סיפור בהמשכים קשה הדרך הביתה

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זהו סיפור בהמשכים לא שלי, אני רק ערכתי ושכתבתי, אבל אני מקבל על עצמי את כל ההערות וההארות שוודאי יגיעו בהמשך, הכל פתוח לשינוי, גם שם הסיפור (בהמשך כמובן)
כל הסיפור כבר כתוב וכמעט כולו ערוך, אני מקווה שאוכל להכניס כל שבוע פרק אחד, כרגע יש בסיפור 19 פרקים (אחרי הכל - ספר), אם הם יהיו ארוכים מדי, תעדכנו אותי והם יקוצרו, אך הסיפור ייארך יותר זמן, כשיפוטכם.
מאוד התלבטתי בין ארבעת הסיפורים שיש בידי, אם הציבור יאהב ניפגש שוב...
היום הכנסתי את הפרולוג ואת פרק א'
קראו ותהנו ואני מאוד מבקש, משוב ממשפחה וחברים כבר קיבלתי, אני עכשיו מחכה למשוב חד, חותך, מושחז, אבל לא ציני.
כנראה אצטרך עזרה, איך עושים קישור לפרק קודם וכו'
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרולוג

הונגריה תש"ט

ביום שלישי הוא קם מוקדם, התפלל במניין ותיקין, אכל ארוחת בוקר מהירה ויצא לדרך, הוא ידע שהדרך לבודפסט הינה ארוכה ועדיף שיצא כמה שיותר מוקדם.
הוא עלה לרכבת בעיר הסמוכה לעיירת מגוריו שהייתה, כזכור, סמוך לגבול הרומני, הנסיעה שלו הייתה אמורה להתמשך על פני כמה שעות ולחצות את הונגריה ברכבת.
הוא קנה כרטיס במחלקה הראשונה, שם יותר יהיה לו נוח בשעות הארוכות שיעברו עליו עד שיגיע למחוז חפצו.
הוא הוציא מתיקו גמרא והוא התחיל ללמוד בהתלהבות, הוא כלל לא הסתכל על הסובבים אותו, בהיותו עסוק בלימוד, הוא כלל לא שם לב שהשעות עוברות להם.
הרכבת קרבה לתחנה הקרובה בעיר נירדהאז, הוא הביט בשעונו וראה שנותרו לו עוד שעתיים עד שהרכבת תגיע לבודפסט, הוא הסתכל מבעד לחלון על הרציף המתקרב לנגד עיניו לאט לאט, הרכבת נכנסה לרציף בקול תרועה ונעצרה.
הוא הסתכל לרגע על האנשים שממתינים לעלות לרכבת, ולפתע, קפא על מקומו...הוא שאל את עצמו, "אני רואה נכון או לא?!"...
הרכבת השתהתה זמן מה ברציף עד פתיחת הדלתות, הוא זינק ממקומו, רץ לדלת הקרון והשקיף דרך החלון הקטן על האנשים שמתכוננים לעלות, עיניו התמקדו בנקודה מסוימת, והוא שוב שאל את עצמו, "אני רואה נכון או שאני טועה?"...
הדלת נפתחה, ר' אברהם נעמד לרוחב הדלת וצעק בהתרגשות:
"אביגדור'ל! אביגדור'ל!!, הילד שלי!!"...

נמל התעופה לוד תשי"ד

כל אחד מהיוצאים משך את תשומת ליבם, הם הביטו בכל אחד שיוצא, האם מתלווים אליו שני נערים, הם כלל לא ידעו לדמיין כיצד נראה פנחס'ל שלהם, וכל נער נראה להם כאילו זה פנחס'ל...
הם בודקים את כל הנערים שיוצאים, אף אחד לא מחפש מישהו שמחכה לו, כל אחד מיד רץ לקראת קרוביו שחיכו לו, ואליהם אף אחד לא בא...
הם מתחילים לדאוג מעט, הם מבחינים שזרם היוצאים מתדלדל לאיטו, איזו סיבה יכולה לגרום לפנחס'ל להתעכב כל כך הרבה זמן בזמן שכולם יוצאים החוצה?...
עברו כבר חמש עשרה דקות, עשרים דקות, חצי שעה... עד שזרם האנשים היוצאים פסק לחלוטין...
הוא פנה לאשתו בקול מודאג, "אני מתחיל לחשוש שפנחס'ל לא טס במטוס הזה"...
"קשה לי לחשוב שפנחס'ל לא הגיע בטיסה הזאת, כי פישטו אמר לך במפורש שפנחס'ל כבר עלה למטוס, הוא בודאי מתעכב בפנים ומיד הוא ייצא" ענתה פייגה.
אולם קבלת הפנים התרוקן לגמרי, הנוסעים עם קרובי המשפחה שלהם יצאו מן הבניין וחיכו בתחנת האוטובוסים או שניסו לקחת מונית במחיר המופרז של מאה לירות, ובאולם הגדול והריק נותרו כעת רק שניהם נבוכים, משום מקום ניגש אליהם שוטר ושאל אותם, "אתם משפחת וינברגר, אולי?".
הם השיבו בחיוב, נחרדים.
"התלוו אלי בבקשה".
הם הלכו אחריו כאשר הם מבינים בבהלה ששוב משהו השתבש...
 
נערך לאחרונה ב:

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
1
תשרי תשמ"ד - בורו פארק - ניו יורק ארה"ב.

זה היה יומיים אחרי ראש השנה, באמצעם של עשרת ימי תשובה, בבית הכנסת היה מלא ביהודים ועל פניהם ניכרת רצינות כלשהי, האם הדבר אינו מובן?, כאלו ימים גורליים ומלאי תשובה וחרטה, כולם מבינים את המצב הרגיש, כל אחד יודע שזה זמן מתאים לחשבון נפש, זה לא כמו כל השנה, זה כאילו כולם נמצאים באטמוספרה אחרת...
על לוח המודעות של בית הכנסת, תלויה מודעה, בה כתוב שהיום ידרוש הרב דרשת התעוררות מיוחדת לעשרת ימי תשובה, כמו כל שנה בזמן זה, שבה יקרא הרב לציבור לחזור בתשובה ולתקן את מעשיהם.
בשעה שבה הוכרז על פתיחת הדרשה, כבר התאספו בבית המדרש קהל גדול של מאות יהודים שחיכו בקוצר רוח לכניסתו של הרב לבית המדרש, הדרשה הייתה הדבר שאליה חיכה כל הציבור שנה תמימה...
הרב איחר בכמה דקות, ברגע שבו הוא נכנס לבית המדרש ניכרה רצינות מאוימת על פניו...
בצעדים מהירים עלה הרב ונעמד ליד ארון הקודש, המקום הקבוע לדרשותיו, והחל לדרוש.
הדרשה נמשכה מעבר לשעה, הרב פתח בנושא הלכתי ועבר במהירות לענייני דרוש ומוסר, בהמשך עבר לדבר דברי התעוררות שלא הותירו בבית הכנסת עין אחת יבשה, הרב שהיה דרשן נפלא, בדבריו הנרגשים היוצאים מן הלב, ריגש את כלל הציבור, בחלק ההתעוררות הוא הרחיב את הדיבור על חובותיו של כל יהודי בימים אלו.
ר' מאיר פרייליך היה אף הוא בין מאות הנוכחים בדרשה, והוא התרגש עד למאוד, במיוחד מדברי הרב שבימים אלו יש לדקדק, לחפש ולהרבות במצוות ומעשים טובים, כי בזכויות אלה ניגש לפני הקב"ה ביום כיפור הקרב ובא.
והכי חזק חדר לליבו של ר' מאיר המשפט האחרון של הרב:
"אני בטוח שהיהודים שנמצאים כאן יתעוררו ממה שנאמרו כאן, הם ירצו מיד לקבל על עצמם תשובה, אבל, ההתעוררות צריכה להיכנס לתוך כלי, כדי שזה לא יאבד ברגע שהדרשה תסתיים, מהי העצה לשמר את ההתעוררות?, כתוב ברמב"ן שאם נפש יהודי מתעוררת, שיעשה מיד מצווה, כדי להכניס את ההתעוררות לתוך כלי, ושיהיה לזה קיום, לכן, אני מציע לכל אחד מאיתנו, שיחליט לעשות מיד בגמר הדרשה מעשה טוב, וכך תשתמר אצלו ההתעוררות".
אחד הדברים שהרב עורר עליהם במיוחד, היה, שבזמן כזה, כדאי מאוד לעשות חסד איש עם רעהו, לכן, החליט ר' מאיר, לעשות מעשה חסד מיד אחר הדרשה, משהו שישאיר אצלו את ההתעוררות מהדרשה.
הוא יצא מבית המדרש, ניגש למכונית ונסע לבית החולים "בית ישראל" במנהטן...
הוא מצא במהירות מפתיעה מקום חניה ונכנס לבית החולים.
הוא עלה במעלית לקומה הראשונה, הוא נכנס למחלקות השונות, ובכל חדר שהוא זיהה בו יהודי שוכב על מיטת חוליו, הוא ניגש אליו, חיזק אותו בדבורים חמים, והחיה את נפשו, הוא יצק רוח חיים בלבבות הנשברים, הוא השתדל בעיקר לבקר אצל החולים היהודיים שלא היה אף אחד ליד מיטתם, חולה כזה שרואה שמישהו הגיע לבקר אותו, זה מכניס בליבו שמחה ועידוד.
הוא עלה לקומה הרביעית ונכנס למחלקת גריאטריה, הוא ידע שבמחלקה זו יהיה לו הרבה עבודה, לעודד את היהודים המבוגרים שראו כה הרבה צער בחייהם, חלק ניכר מהם גם סבלו בודאי רבות בשואה האיומה, מאידך, הוא קיווה למצוא במחלקה יהודים מבוגרים עם שמחת חיים כשל ילד רך, בכל מקרה, המחלקה הזאת תהיה שונה מכל המחלקות האחרות...
הוא נכנס כעת לחדר מספר 12, במיטה שבקצה החדר, שכב קשיש עם זקן ארוך וצח כשלג, הוא ניסה לעיין בספר קטן שהוא בקושי החזיק בידו, על פניו הוא היה נראה כעדין מאוד, ר' מאיר ניחש שיהיה מאוד מעניין לשוחח עם יהודי כזה...
"שלום עליכם ר' איד!" קרא מאיר בחיוך בעודו פונה לכיוון מיטתו.
"עליכם השלום" הרים היהודי את עיניו מהספר ובחן בחיוך ובהנאה את הצעיר שהגיע לבקר אותו, "שב בבקשה" הוא הורה לו על כסא סמוך.
"מה שלומך?" שאל בחיוך, הוא הקדים שלום לר' מאיר, ולא חיכה שר' מאיר יציג את עצמו.
"ברוך ה', שה' יעזור גם הלאה, איך אתה מרגיש?" התעניין ר' מאיר.
"אתה בודאי רואה שאני חלש, אני כבר לא אברך צעיר, אני מאוד מבוגר, עד מאה ועשרים, שה' יעזור לי גם הלאה".
שיחה ארוכה נמשכה ביניהם, ר' מאיר, שתמיד היה מסוקרן לשמוע חוויות חיים מהעבר, דיבר עם הקשיש על עברו ועל שנותיו המוקדמות.
הקשיש סיפר בהרחבה, איפה הוא למד בתור בחור, הוא סיפר בלהט רב מספר מאורעות מחיי רבו בישיבה, כמה חזק היה הקשר שלו ושל שאר חבריו עם רבותיהם, בקשר שלא יימוט.
דמעה נשרה מעיניו כאשר הוא אמר בקול נרגש:
"אוי, זמנים קשים עברו עלי, אוי!!, אביגדור היקר שלי... עכשיו אין לי אף אחד"...
וכאן התחיל להיאנח ולא יכול להמשיך הלאה...
ר' מאיר, שגם כך בקושי הצליח להבין את דיבוריו של הקשיש, היו המלים האחרונות, ממש סתומות.
אביגדור היקר שלי... עכשיו אין לי אף אחד....
"מה הוא יכול להתכוון בכך?, בוודאי היה לו קשר רגשי וחזק עם אותו אביגדור, שהוא אחר כך עזב אותו" הרהר לעצמו בשקט ר' מאיר.
ר' מאיר הבחין לפתע שהזקן מאוד נחלש, המחשבות על אותו אביגדור ריגשו אותו והתישוהו, הוא הרגיש שהוא חייב מיד לקום וללכת ולתת לקשיש לנוח, הוא קם, איחל בשקט "ערב טוב" והתחל ללכת לכיוון דלת החדר.
ברגע שהקשיש שם לב שהוא בדרכו החוצה, סימן לו בידיו שיישאר עמו עוד מעט.
ר' מאיר התיישב בחזרה על הכיסא והמתין לשמוע את דבריו של הזקן, הוא ניחש שהוא יסיים את דבריו ויסביר מיהו אביגדור.
הקשיש מחט את אפו לתוך ממחטת משי צחורה, ניגב את עיניו הבוכיות, ר' מאיר עזר לו להירגע, הוא הוריד מעט את מסעד המיטה שהזקן יוכל לנוח, הזקן נח עוד כמה דקות ולאחר מכן המשיך בדבריו
קולו היה מאד קשה לשמיעה והבנה, והיה קשה לר' מאיר להבין את הנאמר, הוא הטה את ראשו מעל המיטה והשתדל לשמוע ולהבין כל מילה, וכך סיפר היהודי הקשיש:
"יש לי משהו מאד חשוב לדבר עליו איתך, אני יודע שקצת קשה לך להבין אותי, אז תתכופף אלי בבקשה".
ר' מאיר הצמיד את הכיסא למיטת החולה וקירב יותר ויותר את אוזניו לפי הזקן.
"תקשיב לי יונגערמן (אברך צעיר), אני יהודי מבוגר למדי, כבר ברוך ה' אני בשנות התשעים המוקדמות שלי, אינני יודע באיזה יום אצטרך להשיב את נשמתי ליוצרה ואז אעבור לעולם שכולו טוב, לכן ברצוני לבקש ממך טובה קטנה, תוכל לבצע אותה בשבילי?".
"אם אני אוכל לעשות את זה, בשמחה אעשה את זה בשבילך" ענה ר' מאיר.
הקשיש הראה את הנאתו מהתשובה, ומיד המשיך בדבריו:
"מכיוון שאין לי אף אחד בעולם, אני יהודי בודד, לכן אני רוצה לבקש ממך טובה, במשך השנים קניתי לעצמי הרבה ספרי קודש, כל ספר קודש שיצא, קניתי, והשתמשתי בכל הספרים כל חיי בהנאה רבה, ספרי הקודש שבביתי, שוויים מגיע לעשרות אלפי דולרים, וכעת, כאשר אני עוזב את העולם הזה, ועובר לעולם הבא, עולם שכולו טוב ומאיר" זהרו עיניו של הזקן, "ואני לא משאיר אחרי שום יורש לספרי הקודש הללו, סתם חבל שכה הרבה כסף ילך לריק וטמיון, אז אני חשבתי לתרום אותם לבתי כנסת, שאנשים ילמדו בהם, זה יהיה בודאי לעילוי נשמתי, זכות גדולה היא לנשמה שבזכותה יתרבה הלימוד, אבל אני צריך אדם שייקח את העול הזה על עצמו, אתה מוכן לעשות בשבילי את הטובה הזאת?"...
ר' מאיר לא חשב לרגע, הוא הרי רוצה לעשות חסד עם יהודים, מה גם שכאן מדובר בחסד של אמת.
ללא היסוס הוא השיב מיד:
"בשמחה, זאת זכות גדולה בשבילי לעשות לך טובה כזו, וכך גם לי תהייה זכות גדולה בלימוד התורה של מאות יהודים שיהגו בספרי הקודש שלך, טובה גדולה תצא מזה גם ללומדי בתי המדרש בעירנו, ובודאי וודאי לנשמתך" סיים ר' מאיר בנועם.
האיש הודה נרגשות:
"תודה רבה לך, תודה שאתה מסכים לבקשתי, אפילו שזה יהיה לך קצת קשה, אבל אני רוצה לבקש ממך עוד טובה, שעליה אשלם כראוי".
"חלילה" זינק ר' מאיר, "אני רוצה לעשות טובה, בשביל מצווה אני לא רוצה כסף".
הזקן שהדיבור היה קשה עליו, היה צריך שוב לנוח כמה דקות ואחר כך המשיך בדבריו:
"יש לי עוד בקשה אליך, אין לי מי שיגיד אחרי פטירתי קדיש, היית מוכן לקבל זאת על עצמך?".
"כן, בשמחה, אני מקבל על עצמי להגיד עליך קדיש בשנה הראשונה, וכן ללמוד משניות, תגיד לי רק את שמך ושם אביך?".
"שמי הוא, אברהם בן ר' אביגדור אפטר".
"טוב, אני גם לוקח על עצמי בלי נדר לחלק את ספריך לבתי הכנסיות בעיר" קרא ר' מאיר.
הזקן אמר לר' מאיר את כתובתו, הוא גר ברחוב קטן ושקט בבורו פארק, הוא גם העביר לר' מאיר את מפתחות ביתו, ובמאמץ רב הוא אמר לו:
"אני לא יודע איך להודות לך, אתה ממש החיית אותי, אני ממש מתנצל על הטרחה הגדולה שיהיה לך".
"זאת זכות גדולה בשבילי לקיים בזכותך כה הרבה מצוות, על זה נאמר "מצווה גוררת מצווה", על ידי שקיימתי מצוות ביקור חולים, זכיתי לקיים עוד מצוות, ושה' יעזור שאני לא אצטרך לעשות את בקשותיך, כי תזכה לחיות עד ביאת המשיח ועד בכלל" סיים ר' מאיר.
ר' מאיר נפרד בחום מהזקן, הוא הושיט לו את ידו והזקן נענע אותה זמן ממושך ואמר לר' מאיר:
"בזכות המצווה שקיימת איתי, יהי רצון שתזכה לקבל מלמעלה הרבה השפעות בעולם הזה ובעולם הבא, ולרוות הרבה נחת מכל ילדיך".
"אמן!, ויהי רצון שאתה תזכה בעזרת ה' לרפואה שלימה!, ושתהיה בריא וחזק ושתחיה עד ביאת המשיח ועד בכלל!!" בירך ר' מאיר בחזרה.
"אמן!" אמר הזקן באנחה והניד את ראשו קלות.
ר' מאיר הציץ בשעון, הא ראה שכבר מאוד מאוחר, הגיע הזמן לחזור הביתה.

* * *

שבוע עבר מאז הביקור של ר' מאיר בבית החולים, ואז נפוצה הידיעה המרה דרך מודעות שנתלו על לוחות המודעות בעיר על פטירתו של ר' אברהם אפטר.
ידידיו הגיעו למרות הימים הלחוצים של ערב סוכות, וליוו אותו למנוחתו האחרונה, בין הקהל הרב הלך גם ר' מאיר פרייליך, כל מכריו דיברו והספידו אותו, הם דרשו בשבחו, יהודי תלמיד חכם ואוהב ספר.
כבר בבית הקברות, לאחר סתימת הגולל, נשמע ברמה קדיש מפיו של ר' מאיר, כמו שהוא הבטיח, זה היה הקדיש הראשון, ואחריו הגיעו עוד מאות, בסוף כל תפילה עד סיום השנה.
מיד אחר סיום ההלוויה, ניגש ר' מאיר לקיים את הבטחתו הנוספת לר' אברהם אפטר ז"ל, לנדב את ספריו לבתי הכנסיות בעיר, זאת אכן לא הייתה עבודה קלה, להתעסק בכה הרבה ספרים, אבל ר' מאיר עשה זאת בשמחה.
ר' מאיר הזמין חותמת, ועל כל ספר שנתרם, הוחתמה החותמת.
הספר הזה נלקח מעיזבונו של אוצר הספרים של הרה"ח ר' אברהם ב"ר אביגדור אפטר ז"ל שלא הניח אחריו זש"ק ל"ע, ועל פי צוואתו מתבקשים הלומדים בספר, לומר לפני הלימוד, "יהי רצון שהלימוד בספר הזה יהא לעילוי נשמת ר' אברהם בן ר' אביגדור ז"ל ת. נ. צ. ב. ה.
 
נערך לאחרונה ב:

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תודה! ההחלטה שלכם להעלות לפורום משמחת :)
לפני שקראתי- אכן הפרקים נראים ארוכים מעט...

ושאלה- האם אתם רוצים לקבל הערות (ציטוט שורה + תיקון וכדומה) או ממש קטעים ערוכים (ז"א לצטט קטע ולכתוב מתחתיו את העריכה שלי) ?
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
כנראה אצטרך עזרה, איך עושים קישור לפרק קודם וכו'
תבקש מהמנהלים. @מ"ם או @עכביש .
לפני שאני מתחיל לקרוא, פליז, תעשה אנטרים בין השורות להקל את הקריאה.

מאוד יפה הכותרות עם התאריכים, זה ממקם את המוח לשנים ההם על תנאיהם.

א. להמעיט בגוף וכינוייו. כלומר, שים לב בפרולוג כמה פעמים נכתב המילה 'הוא' לבדה. ראוי להמעיט ככל שאפשר.

ב. להוסיף נקודות באמצע משפט.
כגון, במקום -
ביום שלישי הוא קם מוקדם, התפלל במניין ותיקין, אכל ארוחת בוקר מהירה ויצא לדרך, הוא ידע שהדרך לבודפסט הינה ארוכה ועדיף שיצא כמה שיותר מוקדם.
אולי עדיף כך:
ביום שלישי הוא קם מוקדם. התפלל במניין ותיקין. אכל ארוחת בוקר מהירה ויצא לדרך. הדרך לבודפסט הינה ארוכה ועדיף שיצא כמה שיותר מוקדם.

העלילה בגדול יפה מאוד, הפרקים נגמרים בפאנצ'ים מושכי עניין.

ייתכן שראוי שלא למשוך יותר מדי את עצבי הקוראים עם הסתרת מידע. כלומר, על מי מדובר? ומה ברקע בערך, כדאי לפזר רמזים פה ושם, ע"מ להרגיע את הקורא המסוקרן.

האם הדבר אינו מובן?,
הסגנון של השיח עם קוראים פחות 'הולך'. (במשפט שבסיומו ? אין צורך ב - ,).
ב - ... כדאי להמעיט.

לסיכום:

להמעיט במילות קישור וכינויי גופים. של, זה - הוא - הם וכדו'.

עלילה יפה מאוד.

לשים לב יותר לסימני פיסוק, ואנטרים.

ידידי, הרה"ג המחנך מב"ב, לדעתי העלילה נשמעת יפה מאוד. תודה לך.
 
נערך לאחרונה ב:

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ייתכן שראוי שלא למשוך יותר מדי את עצבי הקוראים עם הסתרת מידע. כלומר, על מי מדובר? ומה ברקע בערך, כדאי לפזר רמזים פה ושם, ע"מ להרגיע את הקורא המסוקרן
בפרק השני או השלישי יבינו כבר בערך על מה מדובר.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אני פעם הבנתי שעדיף לא לכתוב הרבה מדי את שמות הגיבורים...
צריך לשחק עם זה- או להתחמק משימוש בכלל בגוף נסתר ולהשתמש בתיאורים אחרים, יש כמה אשכולות עצות מוצלחים ביותר שהועלו לאחרונה...
ואם כבר משתמשים בגוף נסתר - לפעמים לכתוב הוא, לפעמים את השם, או לתאר אותו בדרך אחרת, למשל : המחנך הישיר מבט
או
אב הבנים מתח את רגליו ופיו נפער בפיהוק
וכו' וכו'
ועוד שתי הערות: א. לא כדאי להעלות יותר מפרק אחת לכשלושה ימים, זה נהיה כבר יותר מדי, וחלק מהציבור מוותר מראש.
ב. הפרקים מעט ארוכים וצפופים בעין, וכמו שהעיר @וי שלוק : להוסיף אנטרים.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה הפרק השני, תודה לכל העוזרים והמייעצים ואודה לכל אחד בשמו/שמה הטוב: @אנטיפטרוס @וי שלוק ו @מנוחה כהן
ניסיתי לתן לפי הרעיונות שלכם, נעזרתי מעט באשכולות העצות המדהימים שהפנית אותנו לשם @אנטיפטרוס והכי חשוב: צמצמתי את ה'הוא' הידוע לשמצה, מ16 'הוא' ל7, שיפור מדהים...
תנו משוב, הועלתם לי מאוד...
אגב, @מנוחה כהן, פרק זה קוצץ למחציתו...
קריאה מהנה
פרק שני

תשרי תש"ד – מישקולץ הונגריה.

זה היה עוד לפני שמלחמת העולם הנוראה התקרבה להונגריה, היטלר ימ"ש כבר סיפח אליו חלקים נרחבים באירופה, ולפי כל התחזיות הוא עמד לא רחוק מכיבוש הונגריה.

בכל ארץ שנכבשה, היה הדבר הראשון בראש מעייניו, איסוף יהודי המקום לגטאות, ולאט התחילו החיילים הנאצים להרוג גברים נשים וילדים, אפילו תינוקות רכים שלא חטאו נהרגו על ידם, כולם נשלחו היישר לאושוויץ רח"ל.

במטבח ביתו בעיר מישקולץ בהונגריה, ישב ר' דב וינברגר, או כפי שכל יהודי העיירה קראו לו "בערל פישער" (על שם דוכן הדגים שהיה בבעלותו בשוק ) ושוחח עם רעייתו פייגה.

"כמו שאת רואה, מרחפת מעל ראשינו סכנה נוראית, אי אפשר להתייחס ברצינות לשמועות השווא שהסכנה אינה כה גדולה, הרי שמענו מה קרה כשהגרמנים כבשו את פולין, הם כבר הספיקו לרצוח מיליוני יהודים רח"ל, וכפי שזה נראה חס וחלילה, כל זה יחזור על עצמו כאן בהונגריה, שהקב"ה ימשיך לשאת אותנו תחת כנפיו אי אפשר לדעת, אולי זה יקרה בשבועות הקרובים, חייבים להתכונן לזה".

פייגה וינברגר התכנסה לתוך עצמה והמתינה להמשך דברי בעלה.

"השאלה, מה יהיה עם פנחס'ל שלנו, אני חושב שצריך למצוא דרך להציל את פנחס'ל שלנו מידי המרצחים".

פנחס היה בנם היחיד של מאיר ופייגה שנולד להם אחרי שנים רבות, כעת היה הילד עולל רך בן שלוש.

"נו, ומה אתה חושב?, אני מקווה שיש לך תכנית כלשהי?" שאלה.

"חשבתי שהרעיון הטוב ביותר יהיה, להחביא אותו אצל שכן גוי עד שהמלחמה תסתיים, וה' יעזור ושנינו נישאר בחיים אחרי המלחמה, נחזור לקחת אותו".

היא התכנסה לתוך הכיסא ופניה עטו סבר רציני, דברי בעלה הטרידו אותה והיא הרהרה בהם, עברו כמה דקות עד שהיא חזרה לעצמה ואמרה את דעתה בעניין:

"הרעיון טוב ביסודו, כאשר מסתכלים על מצבו הגשמי של ילדנו, זה הרעיון הכי טוב איך להציל אותו ולא ייחשף לסכנות אותם חווים בני עמנו במלחמה הנוראה הזאת, אבל יש עוד דבר שצריך לתת עליו את הדעת, בערל, מה יהיה אם אנחנו חלילה, לא נשרוד את המלחמה, פירוש הדבר יהיה שפנחס'ל שלנו, יגדל גוי גמור, תגיד לי, אני יכולה להשלים עם הרעיון הזה?, זה הרי דבר שאבותינו הסכימו לזנק לכבשן האש כדי לא לבגוד באמונתם או כדי לא להכניס את ילדיהם לבתי גויים, אפילו בזמנים הקשים ביותר שהיו לעמנו, זה מעולם לא קרה?!"...

הוא הקשיב לה בעניין רב, הציקה לו המחשבה, למה הכיוון הזה לא עלה על דעתו?, מה יהיה באמת עם גידולו הרוחני של הילד?, אחרי כמה דקות השיב:

"יש צדק בפחד והדאגה שלך, אבל בכל זאת אני חושב שאנחנו צריכים לבטוח בה' יתברך שכן נשרוד את המלחמה הזאת, ה' הוא הרי הכול יכול, אז למה שלא נאמין שנחיה? בנוסף לכך, נשמה יהודית הינה דבר שנמשכת לשורש, אנו נשפוך דמעות כמים לפני הקב"ה בתפילות ואת בהדלקת הנרות בערב שבת, שהילד היחיד שלנו, לא ילך לאיבוד ולטמיון, ואם חלילה, נעלה על הגרדום ונקדש שם שמיים, יעזור ה' בזכות הזאת, שילדנו יישאר ביהדותו ובקיום התורה והמצוות".

"שה' אכן יוביל אותנו בדרך הנכונה, שנזכה לראות בעינינו הרבה נחת מפנחס'ל, אני מסכימה בערל, אנחנו ניתן אותו לגוי עד אחרי המלחמה" ענתה פייגה.

* * *

בסמטה הצרה שבה גרו משפחת וינברגר, גר גוי שיחסיו היו מצוינים ליהודים, היו קוראים לו כאשר היה צורך בגוי של שבת, הוא היה ידוע כאוהב ישראל, שמו היה פישטו קלרפילר.

הזוג וינברגר החליטו לפנות לפישטו ולבקש ממנו שהוא יכניס את הילד לביתו עד תום המלחמה, וכשה' יעזור, והם יינצלו מידי הרשעים, הם יחזרו לקחתו.

עוד באותו יום הם עלו לבית השכן כדי לדבר על העניין.

פישטו פתח להם את הדלת והכניס אותם בשמחה, ר' בערל אמר לפישטו שהם צריכים לדבר איתו בעניין סודי.

הוא הזמין אותם לחדרו הפרטי, הם הלכו אחריו וכאשר כל השלושה היו בתוך החדר, נעל פישטו את הדלת.

בקול שקט פתח ר' בערל ואמר:

"הגענו לדבר איתך בעניין דחוף שחייב להישאר בסוד".

"בערל חברי, אנחנו ידידים כבר שנים, דבר ואראה מה אוכל לעזור לך" ענה פישטו.

"תודה פישטו, בגלל שאנו שכנים כבר שנים רבות והקשרים בינינו הדוקים, לכן אנחנו רוצים לבקש ממך משהו".

פישטו התיישר על כיסאו, והביט בר' בערל ברצינות דרוכה, ממתין למוצא פיו.

"אתה בודאי יודע, שבקרוב מאוד אמור היטלר לגשת למלחמה נגד הונגריה וגם כנראה, לכבוש אותה בסופו של דבר, וכמו בשאר מדינות אירופה, אוסטריה, פולין, צרפת ועוד, הקרבן הראשון, נהיה, בני עמי, היהודים, כמו שהוא התבטא שבתכניתו לנקות את אירופה מיהודים, הרשע לא מבדיל, בין מבוגרים, צעירים, גברים ונשים, גם עוללים בני חודש נרצחים על ידי קלגסי הגסטאפו באכזריות, לכן, אני מתחילת המלחמה חושב על בני היחיד פינחס אני רוצה להיות בטוח שהוא יישאר בחיים, לכן הגענו אליך פישטו, אתה תעזור לפנחס'ל שלנו"...

"אני מוכן בחפץ לב לעזור, אבל מה לדעתך אני יכול לעשות בשביל הילד שלך?" קטע פישטו.

"אני מבקש ממך, שעוד ביום שיפלשו הנאצים להונגריה, תכניס אליך הביתה את פנחס'ל שלי, תחביא אותו אצלך עד סוף המלחמה, וכאשר הקב"ה יעזור לנו ואנחנו נשרוד את המלחמה האיומה הזאת, אני אחזור הנה לקחת אותו, אתה מסכים לרעיון?" סיים ר' בערל בשאלה.

פישטו דמם על מקומו, ברגע הראשון פיו נשאר חתום, הוא חשב לעצמו מחשבות ונעץ את מבטו בשולחן העץ, מתח כבד נפל על הזוג וינברגר, האם פישטו יסרב?, על מה נסובות מחשבותיו?...

לבסוף ענה פישטו:

"כן, אני מסכים שהבן שלכם יהיה אצלי, וברגע שהמלחמה תיגמר, ואתם תחזרו לפה, אני אחזיר אותו לכם".

נהרה התפשטה על פני הזוג, הם ידעו, הילד שלהם יהיה מוגן יותר אצל משפחה גויית בזמן המלחמה...

ר' בערל הושיט את ידו לפישטו, הוא הודה לו נרגשות, באומרו:

"שה' יעזור, שלא נצטרך בסוף להשתמש בסיוע שלך, שהרשע הזה ייפול עוד לפני שהוא יכבוש את הונגריה ואז יהיה טוב לכולנו".

פישטו חייך והסכים בכל לב למשאלה של ר' בערל, לחץ שנית את ידו של ר' בערל וליווה אותו ואת פייגה אל פתח הבית.

ר' בערל עזב את ביתו של פישטו וחזר עם פייגה הביתה בהרגשה רגועה יותר.
 
נערך לאחרונה ב:

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה פרק שלישי, אני מצפה לתיקונים שבודאי יש, בנוסף, האם קצב ההעלאה (אחת לשלושה ימים) טוב בעיניכם? רוצים יותר מהר, יותר לאט?
הנה.
פרק שלישי

ר' בערל ואשתו נתקלו במזג אוויר שונה לחלוטין בצאתם מבית הגוי, כעת הרחובות היו מוצפים בנהרות מים וגשם כבד ירד, הם בקושי הצליחו לצעוד בין נחלי המים הזורמים.

"מהו קול הבכי שאני שומע?" פנה ר' בערל לפייגה.

הם הביטו כה וכה והבחינו בזהות הבוכה, היה זה נער גוי כבן עשר שעמד ברחוב מתחת למטר הזלעפות ובכה בכי מר.

"כה מוזר, ילד עומד ברחוב תחת ממטרים כה עזים, הולכים לידו עוברים ושבים, ואפילו אחד לא עוצר לשאול נער כה גדול למה הוא בוכה?!" תהה ר' בערל.

הוא ניגש לנער וברחמים שאלו:

"נערי, למה אתה בוכה?, אני יכול לעזור לך במשהו?".

הנער הגוי השתתק, אבל יפחות בכי עדיין בקעו מגרונו, קולו היה קטוע ושום תגובה לא באה ממנו.

ר' בערל, למרות הגשם החזק שכמעט הניס אותו לביתו הקטן והחם, לא ויתר וחזר על שאלתו בשנית, אולם הנער עדיין לא ענה...

"אתה רוצה להיכנס לבית שלי?" הציע ר' בערל "שם תהיה מוגן מהגשם ותוכל להתחמם מעט".

הנער הנהן בראשו, הוא הלך עם ר' בערל בעוד הוא אוחז בידו החמימה ומנסה לספוג מעט חום.

בביתם הביא ר' בערל מגבת, הנער ניגב את פניו ואת בגדיו כמיטב יכולתו, ר' בערל הורה לו על כיסא ליד האח, הנער התיישב והיה נראה שהוא מתחיל לחזור לעצמו.

ר' בערל הביא לו ממחטה והנער ניגב את עיניו, נרגע לאיטו ונגס בדובשנית שהגישה לו אשתו של ר' בערל.

ר' בערל סימן לפייגה שתכין לנער כוס תה חם, ואז, פנה לנער ושאל אותו ברכות:

"כעת, שחזרת מעט לעצמך, תוכל לספר לי מה קרה, תוריד מעט מהלב הצעיר שלך, אני נכון לעזור לך ככל שתבקש".

הנער פתח את פיו וסיפר בטון שקט:

"קודם כל, אני מבקש להודות לכם על כך שהכנסתם אותי לביתכם ברגעים הקשים שעברו עלי, הייתה זו חוויה קשה לעמוד רטוב ברחוב המוצף ולדעת שאף אחד כלל לא הסתכל עלי".

פרץ דמעות חדש פרץ מעיניו של הנער, כאשר התחיל לספר את הסיפור שלו

"לאבא שלי יש שנאה גדולה נגדי, זה מתבטא בהתנהגות אכזרית כלפי ובמכות אותם אני סופג כמעט מדי יום".

"היום אבי חזר הביתה כעוס כולו ועם מצב רוח רע מאוד, אנ'לא יודע למה, אולי היה לו יום קשה בעבודה שלו, ברגע שאבא נכנס, התנפל עלי והתחיל להכות אותי, בלי שום סיבה" שוב פרץ הנער בבכי, "אחר כך... אחר כך.. אבא ז.. זרק אותי מהבית, וצרח עלי שאני לא אעיז לעולם לדרוך על מפתן הבית, עמדתי שעה ברחוב, עד שמצאת אותי והבאתי אותי לפה"...

אפילו שכאן מדובר היה בנער גוי, התמלא ר' בערל עליו ברחמים, "ורחמיו על כל מעשיו" הרהר לעצמו, ופנה אל הנער בטון לבבי:

"אבא שלך שונא יהודים?".

"לא, אני דווקא יודע שאבא שלי מחבב יהודים, עובד עם יהודים ושומר אתם על קשרים טובים"

"אז בוא איתי, אני אעלה לדבר עם אביך, אני אבקש עליך רחמים והוא יכניס אותך הביתה, מה אתה אומר?"

"זה יכול להיות רעיון טוב, אולי בגלל שאבא זרק אותי מהבית, כעסו שכך והוא ישתכנע להחזיר אותי הביתה".

הנער הרהר לרגע ואחר הוסיף:

"אין לי מילים להודות לכם, אפילו שאתם בכלל לא מכירים אותי אתם כל כך מסורים אלי, בבית הספר שלנו המורה אומר תמיד שהיהודים הם עם רע ואכזר, אבל היום ראיתי את האמת עליכם, שאתם העם הכי טוב ".

הם יצאו לרחוב, הגשם החזק כבר מזמן הפך לטפטוף דק, הנער הראה לר' בערל את ביתו ששכן ברחוב הסמוך.

כאשר הם עלו במדרגות, התחבא הנער מאחורי שיח עבות, שאביו לא ישים לב לנוכחותו.

ר' בערל נקש בדלת, הדלת נפתחה ובפתח עמד אביו של הנער, בחן את ר' בערל בעיניים חודרות ושאל אותו בקול כעוס:

"מה אתה רוצה?"..

ר' בערל לא נרתע ואמר בקול נעים "יש לי משהו חשוב לדבר איתך".

הגוי הזמין אותו להיכנס, בתוך הדירה ר' בערל מיד התחיל להתחנן בעד נפש הנער, הוא תיאר בצבעים קודרים את מצב הביש של הנער שעמד שעה ארוכה תחת המטר, ואף אחד לא שעה אליו.

תחנוניו של ר' בערל פעלו כבמטה קסם והאב הסכים שהנער יחזור הביתה.

ר' בערל יצא וקרא לנער להיכנס.

הנער נכנס וניגש לאביו בחשש, אבל אביו ליטף את ראשו ברכות, הוא שם את ידו על כתף בנו המפויס ופנה לר' בערל בקול נרגש:

"אני רוצה להודות לך על מה שעשית לנער, פעמים רבות אני עושה צעד פזיז ומתחרט אחר כך, לפעמים זה קצת מאוחר, אני מודה לך מאוד שעזרת לבני בשעתו הקשה, לעולם לא אשכח לך את הטובה שעשית לו וגם לי".

ר' בערל פסע לכיוון ביתו בהנאה, הוא שמח על ההזדמנות לעשות קידוש ה', בימים כה אפלים ששנאת ישראל מתפרצת באדים תוססים כבקבוק בירה המנוער היטב...

אייר תש"ד.

חמישה חודשים מתוחים חלפו והמצב התחיל להתחמם יותר ויותר, אז הבינו בני הזוג וינברגר, שאם לא עכשיו, אימתי, מפה לאוזן נודע להם על העברת יהודי עיירות הונגריה בסדר נאצי ומדויק, לאושוויץ...

באישון לילה, הם יצאו מביתם כשפנחס'ל הקטן חבוק היטב בזרועות אביו, הביטו בפחד לכל הכיוונים וחצו במהירות את הרחוב לביתו של פישטו...

ר' בערל הצמיד את לחייו הרטובות לפניו החמימים של הקטן, הידק את ילדו לליבו ובכה בדמעות שליש, לאחר מכן הרימה אשתו של ר' בערל את הילד על ידיה וחיבקה אותו, היא לחשה לו:

"תזכור תמיד שרק את טובתך רצינו וה' יתברך יעזור שבקרוב ניפגש שוב בעזרת ה'"...

"אוי ילדי שלי" לא הרפתה פייגה הבוכייה לחבק את הילד.

הילד שחש שאמו לא רגועה, נלחץ לפתע, עד עכשיו הסבירו לו הוריו, שזה בסדר, וזה רק לתקופה קצרה, בפחד פתאום הוא התרפק עליה ואמר בקולו הילדותי:

"מאמי אני לא רוצה לגדול אצל הגוי, אני רוצה להיות יהודי, אני רוצה להישאר אתכם אני אהיה ילד טוב, מבטיח"...

"ילדי היקר, אתה עכשיו חייב להישאר כאן, כי יש גויים רשעים שיכולים לעשות לך משהו לא טוב אם תבוא איתנו" התייפח לפתע ר' בערל בבכי...

"אבא, אני לא מבין כלום" אמר הילד בתימהון.

"לא משנה, אתה חייב לדעת שזה רק לתקופה קצרה, אנחנו לא נשכח אותך, וגם אתה, אל תשכח אותנו, בהזדמנות הראשונה נחזור לקחת אותך"...

הזוג וינברגר נישק את פנחס'ל בפעם האחרונה ובלב כבד נפרדו ממנו.
ליד הדלת הסתכל ר' בערל על פנחס'ל שנתן כבר את ידו בצייתנות לפישטו ובקול לא לו אמר ברגש:

"פנחס'ל!! תזכור תמיד שאתה יהודי!!"...

שבוע לאחר שפינחס הובא לביתו של פישטו הגיעה תורה של העיירה הקטנה, וכל היהודים נהדפו באכזריות לרכבות המוות....
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
יפה מאוד.
כתוב בצורה מרתקת וקולחת.
רפרפתי ככה, והיו כמה תיקונים. הם בגדר המלצה, אתם לגמרי יכולים לא להתייחס.

בדמות.
כמה
קולו היה קטוע ושום תגובה לא באה ממנו.
איך קולו היה קטוע אם אף תגובה לא באה ממנו?
אולי כדאי; (בסגנון הזה, זו רק המלצה.)
הנער הגוי השתתק. נשיפות בכי הרעידו את גבו, אך אף תגובה לא נשמעה ממנו.
בעודו
אשתו של ר' בערל
אני מתלבטת אולי כדאי לכתוב 'האישה'. כי יש פה קצת חזרתיות על ר' בערל מתחילת המשפט.
לא היה לי ברור שפייגה היא אשתו של ר' בערל. אולי כדאי להוסיף לפני זה איזה משפט שהוא פונה אליה בשמה?


כמו"כ אני לא מבינה גדולה בפיסוק. אבל הייתי ממליצה לעבור שוב על הפיסוק.
לדוג' במשפט הזה;
"לא משנה, אתה חייב לדעת שזה רק לתקופה קצרה, אנחנו לא נשכח אותך, וגם אתה, אל תשכח אותנו, בהזדמנות הראשונה נחזור לקחת אותך"...
אני בעיקר מפסקת לפי שמיעה. וזה לא היה נשמע לי טוב מבחינת הפיסוק. (ייתכן ואני טועה, תקנו אותי אם כך)


חוץ מזה נהניתי מהקריאה.
השפה מותאמת לסגנון של הספר העתידי. (עד כמה שהבנתי)
תצליחו!
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וזה לא היה נשמע לי טוב מבחינת הפיסוק
ידי לא רב לי בתחום הפיסוק, אנסה להשתמש בעצתך. תודה.
הנער הגוי השתתק. נשיפות בכי הרעידו את גבו, אך אף תגובה לא נשמעה
מקובל, ניסוח מעולה
לכתוב 'האישה'. כי יש פה קצת חזרתיות על ר' בערל מתחילת המשפט
כבר העירו לי, אתקן בעז"ה בפרקים הבאים.
תודה רבה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה