מצב
הנושא נעול.

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
עוד מקור:
הגהות מיימוניות (על רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ו הלכה א) כתב בשם הרא"מ: אם כתב אותיות של שם ולא נתכוין לקדש בכתיבתן, אין בהן קדושה,
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
והנה דברי התשב"ץ (ח”א סי' קעז)
וכל שכן שמות בני אדם כגון צורי שדי ועמנו אל ואליה וכיוצא בהם, שאע"פ שהם נקראים בשם הב"ה, שמות בני אדם הם ולא נתקדשו. והכי מוכח בפרק ערבי פסחים (קיז, א) דתניא התם, ידידיה נחלק לשנים, לפיכך ידיד הוא חול ויה קדש, ומשמע מהכא דאם אינו נחלק לשני' הוי כלו חול, דליכא למימר דהוי כלו קדש, לפי שכל המחובר לשם וקודם לו אינו קדש, לפי שלא קדשו השם, כדאיתא בפ' שבועות העדות (שם) וכן עמיאל עמישדי צוריאל צורישדי גמליאל בן פדהצור פדהאל אמרו בירושלמי (מגילה שם) שאינן נחלקין, וכל שכן אהיה אשר בפסוק כי אהיה עמך שאפי’ בהשאלה אינו שם בשמות בני אדם, ולשון הויה הוא ולא נתקדש כלל:
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
תודה על המקורות!
כל עוד לא הגעתי לדעה מגובשת בנושא, מעדיפה להמשיך לחקור.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
היו שנזהרו לעשות קו בין א' ל ל' במילה קל.

תודה שהעלית את הנושא!
עוד משהו בנושא הזה (הפעם הכינותי מראש...)
כאן אפשר לראות את ההבדל בין האשכנזים לספרדים:
האשכנזים נזהרים שלא לכתוב א-ל, אלא "קל" וכד', ובבחינה הזו נזהרים ממש שלא תופיע המילה א-ל כלל, כי מדובר בשם ה' לדעת הדעה הזו.
ואילו לדעת הספרדים (כך שמעתי את הרב מוצפי אומר במפורש), אין לשנות את המילה א-ל למילה "קל", משום ח"ו כינוי שם אחר לקב"ה. כלומר - אין להוסיף שם אחר למילים המכנות את ה', אלא במילים שקיצורי'הן מקובלים - כג' אלוקים, ה' וכן הלאה. ואת המילה א-ל יש להשאיר ככתבה וכלשונה.
רק להבין כמה אלו הררים התלוי'ים בשערה, וכל אחד ימשיך כמנהגו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
היו שנזהרו לעשות קו בין א' ל ל' במילה קל.
יש פוסקים (תימנים וספרדים) שכתבו שזה זילות כלפי שמיא להשתמש במילה קל במקום א-ל
בכל אופן גם אצל האשכנזים המילה הזו במקור הייתה רק בכתב שלא יגיע לידי ביזיון ובמהלך השנים זה גם נכנס לדיבור

וגם לגבי המקף בין האותיות א-ל, ההחמרה לכתוב אותו היא רק כשהתכוון לכתוב שם שמים שטעון גניזה אך אם התכוון לכתוב מילה אחרת כמו אלא, אלמנה וכו' אף אחד לא חש לזה לכתוב מקף בין האותיות
(ומכאן ק"ו לאותיות יי במילה חיים וכו' שכאמור הן בפני עצמן בכלל לא שם, לעומת האותיות אל)
 

מרחבית

משתמש מקצוען
היו שנזהרו לעשות קו בין א' ל ל' במילה קל.

מוסיפה: וזאת כיוון שמדובר בשם השם - והיו שאמרו שזה מועיל שלא יהיה שם השם, ולא יצטרכו לגנוז. אמנם כפי שכתב @עיגול רבוע, היו שסברו שזה לא עוזר. כי זה נקרא מילה אחת על אף הקו.

אמנם לגבי שני י' העניין שונה, כי שני י' - אינן שם השם.
למרות זאת הביא ב'גנזי הקודש', שאין למחקן אלא לצורך גדול. ואף שאינם טעונים גניזה, לא להשליכן בביזיון.
זה אמור, כמובן על שני י' שנכתבים במקום שם השם. ולא על מילים שיש בתוכן שני י'.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
רציתי לבוא לידי פשרה - לא לכתוב 2 י' אלא אחת. כג' - שמים, עינים וכו'
לפי הכללים של כתב בלי ניקוד - יש צורך בשני י' בהרבה מקומות.
והמילה 'שמים' אינה ביניהם.
ורבים נכשלים בזה...
ובעניין שתי היו"דין, אחזור ואצדד בדעת המשמיטין הגרש,
כשם שלא נוסיף גרש במילה 'השם':
"מה נשמע?"
"ברוך ה'ש'ם".
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
דווקא מילה זאת נכתבה במפורש בתורה כמכוונת לקב"ה "ליראה את השם הנכבד והנורא".
השמטת את ההמשך: "ליראה את השם הנכבד והנורא הזה" - ומהו? - "את ה' אלוקיך".
נ.ב. ושמישהו ישנה כבר את ה'ש'ם של האשכול למשהו מתאים יותר...
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כתבתי על פי הזכרון.
אבל לענ"ד זה משפט תמורה.
טרם עיינתי במפרשים.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אז אנא היאזרו בסבלנות, אי"ה - אולי זה עוד יגיע יום אחד...
בינתיים אנו 'שומרים עיני'י'ם'...

ו לרמב"ם, שלדעת הרב קטן, מכריח שימוש בר"ת - רמב"ם חמץ ומצה פ"ג ה"ג, גם לא מחוייב המציאות בציבור שלנו, וניתן גם להסתפק ב: רמב"ם חמץ ומצה ג, ג.
בעולם הישיבות נהוג לציין מקורות ברמב"ם באופן ובסדר הזה: פ"א מהלכות מאכלות אסורות הלכה א' (לדוגמה).
תמיד הפריע לי מי קבע את הסדר הזה...

דווקא מילה זאת נכתבה במפורש בתורה כמכוונת לקב"ה "ליראה את השם הנכבד והנורא".
גם אם כן, זו לא סיבה להוסיף גרש!
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אז מה כן לומר, לדעתם? הלא זה שם השם, אז איך נשתמש בו כשזה לא לצורך תפילה או לימוד?

סליחה מרחבית, הפני'ה בצורה הזו צורמת לי מאד!
אם תוכלי לשנות זאת לפני'ה יותר מכובדת - אם ככה, אז איך צריך לומר לפי הדעה הזו?
או איך שתבחרי, רק שלא ישמע ח"ו כאילו הדעה הזו נבחרה, ה"י, 'כלאחר יד'.
נכון, זה שם ה'. אבל לדעת הרבנים הגאונים הנזכרים למעלה - השמות שמותרים בקיצור הם רק ה' ואלוקים בלבד.
באלה - לא משתמשים סתם...
ושוב - אשכנזים לא פוסקים כך (למיטב ידיעתי) וממילא התמונה כולה משתנה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
סליחה מרחבית, הפני'ה בצורה הזו צורמת לי מאד!
אם תוכלי לשנות זאת לפני'ה יותר מכובדת - אם ככה, אז איך צריך לומר לפי הדעה הזו?
או איך שתבחרי, רק שלא ישמע ח"ו כאילו הדעה הזו נבחרה, ה"י, 'כלאחר יד'.
נכון, זה שם ה'. אבל לדעת הרבנים הגאונים הנזכרים למעלה - השמות שמותרים בקיצור הם רק ה' ואלוקים בלבד.
באלה - לא משתמשים סתם...
ושוב - אשכנזים לא פוסקים כך (למיטב ידיעתי) וממילא התמונה כולה משתנה.

רק עכשיו ראיתי את הערתך, ואין לי כבר אפשרות לערוך.
מצטערת מאוד מאוד אם שאלתי הובנה חלילה כחוסר כבוד.
שאלתי לגמרי מתוך רצון לדעת ולהבין, בלי שמץ של התנגדות או זלזול חלילה בדבריהם.
שאלה רצינית - כדי לקבל תשובה.
מצטערת שזה ככה הובן.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה