על מה שבמצולה.

  • פותח הנושא y&m
  • פורסם בתאריך

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תגובות שקיבלתי באישי, מצטטת רק חלקים רלוונטים:

-----
בנוסף לנקודות שפירטת ישנן שתי נקודות נוספות שחזרו על עצמם בספריה.

אומניפוטנטיות, תחושת כל יכול.
הסופרת מציגה סצנות מהחיים ומצגים בהם מתחולל הנפלא מכל שהלוואי והיה קורה במציאות. או מעין חלומות שמוגשמים.
לדוג': דירת הצילום של טובי מ'גם שם', בנפש תהום: מעלון האופניים לבית העץ, בת ה-14 שיוצרת מיניאטורות ברמה בינלאומית, הרובוט שמאפשר לה ללכת בסימן טוב ובמזל טוב, ועוד. זה נמצא הרבה גם ב'לא מתה אנוכי'.

אפילוגים שסוגרים את כל הקצוות.
בהם יש הרבה חיבורים של המטפלת עם המטופלת, כל אחד מוצא את מקומו במשבצת, החיים מסתדרים יופים עם נישואי/ לידת/ בניית.. וכו'...

שתי נקודות אלו דווקא בתחום הסיפורת שמתיימרת להיות טיפולית בעייתיים מאד מבחינתי.
מסיבה פשוטה, שהחיים אינם פתירים. יותר משטיפול מסדר את החיים הוא מלמד לחיות אותם. ובטיפול לרוב מקבלים כלים ומרחיבים את הנפש על מנת שהתמודדות תהיה טובה, ותוביל בהכרח לחיים טובים יותר.

הפינות אינן נסגרות, התשבץ לא מושלם.

----

בעיני, עיקר הבעיה היא בעובדה שחסיה היא סופרת מצוינת. לו היה מדובר במישהי חסרת ברק ומעוף, עם עלילות שסובלות משטחיות, ובכלל-רצף אירועים מונוטוני, אז היה אפשר לעבור לסדר היום. הספרים לא היו גורפים רייטינג, ומקסימום היו קוראות אותו חובבות הז'אנר בלבד.

הבעיה מתחילה בזה שחסיה טובה מדי:), לצד כמה הסתייגויות שאכתוב להלן, היא פשוט סוחפת, מרתקת ויצירתית. נקודת הפתיחה הזו, צועדת שלובת זרוע עם הנושאים שהיא מעלה- נפיצים, מציצניים משהו, בעלי הילת מסתורין, לא מדוברים בספרות שלנו. היא פורצת דרך, במובן מסוים, ובגלל זה יש קהל לספרים.

קבלי את תגובתי בקטנה:), שוב- הכל לדעתי ולטעמי בלבד:)
רק היום שוחחתי עם מישהי שאוהבת את ספריה מאד.

1. נקעה נפשי מאינפלציית הרגש בספרים שלה. בפרק אחד בודד היא מציינת שה''נשימה נעצרת'' 10 פעמים לפחות. זה קיטשי, זה לא אמין, זה לא משכנע. תני את הסצנה בהגשה ראויה, הכניסי את הקורא לתוכה, והוא יעשה את האנלוגיה הרגשית בכוחות עצמו.
כשהיא מציינת שוב ושוב ''נשמתה נעצרה'' או כל ביטוי שמתאר מצב צבירה של דמעות, הדבר לא רק שלא נותן את האוירה המתאימה, הוא רק גורע.
בעיני, זה כמו שאכנס לחנות של 'רויאלטי' (נניח������ ) , ברגע שהמוכרת תציג שרשרת יהלומים איטלקית במחיר שמונים אלף ש''ח, ותשתמש בסופרלטיבים עתירי צבע- היא איבדה את הסטייל. תני ליוקרה לדבר. תני לסצנה לדבר בעד עצמה. אם הקורא נזקק לתיווך שלך, ולהוראות הרגשה:), משהו התפספס.

2. לטעמי, יש מקום לקיצור הדיאלוגים. יש כמה מהם, במיוחד ב''נפש תהום'', שהולכים בספירלה סביב עצמם, ללא כיוון.

3. תני כלים. את לוקחת את הקוראת למסע דרמטי ומטלטל, עם מסה אטומית של רגשות, עם הריזיקה שחלק מהסצנות מהדהדות בפנים:
תוציאי אותו משם עם משהו. אם הספר מוציא את הקוראת מבולבלת/עצובה/נסערת, החטאת את המטרה. ספר טוב אמור להביא לתוצאה טובה. זה המדד בעיני.

ומבחינה מקצועית/טיפולית:

1. מפריע לי השימוש במגע. טיפול 'נורמלי' אינו כולל מגע. פסיכותרפיה משמעה טיפול במילים, בשיחה.
עם כל הכבוד, ויש כבוד, למגוון שיטות המס'ז והארומתרפיה וכו', אלו שני תחומים שונים בתכלית.

2. הפיכת דמות המטפלת לדמות אם/חמימה/אוהבת, פסולה. מטפלת לא יכולה להוות תחליף לאמא, ולא לבעל. היא יכולה לעזור להתמודד עם מצב קיים, ולפתוח ערוצי אנרגיה ותמיכה. למה סתם לטעת אשליות בקוראת התמימה?
שכאילו אם רק תמצא את דמות המטפלת האגדית כל חסריה ייתמלאו ובעיותיה ייפתרו. זה לא נכון.

3. יצירת אידיאליזציה כוזבת לטיפול.
טיפול הוא נפלא, משחרר, מעצים, בונה, מתקן..יש לו עוצמה והוא עשוי לחולל נפלאות. אבל הוא גם עבודה קשה. לא יושבים על הספה ומשוחחים על הפרק האחרון בעיתון, אגב מס'ז נעים. זו שיחה באוירה אינטימית, מכובדת, מכילה ותומכת, אבל עדיין נדרשת העבודה הגדולה מצד המטופלת.
הבעיה שחסיה לא מציגה מספיק את הצד הזה. היא יוצרת הילה מאגית סביב המטפלת והטיפול בכללותו, ויוצרת מערכת ציפיות שלא עולה בקנה אד עם המציאות. אותה אישה יכולה להגיע למטפלות מעולות, אבל כל עוד הן אינן צילה/אלישבע/אלקי, הן עלולות להתאכזב מרות ולחשוב שהכתובת לא נכונה, ואז ללכת לחפש מטפת אחרת ולהתאכזב שוב וחוזר חלילה.

ייאמר לשבחה, ובכל הרצינות והכנות, שהיא מובילה לתחילתו של שינוי, בכל הקשור לטיפול.
אם פעם זה היה טאבו, ונושא לא מדובר כלל, היום קצת יש פתיחות לדבר. ואם יש לה חלק בכך, הרי ששכרה רב.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
נכתב ע"י y&m;2278954:
תגובות שקיבלתי באישי, מצטטת רק חלקים רלוונטים:

-----
בנוסף לנקודות שפירטת ישנן שתי נקודות נוספות שחזרו על עצמם בספריה.

אומניפוטנטיות, תחושת כל יכול.
הסופרת מציגה סצנות מהחיים ומצגים בהם מתחולל הנפלא מכל שהלוואי והיה קורה במציאות. או מעין חלומות שמוגשמים.
לדוג': דירת הצילום של טובי מ'גם שם', בנפש תהום: מעלון האופניים לבית העץ, בת ה-14 שיוצרת מיניאטורות ברמה בינלאומית, הרובוט שמאפשר לה ללכת בסימן טוב ובמזל טוב, ועוד. זה נמצא הרבה גם ב'לא מתה אנוכי'.

אפילוגים שסוגרים את כל הקצוות.
בהם יש הרבה חיבורים של המטפלת עם המטופלת, כל אחד מוצא את מקומו במשבצת, החיים מסתדרים יופים עם נישואי/ לידת/ בניית.. וכו'...

שתי נקודות אלו דווקא בתחום הסיפורת שמתיימרת להיות טיפולית בעייתיים מאד מבחינתי.
מסיבה פשוטה, שהחיים אינם פתירים. יותר משטיפול מסדר את החיים הוא מלמד לחיות אותם. ובטיפול לרוב מקבלים כלים ומרחיבים את הנפש על מנת שהתמודדות תהיה טובה, ותוביל בהכרח לחיים טובים יותר.

הפינות אינן נסגרות, התשבץ לא מושלם.

----

הקטע שאני הכי מסכימה איתו.
זו הסיבה לחוסר האמון שלי בספר וממילא אני מרגישה שקשה לי לקבל ממנו משהו...
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י חפציבה;2277549:
מאיפה הקביעה הזו?
עובדה שהיא כן...!
היא מטפלת רגשית עוד לפני שהיא סופרת.
למדה הרבה שנים וממשיכה ללמוד כל החיים בכל מיני מקומות, שיטות והשתלמויות.
והיא ממש לא מהמטפלות האלו שלמדו איזה קורס מסכן וכבר מכריזות על עצמן כמוסמכות, ואוי למי שסומך עליהן...
אצלה יש נסיון רב בתחום, וכבר עברו תחת ידיה הרבה מטופלות...

בלי כל קשר, היא לא התחייבה לתת מענה מקיף ומקצועי לאף אחד דרך הספרים, בוודאי לא בצורה שתתאים במדויק לכל קורא בפני עצמו. ומי שבוחר לקרוא את הספרים שלה לוקח את האחריות על עצמו בלבד.

אני לא מכירה את חפציבה, ולא את חסיה.
כל עוד אין גילוי נאות בספרים אודות כך, ואין פירוט של השכלתה והמקומות בהן היא רכשה את הפרקטיקה (ומשך הזמן בו היא עוסקת בו בפועל...) הכותבת היא בעיני כסופרת.
ולא מטפלת.

ואין כזה דבר:
ומי שבוחר לקרוא את הספרים שלה לוקח את האחריות על עצמו בלבד.
אין. בכל תחום שהוא, תמיד סופר צריך לשקול מילותיו בפלס! כי יש לו אחריות.

נכתב ע"י אן;2277024:
זו נקודה חשובה ולא פשוטה. יש את אלו שטוב להן לקרוא, ולו רק כדי לקבל תמיכה מעצם ההזדהות. ויש את אלו שזה רק יכניס אותן לחרדות מיותרות (כשלומדים על מחלות גופניות, יש שלב שאתה בטוח שאתה סובל מתסמיניה של מחלה זו או אחרת, וכנ"ל בהפרעות נפשיות)
לכן אני תוהה, איה הגבול? עד כמה מותר להיות "בוטה"?
כח החיים חזק,
מי שחלק והכל בסדר איתו, זה לא יתפוס אותו יותר מפרק זמן קצר ובטח ובטח לא ישפיע אליו באופן דרמטי.

נכתב ע"י y&m;2278954:
1. מפריע לי השימוש במגע. טיפול 'נורמלי' אינו כולל מגע. פסיכותרפיה משמעה טיפול במילים, בשיחה.
עם כל הכבוד, ויש כבוד, למגוון שיטות המס'ז והארומתרפיה וכו', אלו שני תחומים שונים בתכלית.

בכוונה לא נכנסתי לתחום המגע כשיטת טיפול.
כי מפריע לי יותר מזה, שמטופלת בספריה יכולה להביע הנאה מעצם זה שברכיה נוגעות בברכי המטפלת(!).

כך שכל העניין הזה הוא גדול מידי בשביל להיות נידון בפלטפורמה חרדית שכזאת...
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
וההודעות האחרונות של וי אנד יו רק מעלות את הפליאה שלי אם ח.ברטלר אכן מטפלת רגשית..
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ולאיזון קבלתי גם תגובה כזאת:

את הספר 'גם שם' קראתי בנשימה עצורה, וכשסיימתי מיד התחלתי שוב.

מאז אני קוראת את ספריה בשקיקה ומתחברת אליהם כמו שלא התחברתי לספרי קריאה אי פעם.
יש קטעים שאני ממש מרגישה שהיא כותבת אותי. אני מתקשה לחשוב שאפשר לומר עליהם ביקורת בכלל.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י y&m;2279425:
ולאיזון קבלתי גם תגובה כזאת:

את הספר 'גם שם' קראתי בנשימה עצורה, וכשסיימתי מיד התחלתי שוב.

מאז אני קוראת את ספריה בשקיקה ומתחברת אליהם כמו שלא התחברתי לספרי קריאה אי פעם.
יש קטעים שאני ממש מרגישה שהיא כותבת אותי. אני מתקשה לחשוב שאפשר לומר עליהם ביקורת בכלל.

את הספר הראשון שלה הרבה אוהבים.

ואי אפשר לאמר ביקורת אחר כך ? בכלל?
רצינית מי שכתבה?
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י בפוטנציאל;2279432:
את הספר הראשון שלה הרבה אוהבים.

ואי אפשר לאמר ביקורת אחר כך ? בכלל?
רצינית מי שכתבה?

היא לא אמרה שאי אפשר לומר.
אלא היא כל כך הזדהתה איתם שהיא מתקשה...
 

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י y&m;2279413:
אני לא מכירה את חפציבה, ולא את חסיה.
כל עוד אין גילוי נאות בספרים אודות כך, ואין פירוט של השכלתה והמקומות בהן היא רכשה את הפרקטיקה (ומשך הזמן בו היא עוסקת בו בפועל...) הכותבת היא בעיני כסופרת.
ולא מטפלת.

ואין כזה דבר:
אין. בכל תחום שהוא, תמיד סופר צריך לשקול מילותיו בפלס! כי יש לו אחריות.


כח החיים חזק,
מי שחלק והכל בסדר איתו, זה לא יתפוס אותו יותר מפרק זמן קצר ובטח ובטח לא ישפיע אליו באופן דרמטי.



בכוונה לא נכנסתי לתחום המגע כשיטת טיפול.
כי מפריע לי יותר מזה, שמטופלת בספריה יכולה להביע הנאה מעצם זה שברכיה נוגעות בברכי המטפלת(!).

כך שכל העניין הזה הוא גדול מידי בשביל להיות נידון בפלטפורמה חרדית שכזאת...

לאט לך גב' Y&M
לא תואר בספר הנאה מעצם המגע בברכיים, זה לא העניין.
מדובר במגע תומך, מגע לגיטימי סוג של שאיבת כח.

ואם זה לא מובן,
כנראה שברוך ה', מעולם לא ראית אשה שבורה טוטאלית, מנוטרלת מכל כח ומכל צל צילו של רצון לחיות. שמגע תומך ממישהי שמבינה לנפשה, יכול לעזור לה לאסוף את עצמה...
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י פוינט;2281672:
לאט לך גב' Y&M
לא תואר בספר הנאה מעצם המגע בברכיים, זה לא העניין.
מדובר במגע תומך, מגע לגיטימי סוג של שאיבת כח.

ואם זה לא מובן,
כנראה שברוך ה', מעולם לא ראית אשה שבורה טוטאלית, מנוטרלת מכל כח ומכל צל צילו של רצון לחיות. שמגע תומך ממישהי שמבינה לנפשה, יכול לעזור לה לאסוף את עצמה...
גברת פוינט יקרה: תאור כזה הוא לא תקין. בניסוח מעודן מאוד.
כל מי שלא מבין מדוע, צריך להודות לה' שחייו טהורים ברמה שאינו מודע לזה.
זו אגב, נקודת הזכות שיש לי על ברטלר שתארה תיאור כזה.

ווי אנד אם מספיק חכמה והגונה לא לפתוח את הפינה הזו. כי היא אפלה.
 

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י נוי;2281702:
גברת פוינט יקרה: תאור כזה הוא לא תקין. בניסוח מעודן מאוד.
כל מי שלא מבין מדוע, צריך להודות לה' שחייו טהורים ברמה שאינו מודע לזה.
זו אגב, נקודת הזכות שיש לי על ברטלר שתארה תיאור כזה.

ווי אנד אם מספיק חכמה והגונה לא לפתוח את הפינה הזו. כי היא אפלה.

נוי , לא הבנתי את תגובתך,
כתבת שתיאור כזה הוא לא תקין, ומצד שני כתבת שיש לך נקודת זכות על ברטלר שכתבה תיאור כזה?
לא הבנתי - זה טוב או לא?

אני לא זוכרת שקראתי בספר הנאה מהמגע, כרגע אני לא מוצאת את המיקום המדוייק בספר, אבל לי זה עבר בקריאה כקירבה תומכת - זה הכל!

ולא, אין עניין לפתח את הנושא,
נוכל להמשיך באישי.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י פוינט;2281727:
נוי , לא הבנתי את תגובתך,
כתבת שתיאור כזה הוא לא תקין, ומצד שני כתבת שיש לך נקודת זכות על ברטלר שכתבה תיאור כזה?
\
שגב' ברטלר היא אישה צדיקה מאוד שלא עולים על דעתה כיוונים אפלים, וגם לא מכירה אותם.
 

חני 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
נכתב ע"י נוי;2281780:
שגב' ברטלר היא אישה צדיקה מאוד שלא עולים על דעתה כיוונים אפלים, וגם לא מכירה אותם.

אגב, אין כמעט מצב שמטפלת לא נחשפת לכיוונים האפלים הנ"ל.
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
ועכשיו דעה נוספת...

חסיה היא מטפלת רגשית.

מהמקום הכי עמוק של המושג.

ומהמקום הכי רוחני של הנושא.


הספר אינו מיועד ולא מתיימר להעביר קורס לקוראות בטיפול רגשי.

הספר מיועד לפיתוח העולם הרגשי באמת מידה שלא הייתה עד כה. ובצורה הברורה ביותר שלהם. ללא המשלות.

עולם הידע שלי הועשר בהרבה כיווני מחשבה נוספים בניתוחם של חיי החברה בה אנו חיים (כאנשים ולא כחברה). בדקויות בנפש-תהום. -

ומעל הכל - כינור לבבי החל לקלוט את הצלילים הדקים יותר, העדינים יותר.

מיתרי נפשי נהפכו לרגישים ומדויקים ברמה נוספת.

והניגון התנגן מאליו
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י פוינט;2281672:
לאט לך גב' Y&M
לא תואר בספר הנאה מעצם המגע בברכיים, זה לא העניין.
מדובר במגע תומך, מגע לגיטימי סוג של שאיבת כח.

ואם זה לא מובן,
כנראה שברוך ה', מעולם לא ראית אשה שבורה טוטאלית, מנוטרלת מכל כח ומכל צל צילו של רצון לחיות. שמגע תומך ממישהי שמבינה לנפשה, יכול לעזור לה לאסוף את עצמה...

אפשר להבין מה הקשר בין אשה מרוסקת למגע. טיפול אמיתי לא צורך את זה. ואפילו זה יקלקל.
 

קריאייטיבית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י israelintop;2282030:
נשיקה מאמא.

דוגמה.

תחשבי.

שימי לב שענית לבד.


זהו, שהיא לא אמא!
וגם לא בת משפחה,
ואפילו לא חברה.
היא אישה זרה!
היא עכשיו נותנת שירות בדיוק כמו מוכר נעליים, או רופא
היא אמורה לתת לך את מה שאת צריכה,
ואז לאפשר לך להמשיך טוב בחיים, טוב יותר.

אהבתי מאד דימוי שכתבה כאן מישהי בעבר
היא כמו מישהו שנותן לך בקבוק מים קרים באמצע הדרך...

מגע שנוצר יחד עם טיפול ריגשי
הוא דבר מסוכן, כי זה לא מגע נטו
זה מגע שמלווה בפתיחות רגשית
ויוצר, באופן טבעי, קשר רגשי
מה שלא אמור להווצר אצל מטפלת בשום אופן!

אמון צריך? כן
ותמיכה? כן
ועידוד? וודאי

קשר רגשי עמוק מלווה במגע???
זה כבר מסוכן ומזיק.
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
להכחיש?

נכחיש!

מכיר את ספת הפסיכולוג.


אבל מבין את ההקשר למגע. - מכיון שהטיפול מבוסס על אהבה. ולכן הוכחתי מנשיקתה של אמא.

לא באתי לדון על עצם הטיפול
 

israelintop

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
כולנו קונבנציונלים

הספרים שלה - לא!!
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה