15 ביוני 2022, ט"ז בסיוון תשפ"ב, בשעה 14:40
ועדת הפנים והגנת הסביבה: העיר מודיעין עלית זקוקה לכביש יציאה נוסף. יש לבחון חלופה לתוכנית הנוכחית שלא תפגע במסדרון האקולוגי
משרד התחבורה: כביש 4431 לא נמצא ולא בתעדוף אצלנו
משרד הביטחון: הצורך בכביש 4431 הוא בטחוני והומניטרי
ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה הבוקר בתוכנית המוצעת לבניית כביש גישה נוסף לעיר מודיעין עלית. לטענת ארגוני הסביבה התוכנית המוצעת המחברת את העיר מודיעין עלית לכביש 443 באמצעות כביש 4431, והקמת תחנת חשמל באזור, יפגעו פגיעה אנושה במסדרון האקולוגי בעמק הצבאים. את הדיון יזמו חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, יסמין פרידמן סאקס, מוסי רז ואלון טל.
ראש עיריית מודיעין עלית הרב יעקב גוטרמן, הציג לוועדה את עמדת העירייה וטען כי כבר בשנת 2002 הופקדה התוכנית הראשונה של הכביש ומאז לא קודמה. "אתם גורמים לכך שאנשים יקפחו את חייהם. אם מתהפכת משאית על כביש 446 אין יוצא ואין נכנס, אם יש חפץ חשוד או תאונה על הכביש הכל נעצר. אם פורצת שריפה אין אפשרות פינוי. מדובר בפיקוח נפש". עוד אמר ראש העירייה גוטרמן כי הוא מודע לחשיבות הנושא האקולוגי ושמירת ארץ ישראל. "עבדנו שנים עם טובי האדריכלים כדי למצוא את החלופה הטובה ביותר ומה שמוצג לפניכם היא החלופה שנבחרה". ישראל גנץ, ראש מועצה אזורית מטה בנימין, הוסיף כי גדר ההפרדה שקיימת בשטח כבר חוסמת את המסדרון האקולוגי. "אחרי שלוש שנים של עבודה נמצא האיזון הנכון בין שמירה על הטבע לבין שמירה על בני האדם. הפגיעה של כביש 4431 בטבע היא מזערית", אמר גנץ. ממשרד הביטחון נמסר בדיון כי הצורך בכביש 4431 הוא בטחוני והומניטרי ויש צורך בכביש יציאה נוסף מהעיר.
שני משיח ממשרד התחבורה אמרה כי בשלב הזה משרד התחבורה לא תומך בהקמת 4431, עם זאת אמרה כי ברור למשרד שמודיעין עלית צריכה כביש יציאה נוסך. "המשרד רואה חשיבות גם בשימור המסדרונות האקולוגיים, המדיניות של המשרד היא להימנע ככל האפשר מהקמת כבישים חדשים במרחב הפתוח, למעט כבישים הכרחיים. המשרד משדרג את כביש 446 ונותן לתושבי מודיעין עלית מענה בתחבורה הציבורית. בתוכנית העבודה שלנו כביש 4431 לא נמצא בתעדוף אצלנו, ובשלב הזה המשרד לא תומך בהקמת כביש 4431. ברור לנו שצריך עוד יציאה ממודיעין עלית והשאלה לאן הכביש יוביל ל446 או ל443. מבחינה תחבורתית לא נדרש החיבור ל443, מבחינה ביטחונית ניתן למצוא חלופות".
בישיבה השתתפו נציגי הארגונים הסביבתיים ונציגי התושבים שהציגו תוכנית חלופית והיא הרחבת כביש 446 הקיים והקמת כביש נוסף שיפעל רק בעתות חירום. לדברי דרור בוימל, החברה להגנת הטבע: "החלופה שנבחרה לא טובה ומחסלת את המתחם. עם הכביש מגיעה תאורה, אשפת שוליים, רעש וזיהום מים והמשמעות היא שהמסדרון יחוסל. המשמעות היא שאנחנו מחסלים את כל הטבע במרחב הזה דה פקטו. אנחנו מציעים כביש חירום בדרכי העפר הנמצאות במסדרון האקולוגי. הדרכים הללו יפעלו בעתות חירום".
צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין, אמר כי ללא תחנת החשמל המיועדת לקום העיר מודיעין לא תוכל להתפתח. עוד אמר כי תחנת החשמל לא תפגע במסדרון האקולוגי משום שאין במקום מסדרון אקולוגי. ממשרד החשמל נמסר בדיון כי תשע חלופות נשקלו, והמיקום הנוכחי לתחנת החשמל נבחר במיקום צופה פני עתיד שלא על השטח העתידי של כביש 4431.
בסיכום הישיבה אמר מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז, כי הוועדה התרשמה ממצוקת התחבורה של העיר מודיעין עלית. ח"כ רז הציע להמשיך ולקיים דיונים על מנת למצוא חלופה שתשמור על המסדרון האקולוגי באזור. "אנחנו מדינה צפופה שמתפתחת בקצב מהיר ותמיד נעמוד מול הדילמה של פיתוח אל מול שימור וכדאי שנמצא את הדרכים הטובות ביותר לעשות את זה". עוד אמר ח"כ רז כי יש קונצנזוס סביב הדעה שאין להמשיך ולהרחיב את היישוב כפר אורנים, וכן לגבי הצורך של מודיעין עלית בכביש גישה נוסף. ח"כ רז קרא להזיז את תחנת החשמל המיועדת לקום לשטח המופר, ולעצור לזמן מה את התכנון של כביש 4431 כדי לקיים הדברות ולמצוא פתרון שיאזן בין הצורך של העיר מודיעין עלית לבין שמירה על השטחים הפתוחים לטובת תושבי האזור ובעלי החיים