מצב
הנושא נעול.

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
האם הצורה הזאת:
(דברים ג'; ח'-כ"ג)
מקובלת דיה?

או שעדיף לנקוט בצורה אחרת.

האם בציבור הד"לי מקובלת יותר צורה זאת?
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני אוהבת לכתוב כך: (ר' בבראשית א', י"ב)
פותר לי את רוב הבעיות הקי'ימות. או את כולן בע"ה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ראיתי שיש מציינים מראה מקום באופן כזה:
בראשית א:א (ואז אם יש שני מ"מ יכול לבוא ביניהם הפסיק הרגיל).
ויש שמספיק להם רווח בין פרק לפסוק ללא כל תוספת.
ולדעתי, הגרש-גרשיים שמעל אות הפרק/הפסוק - מיותרים לחלוטין וסתם מכבידים.

לגבי הדוגמה בשאלה, אני לא מבין למה יש צורך ב'פסיק נקודה' בין הפרק לפסוקים?
אני הייתי עשה כך:
(דברים ג ח-כג) וזהו.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
למה מיותרים?
עושים לי סדר בעיני'ים.
שונאת בלי פסיקים.
ואם מדובר, לדוג', בספר שמואל הנביא? ואז צריך להבין למה בדיוק הכוונה ב - שמואל ב ג ד - ה
אם בלי גרשי'ים, אז כבר - שמואל ב, ג, ד - ה
וממילא - דברים ג, ח - כג
 

cheinanit

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
בשמואל ומלכים, נהוג לכתוב שמואל-א ב, ג.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
למה מיותרים?
עושים לי סדר בעיני'ים.
שונאת בלי פסיקים.
ואם מדובר, לדוג', בספר שמואל הנביא? ואז צריך להבין למה בדיוק הכוונה ב - שמואל ב ג ד - ה
אם בלי גרשי'ים, אז כבר - שמואל ב, ג, ד - ה
וממילא - דברים ג, ח - כג

לך זה עושה סדר בעיניים
לרוב הקוראים הצורה שרשמת מפריעה

אין איזה כלל גורף ויש כמה שיטות אבל:
א. הכי חשוב להקפיד על אחידות
ב. גרשיים מיותרות לחלוטין, אלא אם כן מדובר במראה מקום שמובא כחלק מהטקסט שאז מקובל כן לציין, לדוגמא:
בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ (בראשית א, א).
אבל אם רושמים בגוף הטקסט, ללא סוגריים, אז כן יש לשקול לשים מירכאות - בפסוק א' בפרק א' של ספר בראשית, כתוב כך....
ג. בספרים שלהם שני חלקים (שמואל, מלכים, דברי הימים) - יש ליצור בידול בין החלק של הספר לבין הפרק והפסוק, ולכן טוב לציין כך למשל (שמואל א' כג, ד) או (מלכים-ב א, טו) - אין לשים פסיק בין שם הספר לבין הפרק.
ד. לא חייבים לשים פסיק בין הפרק לבין הפסוק. (שמואל ב' כג ד - מובן לחלוטין).
ה. כשמציינים טווח של פסוקים, אסור לשים רווח ליד המקפים (ח-כג - מצויין, ח - כג - טעות)
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אשמח לדעת לפי מה נקבעו הכללים האלו (או, לפחות, היכן הם מובאים)
כדי להעמיק ולהחכים יותר בנושא.
תודה! עם רוב הדברים אני אכן מסכימה
ובכל אופן, אשמח לדעת מקור כדי לדי'יק...
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לדוגמא בקשר לגרשיים - מתוך מאמר "הכנת ספרים ומאמרים בספרות התורנית" מאת הרב יואל קטן:

א) את האותיות המסמנות מספרי דפים, פרקים, סימנים וכד' אין לציין בגרש או גרשיים – (למשל - קמה, ב ולא קמ"ה, ב')[1].


[1] אולם באמצע טקסט שוטף כדאי לשים גרש; לדוגמא: בפרק ב' כתוב ש... . כשמציינים שנה או יום בחודש מקובל לכתוב גרשיים - י"ג כסלו תש"כ.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אשמח לדעת לפי מה נקבעו הכללים האלו (או, לפחות, היכן הם מובאים)
כדי להעמיק ולהחכים יותר בנושא.
תודה! עם רוב הדברים אני אכן מסכימה
ובכל אופן, אשמח לדעת מקור כדי לדי'יק...
דרך אגב. אין שום קדושה מיוחדת בשתי האותיות י' כשהן צמודות אחת לשנייה, ולכן אין שום טעם לכתוב לדי'יק
הציון יי במקום שם הוי"ה, נועד בדיוק בשביל זה - להדפיס כתבי קודש שיש חשש שיתבלו ולא יגיעו לגניזה
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
תודה רבה!
נראה מאד מאד מוזר קמה, ב.
אני תמיד רגילה לראות קמ"ה, ב'. (על הגרש עוד אפשר לדון)
לגבי ההפרדה בין יו"דים - מעדיפה ככה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
תודה רבה!
נראה מאד מאד מוזר קמה, ב.
אני תמיד רגילה לראות קמ"ה, ב'. (על הגרש עוד אפשר לדון)
לגבי ההפרדה בין יו"דים - מעדיפה ככה.

ל'מה לא ל'הפריד גם בי'ן כ'ל שאר האותי'ות?
גם לכתוב אנימציה עם גרש בין הי' לה' זו חומרה מופלגת, אבל לה עוד יש מקום
להפריד בין יודים זו לא חומרה בכלל, זו סתם המצאה
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ולגבי מראי מקומות בלי גרשיים - מוזמנים להסתכל ברוב הספרים התורניים ולראות שכך מציינים מקורות
הנה סתם שלושה דוגמאות ששלפתי מהיברו-בוקס (הספרים נבחרו שרירותית מרשימת הספרים שנקראים ברגע זה)
זוהר הסולם.png
סגלת ישראל.png
ספר השיחות.png
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
ובדיוק בדוגמא הראשונה שהביא @אברהם, מופיעה פעמיים האות י', כשהגרש אחרי שתי האותיות. לומר לך שאין זה שם ה' אלא קיצור שמו. ואם הזוהר הקדוש לא מפריד בין שתי יו"דים באמצעות גרש, מה נאמר אנו, אזובי הקיר (אני בכל אופן).
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ספר קודש הולך לגניזה!
יחי ההבדל הגדול...
הלקוחות שלי ב"ה בד"כ מסתדרים עם זה מעולה.
למי שמפריע הגרש/י/ים - אני מורידה לה בטקסטים שלה.
בעצמי בטקסטים שלי אני ממשיכה לכתוב כך, ואין מי יאמר... מה תעשה ומה תפעל.
;)
(להבדיל, כמובן!).
חוץ מזה,
כמעט כל הסובבים אותי כותבים 2 י' עם קו באמצע!!
מפני שכאן אי אפשר לעשות זאת קצר וקליט,
- בלית ברירה אני מוסיפה גרש.
מה לעשות?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ברוך השם אני נשוי. ב"ה.
כך שאני מכיר את הנשים (אחת מהן), ואני יודע שלכתוב קו על שני היו"דים הוא משהו אופייני אצלן שלא ניסיתי בכלל לשנות אותו. אף שאין לו שום סיבה. לא כל מה שאין לו סיבה צריך לשנות אותו. ישנם אלפי דברים שאנחנו עושים בלי סיבה. כמו שלשנות את צורת כתב היד יש בה קושי נפשי כן גם בזה. כמובן שאין כל ראיה מהזוה"ק שכתב בלי יו"דים. כי כמובן הזוהר לא כתב כלום. הזוה"ק הוא תורה שבע"פ שנכתבה אלפי שנים לאחר שנמסרה. ובודאי גם צורת הכתיב בה - עם או בלי כל מה שתרצו - עברה, כמו בכל הספרים, גלגולים רבים, והכל החלטה של מדפיסי דור ודור. רק התנ"ך נמסר לנו באותיותיו מדור לדור. אולי גם המשנה והגמרא דוקדקו מאד, אבל אינני יודע אם עד כדי כך נשמרה בהם המסורת על קוצו של יוד. בודאי לא בענין שאינו מגוף האותיות עצמן, ועאכו"כ לא הזוה"ק שגלגול מסירתו היה מורכב. אבל כל זה כמובן אינו שייך לנושא הקו על היו"ד. ובודאי כיון שכוונתן לשמים הן תקבלה על כך שכר הרבה. ונאמן הוא בעל מלאכתן שישלם להם שכר פעולתן, ורחמנא לבא בעי.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  107  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה