניב תהליך הבדיקה תוצאות, ואמיר היישיר אל אלישע את עיניו. ״זה אכן מחשב מתוצרת ׳דל׳,״ הוא אישר, ״דגם ישן מאוד שייצורו הופסק עוד לפני שנת אלפיים. המגעים נראים לי תקינים, כך שאם לא יהיו תקלות בלתי צפויות – אוכל לפרוץ אותו תוך זמן קצר״.
"כיוון שאנחנו לא במעבדה המשטרתית," הוא המשיך לדבר תוך כדי שהוא פותח מגירה ושולף מתוכה כבל מגולגל, "אין לי כאן את כל הכלים הטכנולוגיים המתקדמים של משטרת ישראל, שהיו מאפשרים לי לפרוץ את המחשב בן רגע. לכן אני אשתמש בשיטה פרימיטיבית, ולכן זה יארך מעט יותר זמן. בין רבע לחצי שעה״. הוא פרש את הכבל, מחבר את צדו האחד לכונן המחשב, מחזק את החיבור באמצעות צמד ברגים.
הוא מתח את הכבל, מקרב את צדו השני אל מסך מודרני קמור שניצב על הדלפק, נועץ אותו בחריץ המיועד לכך בתחתית המסך. הצג האיר באחת, סמלה של מערכת ההפעלה הפופולרית ווינדוס אקס. פי מופיע עליו, בסמוך לאנימציה מוכרת המעידה כי המחשב טוען את מערכת ההפעלה.
אמיר התיישב על כיסא מנהלים מרופד שהיה מוצב מול המסך, מנתק מחגורתו צרור מפתחות כבד ומניח אותו על השולחן כשארשת חשיבות על פניו. ״לפני שאני מתחיל,״ הוא אמר, אצבעותיו מתופפות על השולחן, ״אני צריך שתראה לי צו שופט״.
אלישע נאנח. מהבקשה הזו הוא חשש יותר מכל. עד כה הוא קיווה שאמיר לא יקפיד לבקש ממנו את הצו, ציפה שיעלים עין או ישכח. ״אני מצטער מאוד,״ נאלץ אלישע להודות בבושת פנים. ״אין בידי צו מבית משפט״.
אמיר הופתע עד עמקי נשמתו. ״אתה רציני?!״ שאל באכזבה. ״איך אתה בא אלי עם דרישה לפריצת מחשב בלי לדאוג קודם לצו בית משפט?! זאת עבירה פלילית, אלישע! חוץ מהעבודה שלי, אני עלול לחטוף חתיכת עונש על כזה דבר!״
״אני יודע״. השיב אלישע. ״ובכל זאת, קיוויתי שתפרוץ עבורי את המחשב. אני לא יודע עד כמה אתה מעודכן, אבל בטח שמעת על מה שקרה לעמיקם״.
אמיר הזדקף מיד, הבעה מלאה התעניינות על פניו. ״איך זה קשור לעמיקם?״ דרש לדעת.
אלישע עטה על פניו הבעה אכפתית. ״המחשב הזה היה של עמיקם,״ השיב בנימה רגועה. ״לדעתי, יש בו מידע חשוב, מידע שעשוי לשפוך אור על הנסיבות בהן אירעה הטרגדיה״.
על פניו של אמיר הייתה הבעה מסוקרנת, הוא נראה כמי שמתכוון לשאול משהו – ואלישע חשש שהוא מתכוון לחקור אותו על הנסיבות באמצעותן הגיע המחשב לידיו. כדי למנוע מצב מביך מעין זה, מיהר אלישע להטות את השיחה לנושא אחר. ״הייתי עם עמיקם בבית החולים היום,״ הוא אמר בנימה עצובה. ״אתה בטח מבין עד כמה חשוב למשפחה לדעת את האמת. לדעת איך הוא נהרג...״
על פניו של אמיר הייתה הבעה של השתתפות, הוא הניד את ראשו בעצב ואלישע חשש שהוא יגיב ברגשנות יתר. ״אתה יכול לעזור לנו,״ ניצל אלישע את הרגע, מדבר בנימה הכי משכנעת שיכול היה להפיק. ״אני מבטיח לך, אף אחד מבני המשפחה לא יתנגד לזה שתפרוץ את המכשיר. הם כולם הביעו הסכמה, רק שבדרך השגרתית – דברים אורכים המון זמן״.
אמיר הנהן הנהון איטי. הוא נראה קרוב להשתכנע, אבל מההיכרות של אלישע אתו הוא ידע – שאמיר אינו פראייר. גם כשהוא משתכנע, תמיד יש לכך מחיר.
״טוב...״ אמר אמיר לבסוף. ״נראה לי שאני יכול לעשות את זה, כמובן – רק בשבילך ובשביל עמיקם, ואני מקווה מאוד שזה לא ידלוף החוצה. בכל מצב, אם איכשהו זה יגיע למישהו, אני אטען שלא ידעתי מה יש במחשב, ושאמרת לי שזה מחשב שלך״.
״למרות הרצון הטוב שלי,״ המשיך אמיר, ונימת דיבורו הבהירה לאלישע שחששותיו התאמתו. ״הייתי מצפה לאיזה שהוא שכר טרחה על העבודה הקשה שלי מחוץ לשעות העבודה״.
אלישע נאנח. ״אתה רוצה כסף?!״ הוא שאל בנימה של תיעוב.
אמיר הניד מיד את ראשו, הבעה זועפת על פניו. ״תגיד, אתה חושב שאני אידיוט?!״ הוא הגיב. ״נראה לך שאני אקח על זה כסף? אני עובד ציבור! זה מתכון מנצח לתיק שוחד״.
אלישע חש עייפות מזדחלת באבריו. ״אז מה אתה רוצה?!״ שאל בנימה מותשת, מקווה שלא תהיה זו בקשה קיצונית במיוחד.
אמיר חייך חיוך ערמומי. ״אני צריך ביטול דו״ח״. אמר. ״אחותי מסכנה, שוטר נתן לה קנס אלפיים שקל בלי שום סיבה. עכשיו היא צריכה רענון נהיגה, והיא אמא לשבעה״.
אלישע נתן באיש שממולו מבע תמה. ״אתה רציני?״ שאל. ״אתה הרי יודע שאני לא במחלקת התנועה. איך אתה רוצה שאני אסדר לך דבר כזה?!״
אמיר משך בכתפו. ״אני יודע שיש לך קשרים,״ אמר. ״לי אין קשרים, והדו״ח הזה הוא חתיכת עוול. תבטיח שתבטל את הדו״ח, ואני אעזור לך״.
המבט בעיניו של אלישע היה מלא תיעוב. ״איך אתה מרשה לעצמך לעשות את זה?!״ הוכיח את האיש שממולו. ״אתה משרת ציבור! איך אתה יכול לזלזל ככה בתפקיד שלך בשביל כמה פרוטות?״
אמיר לא נכנע. ״תבטיח לי שתסדר לי את הדו״ח ואני עוזר לך,״ חזר שוב בנימה אדישה.
אלישע הרהר בדרישה למשך מספר רגעים, מבין שלמעשה – אין לו ברירה. הוא לא יכול היה לעצור, לא אחרי שלקח כאלו סיכונים. ״אני מבטיח,״ אמר בנימה רפה. ״עכשיו קדימה, תעשה מה שאתה צריך״.
להפתעתו של אלישע, האיש שמולו שרק שריקה של התפעלות, עיניו מתרחבות. ״וואו!״ הוא אמר בהלם. ״לא האמנתי שתסכים, סתם ניסיתי לראות עד כמה זה חשוב לך ועד כמה תהיה מוכן לכופף את החוק״. הוא סקר את אלישע בפליאה, כאילו ראה אותו לראשונה. ״בחיים לא חשבתי שאתה, אלישע, הסרגל של התחנה, תסכים לכזאת עסקה מפוקפקת״.
על פניו של אלישע עלתה הבעה זועמת. ״אתה חושב שזו בדיחה?!״ הוא הגיב בכעס. ״אתה חושב שיש לי זמן לשטויות שלך?! עוד לא קלטת מה עבר עליי?״
אמיר נסוג עם כסאו אחורנית, על פניו הבעה חתומה. ״מצטער,״ הוא אמר. ״הייתי חייב לבדוק עד כמה זה חשוב. אני לא אחד שאפשר למרוח, ואני לא משתכנע בכזאת קלות לעבור על החוק. עכשיו אני די בטוח שזה רציני כמו שאמרת״.
על פניו של אלישע עלתה הבעה ממורמרת. ״תתחיל כבר לעבוד,״ הוא ביקש. ״יהיה מספיק זמן לדיבורים אחר כך״.
אמיר הנהן הנהון קצר, ואיכשהו – הבין אלישע מהמבע שעל פניו שהוא מתחיל לקלוט את החשיבות שאלישע מייחס לחקירה. אלישע עקב אחר תנועותיו הזריזות של מומחה המחשבים, רואה כיצד הוא משחק במפתחות שבצרור שלפניו ומבודד מהם מפתח אחד קטן ופשוט.
רגע לאחר מכן רכן אמיר אל מתחת לטבלת השולחן, מחזיק בידו הימנית את צרור המפתחות, כאשר המפתח הקטן תפוס בין האגודל לאצבע המורה. אלישע לא הצליח לראות מה בדיוק עושה שם אמיר, אולם הוא שמע צליל של פתיחת מגרה, ולאחר מכן התרומם אמיר כשבידו השמאלית דיסק און קי כסוף, ועל פניו חיוך של ניצחון.
״מה אתה מחזיק שם?״ התעניין אלישע מתוך נימוס בלבד.
מומחה המחשבים נראה כאילו המתין לשאלה הזו. ״אני מחזיק כאן את הנשק הסודי שלי,״ אמר בגאווה. ״פורץ הסיסמאות האימתני, ששום כוח בעולם לא יכול להתנגד לו״.
אלישע סקר את הדיסק הזעיר, מרים גבה אחת בשעשוע. ״זה בהחלט נראה אימתני,״ אמר בנימה צינית.
מומחה המחשבים התאמץ לתחוב את הדיסק אל אחד החריצים שבכונן, קצה הלשון שלו בולט מפיו. כשסיים, הוא נשען אחורנית, מניח את ידיו בנינוחות על המקלדת. ״אתה יכול לצחוק כמה שאתה רוצה,״ אמר. ״אם היית מבין משהו על סדר החשיבויות של העולם המודרני, אולי היית מצליח לקלוט שהדיסק הקטן הזה הוא כלי נשק לכל דבר. וכשאני אומר נשק, אני לא מתכוון לסדר הגודל של הברזל המטופש שעל החגורה שלך, אלא לסדר גודל של טנק מרכבה לכל הפחות״.
אלישע לא התכוון לבזבז את זמנו בוויכוחי סרק. ״אני בכל זאת מעדיף את חתיכת הברזל,״ אמר במשיכת כתף. ״קשה לי לראות איך אני מתמודד מול אויב חמוש עם רכיב אלקטרוני שביר. אבל אתה יודע, על טעם וריח אין להתווכח. אני שמח לשמוע שאתה מרוצה מהיכולות שהמקצוע שלך מספק לך, ואני אסתפק לעת עתה בזה שתשחרר לי את הסיסמא״.
אצבעותיו של אמיר התעוררו לחיים, מתרוצצות על גבי המקלדת. העובדה שעיניו של אמיר היו ממוקדות במסך, ורק אצבעותיו נעו, יצרה אצל אלישע תחושה מוזרה, כאילו האצבעות מנותקות מהאיש ופועלות עם רצון עצמאי משלהן.
למרות הסקרנות של אלישע והרצון שלו להבין מה בדיוק עושה מומחה המחשבים, הוא לא רצה להפריע לו בשאלות, ונותרה לו רק האפשרות לצפות בצג הבוהק, צפייה שעבורו הייתה חסרת תועלת. הצג היה כעת צבוע בכחול בוהק, אותיות לועזיות משייטות עליו, מתחלפות בקצב מסחרר על פי קצב התקתוקים התכופים. מדי כמה רגעים התחלפה התצוגה כולה, נבלעת ברקע שחור אטום, ואז – פעם אחר פעם, צץ שוב הרקע הכחול, עמוס באותיות וסימנים שלא היו עליו קודם לכן.
מהר מאוד נמאסה על אלישע הצפייה בנתונים, שמבחינתו - היו כמו ספר לימוד בשפה זרה. במקום לבזבז את הזמן היקר כל כך, הוא העדיף לנצל את הזמן כדי לעבור על הממצאים הנוספים אותם מצא בביתו של עמיקם.
הוא פתח את השקית בה אחסן את הפריטים מביתו של עמיקם, מפזר את תכולתה על הדלפק. ברור היה לו שבשקית מסתתר פרט מידע חשוב, כזה שיש בו כדי לשנות את המשוואה לטובתו. למרות הציפייה של אלישע להשיג גישה אל המחשב, ולמרות התחושה שלו שהמידע שבמחשב הוא שעשוי להוביל אותו אל קצה חוט, הוא לא יכול היה להתעלם מכך שדווקא התיק זכה למנגנון אבטחה משוכלל, עם אזעקה שהופעלה ברגע בו הוא נע ממקומו, בעוד שהמחשב – לא הפעיל שום מערכת הגנה כשאלישע נטל אותו.
בתנועה זריזה, הרים את אחת משתי חולצות המשטרה, ממשש את הכיס הקדמי בתקווה למצוא בתוכו משהו מוחבא. להפתעתו החולצה הייתה לחה, דבר שהיה בניגוד להשערתו הקודמת לפיה הבגדים שכבו בתיק זמן רב. אם כך היה הדבר, היא הייתה מספיקה בוודאי להתייבש.
הוא הרהר בפרט המידע החדש, מנסה להבין את משמעותו. לאחר רגעים קצרים של מחשבה, המסקנה המחודשת שלו הייתה – שכנראה חלה טעות בהערכה הראשונית שלו, על פיה הריח שבקע מן התיק נבע משרידי מזון מקולקלים. אם החולצה עדיין לחה, מן הסתם חלפו ימים מעטים מאז היא הוכנסה אל התיק, מה שאומר שמקור הריח המעופש הוא כנראה מהרטיבות של הבגדים שנדחסו בתיק באופן שלא אפשר להם להתאוורר כראוי.
הוא הרהר במשך רגעים ארוכים בתובנה החדשה, מנסה להבין אם שינוי הנחת היסוד הבסיסית שלו משנה משהו בסבך הפרטים. למרבה הצער, הוא נאלץ להודות שכרגע – ההבנה החדשה אינה משנה דבר. ייתכן שבעתיד תהיה לכך משמעות, אבל כרגע – הוא מוכרח להמשיך ולחקור את הממצאים.
ידו חיטטה בתוך הכיס העמוק שבחזית החולצה, הוא העווה את פניו בגועל כשחש במגע של כדור דחוס עשוי נייר טואלט. הייתה מעין אכזבה על פניו כשהשליך את החולצה בחזרה אל השקית, מחלץ מתוך התיק את החולצה השנייה שגם היא הייתה לחה, אם כי פחות מקודמתה.
החיפוש בחולצה השנייה היה חסר תועלת, וגם בסיומו – מצא אלישע את עצמו במצב דומה לזה שהיה בו קודם החיפוש. הוא החליט לוותר לעת עתה על בדיקה מדוקדקת בכל הבגדים, בוחר במקום זאת לעיין במחברת שכותרתה הייתה 'זיכרונותיו של יוסי לב טוב'. הוא דפדף לאורך המחברת, מרפרף על הכותרות שנכתבו בגמלוניות בראש העמודים, כותרות שנשאו שמות כמו ׳פרפר כלוא׳, או ׳גנרל ערירי׳, שמות שלא עודדו את אלישע לקרוא אותם – בלשון המעטה.
גם כשניסה אלישע לקרוא חלק מן המאמרים, הוא לא התרשם שהתוכן שבהם איכותי, או כזה שיכול ללמד משהו. באופן כללי, נראה שעמיקם ניסה ליצור מעין מאמרי עומק, שירים חסרי חרוזים ומבנה, שבעיקר היה להם אופי פילוסופי מעורפל וכבד שהקשה לחלוטין את הקריאה בהם.
היו שם מאמרים שנדמו לאלישע כמו חידות היגיון. מאמרים שהיו עמוסים במילים כבדות ומורכבות, שהולחמו זו לזו בחוסר חן. התוכן הכבד הקשה על אלישע להתרכז, והוא כמעט ונרדם מול הדפים הצפופים, והמאמץ שלו לדלות משהו מהאותיות שלפניו – נראה בלתי אפשרי.
הקושי להבין את אישיותו של עמיקם, יצר אצל אלישע שתי נטיות – הפוכות לחלוטין זו מזו. לרגע הוא האמין שעמיקם סבל מקושי נפשי כלשהו, והמחברת הייתה הדרך שלו לפרוק את מתחיו, כך שהמילים נכתבו מתוך כוונה ומחשבה, ולרגע אחר – היה ברור לו שמדובר בטקסט היתולי, אולי פרודיה על ספרות פילוסופית, שעל פי ההומור המעוות של עמיקם – אמורה הייתה לבדר את הקורא.
דקות ארוכות השקיע אלישע על הניסיון לפצח את סודותיה של המחברת. דקות ארוכות, שהסתיימו במפח נפש. כלום לא נעשה ברור יותר אחרי הקריאה. ההיפך, הקושי להבין את האיש רק התגבר והחידות רק התעמקו.
עם כל המוזרות של עמיקם, והעובדה שאלישע אף פעם לא הבין אותו, היה משהו בתוכן של המחברת – שגרם לאלישע לתהות מה בדיוק חווה עמיקם בימים האחרונים לחייו. עמיקם שהוא הכיר, למרות כל מגבלותיו וחסרונותיו, היה בסופו של דבר אדם שהצליח לנהל חיי חברה תקינים, ועל פי מה שראה אלישע בביתו – נראה שהיו לו גם חיי משפחה מצוינים.
המילים שכתב עמיקם לא התאימו לו, וההבנה הלכה והתחזקה ככל שהרהר אלישע בדמותו של עמיקם, על כל מורכבותה. אפילו עבור אדם כמוהו, המילים הללו היו יותר מדי. התחושה הכללית בעת קריאה במחברת הייתה תחושה של מועקה, של קדרות, ואלישע שאל את עצמו עד כמה צריך היה עמיקם להיות קודר ומדוכא כדי שתחושותיו יעברו דרך המחברת, למרות שהכתיבה אינה מן המשובחות בלשון המעטה.
ברגעים אלו, לא יכול היה אלישע שלא לחשוב על העדות שהעיד בפניו בנו של עמיקם, על פיה - בעיצומה של השבת החל עמיקם להתנהג בצורה מוזרה, שהגיעה לשיאה כאשר הסתגר במוצאי השבת בעליית הגג וסירב לצאת ממנה למרות בקשת בני המשפחה. לפי עדותו של הבן, זה היה אירוע חריג מאוד עבור עמיקם, וכשחשב אלישע על המחברת שבידיו – הוא לא יכול היה שלא לחוש שיש קשר בין הדברים.
ההבנה הכתה בו באחת, מטלטלת אותו, לא מאפשרת לו להתחמק. זו הייתה הבנה פשוטה כל כך, הבנה שאילולי האישיות המורכבת של עמיקם – הייתה אמורה לעלות ולבלוט מיד.
עמיקם עבר שינוי, זה ברור.
עמיקם שאלישע הכיר לא היה מסתגר לילה שלם בעליית הגג כשבני משפחתו דואגים לשלומו בחוץ, וקל וחומר שלא היה נוהג באלימות כלפי אשתו אף אם היה במצב הלחוץ ביותר. הוא לא היה כותב תכנים הגותיים אפלים כאלו במחברתו, ולא היה מכנה את עצמו בשם יוסי. עמיקם של הימים האחרונים הוא לא אותו עמיקם. והשאלה היחידה היא מתי עבר עמיקם את אותו שינוי.
האם זה היה ממש לאחרונה, או שהשינוי התרחש במשך זמן רב כאשר הוא מתפרץ רק בימים האחרונים? האם התוכן של המחברת נכתב בעבר הרחוק, הרחק מעין רואים, או שעמיקם יצר אותו לאחרונה ממש, כאשר כבר היו רמזים עבים על כך שמשהו אצלו לא כשורה?
אלישע לא הספיק להרהר זמן רב בדברים. קולו של אמיר ניער אותו משרעפיו. ״ההתקנה הסתיימה!״ הכריז מומחה המחשבים בסיפוק. ״המחשב פתוח״.
אלישע מיהר להתקרב אל המסך, מקווה למצוא במחשב משהו שיסייע לו למצוא תשובות, ולו רק לחלק קטן מן השאלות. כבר במבט הראשון אל המסך הוא הבין שזה לא עומד להיות פשוט. על צג הפתיחה הופיעו עשרות תיקיות ממוזערות, ממוקמות בחוסר סדר, נושאות מספרים סידוריים ללא שמות. מלבדן, הופיעו מספר אייקונים צבעוניים של תוכנות שונות.
"מה בדיוק אתה רוצה שאחפש עבורך?" שאל אמיר.
אלישע חשב מספר שניות, מתלבט כיצד יוכל לסנן מתוך החומר הרב הצבור במחשב את המידע הספציפי הנוגע לחקירה. "תחפש את הקבצים האחרונים שנפתחו במחשב", אמר לבסוף. סביר שאלו היו הקבצים החשובים עליהם עבד עמיקם בלילה האחרון לחייו.
אמיר הסיט במהירות את העכבר, מקליק פעמיים על תיקיה שנשאה את הכותרת 'מסמכים אחרונים'. שורה קצרה נפתחה על הצג, רשימה של חמישה קבצים. על פי הסמל שהופיע בשמאלה של כל שורה והציג את אופי הקובץ, ניתן היה לראות כי רוב הקבצים מכילים תמונות והקבצים הנותרים הם קבצי וידאו או שמע.
"תפתח את הקבצים על פי הסדר", הורה אלישע. "אני רוצה לראות מה הם מכילים. תתחיל מהעליון ביותר".
נשמע תקתוק כפול, חלון תצוגה נפתח, תמונה נפרשה על הצג. אלישע רכן קדימה, מצמצם את עיניו על מנת לראות היטב.
זה היה תצלום מטושטש מאוד, שהציג דמות שפופה על רקע מדברי צחיח. התמונה הייתה כל-כך מטושטשת, עד שלא ניתן היה כלל להבחין בפניו של האיש המצולם, ובקושי ניתן היה להבחין שמדובר באדם.
"יש לך דרך לעשות את התמונה חדה יותר?" שאל אלישע.
"עם הכלים שעומדים כעת לרשותי, לא". השיב אמיר לאכזבתו. "אם תתבונן בתמונה תוכל לראות שהפיקסלים – הקוביות הזעירות שמרכיבות את התמונה, מוגדלים מאוד. זו כנראה תמונה שצולמה ממרחק רב באמצעות מצלמה לא איכותית, ובנוסף התמונה עברה הגדלה משמעותית. המשמעות היא שאפילו בתנאים מושלמים ספק אם יכולתי לעשות משהו. בוודאי עכשיו, כשאני במעבדה מאולתרת והזמן שעומד לרשותי הוא קצר".
"הבנתי". אלישע בחן בעיון את התמונה, מחפש אחר עוד פרטים שיוכלו לסייע לו. משלא מצא כאלו, הוא התרחק מהמסך. "תמשיך לקובץ הבא" ביקש.
"הקובץ הבא הוא קובץ שמע", אמר אמיר, מתכופף ומרים מהרצפה חוט ארוך בצבע ירוק, מחבר אותו אל בסיס המחשב. "חיברתי את המחשב לרמקולים כדי שנוכל לשמוע את תוכן הקובץ", הוא הסביר, לוחץ פעמיים על העכבר.
בבת אחת התפרצה בחלל החדר מנגינה מופלאה. עשרות כלים, משתלבים בהרמוניה מדהימה.
"הסימפוניה התשיעית של שוברט," הכריזה הכותרת שהציגה את שם הקובץ. "ביצוע מאת מקהלת הנגנים של וינה".
אלישע נשען אחורה, משלב את אצבעות ידיו, מקשיב למנגינה. הקטע המוזיקלי היה באורך ארבע וחצי דקות, מלבדו לא הכיל הקובץ עוד קטעי שמע. "מוזיקה טובה," אמר אלישע משתמו הצלילים. "היה לו טעם טוב, לעמיקם".
כעבור רגע הוא ננער. "די לבזבז זמן. תעבור לקבצים הבאים".
הקובץ הבא הכיל גם הוא תמונה. אמיר פתח את הקובץ, המסך התמלא בצבעים עזים.
זה היה תצלום באיכות מעולה. תצלום של מסדרון ארוך ועמוס בפרטים, שנראה כמו חלק מאולם תצוגה כלשהו. רצפת המסדרון הייתה מחופה בשטיח ארגמני עליו נרקמו דוגמאות מרהיבות בחוטי זהב גסים, הקירות שמשני צדדיו היו עמוסים בתמונות בעלות מסגרות כבדות, שמתחת לכל אחת מהן הופיע לוח מתכת שנשא כיתוב באותיות לטיניות זעירות. מן הקירות הזדקרו מדפים מסוגננים, עליהם היו מונחים פסלונים שונים, שגם הם נשאו לוחיות מתכת עם כיתובי הסבר זעירים.
בתחתית התמונה היה כיתוב בעברית. אלישע אימץ את ראייתו כדי לקרוא את האותיות הזעירות והמרצדות.
"מוזיאון 'הלובר', פריז, 1994" אמרה הכתובת. "תערוכת אמנות מימי הביניים".
"הוא היה חובב אמנות?" התעניין אמיר.
לאלישע ארכה שניה להבין שאמיר הפנה אליו שאלה. "למי אתה מתכוון?" שאל בחוסר ריכוז, מנסה עדיין להבין אם בתמונה מופיעים פרטים רלוונטיים עבורו.
"לעמיקם", הסביר אמיר את שאלתו. "הכרת אותו יחסית, נכון?״
"הכרתי", השיב אלישע, למרות שמרגע לרגע התקבעה אצלו התובנה לפיה הוא מעולם לא הכיר את עמיקם. לכל הפחות, לא את עמיקם של הימים האחרונים.
"הוא היה חובב אמנות, נכון?" שאל אמיר שוב.
אלישע הניד את ראשו בספקנות. "ייתכן," השיב. "לא הכרתי אותו כל-כך לעומק. למה אתה חושב שהוא היה חובב אמנות?"
"בגלל החומר שבמחשב שלו", השיב אמיר. "התמונה הזו, שרואים בה את אחד המוזיאונים החשובים ביותר בעולם, נראה שהוא ביקר שם וצילם אותה בעצמו. גם המוזיקה ששמענו קודם הייתה מוזיקה קלאסית טהורה, כזו שמתאימה לחובבי אמנות".
"מסתבר שכן", אמר אלישע במבע מהורהר, חושב שוב על הפער בין עמיקם העממי שהוא הכיר לדמות השונה בתכלית שמשתקפת מן החיטוט בחפציו. "בכל אופן, ההבחנה הזו אינה רלוונטית כרגע. מה שחשוב לנו עכשיו, זה להבין את הקשר בין הקבצים הללו. מדוע עמיקם פתח דווקא את הקבצים הללו באותו לילה בו הוא הסתגר בחדרו? מה הקשר ביניהם? האם יש קשר בין הקבצים הללו למה שקרה לו לאחר מכן?"
הוא נטל מידו של אמיר את עכבר המחשב, סוגר בהקשה זריזה את התמונה הפתוחה על הצג, פותח את הקובץ הבא ברשימה. גם הקובץ הזה הכיל תמונה. תמונה שנראתה ככזאת שצולמה באותו מעמד בו צולמה התמונה הקודמת. תמונה זו הציגה תערוכה מוזיאונית אחרת, בה צולמו מוצגים עתיקים הרבה יותר – בעיקר אבני בזלת עליהן הופיעו תחריטים מגושמים.
גם כאן, מתחת לתמונה הופיע כיתוב זעיר, אלא שהפעם היה זה כיתוב בכתב יד שכנראה נרשם בעט כחול על התמונה המקורית לפני שנסרקה. אלישע זיהה בקלות את כתב ידו של עמיקם, אותו הוא הספיק להכיר מן המחברות השונות של האיש. הוא הגדיל באמצעות הגלגלת את התמונה, מיישר אותה כך שהכיתוב יופיע במרכז המסך.
"מוזיאון הלובר 1994" היה כתוב בתחתית התמונה. "הלוח הוא תקוות הנודדים".
"הלוח הוא תקוות הנודדים?" חזר אלישע על המילים התמוהות, מקטין שוב את התמונה ובוחן אותה. זו לא הפעם הראשונה שהוא נתקל במילה 'לוח' בהקשר לתיק החקירה הזה, וגם לא הפעם הראשונה שהוא נתקל בשורש 'נדד'. הוא ניסה להיזכר היכן פגש בצמד המילים הללו, לבסוף הצליח להיזכר בשיחת הטלפון שלו עם חזן הצעיר, אז דובר על לוח כלשהו. המילה ׳נדד׳ לא הייתה זכורה לו מן השיחה, והוא לא ממש התאמץ לשחזר את תוכנה, מתוך הבנה שגם כך – יהיה קשה מאוד לקשור בין הדברים.
"איזה קשר יכול להיות בין המילים הללו?" הוא התאמץ להבין. משלא מצא קשר אפשרי, וגם התמונה הפרוסה מול עיניו על הצג לא האירה את עיניו ולא נתנה לו שום מידע שלא היה ידוע לו עד כה, הוא סגר את הקובץ ופתח את הקובץ הבא ברשימה, שגם הוא הכיל תמונה.
גם התמונה הזו, בדומה לתמונות הקודמות, צולמה מתוך מוזיאון כלשהו. אלא שבתמונה הזו היה מצולם מיצג אחד בודד בלבד:
לוח שיש מכוער, גבשושי, הופיע במרכז התמונה, מוסתר מאחורי זכוכית משוריינת עבה. על הלוח היו חרוטות מספר מילים בכתב קדום כלשהו, ובמרכזו הופיע איור גמלוני למדי של איש מכונף.
גם כאן הופיע כיתוב בכתב יד בתחתית התמונה, עדות מאת הכותב היכן היא צולמה. בניגוד לתמונות הקודמות, ששתיהן צולמו במוזיאון הלובר, התמונה הנוכחית נשאה כיתוב שהעיד שהיא צולמה במקום שונה לחלוטין, ובתאריך מאוחר הרבה יותר.
"הפירמידה הגדולה בגיזה, 2010" אמר הכיתוב, ולאחריו הופיעו עוד שתי מילים שהיו מחוקות בסבך של קשקושים חפוזים.
עוד לפני שהספיק אלישע לעבד את המידע, פתח אמיר את התמונה הבאה, וכשראה אלישע את הדמויות המצולמות בה – נעתקה נשימתו באחת.
זו הייתה תמונה שצולמה בחלל מדכא, חלל שלא ניתן היה לטעות בו. חלל ששימש כחדר בית חולים.
הרקע היה עמוס במכשירים רפואיים כבדים, אולם האווירה הכללית הייתה של דיכאון והזנחה. הקירות היו צהבהבים, נראה שלא נצבעו שנים. מיטת ברזל הייתה ממוקמת במרכז החדר, לצדה עמד אדם גבוה – צעיר, יפה תואר. אדם שאלישע מעולם לא ראה מטופח כל כך, ומעולם לא היה על פניו מבע מלא אור כמו זה שבתמונה.
זה היה כמובן עמיקם, צעיר בהרבה, לפחות בעשרים וחמש שנים.
על המיטה לעומת זאת, שכב קשיש שצינורות השתלשלו מגופו, המראה שלו היה נורא – הוא היה שדוף כל כך, הרבה יותר רזה מהאדם הצנום ביותר שאלישע פגש אי פעם. עורו היה שקוף ומלא קמטים, הוא נדמה בהבטה ראשונית לשלד עצמות.
אבל העיניים שלו יקדו, בתכול בוהק, תכול שלא אפשר שום ספק בנוגע לזהותו.
זה היה ג׳סטין קלפטון. איש המסתורין.
בתחתית התמונה היו כתובות מילים בכתב יד, מילים באנגלית. אלו לא היו מילותיו של עמיקם, אלא כנראה אלו של קלפטון. ״ניפגש במרחב אחר״, היה כתוב שם, בצמוד לחתימה מסולסלת.
אלישע קם ממקומו בסערה.
״הוא ידע!״ לחש אלישע כשעל פניו מתפשט חיוורון נורא. ״הוא ידע הכול. הוא הכיר את קלפטון, הוא הבין מהו הלוח שחזן דיבר עליו...״
הוא נעצר בבת אחת, פניו מחווירות. בזיכרונו עלה הוויכוח המטופש שניהל עם עמיקם דקות ספורות קודם התמוטטותו, כאשר עמיקם נראה היה כמי ששקוע בעצמו בתוך סבך החקירה, בדיוק כמו אלישע. הוא לרגע לא חשב לספר לאלישע שלילה קודם לכן הוא צפה בתמונתו של קלפטון. הוא לא סיפר לאלישע שהוא ואיש הצללים הכירו בעבר. הוא פשוט הסתיר את העובדות האלו, כמו שהסתיר כל-כך הרבה דברים תמוהים, מוזרים, מפחידים.
אלישע לא יכול היה שלא להמשיך ולהעמיק את החקירה. הוא התיישב שוב אל מול המחשב, פותח את הקובץ הבא, האחרון, בתערובת של סקרנות בלתי רגילה ופחד ממה שעתיד להתגלות.
הקובץ הבא היה קובץ טקסט. הוא הכיל שורה אחת, שלצידה הופיעה תמונה ממוזערת.
הכיתוב היה: "רחוב חרצית חמש, מושב תקומה".
מבלי להבין את המשמעות, הקיש אלישע על התמונה, וזו נפתחה ונפרשה על הצג. זו הייתה התמונה אותה הם כבר ראו קודם לכן, התמונה שהציגה אדם ממרחק וצולמה באיכות גרועה. אולם כעת, הייתה האיכות משופרת, וניתן היה להבחין היטב בפניו של המצולם.
זה היה שמשון מלכיאלי...
לרגע אחד היה אלישע המום לגמרי, מסרב לעכל את התגלית החדשה.
במשנהו הוא התעשת, מתרומם ממקומו. מחשבות החלו להתרוצץ במוחו.
'עמיקם הכיר את שמשון,' הוא הבין פתאום. 'עמיקם ידע איך הוא נראה, הוא ידע מה הכתובת של הבית שלו, הוא ידע איך הוא קשור לסיפור הזה'. הוא נזכר בשיחה ששוחח עם עמיקם אודות שמשון, אז טען עמיקם ששמשון היה הקורבן, האיש הלא נכון בזמן הלא נכון. גם בשיחה הזו, עמיקם לא הזכיר בשום רמז שהוא מכיר את שמשון היכרות מוקדמת, שהוא ראה את תמונתו עוד בלילה שלפני כן. "מה עוד ידעת, עמיקם, ולא סיפרת?"
ההכרה הכתה בו בבת אחת. 'עמיקם ידע הכול בזמן אמת'. הוא הבין פתאום. 'באותן שעות בהן ישב עמיקם בעליית הגג המחוממת שלו, מבודד ומוגן מהסערה שבחוץ, הוא ידע מה מתרחש במרחק של קילומטרים רבים ממנו. הוא ידע שבאותם הרגעים מישהו משליך את הגברת חזן לתחתית הצוק, הוא ידע מיהו ביל יוסטון המסתורי, הוא ידע ששמשון מלכיאלי יוצא מביתו, מתנדב בלי ידיעתו להפוך לקורבן המושלם של האירוע. את כל הדברים הללו גילה עמיקם עוד לפני שהכול אירע'.
'ולא רק את זה הוא גילה. עמיקם פענח לגמרי את האירוע, עוד בטרם התרחש. עמיקם ידע מיהם האחראים לחטיפה של הגברת חזן. הוא ידע מה פירושם של הסמלים המסתוריים, של המילים הסתומות שחוזרות ומופיעות שוב ושוב. הכול היה ברור לו'.
אלישע נזכר במה שסיפר לו בנו של עמיקם, על כך שבמהלך היום יצא עמיקם בחטף מביתו, יציאה ממנה חזר מבולבל ונסער. פתאום, כל חלקי הפאזל התחברו. 'זה היה רגע הגילוי' הבין אלישע. 'עמיקם נפגש עם גורם מסתורי כלשהו שסיפר לו את כל הפרטים הללו. במפגש עם אותו גורם עלום, פענח עמיקם את כל צפונות החקירה הזו. אז הוא הגיע לאותה פריצת דרך עליה שילם מאוחר יותר בחייו. זו הסיבה להתנהגות המוזרה שלו במהלך השבת. זו הסיבה שמיד עם צאת השבת מיהר עמיקם להסתגר בעליית הגג שלו, כשהוא בודק את כל הממצאים שאסף'.
השאלות החלו לנקר במוחו. 'אם עמיקם ידע הכול לפני שהאירוע התרחש, מדוע הוא לא עשה שום דבר בנידון? מה מנע ממנו לגייס כוח משטרתי ולעצור את האחראים על האירוע? האם ייתכן שעמיקם קיבל איומים שאילצו אותו להישאר בביתו? האם אותם גורמים הבטיחו לו שאם יסתגר בביתו הוא לא ייפגע?' אם הדבר נכון, אותם גורמים לא עמדו בהבטחתם. הם אמנם לא פגעו בו באותו הלילה, אבל ביום שלאחריו הם הצליחו לפגוע בו. למרות שלא היה ברור לאלישע בדיוק באיזו דרך בדיוק הם פגעו בו, לא היה ספק לאלישע שעמיקם נרצח.
אלישע פסע בחדר הקטן מצד לצד, ראשו מורכן, גבותיו מכווצות במחשבה. 'בסופו של דבר', חשב, 'אם אכן התחייב עמיקם לאותם גורמים שלא לחשוף אותם, הוא עמד בהתחייבות באופן מלא. הוא לא נקף אצבע כדי לעצור את אירועי הלילה, וגם ביום שלמחרת הוא לא שיתף את החוקרים בשום גילוי שגילה. לא הייתה להם שום סיבה הגיונית לפגוע בו'.
כמובן, ייתכן שגורמים אלו לא עמדו בהבטחתם, ומיהרו לחסל את עמיקם למרות שעמד בהתחייבותו אליהם. אולם סברה זו לא הייתה הגיונית בהתחשב בנסיבות. אם אותם גורמים מעוניינים היו לחסל את עמיקם בכל מחיר, הם יכולים היו לעשות זאת באופן שקט הרבה יותר, במהלך הלילה כשהוא בביתו, או במהלך הבוקר כשיצא מביתו. הבחירה שלהם לעשות זאת בעיצומו של יום, בתוככי תחנת המשטרה, מוכיחה שהם לא בחרו את המועד מראש. ברגע מסוים הם הבינו שעמיקם הפר את הסיכום שלו אתם, ובאותו הרגע הם מיהרו לחסל אותו. 'אם ההשערות הללו נכונות', שאל אלישע את עצמו, 'מה עשה עמיקם שגרם להם לחשוב שהוא לא עמד בהבטחתו אליהם?'
'מצד שני,' הוא חשב לעצמו. 'ייתכן שכל הנחת היסוד הזו שגויה. ייתכן שעמיקם כלל לא אוים, וסיבה אחרת היא שמנעה ממנו לספר לחוקרים האחרים בתחנת המשטרה את המידע שהוא יודע'. הוא התקשה לחשוב על סיבה שהייתה מונעת מעמיקם לשתף את חבריו במידע שקיבל. כחוקר, הוא היה צריך לדעת שהיחידים שיכולים לסייע לו ולהגן עליו במקרה כזה אלו חבריו. אדם בודד לעולם לא יוכל להתמודד לבדו עם גורמים כל-כך מאורגנים ובעלי יכולת.
'אלא אם כן', עלתה מחשבה מבהילה במוחו. 'אלא אם כן חשש עמיקם שאחד מן החוקרים בתחנה משתף פעולה עם אותם גורמים עוינים. הוא חשש שאם ישתף את חבריו, אותם גורמים יבינו שהוא נחשף למידע, דבר שמסכן את חייו באופן מידי'.
'האם זה נכון?' שאל אלישע את עצמו. 'האם באמת לאותם גורמים יש מישהו שמשתף עמם פעולה מתוך המשטרה?' אפשרות כזו עשויה להיות הגיונית מאוד בהתחשב בנסיבות בהן נרצח עמיקם, בעיצומו של יום בתחנה הומת אדם. 'אם כן, מיהו אותו שתול? מיהו אותו שוטר בוגד שמשתף פעולה עם כוחות כל-כך שליליים?'
מבלי לשים לב נסוג אלישע אחורנית, מתרחק מאמיר. למרות שמעולם לא היה פרנואיד שמטיל ספק בכל אדם שנמצא בקרבתו, המאורעות שחלפו עליו במשך היום הפכו אותו לחשדן. דחף פתאומי דרש ממנו לברוח החוצה, להתבודד, להתרחק מחברתם של בני אדם, במיוחד כאלו שלובשים מדים.
"לא!" הוא החליט, נאבק לחשוב בצורה רציונלית. 'עמיקם לא סמך על אף אחד, זו בדיוק הטעות שהובילה למותו. אני לא אעשה את הטעות הזו. אני לא אטיל ספק בחבריי. גם אם בסופו של דבר ההתנהלות הזו תפגע בי, לפחות לא אשמור לעצמי את מה שאני יודע. אני אחשוף את הסיפור הזה בכל מחיר'.
"תקשיב," הוא אמר לאמיר. "אני יוצא עכשיו אל תחנת המשטרה, אנסה למצוא שם עוד כיווני חקירה. אתה בינתיים תעתיק את הקבצים האחרונים של עמיקם לדיסק. אפילו לכמה דיסקים. תיצור כמה שיותר גיבויים לחומר כדי שלא ייעלם. אם יקרה לי משהו, אני מבקש שתפיץ את הדיסקים לכל קצין שאתה מכיר. בתחנה שלנו, במטה הכללי, בכל מקום שעולה על דעתך. אסור שהחומר הזה ייאבד".
אמיר הנהן בראשו לאישור, אלישע היה שבע רצון מהעובדה שהוא לא שאל שאלות על הפקודה המוזרה. הוא שלף את המפתחות מכיסו, מסתובב, מפנה את גבו לאמיר.
"חכה רגע", עצר אותו קולו של אמיר.
הוא הסתובב בדריכות, החשדנות עדיין לא נעלמה ממנו.
"הקובץ האחרון שפתחת," אמר אמיר, מצביע על הצג. "הוא מכיל שני עמודים. אתה ראית רק את העמוד הראשון".
אלישע התקרב מיד אל המסך, מלקה את עצמו על כך שפספס את העובדה שהקובץ מכיל עוד פרטים. "תראה לי," ביקש בלהיטות.
אמיר סובב בתנועה מהירה את גלגלת העכבר, עמוד חדש נפרש על הצג. כמו העמוד הראשון, גם העמוד הזה הכיל שורה אחת מודגשת ולצדה תמונה ממוזערת. אלישע צמצם את עיניו, קורא ממרחק את האותיות הקטנות.
הכיתוב אמר: "ביל יוסטון, רחוב האדמה 3 מושב תחיית המדבר".
מבלי לשאול לדעתו של אלישע, הקיש אמיר על התמונה הממוזערת וזו נפתחה ומילאה את הצג. אמיר ואלישע נרתעו מיד אחורנית, מפיו של אמיר נפלטה קריאה חדה.
התמונה הציגה דמות מעוררת אימה, לבושת שחורים, ברדס מכסה את פניה. בברדס היו שני חורים, מהם הציצו עיניים קפואות, מתות, צבען כחול עמוק.