ידוע לי שכך הוא הפירוש על פי פשוטו, אך כתבתי כי למיטב ידיעתי פסוק זה הוא המקור לדעות הסוברות כי קיימים יצורים על גבי כוכבים, וכיוון שהשאלה עסקה בעב"מים, לא השבתי על תחת האדמה.בפשוטו של מקרא הפסוק מדבר על תושבי עיר שנקראת 'מרוז', כפי שמפרשים הרד"ק, הרלב"ג והמצודות.
הבאתי את דעתו של הרבי מליובאוויטש, אשר ע"פ דעתו - מתן תורה השפיע על כל היצורים התבוניים, וכולם קיימים רק על כדור הארץ. לא חקרתי את הנושא ולא מצאתי עד כה מקורות נוספים, לכן לא הבאתים.אין שום הכרח שמתן תורה הקיף את כל היצורים התבוניים, כשם שהוא לא נועד לכל תושבי העולם, אלא רק לעם ישראל.
ישנה מחלוקת בין המקובלים, על מימרת חז"ל שהקב"ה "בונה עולמות ומחריבן".בטוח?
בתורה יש תיאור מאוד מדוייק כיצד נברא העולם.אנשים לא יגידו שזו כפירה? זה לא יזכיר להם, חלילה, את המפץ הגדול שיצר את כדור הארץ ובעקבותיו בסופו של דבר יצורים תבוניים שהתפתחו עם השנים (עפ"ל) הנקראים כיום בני אדם?
אני אשמח לשמוע שיקבלו את זה.
חוששת שלא.
לא, כיוון שגם הדעה הזו סוברת שהעולם נברא ביום אחד, וסודר בשישה. ח"ו לא ביותר על שישה ימים שאורכם זהה לשבוע חול בן ימינו.האם תיאוריית המפץ הגדול לא תואמת לדעה שאומרת שכל העולם נברא בבת אחת, ובכל יום הקב"ה סידר דברים במקומם?
לעיתים ניסיון לסדר בכח את הסיפור שיתאים להשקפה הנכונה יכול לגרוע - גם מבחינה ספרותית.האם תיאוריית המפץ הגדול לא תואמת לדעה שאומרת שכל העולם נברא בבת אחת, ובכל יום הקב"ה סידר דברים במקומם?
אין לזה שום קשר למפץ הגדול.כאן הבאת רעיון, מנסה לפשט אותו קצת, ברשותך.
נניח היה אירוע כמו אירוע טונגוסקה, כן? סתם לשם המחשה.
נניח בעקבות האירוע אנשים שהיו שם, קיבלו כוחות הזויים (נקביל אותם לכוחות קסם, כדי לא להסגיר יותר מידע) ובלתי מציאותיים בעליל.
אנשים לא יגידו שזו כפירה? זה לא יזכיר להם, חלילה, את המפץ הגדול שיצר את כדור הארץ ובעקבותיו בסופו של דבר יצורים תבוניים שהתפתחו עם השנים (עפ"ל) הנקראים כיום בני אדם?
אני אשמח לשמוע שיקבלו את זה.
חוששת שלא.
עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.ידוע לי שכך הוא הפירוש על פי פשוטו, אך כתבתי כי למיטב ידיעתי פסוק זה הוא המקור לדעות הסוברות כי קיימים יצורים על גבי כוכבים, וכיוון שהשאלה עסקה בעב"מים, לא השבתי על תחת האדמה.
אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?הבאתי את דעתו של הרבי מליובאוויטש, אשר ע"פ דעתו - מתן תורה השפיע על כל היצורים התבוניים, וכולם קיימים רק על כדור הארץ.
כל מה שנאמר כאן הוא שהיה עולם לפני עולם זה, אין כאן כל ראיה לכך שיתקיימו עולמות אחרים.ישנה מחלוקת בין המקובלים, על מימרת חז"ל שהקב"ה "בונה עולמות ומחריבן".
על פי כל הדעות, מדובר על עולם שהיה קיים קודם לעולם הזה, ועל עולמות שיתקיימו אחרי שנשלים את תכלית העולם.
אין שום צורך להמציא 'עולם גשמי מקביל'. יש בעולמנו הגשמי הזה ממש - מיליארדי כוכבים. ויתכן שעל אחד מהם הקב"ה ברא חיים תבוניים.תורת החסידות סוברת כשיטת האריז"ל, ועל פיה העולמות הבאים שיבנו הם בעצם אופנים אחרים בהם נתקיים אחרי ביאת המשיח. לכן, על פי שיטה זו, יהיו כאלה שיסברו כי ישנה בעייה להמציא עולם גשמי מקביל, כיוון שזה סותר את דברי האר"י.
באם סוברים כדעות האחרות - אין בכך שום בעייה.
אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.בתורה יש תיאור מאוד מדוייק כיצד נברא העולם.
כל ניסיון לתאר אפשרות "חילופית" הינו כפירה במעשה בראשית.
בתורה לא כתוב "ויברא ה' את השמיים ולבני האדם לא נתן כוחות על".
יתכן שיהיו חלקים מהקהל שיתווכחו על כך במלוא הלהט, אך יהיו רבים שיאמרו - נו, אז היא המציאה. מותר לה.
ספר פנטזיה לא צריך להתלבש על משהו אמיתי. הפנטזיה יכולה להיות גם בישראל. שהגיבור נופל מהרכבת ונופל לעולם מלא בבובות זזותאין שום צורך להמציא 'עולם גשמי מקביל'. יש בעולמנו הגשמי הזה ממש - מיליארדי כוכבים. ויתכן שעל אחד מהם הקב"ה ברא חיים תבוניים.
אה, לא שיש לי מה להוסיף על זה.אני, כמו חלק מהניקים כאן, מכירה היטב את התרבות של גיבורי על, וזו סוגה שקשה מאד לא לחבב.
ואני שמחה שהילדים שלי לא חשופים לזה. אני שמחה שהחלום שלהם זה לא להיות גיבור על, אלא להיות גננת או רב. שהדמיון שלהם כשהם משחקים אחד עם השני זה לא לפוצץ רשעים, זה לעשות פעילויות כמו המדריכה או לשחק אחד עם השני בכדור. ושהראש שלהם לא עסוק באיזה כוח על הכי שווה או באיזה שרביט הם היו בוחרים או באיזו דמות הם במשחק ווידאו, או בכל ביטוי אחר להתמקדות וההעצמה האמריקאית של האני.
קראתי השבת ביטוי ממדרש ויקרא רבה, ביטוי כל כך מוכר אבל טמון בו אינסוף עוצמה, והוא ממחיש את ההבדל העצום בין גיבור העל האמריקאי לגיבור היהודי:
"מיהו אותו גיבור?
זהו השומר שמיטה-
רואה את שדהו בור והכרם מופקר, והוא משלם מיסים ושותק. יש לך גיבור גדול מזה?"
ובינינו- בקשר לנושא שלנו- נודה שהגיבור היהודי נראה דיי מסכן שם מול שדה הבור שלו ושותק, כשסופרמן עף עם חיוך וגלימה ומציל את העולם. זה עולם שהבחירה בין שתי הגבורות היא קשה... אבל זה רק מראה עד כמה, עד כמה, עד כמה אנחנו צריכים לא להזמין את התרבות הזו לבוא אלינו עד הבית.
אכן, אין הכרח שהם קיימים או שלא, רק אפשרות המציאות.בכל אופן, גם אם אין מקור אחר המכריח קיומם של יצורים אלו, אין כל הכרח שיצורים אלו אינם קיימים.
העניין נוגע שסוגיה הנידונה בהרחבה בתורת חב"ד, בקיצור רב ובראשי פרקים:אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?
אמת, לא דייקתי בדבריי.כל מה שנאמר כאן הוא שהיה עולם לפני עולם זה, אין כאן כל ראיה לכך שיתקיימו עולמות אחרים.
ענין זה נלמד ממימרא אחרת 'אמר רב קטינא: שיתא אלפי שני הוה עלמא וחד חרוב, שנאמר ונשגב ה' לבדו ביום ההוא'.
לא הבנתי. איך יתכן לומר שמקרא יוצא מידי פשוטו?אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.
ברור כשמש שהוא אינו כפשוטו, ואין צריך להביא כאן דוגמאות.
אני תמיד נמצאת כאן בקונפליקט שבין הרצון לפרסם לבין הרצון לשמור על זכויות יוצרים...קד
קדימה, הרימי את הספר-כלומר, הכפפה! זה נשמע כמו משהו ממש מוצלח (לטעמי חובב הפנטזיות)
@yonatanr, בתשובה לשאלותיך.ב"ה
אני צופה בצד בדיון בלי הרשאת תגובה...
לגבי התגובה הזו שהגיבו לך: (אני כותבת במודגש את ההערות שלי)
עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.
בפסוק עצמו כתוב "אורו ארור יושביה"
אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?
הרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם:
יג. וכן ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג. והמקבל אותם--הוא הנקרא גר תושב בכל מקום, וצריך לקבל עליו בפני שלושה חברים. וכל המקבל עליו למול, ועברו עליו שנים עשר חודש ולא מל--הרי זה כמין שבאומות.
יד [יא] כל המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן--הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא: והוא שיקבל אותן ויעשה אותן, מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נוח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת--אין זה גר תושב, ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם.
הרמב"ם מדגיש, שהגוי צריך לקבל עליו את שבע המצוות מכיוון שהקב"ה ציווה בהן בתורה והודיענו על ידי משה רבינו, ולא מספיק שיקבל זאת מפני שהשכל אומר כך או אפילו מפני שבני נוח הצטוו בהן בזמן נח. כלומר, מתן תורה משפיע ישירות על הגויים.
(יש שיחה מרתקת של הרבי, ליקוטי שיחות בחלק י"ב נראה לי, שמסבירה למה זה כך.)
אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.
ברור כשמש שהוא אינו כפשוטו, ואין צריך להביא כאן דוגמאות.
כל לימוד מהתורה שנוגע למצווה או להלכה, חייב להיות כפשוטו.
אם טוענים ששישה ימי הבריאה והשביתה ביום השביעי הם לא כפשוטם, כיצד יתכן שעל סמך כך, כל שבוע אנחנו שובתים ביום השביעי?
"..הנסיון לפרש את הפרשה הראשונה בתורה המדברת אודות בריאת העולם, בצורה כזו שישתמע כאילו המדובר בעידנים ולא בימים ממש...
פרשנות מעין זו לא רק שאין צורך בה, אלא שהיא פוגעת בעצם מצות השבת שהיא שקולה כנגד כל התורה כולה! ברגע שמפרשים את המלים "יום אחד" בניגוד לפשט, הרי כל רעיון השבת כיום השביעי, המופיע באותו הקשר, מאבד את משמעותו המקורית. כל עיקר שמירת השבת מבוסס על ההצהרה הברורה והחד משמעית בתורה: "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש" - ימים ולא תקופות.
(ממכתב הרבי - נדפס באמונה ומדע עמ' 44. תרגום מאנגלית)
* * *
מדהים הדבר שאלה שניסו לפרש את ששת ימי הבריאה במונחים של עידנים וכיוצא בזה, לא ראו כלל צורך להזכיר את הסתירה הקיימת בין פירוש מעין זה לבין הנוסח הקבוע של גט. ידוע היטב עד כמה מדקדקת ההלכה בענין גט. נוסח הגט מתחיל בקביעה חד משמעית של התאריך, המבוסס על זמן בריאת העולם (כלומר השנה הנוכחית היתה מופיעה כשנת חמשת אלפים שבע מאות שלושים ושלוש לבריאת העולם).
(ממכתב הרבי - נדפס באמונה ומדע עמ' 47. תרגום מאנגלית)
כמובן שלא דובר כאן על עולם של סרטים לילדים, שמשלב סלב'ס ומותגים, ונועד להאדיר את הגיבור ואת הכיס של חברת ההפקות...אני, כמו חלק מהניקים כאן, מכירה היטב את התרבות של גיבורי על, וזו סוגה שקשה מאד לא לחבב.
ואני שמחה שהילדים שלי לא חשופים לזה. אני שמחה שהחלום שלהם זה לא להיות גיבור על, אלא להיות גננת או רב. שהדמיון שלהם כשהם משחקים אחד עם השני זה לא לפוצץ רשעים, זה לעשות פעילויות כמו המדריכה או לשחק אחד עם השני בכדור. ושהראש שלהם לא עסוק באיזה כוח על הכי שווה או באיזה שרביט הם היו בוחרים או באיזו דמות הם במשחק ווידאו, או בכל ביטוי אחר להתמקדות וההעצמה האמריקאית של האני.
ולשיטה הגורסת שמדובר ב'גברא רבה', מי הם 'יושביה'?עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.
בפסוק עצמו כתוב "אורו ארור יושביה"
לכאורה עדיין יתכן שהקב"ה היה מודיע זאת למשה רבינו וכותב זאת בתורה, וגם בלי 'מתן תורה' הגויים היו חייבים בזה.הרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם:
יג. וכן ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג. והמקבל אותם--הוא הנקרא גר תושב בכל מקום, וצריך לקבל עליו בפני שלושה חברים. וכל המקבל עליו למול, ועברו עליו שנים עשר חודש ולא מל--הרי זה כמין שבאומות.
יד [יא] כל המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן--הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא: והוא שיקבל אותן ויעשה אותן, מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נוח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת--אין זה גר תושב, ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם.
הרמב"ם מדגיש, שהגוי צריך לקבל עליו את שבע המצוות מכיוון שהקב"ה ציווה בהן בתורה והודיענו על ידי משה רבינו, ולא מספיק שיקבל זאת מפני שהשכל אומר כך או אפילו מפני שבני נוח הצטוו בהן בזמן נח. כלומר, מתן תורה משפיע ישירות על הגויים.
(יש שיחה מרתקת של הרבי, ליקוטי שיחות בחלק י"ב נראה לי, שמסבירה למה זה כך.)
לא דיברתי על הנקודה הספציפית של 'שישה ימים' האם הם 24 שעות בדיוק או שהכוונה לעידנים, אלא על כלל התיאור של הבריאה. היכן הם 'המים אשר מעל לרקיע' למשל?לא הבנתי. איך יתכן לומר שמקרא יוצא מידי פשוטו?
ברור שיש עוד ביאורים לעומק ולרוחב המבארים את המשמעויות הרמוזות בכל אות ותג במעשה בראשית, אך פשיטא שבפועל - הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים, בחלוקה הכללית המבוארת בכתובים.
אנחנו כמבוגרים לא חושבים כך, כי אנחנו מזהים את הסאב-טקסט ומבינים מה רצה הכותב להעבירהאם לאחר סדרת 'ממלכה במבחן' החלום של הילדים זה להיות מלך או נסיך?
האם לאחר סדרת 'מרגל להשכרה' החלום של הילדים הוא להיות סוכן מוסד?
לא חשבתי שיש, זו הייתה דוגמה להסביר ממה אני חוששת. שאנשים יגידו, "אהה, הנה מתואר כאן אירוע מסוים, שיצר כביכול בריאה חדשה שאינה בנמצא!"אין לזה שום קשר למפץ הגדול.
זכור לי שנתקלתי בתשובה הזו, ולפי איך שזכור לי רוח הדברים קצת שונה -כאשר שאלו את הרבי מליובאוויטש האם קיומם של חייזרים יתכן, הוא השיב שע"פ הפסוק הזה - יתכן שהם קיימים, אך בוודאות הם אינם יצורים תבוניים, כיוון שאם כן - היה צריך להיות מתן תורה גם על מרוז (כי מתן תורה הקיף את כל היצורים התבוניים, המחויבים בו).
זה לא יהפוך את כל משמעות הפנטזיה למד"ב?הרעיון שהבאת, כביכול אירוע מסוים גרם לזה, הוא התחלה של רעיון טוב...
אוי, לא. לא.זה לא יהפוך את כל משמעות הפנטזיה למד"ב?
כך חשבתי גם אני.לעיתים ניסיון לסדר בכח את הסיפור שיתאים להשקפה הנכונה יכול לגרוע - גם מבחינה ספרותית.
לעניות דעתי עדיף להתעלם, רק שהערכים והשאיפות של הדמויות יתאימו בבסיס.
אני לא מכיר הרבה גיבורי על שהכוח שלהם הוא 'סוג של כוח קסם ששולט בבריאה'.אני רוצה למצוא את הדרך להעביר את הפנטזיה (הבדיונית לחלוטין, אבל קורית בעולם הזה) בצורה שיהיה ברור לקוראים שאין לי אף כוונה לתיאור אמיתי. ואם מתואר שם נניח אדם שיש לו כוח פלאי שאינו בנמצא, סוג של כוח קסם ששולט בבריאה, שלא יקפצו ויגידו שזו כפירה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכד
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: