דיון על המלחמות של הסופר במחזאי

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לילדים יש הרבה סיפורי פנטזיה, במה זה שונה מפנטזיה למבוגרים?
(פוצולופופום, למשל. בטח יש עוד המון פשוט לא זוכרת עכשיו שמות)
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בפשוטו של מקרא הפסוק מדבר על תושבי עיר שנקראת 'מרוז', כפי שמפרשים הרד"ק, הרלב"ג והמצודות.
ידוע לי שכך הוא הפירוש על פי פשוטו, אך כתבתי כי למיטב ידיעתי פסוק זה הוא המקור לדעות הסוברות כי קיימים יצורים על גבי כוכבים, וכיוון שהשאלה עסקה בעב"מים, לא השבתי על תחת האדמה.
אין שום הכרח שמתן תורה הקיף את כל היצורים התבוניים, כשם שהוא לא נועד לכל תושבי העולם, אלא רק לעם ישראל.
הבאתי את דעתו של הרבי מליובאוויטש, אשר ע"פ דעתו - מתן תורה השפיע על כל היצורים התבוניים, וכולם קיימים רק על כדור הארץ. לא חקרתי את הנושא ולא מצאתי עד כה מקורות נוספים, לכן לא הבאתים.
ישנה מחלוקת בין המקובלים, על מימרת חז"ל שהקב"ה "בונה עולמות ומחריבן".
על פי כל הדעות, מדובר על עולם שהיה קיים קודם לעולם הזה, ועל עולמות שיתקיימו אחרי שנשלים את תכלית העולם.
על פי קבלת האריז"ל, כל העולמות האחרים הינם רוחניים. ישנם מקובלים אחרים שסוברים כי הם עולמות גשמיים.
תורת החסידות סוברת כשיטת האריז"ל, ועל פיה העולמות הבאים שיבנו הם בעצם אופנים אחרים בהם נתקיים אחרי ביאת המשיח. לכן, על פי שיטה זו, יהיו כאלה שיסברו כי ישנה בעייה להמציא עולם גשמי מקביל, כיוון שזה סותר את דברי האר"י.
באם סוברים כדעות האחרות - אין בכך שום בעייה.
אנשים לא יגידו שזו כפירה? זה לא יזכיר להם, חלילה, את המפץ הגדול שיצר את כדור הארץ ובעקבותיו בסופו של דבר יצורים תבוניים שהתפתחו עם השנים (עפ"ל) הנקראים כיום בני אדם?
אני אשמח לשמוע שיקבלו את זה.
חוששת שלא.
בתורה יש תיאור מאוד מדוייק כיצד נברא העולם.
כל ניסיון לתאר אפשרות "חילופית" הינו כפירה במעשה בראשית.
בתורה לא כתוב "ויברא ה' את השמיים ולבני האדם לא נתן כוחות על".
יתכן שיהיו חלקים מהקהל שיתווכחו על כך במלוא הלהט, אך יהיו רבים שיאמרו - נו, אז היא המציאה. מותר לה.
האם תיאוריית המפץ הגדול לא תואמת לדעה שאומרת שכל העולם נברא בבת אחת, ובכל יום הקב"ה סידר דברים במקומם?
לא, כיוון שגם הדעה הזו סוברת שהעולם נברא ביום אחד, וסודר בשישה. ח"ו לא ביותר על שישה ימים שאורכם זהה לשבוע חול בן ימינו.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
האם תיאוריית המפץ הגדול לא תואמת לדעה שאומרת שכל העולם נברא בבת אחת, ובכל יום הקב"ה סידר דברים במקומם?
לעיתים ניסיון לסדר בכח את הסיפור שיתאים להשקפה הנכונה יכול לגרוע - גם מבחינה ספרותית.
לעניות דעתי עדיף להתעלם, רק שהערכים והשאיפות של הדמויות יתאימו בבסיס.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני, כמו חלק מהניקים כאן, מכירה היטב את התרבות של גיבורי על, וזו סוגה שקשה מאד לא לחבב.
ואני שמחה שהילדים שלי לא חשופים לזה. אני שמחה שהחלום שלהם זה לא להיות גיבור על, אלא להיות גננת או רב. שהדמיון שלהם כשהם משחקים אחד עם השני זה לא לפוצץ רשעים, זה לעשות פעילויות כמו המדריכה או לשחק אחד עם השני בכדור. ושהראש שלהם לא עסוק באיזה כוח על הכי שווה או באיזה שרביט הם היו בוחרים או באיזו דמות הם במשחק ווידאו, או בכל ביטוי אחר להתמקדות וההעצמה האמריקאית של האני.
קראתי השבת ביטוי ממדרש ויקרא רבה, ביטוי כל כך מוכר אבל טמון בו אינסוף עוצמה, והוא ממחיש את ההבדל העצום בין גיבור העל האמריקאי לגיבור היהודי:
"מיהו אותו גיבור?
זהו השומר שמיטה-
רואה את שדהו בור והכרם מופקר, והוא משלם מיסים ושותק. יש לך גיבור גדול מזה?"


ובינינו- בקשר לנושא שלנו- נודה שהגיבור היהודי נראה דיי מסכן שם מול שדה הבור שלו ושותק, כשסופרמן עף עם חיוך וגלימה ומציל את העולם. זה עולם שהבחירה בין שתי הגבורות היא קשה... אבל זה רק מראה עד כמה, עד כמה, עד כמה אנחנו צריכים לא להזמין את התרבות הזו לבוא אלינו עד הבית.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כאן הבאת רעיון, מנסה לפשט אותו קצת, ברשותך.
נניח היה אירוע כמו אירוע טונגוסקה, כן? סתם לשם המחשה.
נניח בעקבות האירוע אנשים שהיו שם, קיבלו כוחות הזויים (נקביל אותם לכוחות קסם, כדי לא להסגיר יותר מידע) ובלתי מציאותיים בעליל.
אנשים לא יגידו שזו כפירה? זה לא יזכיר להם, חלילה, את המפץ הגדול שיצר את כדור הארץ ובעקבותיו בסופו של דבר יצורים תבוניים שהתפתחו עם השנים (עפ"ל) הנקראים כיום בני אדם?
אני אשמח לשמוע שיקבלו את זה.
חוששת שלא.
אין לזה שום קשר למפץ הגדול.
העובדה היא שמקפידים אצלנו להתרחק מכל דבר שגורם לקרינה, מחשש לסרטן. הוי אומר - קרינה יכולה לגרום לשינויים ב-DNA, שינויים שלרוב מניבים הרס תאי, ועלולים להביא להפיכת תאים בריאים לתאים סרטניים.
באותה מידה גם שינויים עצומים בד.נ.א שנוצרים על ידי קרינה מרוכזת יכולים לייצר כוחות על, בעולם פנטזי.

תיאוריית האבולוציה טוענת שמוטציות אקראיות עשויות ליצור את העולם המושלם שלפנינו, וזה כמובן מופרך לחלוטין.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ידוע לי שכך הוא הפירוש על פי פשוטו, אך כתבתי כי למיטב ידיעתי פסוק זה הוא המקור לדעות הסוברות כי קיימים יצורים על גבי כוכבים, וכיוון שהשאלה עסקה בעב"מים, לא השבתי על תחת האדמה.
עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.
בכל אופן, גם אם אין מקור אחר המכריח קיומם של יצורים אלו, אין כל הכרח שיצורים אלו אינם קיימים.
הבאתי את דעתו של הרבי מליובאוויטש, אשר ע"פ דעתו - מתן תורה השפיע על כל היצורים התבוניים, וכולם קיימים רק על כדור הארץ.
אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?
ישנה מחלוקת בין המקובלים, על מימרת חז"ל שהקב"ה "בונה עולמות ומחריבן".
על פי כל הדעות, מדובר על עולם שהיה קיים קודם לעולם הזה, ועל עולמות שיתקיימו אחרי שנשלים את תכלית העולם.
כל מה שנאמר כאן הוא שהיה עולם לפני עולם זה, אין כאן כל ראיה לכך שיתקיימו עולמות אחרים.
ענין זה נלמד ממימרא אחרת 'אמר רב קטינא: שיתא אלפי שני הוה עלמא וחד חרוב, שנאמר ונשגב ה' לבדו ביום ההוא'.
תורת החסידות סוברת כשיטת האריז"ל, ועל פיה העולמות הבאים שיבנו הם בעצם אופנים אחרים בהם נתקיים אחרי ביאת המשיח. לכן, על פי שיטה זו, יהיו כאלה שיסברו כי ישנה בעייה להמציא עולם גשמי מקביל, כיוון שזה סותר את דברי האר"י.
באם סוברים כדעות האחרות - אין בכך שום בעייה.
אין שום צורך להמציא 'עולם גשמי מקביל'. יש בעולמנו הגשמי הזה ממש - מיליארדי כוכבים. ויתכן שעל אחד מהם הקב"ה ברא חיים תבוניים.
בתורה יש תיאור מאוד מדוייק כיצד נברא העולם.
כל ניסיון לתאר אפשרות "חילופית" הינו כפירה במעשה בראשית.
בתורה לא כתוב "ויברא ה' את השמיים ולבני האדם לא נתן כוחות על".
יתכן שיהיו חלקים מהקהל שיתווכחו על כך במלוא הלהט, אך יהיו רבים שיאמרו - נו, אז היא המציאה. מותר לה.
אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.
ברור כשמש שהוא אינו כפשוטו, ואין צריך להביא כאן דוגמאות.
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
בעניין הפנטזיה \ כוח על, שוב - אני חושבת שאפשר לכתוב את זה למבוגרים.
ובנוגע לזה שקהל היעד נערים-מבוגרים הינו אך (וזה לא טוב), אני מסכימה ולא וסכימה ביחד.
אני דילגתי על השלב של קריאת ספרי ילדים ואיכשהו בגיל תשע התגלגל לידי ספר על השואה. אף פעם לא פחדתי לגעת בנושאים של האלימות אז קראתי א הכול - כנראה בלי ממש להבין...
בגיל עשר נגעתי שוב במאמר קצר על השואה, וכנראה שהתפתח אצלי בתת מודע פחד מהדבר הזה ונכנסתי להתקף חרדה. עד גיל 11 לא העזתי לשמוע מילה על הנושא, ואז נפגשתי עם פסיכולוגית וזה השתחרר ממני.
אבל בנוגע לפנטזיה, אני חושבת שלנערים יש מוח מספיק מפותח כדי להבין שכמו שנעמי מהספר שמהספריה לא אמיתית, כך גם העולם הדימיוני אינו אמיתי ולא מיתמר להיות כזה.
אין שום צורך להמציא 'עולם גשמי מקביל'. יש בעולמנו הגשמי הזה ממש - מיליארדי כוכבים. ויתכן שעל אחד מהם הקב"ה ברא חיים תבוניים.
ספר פנטזיה לא צריך להתלבש על משהו אמיתי. הפנטזיה יכולה להיות גם בישראל. שהגיבור נופל מהרכבת ונופל לעולם מלא בבובות זזות
 

AtArA R

תוכן. אש.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אני, כמו חלק מהניקים כאן, מכירה היטב את התרבות של גיבורי על, וזו סוגה שקשה מאד לא לחבב.
ואני שמחה שהילדים שלי לא חשופים לזה. אני שמחה שהחלום שלהם זה לא להיות גיבור על, אלא להיות גננת או רב. שהדמיון שלהם כשהם משחקים אחד עם השני זה לא לפוצץ רשעים, זה לעשות פעילויות כמו המדריכה או לשחק אחד עם השני בכדור. ושהראש שלהם לא עסוק באיזה כוח על הכי שווה או באיזה שרביט הם היו בוחרים או באיזו דמות הם במשחק ווידאו, או בכל ביטוי אחר להתמקדות וההעצמה האמריקאית של האני.
קראתי השבת ביטוי ממדרש ויקרא רבה, ביטוי כל כך מוכר אבל טמון בו אינסוף עוצמה, והוא ממחיש את ההבדל העצום בין גיבור העל האמריקאי לגיבור היהודי:
"מיהו אותו גיבור?
זהו השומר שמיטה-
רואה את שדהו בור והכרם מופקר, והוא משלם מיסים ושותק. יש לך גיבור גדול מזה?"


ובינינו- בקשר לנושא שלנו- נודה שהגיבור היהודי נראה דיי מסכן שם מול שדה הבור שלו ושותק, כשסופרמן עף עם חיוך וגלימה ומציל את העולם. זה עולם שהבחירה בין שתי הגבורות היא קשה... אבל זה רק מראה עד כמה, עד כמה, עד כמה אנחנו צריכים לא להזמין את התרבות הזו לבוא אלינו עד הבית.
אה, לא שיש לי מה להוסיף על זה.
אבל הייתי חייבת לצטט.
מלא לייקים.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בכל אופן, גם אם אין מקור אחר המכריח קיומם של יצורים אלו, אין כל הכרח שיצורים אלו אינם קיימים.
אכן, אין הכרח שהם קיימים או שלא, רק אפשרות המציאות.
אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?
העניין נוגע שסוגיה הנידונה בהרחבה בתורת חב"ד, בקיצור רב ובראשי פרקים:
קודם מתן תורה, היו כל בני האדם מחוייבים באותה מידה בקיום המצוות (היינו - 7 מצוות בני נח, וקודם לכן - המצוות שניתנו לאדם הראשון), ועל כן היכולת להתקרב לה' הייתה זהה אצל כולם. רשע = מי שלא מנצל את היכולת הזו. צדיק = מי שמנצל אותה.
כאשר ניתנה התורה, נוצרו 2 שינויים מהותיים:
1. עם ישראל נתעלה על שאר האומות ביכולתו להתקרב לקב"ה, וממילא היכולת של האחרים הפכה לחסרה, ללא מושלמת.
2. הגויים קיבלו תפקיד נוסף - לסייע ליהודים למלא את יעודם בתומ"צ.
מכאן נובעים שינויים מהותיים ואכמ"ל בהם, בתפקידם של הגויים לאחר מתן תורה.
על הפסוק "קול גדול ולא יסף" מבואר בארוכה כי הקול של מתן תורה יצר שינוי מהותי בכל החיים על פני כדור הארץ, ושינה אותם למצב נעלה ומזוכך יותר. באם היו חיים תבוניים מחוץ לכוכב שלנו - היה צריך להיות מתן תורה נוסף שם, כדי ליצור גם שם את ההתעלות הזו, ולקרב את כל היקום לתכליתו.

דעתו מבוססת גם על המדרש האומר שהקב"ה פנה לכל האומות והציע להם את התורה (אגב, ע"פ חסידות מדובר על שרי האומות, המלאכים). ורק ישראל קיבלו אותה. ממילא, אם היו יצורים תבוניים נוספים - היינו שומעים שהקב"ה הציע גם להם את התורה.

חשוב להדגיש:
ישנה מציאות של חיים גשמיים או רוחניים בכל מיני אופנים הנסתרים מעיני רוב בני האדם. אך כל אלו - אינם יצורים בחיריים.
כל מה שנאמר כאן הוא שהיה עולם לפני עולם זה, אין כאן כל ראיה לכך שיתקיימו עולמות אחרים.
ענין זה נלמד ממימרא אחרת 'אמר רב קטינא: שיתא אלפי שני הוה עלמא וחד חרוב, שנאמר ונשגב ה' לבדו ביום ההוא'.
אמת, לא דייקתי בדבריי.
בנוסף לעולם שהיה וחרב, המקובלים האחרונים סוברים כי כפי שהייתה שמיטה ראשונה, ואנו בשמיטה השנייה, יהיו עוד 5 שמיטות, עד ליובל.
אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.
ברור כשמש שהוא אינו כפשוטו, ואין צריך להביא כאן דוגמאות.
לא הבנתי. איך יתכן לומר שמקרא יוצא מידי פשוטו?
ברור שיש עוד ביאורים לעומק ולרוחב המבארים את המשמעויות הרמוזות בכל אות ותג במעשה בראשית, אך פשיטא שבפועל - הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים, בחלוקה הכללית המבוארת בכתובים.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קד

קדימה, הרימי את הספר-כלומר, הכפפה! זה נשמע כמו משהו ממש מוצלח (לטעמי חובב הפנטזיות)
אני תמיד נמצאת כאן בקונפליקט שבין הרצון לפרסם לבין הרצון לשמור על זכויות יוצרים...
אבל אולי אפרסם חלקים, בתור סיפורים קצרים.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
קיבלתי בפרטי:
ב"ה

אני צופה בצד בדיון בלי הרשאת תגובה...
לגבי התגובה הזו שהגיבו לך: (אני כותבת במודגש את ההערות שלי)

עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.
בפסוק עצמו כתוב "אורו ארור יושביה"

אשמח להבין את כוונתו. האם לדעתו כל הגויים חייבים בקיום התורה והמצוות?
הרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם:
יג. וכן ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג. והמקבל אותם--הוא הנקרא גר תושב בכל מקום, וצריך לקבל עליו בפני שלושה חברים. וכל המקבל עליו למול, ועברו עליו שנים עשר חודש ולא מל--הרי זה כמין שבאומות.
יד [יא] כל המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן--הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא: והוא שיקבל אותן ויעשה אותן, מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נוח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת--אין זה גר תושב, ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם.
הרמב"ם מדגיש, שהגוי צריך לקבל עליו את שבע המצוות מכיוון שהקב"ה ציווה בהן בתורה והודיענו על ידי משה רבינו, ולא מספיק שיקבל זאת מפני שהשכל אומר כך או אפילו מפני שבני נוח הצטוו בהן בזמן נח. כלומר, מתן תורה משפיע ישירות על הגויים.

(יש שיחה מרתקת של הרבי, ליקוטי שיחות בחלק י"ב נראה לי, שמסבירה למה זה כך.)



אני לא מכיר דעה אחת שאומרת שהתיאור המדויק של בריאת העולם הוא כפשוטו ממש.
ברור כשמש שהוא אינו כפשוטו, ואין צריך להביא כאן דוגמאות.
כל לימוד מהתורה שנוגע למצווה או להלכה, חייב להיות כפשוטו.
אם טוענים ששישה ימי הבריאה והשביתה ביום השביעי הם לא כפשוטם, כיצד יתכן שעל סמך כך, כל שבוע אנחנו שובתים ביום השביעי?
"..הנסיון לפרש את הפרשה הראשונה בתורה המדברת אודות בריאת העולם, בצורה כזו שישתמע כאילו המדובר בעידנים ולא בימים ממש...
פרשנות מעין זו לא רק שאין צורך בה, אלא שהיא פוגעת בעצם מצות השבת שהיא שקולה כנגד כל התורה כולה! ברגע שמפרשים את המלים "יום אחד" בניגוד לפשט, הרי כל רעיון השבת כיום השביעי, המופיע באותו הקשר, מאבד את משמעותו המקורית. כל עיקר שמירת השבת מבוסס על ההצהרה הברורה והחד משמעית בתורה: "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש" - ימים ולא תקופות.
(ממכתב הרבי - נדפס באמונה ומדע עמ' 44. תרגום מאנגלית)

* * *

מדהים הדבר שאלה שניסו לפרש את ששת ימי הבריאה במונחים של עידנים וכיוצא בזה, לא ראו כלל צורך להזכיר את הסתירה הקיימת בין פירוש מעין זה לבין הנוסח הקבוע של גט. ידוע היטב עד כמה מדקדקת ההלכה בענין גט. נוסח הגט מתחיל בקביעה חד משמעית של התאריך, המבוסס על זמן בריאת העולם (כלומר השנה הנוכחית היתה מופיעה כשנת חמשת אלפים שבע מאות שלושים ושלוש לבריאת העולם).
(ממכתב הרבי - נדפס באמונה ומדע עמ' 47. תרגום מאנגלית)
@yonatanr, בתשובה לשאלותיך.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני, כמו חלק מהניקים כאן, מכירה היטב את התרבות של גיבורי על, וזו סוגה שקשה מאד לא לחבב.
ואני שמחה שהילדים שלי לא חשופים לזה. אני שמחה שהחלום שלהם זה לא להיות גיבור על, אלא להיות גננת או רב. שהדמיון שלהם כשהם משחקים אחד עם השני זה לא לפוצץ רשעים, זה לעשות פעילויות כמו המדריכה או לשחק אחד עם השני בכדור. ושהראש שלהם לא עסוק באיזה כוח על הכי שווה או באיזה שרביט הם היו בוחרים או באיזו דמות הם במשחק ווידאו, או בכל ביטוי אחר להתמקדות וההעצמה האמריקאית של האני.
כמובן שלא דובר כאן על עולם של סרטים לילדים, שמשלב סלב'ס ומותגים, ונועד להאדיר את הגיבור ואת הכיס של חברת ההפקות...
מדובר בסך הכל על כתיבת סיפור לנוער ומבוגרים שמשולב בו גיבור על.
האם לאחר סדרת 'ממלכה במבחן' החלום של הילדים זה להיות מלך או נסיך?
האם לאחר סדרת 'מרגל להשכרה' החלום של הילדים הוא להיות סוכן מוסד?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עד כמה שהבנתי מגעת, יש ספק בגמרא האם 'מרוז' הוא אדם גדול או כוכב, אבל לא כתוב שיש עליו יצורים.
בפסוק עצמו כתוב "אורו ארור יושביה"
ולשיטה הגורסת שמדובר ב'גברא רבה', מי הם 'יושביה'?
הרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם:
יג. וכן ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג. והמקבל אותם--הוא הנקרא גר תושב בכל מקום, וצריך לקבל עליו בפני שלושה חברים. וכל המקבל עליו למול, ועברו עליו שנים עשר חודש ולא מל--הרי זה כמין שבאומות.
יד [יא] כל המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן--הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא: והוא שיקבל אותן ויעשה אותן, מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נוח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת--אין זה גר תושב, ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם.
הרמב"ם מדגיש, שהגוי צריך לקבל עליו את שבע המצוות מכיוון שהקב"ה ציווה בהן בתורה והודיענו על ידי משה רבינו, ולא מספיק שיקבל זאת מפני שהשכל אומר כך או אפילו מפני שבני נוח הצטוו בהן בזמן נח. כלומר, מתן תורה משפיע ישירות על הגויים.

(יש שיחה מרתקת של הרבי, ליקוטי שיחות בחלק י"ב נראה לי, שמסבירה למה זה כך.)
לכאורה עדיין יתכן שהקב"ה היה מודיע זאת למשה רבינו וכותב זאת בתורה, וגם בלי 'מתן תורה' הגויים היו חייבים בזה.

בכל אופן, אין לי כוונה לעמוד ולחלוק על כ"ק האדמו"ר מחב"ד זיע"א, שאני מאד מכבד אותו, אלא רק לומר שיש דעות שונות בזה.
לא הבנתי. איך יתכן לומר שמקרא יוצא מידי פשוטו?
ברור שיש עוד ביאורים לעומק ולרוחב המבארים את המשמעויות הרמוזות בכל אות ותג במעשה בראשית, אך פשיטא שבפועל - הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים, בחלוקה הכללית המבוארת בכתובים.
לא דיברתי על הנקודה הספציפית של 'שישה ימים' האם הם 24 שעות בדיוק או שהכוונה לעידנים, אלא על כלל התיאור של הבריאה. היכן הם 'המים אשר מעל לרקיע' למשל?
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
האם לאחר סדרת 'ממלכה במבחן' החלום של הילדים זה להיות מלך או נסיך?
האם לאחר סדרת 'מרגל להשכרה' החלום של הילדים הוא להיות סוכן מוסד?
אנחנו כמבוגרים לא חושבים כך, כי אנחנו מזהים את הסאב-טקסט ומבינים מה רצה הכותב להעביר
בדיוק כמו שילד שקורא על חבורות ילדים חולם על הקמת חבורה, אז ילד שקרא את מהללאל, לדוגמא, יכול בהחלט לצאת עם חלום להיות גם כן נסיך עלום
רק אולי אולי אולי זה לא כל כך גרוע... כל עוד זה נשאר חלום ילדות חביב בלתי מזיק, וכשמתבגרים הוא עובר מאליו, זה כל כך נורא? החכימוני
 
נערך לאחרונה ב:

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
אין לזה שום קשר למפץ הגדול.
לא חשבתי שיש, זו הייתה דוגמה להסביר ממה אני חוששת. שאנשים יגידו, "אהה, הנה מתואר כאן אירוע מסוים, שיצר כביכול בריאה חדשה שאינה בנמצא!"
האם אני חושבת כך? לא.
ואני שמחה לשמוע שיש כאן עוד קולות שחושבים שלא.
אבל ברור שיש קהל גדול מאוד שחושב שכן.
אנשים לא מעטים חושבים שיש בפנטזיה משום כפירה.
אני רוצה למצוא את הדרך להעביר את הפנטזיה (הבדיונית לחלוטין, אבל קורית בעולם הזה) בצורה שיהיה ברור לקוראים שאין לי אף כוונה לתיאור אמיתי. ואם מתואר שם נניח אדם שיש לו כוח פלאי שאינו בנמצא, סוג של כוח קסם ששולט בבריאה, שלא יקפצו ויגידו שזו כפירה.
הרעיון שהבאת, כביכול אירוע מסוים גרם לזה, הוא התחלה של רעיון טוב...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כאשר שאלו את הרבי מליובאוויטש האם קיומם של חייזרים יתכן, הוא השיב שע"פ הפסוק הזה - יתכן שהם קיימים, אך בוודאות הם אינם יצורים תבוניים, כיוון שאם כן - היה צריך להיות מתן תורה גם על מרוז (כי מתן תורה הקיף את כל היצורים התבוניים, המחויבים בו).
זכור לי שנתקלתי בתשובה הזו, ולפי איך שזכור לי רוח הדברים קצת שונה -
השואל הוא פרופסור או איש אקדמיה כלשהו, ושאל להיתכנות על פי היהדות לחיים על פלנטות אחרות.
נניח רגע את התשובה ה'אמיתית' ונשאל שאלה אחרת - האם זה רלוונטי ליהדות האם ש חיים בפלנטה אחרת? התשובה היא - לא. לא מעלה ולא מוריד.
אחרי ההקדמה הזאת תשובת הרבי מליובאוויטש מוארת באור אחר לחלוטין - כיון שאין לזה שום משמעות, אז אין צורך להכניס את הפרופסור לקונפליקט שקיים אצלו - יהדות או חיים בפלנטה אחרת, זה או זה.
אז הרבי בחכמתו מצא איזו משמעות קלושה שאפשר להיתלות בה (כמדומני שציין שם לדברי רבנו חננאל במועד קטן טז., אם כי הסתכלתי שם עכשיו ואני לא רואה את המשמעות הנסתרת. ייתכן שטעיתי בציון) וכך הניח את דעתו של השואל.
האם הרבי סבר שיש חיים בפלנטה אחרת? - אני חושב שזה לא הוגן להציג אותו כ'מקור' המצדד בנושא לכאן או לכאן.
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
זה לא יהפוך את כל משמעות הפנטזיה למד"ב?
אוי, לא. לא.
ממש לא.
זה כל כך פנטזיה, שאי אפשר להעלות את זה על הדעת במד"ב.
מה שכן, אכן "קפצתי" שלושים שנה קדימה, כדי לבסס את מהות הפנטזיה וההשלכות על העולם.
אז יש קצת תיאורי מד"ב, אבל הפוקוס לא עליהם בכלל.
 

יונה ספיר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לעיתים ניסיון לסדר בכח את הסיפור שיתאים להשקפה הנכונה יכול לגרוע - גם מבחינה ספרותית.
לעניות דעתי עדיף להתעלם, רק שהערכים והשאיפות של הדמויות יתאימו בבסיס.
כך חשבתי גם אני.
העדפתי להתעלם, ואכן כך כתבתי את הספר.
ואז העירו את תשומת לבי שהקהל שלנו לא יקבל את ההתעלמות הזו ויתבע תשובות "הגיוניות" על פנטזיה שאין לה אף אחיזה במציאות.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני רוצה למצוא את הדרך להעביר את הפנטזיה (הבדיונית לחלוטין, אבל קורית בעולם הזה) בצורה שיהיה ברור לקוראים שאין לי אף כוונה לתיאור אמיתי. ואם מתואר שם נניח אדם שיש לו כוח פלאי שאינו בנמצא, סוג של כוח קסם ששולט בבריאה, שלא יקפצו ויגידו שזו כפירה.
אני לא מכיר הרבה גיבורי על שהכוח שלהם הוא 'סוג של כוח קסם ששולט בבריאה'.
רובם הגדול הם כאלו שיש להם יכולת מסוימת - ובזה זה מסתכם.
כמו שיש אנשים שהם חזקים או חכמים מהממוצע, וכמו שהציפורים יודעות לנווט לארצות הצפון והדרום בלי שום מצפן, וכמו שהחיות שומעות תדרים גבוהים בהרבה מכפי שהאוזן האנושית יכולה לשמוע, כך בעולם הפנטזיה יכולים להיות אנשים בעלי כוחות לעוף / לשלוט במתכות / להידבק לקירות חלקים / לשרוף דברים עם העיניים / להקפיא דברים, ועוד ועוד...
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה