שיתוף של אחרי פורים | אז הלכתי לפגישת שידוכים...

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
גרמנית היא אידיש ללא נשמה...
אם כבר, אז אידיש היא גרמנית ללא גוף...
ולגופו של עניין, ברור כי עד שלא השתכחה לשון הקודש בגלות, כולם דברו לשון הקודש בכל דבריהם כולל דיבורי החולין, ורק כשהתערבנו בגויים ולמדנו ממעשיהם, למדנו גם את לשונם (כוזרי).
ו @שרשרת ביקשת כל כך יפה, אז לא אתנפל עליך...
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

שרשרת

משתמש מקצוען
אני מסכימה איתך, אבל לא מסכימה עם לדבר אידיש במקומה (מצטערת)

תבדילי, האידיש היא לא גרמנית.
האידיש היא תערובת יהודית של שפות ודיאלקטים, חלק מסיבי מגרמנית, הרבה משפות נוספות, וחלק גדול מאוד מהמקום הנוכחי. לישראלי קשה מאוד להבין אידיש של אמריקאי.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
תבדילי, האידיש היא לא גרמנית.
האידיש היא תערובת יהודית של שפות ודיאלקטים, חלק מסיבי מגרמנית, הרבה משפות נוספות, וחלק גדול מאוד מהמקום הנוכחי. לישראלי קשה מאוד להבין אידיש של אמריקאי.

בספר 'הכל לאדון הכל' כתבה רוחמה שי'ין שכשהיא הגיעה ל...(פולין אולי?) אז היא נדהמה שהאידיש היתה שונה (או שאני נדהמתי בשבילה, יכול להיות).
הי'הודים במקום פשוט דיברו שילוב של כל מיני שפות ועוד כמה מילים מהמקום בו הם נמצאים...
נו באמת, תדברו פולנית וזהו!
סתם.

אני בעד, שכל עמ"י ידברו שפה אחת.
ככה אני לא אמורה ללכת לאיזה מקום, לשמוע כמה אנשים נחמדים לפני אומרים מילה - נגיד שם של מקום אליו מועדות פני עכשיו, ואז הם מצרפים הברות להברות ואני לא מבינה... אולי תדברו עברית בלי שאצטרך לפנות אליכם, אנשים נחמדים?
לפעמים גם בשאלה יש בעי'ה... לא נעים לי לפנות לחסיד שפאותיו יורדות על פי מידותיו והן מדברות בעד עצמן, ולשאול שאלה בקול רם...
עשו טובה, תהיו יותר נגישים לסביבה.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית

שרשרת

משתמש מקצוען
ולגופו של עניין, ברור כי עד שלא השתכחה לשון הקודש בגלות, כולם דברו לשון הקודש בכל דבריהם כולל דיבורי החולין

להזכיר את הארמית?
הארמית הייתה השפה השימושית במשך תקופה ארוכה, בתקופות מסויימות נשכחה לשון הקודש והארמית נשארה השפה העיקרית. עיין ערך תרגום אונקלוס וחשיבותו.

(ביאר רבינו יהונתן אייבשיץ ביערות דבש (ח"ב ריש דרוש י"ג) שלשון הקודש שבו נברא העולם ניתנה רק לעובדי השם שישתמשו בו לתועלת עבודת האלקים, ואמנם בשעה שחטא אדם הראשון ואכל מן העץ אשר לא צוה ד', ירד ממדריגתו, ושכח לדבר את שפת לשון הקודש)
 

שרשרת

משתמש מקצוען
חוץ מאוצר מילים שולי, אין ביניהן הרבה מבדיל...

כבודו דובר אידיש?
מעולם לא הצלחתי להבין דובר גרמנית, למרות דמיונה החלקי לאידיש.
אבל אולי הבעיה במבטא (כבר אמר מי שאמר שגרמנית הומצאה כדי לאפשר לאנשים לירוק זה על זה במסווה של שיחה מנומסת)
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
להזכיר את הארמית?
הארמית הייתה השפה השימושית במשך תקופה ארוכה, בתקופות מסויימות נשכחה לשון הקודש והארמית נשארה השפה העיקרית. עיין ערך תרגום אונקלוס וחשיבותו.

(ביאר רבינו יהונתן אייבשיץ ביערות דבש (ח"ב ריש דרוש י"ג) שלשון הקודש שבו נברא העולם ניתנה רק לעובדי השם שישתמשו בו לתועלת עבודת האלקים, ואמנם בשעה שחטא אדם הראשון ואכל מן העץ אשר לא צוה ד', ירד ממדריגתו, ושכח לדבר את שפת לשון הקודש)
הארמית היתה השפה הגלותית הראשונה! - בגלל שבבבל דברו בארמית השתכחה לשון הקודש, והמצב העגום הזה מתואר בנחמיה יג, כד ובניהם חצי מדבר אשדודית ואינם מכירים לדבר יהודית וכלשון עם ועם.
נ. ב. המקור של המילה אידיש = יהודית הוא מכאן, ומהכתוב במל"ב יח, כו ויאמר אליקים בן חלקיהו ושבנה ויואח אל רב שקה דבר נא אל עבדיך ארמית כי שמעים אנחנו ואל תדבר עמנו יהודית באזני העם אשר על החומה.
 

שורי פלד

משתמש מקצוען
אני רואה שגרמתי לדיון רציני כאן על האידיש
ואני מתנצלת למי שגרמתי אי נעימות
תכלית
אני הבנתי אתמול מכמה חברים כאן, שיהיה מעניין להעלות פוסטים באידיש (אולי לא הבנתי טוב)
בכל אופן אני כבר התחלתי לכתוב פוסט, ועדיין לא היה לי זמן לסיים באידיש
ותרגום לעברית לא התחלתי אפילו
אני רוצה לשאול, להמשיך עם זה? או לא?
 
נערך לאחרונה ב:

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
כבודו דובר אידיש?
מעולם לא הצלחתי להבין דובר גרמנית, למרות דמיונה החלקי לאידיש.
אבל אולי הבעיה במבטא (כבר אמר מי שאמר שגרמנית הומצאה כדי לאפשר לאנשים לירוק זה על זה במסווה של שיחה מנומסת)
דובר אידיש היטיב, והצלחתי להבין דובר גרמנית, וסיפרו לי כמה אנשים שעשו זאת.
- תלוי כמובן אלו ניבים של אידיש, ואלו ניבים של גרמנית (האידיש הליטאית והגרמנית האוסטרית הינם הקרובים ביותר).
הסיבה העיקרית לקושי הוא כי כל שפה היא דינמית ומשתנה, נוצרות מילים חדשות, הרבה בגלל יצירתם של מוצרים חדשים/מאכלים חדשים וכו', וזוהי גם הסיבה להבדל בין העברית ללשון הקודש - ניתן לראות בעיתונים של לפני שבעים-חמישים שנה, כי הינם קרובים הרבה הרבה יותר ללשון המקראית, רק במשך הזמן השפה השתנתה מאיליה, גם בגלל חיכוך מתמיד עם שפות אחרות (ארופיות בעיקר).
- בעצם זוהי גם הסיבה לכך שלשון הקודש השתכחה - עקב חיכוך של שפות של אומות ששלטו בנו.
נ. ב. גם בתנ"ך ניתן לראות כי לא הרי שפת התורה כשפת שמואל, ולא הרי שמואל כהרי ירמיה - השפה משתנה כל הזמן.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש לי משהו להוסיף.
אבל אני רוצה לשאול את המנהלים אם לא עדיף שאשתוק, שמא פתחתי פה פולמוס שחנק את האשכול ורעיונו המקורי...
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
יש לי משהו להוסיף.
אבל אני רוצה לשאול את המנהלים אם לא עדיף שאשתוק, שמא פתחתי פה פולמוס שחנק את האשכול ורעיונו המקורי...
דרך יפה להוסיף.....
 

vhsvchch

משתמש מקצוען
פלא יועץ ערך לעז

הן רבים עתה עם הארץ, שאין מבינים בלשון הקדש. וכבר רבו ספרי הלועזים לעם לועז, ועוד כל ימי הארץ הרוצה לזכות את ישראל, ימלא ידו לכתב סדרי תפלות וקצורי דינים ותוכחות מוסר השכל בלעז, וזה יותר טוב מלהוציא ספרי פלפולים או דרושים, אחר שהם מנחים בקרן זוית, ואין מועילים אלא לאחד מעיר ופעם ביובל, אבל ספרי הלועזים, יד רבים אנשים ונשים ממשמשת בהם ''ויש אנשים ונשים שנפשם חשקה לדרש אלקים ולעסק בתלמוד המביא לידי מעשה, אלא שקצור קצרה ידם מהבין, ומהשכיל לבותם. ובכן הכותבים והמדפיסים ספרים הרבה ללועזים חדשים, עם ישנים הן הם מזכים את הרבים, וזכות הרבים תלוי בהם:

והן אמת שסגלת לשון הקדש רבה היא, עד שאמרו שמי שיוכל לדבר לעולם אפלו מלי דעלמא בלשון הקדש, קונה קדשה, והדברים עתיקים. ובכל אות ואות יש רזין עלאין ובונה בשמים עליותיו, ואף אם לא ידע מאי קאמר קמי שמיא גליא ומעשה ידינו כוננה עלינו, אבל כל קבל דנא יש הפרש במבין מה שאומר לאין מבין כהפרש האור מן החשך, ולכן עת לכל חפץ, אחז בזה וגם מזה אל תנח ידך, כי אינך יודע איזה יכשר, ולכן שניהם כאחד טובים. ומי האיש החפץ חיים, ירדף אחר הספרים המועילים לרפואת ולתקון הנפש כאשר ירדף הקורא בהרים, כי על הכל יביא אלקים במשפט, על אשר היה יכול ללמד ולא למד, ותלמוד גדול שמביא לידי מעשה (מגילה כו א קדושין מ, ב). (וחפץ הייתי לכתב קונטרסי, אשר כונתי בהם לזכות את הרבים, בלשון לעז, רק מפני שלשון ספרדי אינו שוה לאשכנזים ואיטליני ושאר לשונות, לכן בחרתי בלשון הקדש, שהוא שוה ומועיל לכל הלשונות, והנחתי מקום לאחרים, אם ירצו לזכות לרבים מעמי הארץ, שיעתיקום בלעז ללשונותם כמו שעשו בספר ''שבט מוסר'' ויבוא שכרם כפול מן השמים):
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מוסיפה:
הארמית היתה השפה הגלותית הראשונה! - בגלל שבבבל דברו בארמית השתכחה לשון הקודש, והמצב העגום הזה מתואר בנחמיה יג, כד ובניהם חצי מדבר אשדודית ואינם מכירים לדבר יהודית וכלשון עם ועם.

נ. ב. המקור של המילה אידיש = יהודית הוא מכאן, ומהכתוב במל"ב יח, כו ויאמר אליקים בן חלקיהו ושבנה ויואח אל רב שקה דבר נא אל עבדיך ארמית כי שמעים אנחנו ואל תדבר עמנו יהודית באזני העם אשר על החומה.


ואידיש היא השפה הגלותית השני'ה!

לדינו היא סוג של שפת - בת. אמנם נוסדה, כנראה, די במקביל.

כשהגיעו לארץ דוברי הלדינו, הם השאירו אותה בעיקר בתוך הבית, וחזרו לעברית או לשפת הקודש.

כעת, מתעוררים ניצנים, פרחים ואפילו ענפים המבקשים להחזיר עטרה ליושנה ואת הלדינו ללשון הדבורה.

אני בעד, לא בצורה המחליפה ח"ו את השפה, אלא בתור חזרה לשורשים, לא תשכח תורת אימך. לא להתנתק לגמרי, כמו גם לא להפוך אותה למרכז החי'ים..

דבר עדין, שצריך להיות מדויק.

מקווה שהצלחתי...
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מעולם לא הצלחתי להבין דובר גרמנית, למרות דמיונה החלקי לאידיש.
גם אני כמעט ולא, וגם אידיש גלצייאנית וכד' אני בקושי מצליח לעקוב
אם זאת כאשר הייתי בשוויץ הסתדרתי איכשהו עם אידיש (למרות שהייתי צריך לסנן המון מילים שמגיעים משפות נוספות).
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בכל אופן אני כבר התחלתי לכתוב פוסט, ועדיין לא היה לי זמן לסיים באידיש
ותרגום לעברית לא התחלתי אפילו
אני רוצה לשאול, להמשיך עם זה? או לא?
אם קשה, אולי אפשר להעלות יידיש בלי תרגום, והמתנדבים בעם יתרגמו ללשון הקודש.

שמעתי ממגיד שיעור בשם הרבי מגור:
ירדה לעולם התעוררות ליישב את ארץ ישראל, והציונים חטפו לנו אותה.
אח"כ ירדה לעולם התעוררות לדבר בלשון הקודש, וגם אותה הציונים חטפו לנו.
עכשיו יורדת לעולם התעוררות לחזרה בתשובה, וגם אותה החילונים חטפו לנו.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
מוסיפה:



ואידיש היא השפה הגלותית השני'ה!

לדינו היא סוג של שפת - בת. אמנם נוסדה, כנראה, די במקביל.

כשהגיעו לארץ דוברי הלדינו, הם השאירו אותה בעיקר בתוך הבית, וחזרו לעברית או לשפת הקודש.

כעת, מתעוררים ניצנים, פרחים ואפילו ענפים המבקשים להחזיר עטרה ליושנה ואת הלדינו ללשון הדבורה.

אני בעד, לא בצורה המחליפה ח"ו את השפה, אלא בתור חזרה לשורשים, לא תשכח תורת אימך. לא להתנתק לגמרי, כמו גם לא להפוך אותה למרכז החי'ים..

דבר עדין, שצריך להיות מדויק.

מקווה שהצלחתי...
יפה מאד!
בעניין המספר, היא לא השניה - היתה היוונית/לטינית שהשפיעה רבות על ספרות חז"ל מתחילת ימי בית שני, ועד הכיבוש הערבי במאה החמישית לאלף החמישי.
אחר כך היתה הערבית שהשפיעה רבות על ספרות הגאונים והראשונים (שנכתבה בחלקה הגדול בערבית), כמובן ששאר השפות הארופאיות בהם התפזר ע"י השפיעו רבות על שפתינו.
גם היום לאחר האידיש גם לאנגלית ישנה השפעה עצומה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה