הגיית הצד"י של יהודי תימן ובבל וכמדומני גם סוריה, ובכתבי מרן החיד"א ראיתי גם כן (הוא כתב ב'מעגל טוב': 'אני שמרתי ארחות פרי"ץ' ברצותו לציין שנסע בדרך לפריס), היא כמו סמ"ך נַחֲצִית, וסביר להניח שזו ההגייה המקורית, ומסקנתך מתקבלת על הדעת."שאני צבע, הואיל ויכול להעבירו על ידי צפון" (ב"ק צג: )
וזהו שבני דודינו קוראים לו אל-סַאבּוֹן. אם נלך על הדמיון להגייה הערבית, א"כ צריך לנקד צַפּוֹן? מתוך הנחה שהם משנים פ' דגושה לב' דגושה, אך פ' רפויה הם לא משנים?
אכן, בהונגרית זה SZAPAN - מבוטא 'סָפָּן' (מלעילי כמובן) - הקמץ מבוטא בפה קמוץ, מעין שליש חולם. בבולגרית זה מבוטא סַפּּוּן. אי אפשר ללמוד מכל אלה אם הפ"א בחולם או בשורוק, אבל מתקבל על הדעת שהיא דגושה.בהרבה שפות זה נקרא כך. (הונגרית, בולגרית, ועוד) יש שפות שהוסיפו 'נִי' בסוף המילה. (יוונית, לטינית, גאורגית).
ואולי זו לא טרחה גדולה מדי ל @מוישה להביא לנו הנה את 'כאן' ו'כאן' הנזכרים לעיל...
אכן, הבחנתי במקרים רבים (אם לא בכולם) שהשי"ן של לעזי רש"י היא שמאלית (מעניין מדוע).רש''י בנדה ס''ב כותב:
צפון. שבו"ן בלע"ז: ובלועזי רש''י כתבו שזה בורית. (שבו''ן = סבון).
זה כבר סיפור אחר. השי"ן של רש"י וחכמי צרפת היא תמיד שמאלית, כי כך הם ביטאו גם שי"ן ימנית. יש מי שטען שהסיבה שלא השתמשו בסמ"ך היא כי הסמ"ך שלהם דומה בצליל לצד"י.יישר כח גדול!
אכן, הבחנתי במקרים רבים (אם לא בכולם) שהשי"ן של לעזי רש"י היא שמאלית (מעניין מדוע).
הם מתיחסים על שבט אפרים? (...)זה כבר סיפור אחר. השי"ן של רש"י וחכמי צרפת היא תמיד שמאלית, כי כך הם ביטאו גם שי"ן ימנית.
אהממ דווקא מעניין, ראה רד"ק שם על שבט אפרים (שופטים יב ו) ד"ה שבלת - כמו שהיו מנסין אותם בזאת המלה כן היו מנסין אותם בכל מלה שיש בו שי"ן והאפרתים היו קורין אותה סי"ן ולקח הכתוב אחת מהמלות וי"מ כי לקח מלת שבולת לפי שהיה שבולת הנהר במקום שהיו עוברים בני אפרים שהיו מגמגמין באותה השי"ן אולי היה אויר ארצם גורם להם זה כמו אנשי צרפת שאינן מבינים לקרא השי"ן וקוראין אותה כמו תי"ו רפה.מעניין מאוד!
הם מתיחסים על שבט אפרים? (...)
וואו, יש כאן מידע מדהים - למדים מכאן שרד"ק היה מבחין בין תי"ו רפה לדגושה כמו האשכנזים!אהממ דווקא מעניין, ראה רד"ק שם על שבט אפרים (שופטים יב ו) ד"ה שבלת - כמו שהיו מנסין אותם בזאת המלה כן היו מנסין אותם בכל מלה שיש בו שי"ן והאפרתים היו קורין אותה סי"ן ולקח הכתוב אחת מהמלות וי"מ כי לקח מלת שבולת לפי שהיה שבולת הנהר במקום שהיו עוברים בני אפרים שהיו מגמגמין באותה השי"ן אולי היה אויר ארצם גורם להם זה כמו אנשי צרפת שאינן מבינים לקרא השי"ן וקוראין אותה כמו תי"ו רפה.
ושמא כמו התימנים.וואו, יש כאן מידע מדהים - למדים מכאן שרד"ק היה מבחין בין תי"ו רפה לדגושה כמו האשכנזים!
ואני סברתי לתומי, שהאומרים בוקרסט משתבשים כמו האומרים בודפסט (זו בודפשט, בשי"ן ימנית דייקא, כידוע לכל היודע את התעתיק ההונגרי).ברומניה עד היום הס' אינה בדיוק ס' אלא בין ס' לש', ולכן יש האומרים בוקרסט ויש האומרים בוקרשט, ואינם משתבשים.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
הנחת ענק!
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
24.06
י"ח סיוון
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קלז
א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע: