על מה שבמצולה.

  • פותח הנושא y&m
  • פורסם בתאריך

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
לפני שאני נגשת ספציפית לביקורת על "לילה ולא דומיה" להלן ההסתייגות שלי מספריה מפורטת ומנומקת. (הדברים חוזרים על עצמם כמעט בכל הספרים ברמה זו או אחרת)
כל הנ"ל נכתב לדעתי, וזכותכם בהחלט לחשוב אחרת.

יש לציין שבספר אינפורמטיבי/ מקצועי רגיל הקורא מפעיל את שיקול דעתו וביקורתו ביחס לחומר הנקרא, בסוף מצורפת רשימה ביבליותרפית, או שהמחבר מפרט את תאריו, מקומות לימודו, השכלתו, והפרקטיקה שלו. ולקורא יש אפשרות להרחיב בעניין ולהחליט עד כמה הוא סומך על שיקול דעתו של המחבר.
כאן, הכל מוגש בצורת סיפור, כשהסופרת לא מפרטת את המקורות להנחות שהיא שותלת בסיפוריה, והקורא התמים מקבל אותם כאקסיומה. לכן, דווקא במקרה זה חשובה הביקורת מעבר למהמם, אדיר, נפלא, סוחף, מטלטל.

כמובן שאין בהנ"ל לשלול את מקוריות ואיכות הספרים. אלא לפתוח דיון בסגנון הז'אנר שהולך ומתפתח.

---מהבחינה הטיפולית:---

הסופרת יוצרת הילה קיצונית סביב המקצוע "מטפלת רגשית" ומציגה אותו באור מסנוור, את המטפלת עצמה היא הופכת למאגית. בשעה שמטפלת רגשית היא בדיוק כמו מטפלת תינוקות, כמו גרפיקאית, כמו מנהלת חשבון. אדם מקצועי בעל כישורים והכשרה המתאימים אותו לתפקידו.
לדעתי זה שגוי משום שזה הופך את הנזקק לטיפול לחלש, פגיע ומסכן מאד מאד. ולא הוא.

חדר טיפולים "רומנטי" במיוחד... אני לא יודעת מהיכן הסופרת הכניסה את האהבה כמרכיב חיוני לטיפול. יש מצוות "ואהבת לרעך כמוך" כלפי כל יהודי. גם כלפי השכנה המעצבנת, כלפי המזכירה האנטיפטית מקופת חולים, וכלפי כל אחד, גם למטופלת. כפי שידוע לי בחדר הטיפולים מה שחשוב בעיקר זה הרבה אמפטיה, הכלה וקבלה, אבל אהבה?? מנין?

עליונות המטפל
למרות שדמות המטפלת אותה היא יוצרת היא לא יהירה בהכרח. היא נותנת למטפלת מקום גבוה מעל המטפלת. בשעה שענווה היא התכונה הראשונה הראויה למטפלת והתפיסה היום של הטיפול היא יותר כמגיש שתיה לרץ המרתון, יש הימנעות אפ' מהגדרת הקשר כיחסי מטפל - מטופל, אלא כמטפל וקליינט.
הבעיה: שוב, מקטין מאד את הנזקק לטיפול.

תופעת המטפל הנרקיסיסתי.
אחת התזות הרווחות בספריה היא טיפול כריפוי למטפל. התחברות לקושי של השני ממקום הקושי שלך.
נכון שאדם שחווה כאב מסוגל לחוש ולהזדהות עם כאב של הזולת – הגם שמקור הכאב שונה.
ונכון שכשהאדם פוגש דברים מסביבו אצל כל אחד והם מהדהדים לו, אות הוא שיש לו עבודה עם אותם הדברים – זה גם מבוסס באנשהו בחז"ל.
ונכון שנתינה מרפאת, אדם שיוצא מעצמו ועסוק בלהיטיב עם הזולת נעשה טוב יותר גם מבחינה נפשית (כל זמן שזה לא נעשה באובססיה וכבריחה מהבעיה, ובשביל זה הוא לא אמור להפוך למטפל, הוא יכול לעסוק בכל עשייה חיובית)

אבל מכאן ללכת לכך שאדם שכאביו אינם פתורים יצא לטפל באחרים כי כך יבוא מזור לכאביו זה תפיסה שבעיני שגויה מאד. אנשים שונים! וחווים את כאביהם בצורה שונה. אני כמטופלת מצפה שהמטפלת תניח את כל עולמה בצד ותהיה עסוקה בכאבי, ולא בבחינה אישית של היכן זה מהדהד לה עכשיו. שכאבי יהיו על הפוקוס, ולא איך היא מתחברת אליהן מתוך מצולותיה.

אתיקה טיפולית
יש דברים שקרו בספריה ואסור להם להתרחש.
לדוג': כשבעלה של ברוריה פורץ לחדר בעת טיפול.

---מבחינה ספרותית ותוכנית:---

דרמטיות מופגנת. הסיפורים מלאי דרמות והגיבורים אנשים נדירים בעלי יכולות נדירות סיפורי חיים הזויים, וכמעט ללא גבולות.
עלי זה הקשה להתחבר לסיפורים, זה כאילו לא המציאות.
דכאון לגיטימי אם יש סיבה משמעותית, ואם לא? (הבעל הסתיר מאשתו סוד משמעותי)
ומה היה קורה עם הילדה הנכה היתה ילדותית, תלותית ונאכסית? מה שקורה בד"כ לילדים שמתגלגלים ולא חווים שייכות אוהבת?

ואם ברוריה לא היתה כזו מעצבת וכזו מוכשרת על תחומית?
וכו', בעיני למרות שהחיים עצמם הם ההזויים והמופרעים ביותר, דווקא בספרות הליכה לקיצון כשהמסר הוא אוניברסלי מקשה על קבלתו.

שימוש רב בסופרלטיבים.
שימוש במילים נרדפות ותיאורים מרטיטים לכאבים עמוקים ויגון שובר, לדעתי מקשה, לא רוצה לקרוא בשורה אחת: תהומות, מצולות, עומקים. רוצה לקרוא סצנה אחת שתשים אותי עצמי שם בבור. שאני לא אצטרך שום תואר, ארגיש אותו.
כנ"ל, עיני האגמים, החיוכים מרובי המשמעות, והמבטים רבי התוכן.

דו שיחים מייגעים
שאינם מחוברים למציאות (טקסט אפור שאומר: דלגו עלי) עומס מלל שאם המטפלת שלי היתה אומרת לי: הייתי מהנהנת בנימוס, משלמת, אומרת יפה שלום ושוב לא חוזרת.
בטוח שיש מי שאוהב וקורא פעמיים, זו בהחלט דעה שלי...

שתלטנות רגשית.
בספרים יש הקדמה ופרולוג המספרים לי מה עלי להרגיש בשעת הקריאה, עומס תיאורי רגשות בזמן הקריאה. ולסיום אפילוג המבשר לי מה הרגשתי.
אולי די? תנו לאדם להרגיש בעצמו ולהתחבר למה שנראה לו. בלי להכריח אותו לחוש ולהזדהות עם מה שהחלטתם שיש להזדהות בשעת הכתיבה.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
לילה ולא דומיה:

ספר מדהים המלמד כל אשה באשר היא לא לתת גווה למשפילים, לא להפוך לשטיח סף הדלת.


בשונה מספריה ניתן להתחבר סיטואציות, והיא לא טרחה לפרט לך איך עליך להרגיש, הכל הרבה יותר זורם, הרבה יותר קצר, ולא מידי קיצוני.

אבל, ברוב יומרנות, הספר מכריז על עצמו כמסוגל לטפל בהפרעת אישיות מה שאינו נכון כלל.

אכן, ירחמיאל ובעלה של רייזי נשמעו כמופרעי אישיות, אבל לא כל אגרסיבי ושתלטן הוא מופרע אישיות. הבעיה כאן יותר מזה, בספר הסופרת שולטת בתגובות, במציאות לא. אתן יודעות איך מופרע אישיות יכול להשתולל כשאשתו משנה את הריקוד? זה מסוכן להתיימר לפתור בעיות בלתי פתירות.

מספיק לרומם את רוחה של כל בת ישראל ולא רק במערכת זוגית, גם במערכת של הורה/ ילד (כן כן, גם אם לפעמים זה סותר את ההנחיה המפורשת בהלכות כיבוד הורים, תשאלו רב) עובד/ מעביד, בתוך המשפחה, בשכנות ובכל מערכת...

- כל הקטע של העיסוק המקורי של נעמה מיותר, מצידי שתהיה מורה, או כל אשה נורמטיבית אחרת, חבל להפוך את ההפרעה כמתלבשת על אנשים מוזרים ו"אחרים".

מה שמאד דומיננטי בהתנהלות של מופרעי אישיות ולא בא כאן לידי ביטוי כלל זה הנקודה של עיוותי החשיבה שלהם, השילוב של תחושת הנחיתות העמוקה לצד האגו המופרז. מופרע אישיות לא קם יום אחד על צד שמאל ומחליט יעלה, בא נרד על האשה אשר חנן אותי ה'. ממש לא.

ואני אתאר את זה בצורה שאני אוהבת:
אדם הולך ביער רעב וצמא הוא ראה מרחוק בקתה. שמחה אופפת אותו סוף סוף הוא יוכל להשלים מאגרים. אבל אז הוא חושב "מה יהיה? אם הם לא יסכימו לתת לי? אז אני אבקש יפה ואציע להם תשלום". והוא ממשיך לחשוב "אם גם אז הם לא יסכימו?" פניו מתאדמות והוא מתחיל לכעוס "מה זה לא להסכים לתת או למכור לאדם באמצע הדרך בשומקום מאכל ומשתה, מה הם רוצים שאני אמות?" סוף סוף הוא מגיע לבקתה, פורץ את הדלת וצועק: "מה זה, אנשים רעים חסרי לב תנו לי מיד אוכל ושתיה."

וכשההם שם בבקתה נבהלים מהאלמוני שהתפרץ למשכנם מסרבים וזורקים אותו הוא חש: צדקתי, הם באמת רעי לב.

ככה הוא מופרע האישיות. מתחיל את הסיפור מהסוף. וכשהוא מתנפל זה פשוט מוצדק. (מבחינתו) ולכן הטקטיקות לא עובדות עליו. הן משמשות עבורו ככר נרחב ל"מי יודע מה האשה הזו הולכת לעשות לי שהיא ככה מתנהגת"

הוא מתעלם מצרכי השני, הוא לא לא מכיר בהם ורק צריך ללמד אותו לראות אותם ולתת אותם. מבחינתו הצרכים של השני לא קיימים, פשוט אינם, ולעולם אי אפשר ללמוד להכיר ולראות משהו שלא קיים.
חיים נסבלים עם מופרע אישיות משמעותו: מרחב מחיה נפרד לכל אחד מהם. מעין סטטוס קוו. רק שאין מצב שזה יישאר כך לאורך זמן, וכל תקופה יש משבר. וגם זה רק מול חזקים במיוחד.

המעלה שבשינוי הריקוד מול בן זוג מופרע האישיות היא שהגט יבוא ממנו, ואז יש לו סיכוי להיות מהיר וחלק יותר מאשר הוא יבוא מהנורמטיבי שבמערכת.
 

super tiger

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
היא לא התיימרה לומר שאפשר לטפל במופרעי האישיות.
היא טענה שאפשר להכריח אותם לשנות כי זה יהיה יותר משתלם בשבילם!!
(וזה הגיוני, כי עובדה שכלפי חוץ בדרך כלל אף אחד לא רואה את הבעיה, זה אומר שהם יודעים איכשהו להתנהל בצורות אחרות כשזה משתלם להם)

וכן, אני לא בטוחה שהיא התכוונה להפרעת אישיות, כי יש איזה קטע בספר שהיא כותבת שבהפרעת אישיות ובמחלות נפש אין אפשרות לטפל, וקטע אחר שהיא כותבת שרק במחלות נפש אי אפשר לטפל...
אבל לא נראה לי שכתוב במפורש שכל הגברים שם (בערך...) לוקים בהפרעת אישיות.
- בסוף היא כותבת שהיא רוצה לעורר את אלו שחיות במציאות כזו, שילכו לבדוק אם הם בנורמה (ושתבדוקנה אצל מישהו אובייקטיבי ולא אצל הבעל)!

- אם היא היתה חושבת שאפשר לטפל בזה אצל כולם, ולגמרי, רייזי לא היתה מתגרשת. (למרות שזה כאילו היה באשמתה שאין לה מספיק כח להתמודד - אבל זה בעצם לסוג של אישיות חלשה יותר ולא מסוגלת לעמוד מול הבעל - התוקף)

- היא כותבת מפורש שרק כשמגיעים למצב שכשל כח הסבל, וזה או שינוי או גירושין - רק אז אפשר לנסות את הדרך שהיא כותבת.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י super tiger;2272875:
היא לא התיימרה לומר שאפשר לטפל במופרעי האישיות.
היא טענה שאפשר להכריח אותם לשנות כי זה יהיה יותר משתלם בשבילם!!
(וזה הגיוני, כי עובדה שכלפי חוץ בדרך כלל אף אחד לא רואה את הבעיה, זה אומר שהם יודעים איכשהו להתנהל בצורות אחרות כשזה משתלם להם)

אין את הספר תחת ידי, כשהוא יהיה אני אצטט...
הכי משתלם להם זה מה שהם מבינים בחשיבתם המעוותת.

נכתב ע"י super tiger;2272875:
וכן, אני לא בטוחה שהיא התכוונה להפרעת אישיות, כי יש איזה קטע בספר שהיא כותבת שבהפרעת אישיות ובמחלות נפש אין אפשרות לטפל, וקטע אחר שהיא כותבת שרק במחלות נפש אי אפשר לטפל...

היא כתבה נכון, שלפעמים עדיפה מחלת נפש שניתנת לטיפול באמצעות כדורים (והלוקה בה מודע למחלתו) מאשר הפרעת אישיות שאינה ניתנת לטיפול.

נכתב ע"י super tiger;2272875:
אבל לא נראה לי שכתוב במפורש שכל הגברים שם (בערך...) לוקים בהפרעת אישיות.
- בסוף היא כותבת שהיא רוצה לעורר את אלו שחיות במציאות כזו, שילכו לבדוק אם הם בנורמה (ושתבדוקנה אצל מישהו אובייקטיבי ולא אצל הבעל)!

נעמה מוצאת את עצמה אחרי 30 שנות נישואין מאבחנת את בעלה כבעייתי, היא ניתנת כדוגמא לאשה שהצליחה לשנות את הריקוד בבית שלה. יש כבוד. אבל בעלה לא היה עם הפרעת אשיות. הוא כן היה אנוכי, אגרסיבי ושתלטן.

נכתב ע"י super tiger;2272875:
- אם היא היתה חושבת שאפשר לטפל בזה אצל כולם, ולגמרי, רייזי לא היתה מתגרשת. (למרות שזה כאילו היה באשמתה שאין לה מספיק כח להתמודד - אבל זה בעצם לסוג של אישיות חלשה יותר ולא מסוגלת לעמוד מול הבעל - התוקף)

- היא כותבת מפורש שרק כשמגיעים למצב שכשל כח הסבל, וזה או שינוי או גירושין - רק אז אפשר לנסות את הדרך שהיא כותבת.

ברור, כי האדם באיזשהו מקום נמצא באזור הנוחות גם אם הוא מסב לו סבל. לצאת מאזור הנוחות זה רק אחד מהשניים:
1. מתוך מודעות, כך אני לא הולכת לחיות - עוד לפני הסבל.
2. כשל כח הסבל.

וגם שינוי יכול להוביל לגירושין (וזה יקרה בד"כ עם הבעל הוא עם הפרעת אשיות) רק במקום שזה יבוא מצד הקורבן, זה יבוא מצד מופרע האישיות.

וזה יכול להיות שגם האשה היא בעלת הפרעת האשיות, חבל שהיא לא שלבה את זה בסיפור מעבר לאשה שהתעלמה מצרכיהם השונים של תאומיה.
 

מה הענינים

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתבתי לך כבר באשכול אחר.
אוהבת מאד את הביקורת שלך. את כותבת אותה בצורה כ"כ יפה ומקיפה. לא משתלחת אך לא חוששת. מקסים.
בפעם הזו הזדהיתי ביותר עם כל מילה, כמעט, בפוסט הראשון לגבי כל הספרים, את הספר הספציפי הזה עדיין לא קראתי.
 

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הספר מדהים בעיני, הוא אמיץ למדי.
הוא לא מתיימר לפתור בעיות, אמנם הוא מציג את הדרך,
אבל הוא בהחלט מעורר להכיר בבעיה ולפנות לעזרה.
נראה לי שברור ממנו, שלא ניתן להתמודד לבד במצב כזה ללא ליווי ותמיכה צמודה.
אני רואה בו פורץ דרך, ומעורר מודעות.

לא הייתי נותנת לבחורה צעירה לקרוא אותו, אבל את המסר שלו צריך להעביר בקול וללא חשש, לכל חתן או כלה טריים, מערכת נישואין זה לא מקום מלחיץ, מפחיד, תשמרו על הכבוד של השני, אבל לא פחות על הכבוד שלכם! תעצרו את הזילזול בכם מיד בפעם הראשונה בו הוא מופיע, ואם משהו נראה לכם לא זורם נכון, תדברו עם מבוגר אחראי.


בנוסף, החיים הם לא שחור לבן, לפעמים ההבנה הזו שאת ראויה להערכה למרות שיש לך חולשות וחסרונות, יכולה להיות חשובה גם במערכת נישואין רגילה ללא הפרעות אישיות.

לגבי המלל, אני חושבת שהוא נועד להעביר את המסר לקורא באופן מושלם, נכון שבסיפור אחר, הייתי מדלגת על המילים הלכאורה לא טבעיות בשיחה, אבל זה ברור שהסופרת רצתה להשלים את המסר, ועוד יותר ברור שזה לא ספר של סיפור מתח...


הייתי חייבת להוסיף:
הספר מאד אותנטי, לצערי יצא לי לפגוש ולשוחח עם כמה נשים המתמודדות עם מערכות נישואין מסובכות, הכאב הזה שלהן מבצבץ מבין השורות, היו משפטים שפשוט הדהדו לי בראש, התיאור על הלחץ, הפחד שאופף אותן בנוכחות הבעל, התחושה הנרמסת, התחושה שהוא רוצה אותה חלשה...
וואוו הרגשתי שהן פשוט ביקרו אצל גב' ברטלר, והיא תיארה אותן. כנראה שיש מכנה משותף בסיפורים האלו...

לא היו לי כלים לעזור להן, פשוט הקשבתי וכאבתי איתן...
בתכלס, אחת התגרשה ההורים שלה לא הסכימו להותיר אותה בשדה הקרב, אחת פרודה, ואחת מתמודדת. ולא בטוח שמדובר במערכת נישואין עם בעל הפרעת אישיות, אבל מערכות חיים לא פשוטות.

כמה צריך להתפלל...
 

משויטט

משתמש מקצוען
נכתב ע"י y&m;2272870:
ואני אתאר את זה בצורה שאני אוהבת:
אדם הולך ביער רעב וצמא הוא ראה מרחוק בקתה. שמחה אופפת אותו סוף סוף הוא יוכל להשלים מאגרים. אבל אז הוא חושב "מה יהיה? אם הם לא יסכימו לתת לי? אז אני אבקש יפה ואציע להם תשלום". והוא ממשיך לחשוב "אם גם אז הם לא יסכימו?" פניו מתאדמות והוא מתחיל לכעוס "מה זה לא להסכים לתת או למכור לאדם באמצע הדרך בשומקום מאכל ומשתה, מה הם רוצים שאני אמות?" סוף סוף הוא מגיע לבקתה, פורץ את הדלת וצועק: "מה זה, אנשים רעים חסרי לב תנו לי מיד אוכל ושתיה."

וכשההם שם בבקתה נבהלים מהאלמוני שהתפרץ למשכנם מסרבים וזורקים אותו הוא חש: צדקתי, הם באמת רעי לב.

ככה הוא מופרע האישיות. מתחיל את הסיפור מהסוף. וכשהוא מתנפל זה פשוט מוצדק. (מבחינתו) ולכן הטקטיקות לא עובדות עליו. הן משמשות עבורו ככר נרחב ל"מי יודע מה האשה הזו הולכת לעשות לי שהיא ככה מתנהגת"

הוא מתעלם מצרכי השני, הוא לא לא מכיר בהם ורק צריך ללמד אותו לראות אותם ולתת אותם. מבחינתו הצרכים של השני לא קיימים, פשוט אינם, ולעולם אי אפשר ללמוד להכיר ולראות משהו שלא קיים.
חיים נסבלים עם מופרע אישיות משמעותו: מרחב מחיה נפרד לכל אחד מהם. מאין סטטוס קוו. רק שאין מצב שזה יישאר כך לאורך זמן, וכל תקופה יש משבר. וגם זה רק מול חזקים במיוחד.

לא קראתי את הספר, ולא בתכניתי לעשות זאת. אבל הביקורת כאמור, מרתקת בפני עצמה, וצורת התיאור המצוטטת, הינה מאלפת ממש. מסביר הרבה. חן חן
 

חפציבה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י y&m;2272856:
יש לציין שבספר אינפורמטיבי/ מקצועי רגיל הקורא מפעיל את שיקול דעתו וביקורתו ביחס לחומר הנקרא, בסוף מצורפת רשימה ביבליותרפית, או שהמחבר מפרט את תאריו, מקומות לימודו, השכלתו, והפרקטיקה שלו. ולקורא יש אפשרות להרחיב בעניין ולהחליט עד כמה הוא סומך על שיקול דעתו של המחבר.

אם כבר ציינת את הנקודה הזו -
היה ראוי שגם את תפרטי את תארייך והשכלתך לפני הביקורת הארוכה שאת כותבת.
במיוחד כשאת מביעה את דעתך על תופעות הטיפול הרגשי וסוגי המטפלות, ומבקרת סופרת שידועה כבעלת נסיון רב בעבודה בתחום הזה.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י חפציבה;2273528:
אם כבר ציינת את הנקודה הזו -
היה ראוי שגם את תפרטי את תארייך והשכלתך לפני הביקורת הארוכה שאת כותבת.
במיוחד כשאת מביעה את דעתך על תופעות הטיפול הרגשי וסוגי המטפלות, ומבקרת סופרת שידועה כבעלת נסיון רב בעבודה בתחום הזה.

הוצאת לי את המילים מהפה..

יו אנד מי- אני מסכימה איתך באופן כללי חוץ מהדעות הנחרצות נגד דברים שכל כך שנויים במחלוקת ומבחינתך זה לעבור על כללי האתיקה.
נושאים שהם כל כך מורכבים ומאמרים שלמים נכתבו ועדיין אין אמירה חד משמעית.
היה ראוי מצידך לגעת בנושא הזה ביתר ענווה.

זה בהחלט הפריע לי .
למרות שהסכמתי איתך בהרבה דברים.
ובמיוחד בפן הספרותי שאני גם לא מתחברת לשליטה הספרותית על החוויה והמסר
והג'לי שנמרח שם ..
 

חפציבה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מבחינה ספרותית - אני מכירה אישית קוראות שדווקא הקטעים ה'נמרחים' עם ניתוחי הנפש - מעשירים ומעניינים אותן יותר מהעלילה והן חוזרות וקוראות אותן שוב ושוב, ומתעמקות בכל מילה.
כך שמסתבר שזה ענין של סגנון ושל טעם.
ומי שלא רוצה פשוט לא חייבת לקרוא...
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אם כבר ציינת את הנקודה הזו -
היה ראוי שגם את תפרטי את תארייך והשכלתך לפני הביקורת הארוכה שאת כותבת.
במיוחד כשאת מביעה את דעתך על תופעות הטיפול הרגשי וסוגי המטפלות, ומבקרת סופרת שידועה כבעלת נסיון רב בעבודה בתחום הזה.

את דעותי אני כותבת כקוראת מספסל המטופלת...

:)
 

חפציבה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
זה וואי אנד אם
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י y&m;2272856:
אתיקה טיפולית
יש דברים שקרו בספריה ואסור להם להתרחש.
לדוג': כשבעלה של ברוריה פורץ לחדר בעת טיפול.

העירו לי באישי שהשתמע ממילותי כי אני טוענת שבאופני הטיפול שצוינו ע"י הסופרת יש עבירה על אתיקה מקצועית, ולא היא. אני מבהירה בזאת שאין בכוחי הדל לדון בשיטות טיפוליות כאלו ואחרות, כן כאכפת לי שתוארו כחלק מהסיפור מקרים שאסור להם שיתרחשו במציאות אלא אם כן סכנת מוות מרחפת על משהו והעבירה על האתיקה הטיפולית הכרחית עבור הצלת החיים.


נכתב ע"י חפציבה;2273528:
אם כבר ציינת את הנקודה הזו -
היה ראוי שגם את תפרטי את תארייך והשכלתך לפני הביקורת הארוכה שאת כותבת.
במיוחד כשאת מביעה את דעתך על תופעות הטיפול הרגשי וסוגי המטפלות, ומבקרת סופרת שידועה כבעלת נסיון רב בעבודה בתחום הזה.

עכשיו ברצינות.

כשמתיימרים לפתור בעיות רציניות סבוכות, כשמתווים דרכים ושיטות טיפוליות, חייבים להיות בר הכי. אלא אם כן מופיע בתחילת הספר נוסח מסוג: כל הנכתב כאן הינו דמיון בלבד ואין להשליך ממנו על החיים המעשיים.

בשביל לבקר ולעורר חשיבה עצמאית, די להעלות את השאלות והתמיהות שהתעוררו (לי) לעצמך בשעת הקריאה ולא קבלו תשובה או הצדק מספק.

הלוואי ויהיו לנו בציבור החרדי מדורי ביקורת שיעוררו את האנשים לשאול, לבדוק, ולא לקבל כל הנחה כמובנת מאליה וכתורה למשה מסיני.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
נכתב ע"י y&m;2273593:
את דעותי אני כותבת כקוראת מספסל המטופלת...

:)

ועדיין, יש מקום לעוד גישות ונישות. יכול להיות שבתור מטופלת מתאים לך גישה א', אבל יש מטופלות שמתאים להן דוקא גישה ב' וג' וד'.
זה לא מתמטיקה חד משמעית!
 

אן

משתמש רשום
אחד האשכולות המרתקים....

הסכמתי מאוד עם וואי אנד אם (בקושי התאפקתי מה"יו אנד מי" של בפוטנציאל...:)) בביקורתה המשובחת (קראתי כמה משפטים שוב, סתם להתענג על הניסוח). אבל הסתייגות קלה:
לא ראיתי את ההבדל התהומי בין אמפטיה והכלה לאהבה. אהבה אינה מילה נרדפת לרומנטיקה, היא מתייחסת לרגש פנימי מאוד, ולא למערכת האסוציאטיבית של רומנס. (שמתי לב למרכאות, אבל בכ"ז)
ומאוד חושבת שמטפל צריך לאהוב, בהחלט. ואם הוא לא, אז הוא צריך לבדוק את עצמו, אם הוא מתאים לטפל באותו אדם. מה שכן, מצאתי עצמי לפעמים נבוכה מ"תהום האהבה המבעבעת", שנראתה קצת לא טבעית. דביקה.

בכל מקרה, בעיניי ברטלר היא אחת הסופרות הטובות ביותר שקראתי, אם כי יש צורך בתקופה נינוחה במיוחד כדי לקרוא אותה...
מאידך, אני מכירה מספר אנשים שלהוטים לספריה כצמא למים, דווקא משום הפתח שהיא פותחת לרגש בהתגלמותו, מאפשרת לגעת בו ולמשש על כל צדדיו, לדוש בו (עד בחילה לפעמים..) ולדון בו עד שאותם אלו שמתקשים לומר אפילו את המילה "געגוע" מסתחררים מיכולות החישה החדשות שנוספו להם. יש תועלת.

ושאלה ליודעי דבר, עד היכן מגעת אחריותו של סופר לקהל היעד?
נניח לגבי הערה שנאמרה פה, שהספר אינו מתאים לבחורות. עד היכן אתה יכול לכתוב באמת? האם צריך לקחת בחשבון פלישה ילדותית ונערית לתחום ספרות המבוגרים או להניח זאת להורים ?
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י אן;2276790:
אחד האשכולות המרתקים....

הסכמתי מאוד עם וואי אנד אם (בקושי התאפקתי מה"יו אנד מי" של בפוטנציאל...:)) בביקורתה המשובחת (קראתי כמה משפטים שוב, סתם להתענג על הניסוח). אבל הסתייגות קלה:
לא ראיתי את ההבדל התהומי בין אמפטיה והכלה לאהבה. אהבה אינה מילה נרדפת לרומנטיקה, היא מתייחסת לרגש פנימי מאוד, ולא למערכת האסוציאטיבית של רומנס. (שמתי לב למרכאות, אבל בכ"ז)
ומאוד חושבת שמטפל צריך לאהוב, בהחלט. ואם הוא לא, אז הוא צריך לבדוק את עצמו, אם הוא מתאים לטפל באותו אדם. מה שכן, מצאתי עצמי לפעמים נבוכה מ"תהום האהבה המבעבעת", שנראתה קצת לא טבעית. דביקה.

יש אהבה בתרגום רגשי לחיבור, אנשים שיש ביניהם קליק והזדהות.
ויש אהבה בחיבור עמוק יותר שאמור להיות לאדם עם הקרובים לו ביותר. (בספריה: עם תיאורי הגעגוע, מבטי העיניים, זוויות החיוכיים, קצת יותר מטפיחה על השכם וכו')

מטפלת לא אמורה להוות תחליף לבעל, אמא, וגם לא לשמש כחברת נפש או סבתא רחומה.
מטפלת היא מטפלת, ובהחלט שצריכה להיות בינה לבין הקליינטית שלה זרימה חיובית, אבל יותר מזה??
(הייתי מצפה שלפחות הסופרת תתן בסיום הספר איזה מקור רציני לדבר)



נכתב ע"י אן;2276790:
בכל מקרה, בעיניי ברטלר היא אחת הסופרות הטובות ביותר שקראתי, אם כי יש צורך בתקופה נינוחה במיוחד כדי לקרוא אותה...
מאידך, אני מכירה מספר אנשים שלהוטים לספריה כצמא למים, דווקא משום הפתח שהיא פותחת לרגש בהתגלמותו, מאפשרת לגעת בו ולמשש על כל צדדיו, לדוש בו (עד בחילה לפעמים..) ולדון בו עד שאותם אלו שמתקשים לומר אפילו את המילה "געגוע" מסתחררים מיכולות החישה החדשות שנוספו להם. יש תועלת.

לא הייתי טורחת לקרוא את ספריה ובטח לא לכתוב אודותיהם ביקורת אילולא היא היתה סופרת טובה. ולדעתי הבעיה כאן שהיא סופרת מעולה וספריה טובים מה שגורם לקהל רחב יותר לקרוא אותם ולהיות מושפע מהם.

ובעיני, זה בעייתי שנשים קמות מהספר ומדברות אודותיו בעיניים מעורפלות, מלאות געגוע לא מוסבר וחיבוטי נפש לא ברורים.
לדעתי היה טוב יותר אם הספרים היו גורמים להן לקום בעיניים צלולות, מודעות גבוהה יותר לתהליכים שהן עוברות, ובמקום לחפש עכשיו מטפלת אגדית, הן תשתמשנה בכלים שהן קיבלו בספר.

אגב, מגיעה לה בכל אופן צל"ש (בכנות) לכך שהיא העלתה את העולם הטיפולי לשפה מדוברת כל כך.

נכתב ע"י אן;2276790:
ושאלה ליודעי דבר, עד היכן מגעת אחריותו של סופר לקהל היעד?
נניח לגבי הערה שנאמרה פה, שהספר אינו מתאים לבחורות. עד היכן אתה יכול לכתוב באמת? האם צריך לקחת בחשבון פלישה ילדותית ונערית לתחום ספרות המבוגרים או להניח זאת להורים ?

אני לא יודעת למה הספר סויג לנשואות, יש בחורות רבות שחיות בבתים עם מערכות לא ברורות ומסרבות ללכת לטיפול - כי הן לא צריכות. או שאין להן מושג מהם חיי נישואין תקינים. בעיני הספר מומלץ בהחלט גם לבחורות, מותר להן לדעת שהעולם אינו גן וורדים.
נכון, הן תבנה את זה יותר כשהן תהינה במצב המתאים ואז הן תקראנה אותו שוב.
 

אן

משתמש רשום
נכתב ע"י y&m;2276945:
ובעיני, זה בעייתי שנשים קמות מהספר ומדברות אודותיו בעיניים מעורפלות, מלאות געגוע לא מוסבר וחיבוטי נפש לא ברורים.
לדעתי היה טוב יותר עם הספרים היו גורמים להן לקום בעיניים צלולות, מודעות גבוהה יותר לתהליכים שהן עוברות, ובמקום לחפש עכשיו מטפלת אגדית, הן תשתמשנה בכלים שהן קיבלו בספר.

מילים כדורבנות.

נכתב ע"י y&m;2276945:
אני לא יודעת למה הספר סויג לנשואות, יש בחורות רבות שחיות בבתים עם מערכות לא ברורות ומסרבות ללכת לטיפול - כי הן לא צריכות. או שאין להן מושג מהן חיי נישואין תקינים. בעיני הספר מומלץ בהחלט גם לבחורות, מותר להן לדעת שהעולם אינו גן וורדים.
נכון, הן תבנה את זה יותר כשהן תהינה במצב המתאים ואז הן תקראנה אותו שוב.

זו נקודה חשובה ולא פשוטה. יש את אלו שטוב להן לקרוא, ולו רק כדי לקבל תמיכה מעצם ההזדהות. ויש את אלו שזה רק יכניס אותן לחרדות מיותרות (כשלומדים על מחלות גופניות, יש שלב שאתה בטוח שאתה סובל מתסמיניה של מחלה זו או אחרת, וכנ"ל בהפרעות נפשיות)
לכן אני תוהה, איה הגבול? עד כמה מותר להיות "בוטה"?
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
מענין, אבל ביוותר מספר אחד שלה, קמתי שונה כל כך מלפני הקריאה ורציתי לעשות רק את הטוב בעיני ה' ולחוש את קרבתו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

פרק קמב א מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה:ב קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן:ג אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:ד בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי:ה הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי:ו זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים:ז הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:ח הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי:
נקרא  6  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה