ביקורת ספרות עולם חירש

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
//כמה הרהורים על ובעקבות 'עולם חירש' - ספרה הראשון של בתיה ענה.

1.
בוא נתחיל עם זה שעולם חירש הוא ספר חדשני.
לא עוד מותחן מוסד / שב"כ / אמ"ן / איראן. לא עוד טלנובלה קיטשית על יחסי משפחה. (אין לי שום בעיה עם חוה רוזנברג. אבל אחרי 50 ספרים זה כבר מתחיל אעפס לחזור על עצמו).
הספר מביא משהו חדש. מרענן. מקורי. נועז.
הוא לא צועד בתלם שהתוו לו הספרים שהיו לפניו על מדף הספרים, אלא סולל שביל חדש ומרתק.
שאפו!


2.
את עולם חירש התחלתי לקרוא מצוייד בספוילר מסוים.
ולמרות שאני שונא ספוילרים, הספוילר הזה דווקא גרם לי ליהנות יותר מהספר.
טוב, זה לא היה ממש ספוילר, רק שמישהו גילה את אוזני מראש שאין לספר סוף טוב. לפחות לא במובן המקובל של סוף טוב.

ודווקא משום שידעתי שאני לא צריך לצפות לסוף הטוב, נהניתי מהספר יותר. לא חיכיתי כל רגע לראות איך העניינים מסתדרים.
ידעתי שאולי הם לא יסתדרו. וכשחלק מהעניינים הסתדרו - זה היה מפתיע באמת. כי זה לא היה צפוי.

בספרי המתח הקלאסיים, אתה יכול להיות בטוח שבסוף הגיבור שרד את הכל וגם הציל את העולם. אתה לא באמת במתח מה יקרה. השאלה היא רק איך זה יקרה.
אבל כשאתה כל הזמן יודע שיתכן שהסוף יהיה רע - אתה באמת במתח האם הבעיות תיפתרנה או לא.


3.
תמיד ידעתי את זה, אבל הנה עכשיו זה הוכח אצלי סופית: אני חסיד של הפי אנד.
אפשר לדבר כמה שרוצים על מורכבות ועומק ובגרות ומה שתרצו. אני רוצה סוף טוב ומאושר. רוצה שכולם יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה. כן, אני אוהב הפי אנד. (אני אוהב גם פיתה עם שוקולד, אבל זה לפעם אחרת).

סיפור עם סוף רע, משאיר אותי עם טעם רע. ועולם חירש לא נגמר איך שרציתי שהוא ייגמר.
הוא ספר מעולה. הוא מטלטל, מסעיר, מערער, מהרהר. גורם לך לחשוב, להתבונן, ולפעמים גם לדפוק את הראש בקיר או לצרוח מרוב תסכול.
הוא גם כתוב ממש טוב. בהחלט ספר נפלא, אני ממליץ עליו בחום.
אבל הפי אנד אין שם.
יש שם כל מיני תובנות ודברים טובים. אבל אני רוצה שבסוף הספר אני אוכל לנשום לרווחה ולדעת שהגיבור שרד את הכל, הציל את העולם, וגם קיבל פרס נובל.
יש לי חשק עז לכתוב לספר פרק סיום אלטרנטיבי משלי. מותר?

נכון שהעולם האמיתי לא מושלם, והוא מלא בסבל ובמכאוב, בעיוותים ובשקרים.
אבל תפקידה של הספרות הוא לא רק לשקף את החיים. בשביל זה יש כבר את החיים עצמם. הספרות צריכה להציע כיוונים ומחשבות על הדרך לפתור - או להתמודד טוב יותר - עם הבעיות של החיים.


4.
וכדי לסיים בטעם טוב, הנה עוד מחמאה על הספר.
הגאונות הגדולה בטכניקה של הספר היא לא (רק) יצירת העולם הבדיוני, או התהליכים היפים והאמינים שהגיבורים עוברים.
הגאונות בספר היא שיש סוד המשותף רק לסופרת ולקוראים. משהו שרק אנחנו יודעים, אבל כל גיבורי הסיפור לא יודעים.
יש עוד ספרים שהמוטיב הזה מבצבץ בהם, שיש מידע שנגלה לקורא ונסתר מעיני חלק מהדמויות.
אבל בספר הזה, לאורך כל הספר, כל הדמויות בסיפור, לא מבינות בכלל את הסיפור! רק שניים מבינים את הסיפור - הסופרת, והקורא.
יש ביניהם ברית סודית שכזו. הסופרת מספרת ישר לקורא את הסיפור האמיתי, אבל היא מדלגת על כל הדמויות. הן לא יודעות ולא מבינות את הסיפור.
זה נפלא. זה אדיר. זה גאוני.
עוד שאפו!
 
נערך לאחרונה ב:

anotherית

משתמש סופר מקצוען
איזה ביקורת! עשה לי חשק לקרוא את הספר!
(אין לי שום בעיה עם חוה רוזנברג. אבל אחרי 50 ספרים זה כבר מתחיל אעפס לחזור על עצמו).
מעניין לשמוע שיש מי ששרד 50 ספרים מהז'אנר הזה.
 
נערך לאחרונה ב:

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ביקורת נהדרת. האמת שרציתי לכתוב בעצמי אחת כזו לספר הזה, אבל משום מה היה לי בדכרון שמישהו כבר עשה את זה.
יש שם כל מיני תובנות ודברים טובים. אבל אני רוצה שבסוף הספר אני אוכל לנשום לרווחה ולדעת שהגיבור שרד את הכל, הציל את העולם, וגם קיבל פרס נובל.

אבל תפקידה של הספרות הוא לא רק לשקף את החיים. בשביל זה יש כבר את החיים עצמם. הספרות צריכה להציע כיוונים ומחשבות על הדרך לפתור - או להתמודד טוב יותר - עם הבעיות של החיים.
בעניין הזה, אני חולקת. כלומר, גם אני רציתי הפי אנד, או לו הפי, אבל אנד תואם לסיפור, אבל לא מהסיבה שצוינה כאן.
הסוף הנוכחי מפקיע את כתיבת הספר מעיקרה. נוטל הצדקתן של סיטואציות שלמות מתוכו. בגלל שזה אכן יכול להיות ספוילר, אני לא מפרטת לפרוטות, אבל בקריאה שניה, זה בלתי נסבל. כלומר, הספר נסבל ועוד איך, הוא יפה, הוא כתוב נהדר, אבל הוא לא אמין. לא אחרי הסוף שלו. אני הרגשתי כאילו איפהשהוא באמצע הספר חטפה הסופרת רגליים קרות, והחליטה לרדת מהעץ שעלתה עליו.

כאילו אמרה לי, אוקי, זה הכל נכון, זה הכל היה, וקיים, אבל בואי, החיים חזקים מאתנו, ומה שבאמת צריך לקרות הוא מה שקורה עכשיו. בואי לא נצפה מהם באמת למשהו.

המסר שהספר נתן לי בסופו של יום הוא- תורידי ראש. תיכנעי. והכי טוב יהיה אם גם תשכנעי את עצמך שזה בעצם הדבר הכי טוב עבורך. בשינויים קלים עד בינוניים בצורת הכתיבה של הסיום הנוכחי,
מבלי לשנות את ההתרחשות עצמה, היתה הבעיה הזו נפתרת.

נדמה לי שראיתי פעם ש @Ruty Kepler כתבה משהו בנידון. וגם נדמה לי שהיה ביניהן דיון על כך. זאת מתוך הרמז העבה ב"תודות" שכתבה בתיה ענה לרותי- "תודה על הדרישה, תודה על הפרישה". אגב, התודה הראשונה שבהן הסבירה לי די טוב את התפיסה שהביאה את הסופרת לסיים כך את ספרה, וד"ל.

בכל אופן הספר אכן משובח ממש.
 

miri012

משתמש מקצוען
ביקורת נפלאה!
במיוחד האבחנה הזאת:
הגאונות בספר היא שיש סוד המשותף רק לסופרת ולקוראים. משהו שרק אנחנו יודעים, אבל כל גיבורי הסיפור לא יודעים.
קראתי את הספר לא מזמן וניסיתי להגדיר לעצמי מה הנקודה הייחודית שאהבתי בו, ואני חושבת שזה זה...
אמנם לא ראוי להשוות בין אחים, אבל במקרה יצא לי לקרוא קודם דווקא את "עולם נכה" שהוא אחיו הקטן של "עולם חרש". עם עולם נכה היה לי קשה יותר. פחות התחברתי לרעיון ועוד לא סיימתי לקרוא אותו.
עולם חרש, לעומת זאת, סחף אותי הרבה יותר דווקא בגלל העובדה שאף אחד לא יודע ומבין מה קורה שם. לא הגיבורה ולא הסביבה שלה. גם אם בהמשך היא נחשפת למציאות של "שומעי קולות", היא לא זוכה להכיר אותם מקרוב ולמצוא הסבר או טעם במה שהיא חווה. (לעומת עולם נכה שבו כבר יש מספר דמויות שסובלות מאותה 'מגבלה' ואף מוצאות לה יתרונות ומעלות רבים. כמובן אני מבינה שהמסר שונה בכוונה, אבל מבחינת עולם דמיוני זה עובר מוצלח יותר בעולם חרש).
זאת הסיבה שאהבתי גם את הסיום.
אמנם הוא עצוב ומתסכל: איך ייתכן שאדם עם יכולות מופלאות מוותר עליהן רק מפני שהן אינן מוכרות או מקובלות על הסביבה? ואיך ייתכן שאף אחד לא השכיל להעצים אותה דווקא בזכות מה שיש לה?
אבל למעשה, קרה כאן דבר שקורה המון עם חריגויות מכל סוג שהוא. אחרי מאבק, קצר יחסית, עם עצמה ועם הסביבה היא מבינה שטוב לא הולך לקרות. אין לה שום מושג לאילו עוצמות היכולת לשמוע יכולה להרים אותה, ובטווח הקצר המצוקה שלה גדלה דווקא בגלל היכולת לשמוע. וכמו שכתבת @כנפיים, החיים חזקים מאיתנו ברמה הפרקטית, ולפעמים, אם את לבד במערכה, חשוב יותר להסתדר איתם מאשר לנצח אותם.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
החיים חזקים מאיתנו ברמה הפרקטית, ולפעמים, אם את לבד במערכה, חשוב יותר להסתדר איתם מאשר לנצח אותם.
נכון חלקית, אבל גם אם הסיום היה מוכרח לדעתה להיות כזה, לטעמי צורת ההגשה, יותר מההתרחשות עצמה, היתה טעות, וחוטאת לאמת לדעתי, ואסביר.

לאורך רוב הספר, אמי נהנית מכלל המעלות שהשמיעה העניקה לה. היא מכירה ביכולת שלה, המשפחה שלה מכירה בערך שזה נותן לה גם בלי לדעת איך קוראים לזה, כולם נעזרים בה, כולל סבתא והנזילה מהתקרה. והנה בסיום הספר, לאט לאט היא רואה רק כמה השמיעה מציקה לה. אפילו ציוץ הציפורים, הדבר האהוב עליה ביותר מיד אחרי צחוקו של תינוק, כבר לא מהנה אותה. בסופו של דבר, היא מתכחשת לעצמה ולחוויה שלה. היא מרחיקה מעצמה את כל הטובות שהביאה השמיעה עליה, רק בגלל שההגיון המחשב רוו והפסד מחייב אותה לשתף פעולה עם העוול הזה.

מבחינתי, זה העוול האמיתי. כי הוא בעצם סותם את הגולל על השינוי החברתי. הוא אומר- כל החריגויות האלו, למרות שיש בהן מעלות ותועליות גדולות, לא שוות את זה. הדבר הטוב באמת, הוא להיות נורמלי. זה מה שחשוב באמת.

האמת, שמרגע שהתחולל השינוי הזה בכתיבה, הרגשתי כאילו תפסה פסיכולוגית ביהביוריסטית את הבמה, וסיפרה לאמי מה עליה לחוות.

בבחירת צורת החוויה של אמי את השינוי והויתור הזה, הסופרת בחרה באמירה שדי סותרת את האמירה של הסיפור עצמו, כמו שהוא, ואת הסיפור האמיתי של חריגויות בחיים.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
הדבר הטוב באמת, הוא להיות נורמלי. זה מה שחשוב באמת.
אפשר לראות את זה אחרת.
דווקא הסוף הרע והכואב, מעביר את המסר ש'להיות כמו כולם' זה לא מה שחשוב באמת. כצופה מן הצד אתה מבין שלהיות כמו כולם זה מרַצה את החֶברה ומייצר שקט תעשייתי מהסביבה. אבל הכאב של הפסד העצמיות והאמת הפנימית - הוא כאב צורב וכבד מנשוא.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אפשר לראות את זה אחרת.
דווקא הסוף הרע והכואב, מעביר את המסר ש'להיות כמו כולם' זה לא מה שחשוב באמת. כצופה מן הצד אתה מבין שלהיות כמו כולם זה מרַצה את החֶברה ומייצר שקט תעשייתי מהסביבה. אבל הכאב של הפסד העצמיות והאמת הפנימית - הוא כאב צורב וכבד מנשוא.
אבל הסופרת לא השאירה לה ברירה. כי מאז הפעם הראשונה ש'טיפלו' בה היא כבר לא נהנתה מהשמיעה וזה הפריע לה יותר ויותר.
גם היתה חריגה, וגם הרס לה את החיים בלי שום תועלת.
אז "להיות כמו כולם" כבר היה הרע במיעוטו.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
//כמה הרהורים על ובעקבות 'עולם חירש' - ספרה הראשון של בתיה ענה.

1.
בוא נתחיל עם זה שעולם חירש הוא ספר חדשני.
לא עוד מותחן מוסד / שב"כ / אמ"ן / איראן. לא עוד טלנובלה קיטשית על יחסי משפחה. (אין לי שום בעיה עם חוה רוזנברג. אבל אחרי 50 ספרים זה כבר מתחיל אעפס לחזור על עצמו).
הספר מביא משהו חדש. מרענן. מקורי. נועז.
הוא לא צועד בתלם שהתוו לו הספרים שהיו לפניו על מדף הספרים, אלא סולל שביל חדש ומרתק.
שאפו!


2.
את עולם חירש התחלתי לקרוא מצוייד בספוילר מסוים.
ולמרות שאני שונא ספוילרים, הספוילר הזה דווקא גרם לי ליהנות יותר מהספר.
טוב, זה לא היה ממש ספוילר, רק שמישהו גילה את אוזני מראש שאין לספר סוף טוב. לפחות לא במובן המקובל של סוף טוב.

ודווקא משום שידעתי שאני לא צריך לצפות לסוף הטוב, נהניתי מהספר יותר. לא חיכיתי כל רגע לראות איך העניינים מסתדרים.
ידעתי שאולי הם לא יסתדרו. וכשחלק מהעניינים הסתדרו - זה היה מפתיע באמת. כי זה לא היה צפוי.

בספרי המתח הקלאסיים, אתה יכול להיות בטוח שבסוף הגיבור שרד את הכל וגם הציל את העולם. אתה לא באמת במתח מה יקרה. השאלה היא רק איך זה יקרה.
אבל כשאתה כל הזמן יודע שיתכן שהסוף יהיה רע - אתה באמת במתח האם הבעיות תיפתרנה או לא.


3.
תמיד ידעתי את זה, אבל הנה עכשיו זה הוכח אצלי סופית: אני חסיד של הפי אנד.
אפשר לדבר כמה שרוצים על מורכבות ועומק ובגרות ומה שתרצו. אני רוצה סוף טוב ומאושר. רוצה שכולם יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה. כן, אני אוהב הפי אנד. (אני אוהב גם פיתה עם שוקולד, אבל זה לפעם אחרת).

סיפור עם סוף רע, משאיר אותי עם טעם רע. ועולם חירש לא נגמר איך שרציתי שהוא ייגמר.
הוא ספר מעולה. הוא מטלטל, מסעיר, מערער, מהרהר. גורם לך לחשוב, להתבונן, ולפעמים גם לדפוק את הראש בקיר או לצרוח מרוב תסכול.
הוא גם כתוב ממש טוב. בהחלט ספר נפלא, אני ממליץ עליו בחום.
אבל הפי אנד אין שם.
יש שם כל מיני תובנות ודברים טובים. אבל אני רוצה שבסוף הספר אני אוכל לנשום לרווחה ולדעת שהגיבור שרד את הכל, הציל את העולם, וגם קיבל פרס נובל.
יש לי חשק עז לכתוב לספר פרק סיום אלטרנטיבי משלי. מותר?

נכון שהעולם האמיתי לא מושלם, והוא מלא בסבל ובמכאוב, בעיוותים ובשקרים.
אבל תפקידה של הספרות הוא לא רק לשקף את החיים. בשביל זה יש כבר את החיים עצמם. הספרות צריכה להציע כיוונים ומחשבות על הדרך לפתור - או להתמודד טוב יותר - עם הבעיות של החיים.


4.
וכדי לסיים בטעם טוב, הנה עוד מחמאה על הספר.
הגאונות הגדולה בטכניקה של הספר היא לא (רק) יצירת העולם הבדיוני, או התהליכים היפים והאמינים שהגיבורים עוברים.
הגאונות בספר היא שיש סוד המשותף רק לסופרת ולקוראים. משהו שרק אנחנו יודעים, אבל כל גיבורי הסיפור לא יודעים.
יש עוד ספרים שהמוטיב הזה מבצבץ בהם, שיש מידע שנגלה לקורא ונסתר מעיני חלק מהדמויות.
אבל בספר הזה, לאורך כל הספר, כל הדמויות בסיפור, לא מבינות בכלל את הסיפור! רק שניים מבינים את הסיפור - הסופרת, והקורא.
יש ביניהם ברית סודית שכזו. הסופרת מספרת ישר לקורא את הסיפור האמיתי, אבל היא מדלגת על כל הדמויות. הן לא יודעות ולא מבינות את הסיפור.
זה נפלא. זה אדיר. זה גאוני.
עוד שאפו!
ביקורת מוזרה, הדוויגק'ה.
כתבת הכל נאה ויפה, חוץ ממשהו אחד:
על מה מסופר בעלילה? מה מיוחד בספר?
זה בערך כמו לתאר את אריזת הקורנפלקס החדשה, מכל כיוון, ולהלל את העיצוב ואת החלב הנורא אותנטי שנשפך שם על חצי מהאריזה (ותמיד יש ילד שינסה לבדוק בחנות את האצבע נרטבת ממנו), ולשכוח להביא תמונה...
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
על מה מסופר בעלילה? מה מיוחד בספר?
בפעם האחרונה שביקורת סקרה על מה מסופר בעלילה, שאלו:
זה ביקורת או תקציר?


אז זה לא ביקורת ולא תקציר. כפי שכתוב למעלה, זה רק 'כמה הרהורים על ובעקבות'.
אבל אם מעניין אותך על מה הסיפור, אז תראה פה:
או פה:
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כשאתה כל הזמן יודע שיתכן שהסוף יהיה רע - אתה באמת במתח האם הבעיות תיפתרנה או לא.
כבר אמר במאי סרטים מפורסם בשם אלפרד היצ'קוק : “There is no terror in the bang, only in the anticipation of it"
ובתרגום חופשי: "בפיצוץ אין כל אימה, האימה היא בציפיה לו".
כשהעולם שבספר מתהלך מעדנות ורק אתה יודע שישנן צרות האורבות מעבר לפינה, ככל שהצרות גדולות יותר המתח הופך למענג עד בלתי נסבל.
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
סיפור עם סוף רע, משאיר אותי עם טעם רע. ועולם חירש לא נגמר איך שרציתי שהוא ייגמר.
הוא ספר מעולה. הוא מטלטל, מסעיר, מערער, מהרהר. גורם לך לחשוב, להתבונן, ולפעמים גם לדפוק את הראש בקיר או לצרוח מרוב תסכול.
הוא גם כתוב ממש טוב. בהחלט ספר נפלא, אני ממליץ עליו בחום.
אבל הפי אנד אין שם.
יש שם כל מיני תובנות ודברים טובים. אבל אני רוצה שבסוף הספר אני אוכל לנשום לרווחה ולדעת שהגיבור שרד את הכל, הציל את העולם, וגם קיבל פרס נובל.
יש לי חשק עז לכתוב לספר פרק סיום אלטרנטיבי משלי. מותר?
התובנה הראשונה שעלתה לי בראש עם סיום הקריאה עסקה באנלוגיה בין ה'נכות' של אמי למגוון של מה שאנחנו קוראים 'הפרעות נפשיות'
בעינינו האנשים השומעים היו אמורים להתפס כבעלי כוחות על, סופרמנים, במקום להיות מסומנים (תרתי) כמשוגעים.
וגם בחיים שלנו אנשים חריגים יכלו להיות בעלי יכולות מיוחדות, רק שלנו אין את היכולת להכיל את זה.
הסוף הזה הוא לא סתם סוף עצוב. הוא סוף מתסכל.
חלק גדול מההחמצה והפספוס שמרגישים כשקוראים אותו הוא שבעינה של גיבורי הסיפור הסוף הוא מעולה, הכי טוב שיכול להיות.
(וזה מסתדר עם המשך הביקורת. רק אנחנו והסופרת יודעים שהסוף עצוב)

כיוון ששמעתי את התובנה הזו מקוראים רבים נוספים של הספר, אני חושבת שסוף טוב יותר לא היה מצליח להוביל אותנו לתובנה החזקה והמסר הברור שהסופרת (כנראה) רצתה להעביר,
ולדעתי זה היה אחד השיקולים בבחירתו.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
התובנה הראשונה שעלתה לי בראש עם סיום הקריאה עסקה באנלוגיה בין ה'נכות' של אמי למגוון של מה שאנחנו קוראים 'הפרעות נפשיות'
בעינינו האנשים השומעים היו אמורים להתפס כבעלי כוחות על, סופרמנים, במקום להיות מסומנים (תרתי) כמשוגעים.
וגם בחיים שלנו אנשים חריגים יכלו להיות בעלי יכולות מיוחדות, רק שלנו אין את היכולת להכיל את זה.
השאלה היא, כמובן, אם יש בכלל כזו אנלוגיה.
אם אני קורא ספר על סופרמן, למשל, אני בהכרח צריך לחשוב שאדם שהוא חולה קורונה, יש לו כוחות מיוחדים?
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
השאלה היא, כמובן, אם יש בכלל כזו אנלוגיה.
אם אני קורא ספר על סופרמן, למשל, אני בהכרח צריך לחשוב שאדם שהוא חולה קורונה, יש לו כוחות מיוחדים?
לא פרטתי כיוון שחשבתי שהנושא נלעס דיו בפורום,
אבל לא לכאלו מחלות התכוונתי.
הדוגמא הקרובה ביותר שהיתה לי היא סכיזופרניה.
בדיוק כמו שאנחנו מטפלים בחולים האלו כי אנחנו מבינים שזה לא כח על אלא סיטואציה לא תקינה,
כך גם הפסיכיאטרים בעולם חרש עמלו קשות לתקן את אמי ושמחו כשהצליחו לתת לה להפטר מהחוש המיותר.

(ושלא יובן לא נכון. אני לא בעד לתת לחולי סכיופרניה או מחלות נפשיות אחרות להסתובב ללא טיפול ולסכן את עצמם ואת הסביבה. ההיפך הגמור. אלו רק הרהורים תיאורטים.)
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בדיוק כמו שאנחנו מטפלים בחולים האלו כי אנחנו מבינים שזה לא כח על אלא סיטואציה לא תקינה,
כך גם הפסיכיאטרים בעולם חרש עמלו קשות לתקן את אמי ושמחו כשהצליחו לתת לה להפטר מהחוש המיותר.
אנחנו מטפלים בסכיזופרניה, בגלל שמעולם לא מצאנו תועלת שהביאו ההזיות והדמיונות של המחלות. אם היו מגלים אצל החולה ידע שהוא לא היה יכול להגיע אליו, היו חושבים פעמיים אם זו מחלה. ויש דוגמאות של שוניות מסוימות שהוצאו מה - DSM.
חוש השמיעה ניתן לנו רק לטובתנו, בשביל תוספת ידע והתמצאות בעולמנו, וכמעט אין מצב שהוא עשוי להביא להפרעה נפשית, אלא אם כן חוטפים היסטריה מכל מוזרות של הילדה, כמתואר היטב בספר.
ולסיום; אם נביאי ישראל היו בזמננו, והיו מתנבאים ואומרים את העתיד לבוא, וכל נבואותיהם היו מתקיימות. האם היינו שולחים אותם לאשפוז באברבנאל, או מבינים שיש להם יכולות בלתי מוכרות?
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
מעולם לא מצאנו תועלת שהביאו ההזיות והדמיונות של המחלות.
גם עולם חרש לא מצאו שום תועלת בהזיות של אמי ושל דומיה.
חוש השמיעה ניתן לנו רק לטובתנו, בשביל תוספת ידע והתמצאות בעולמנו, וכמעט אין מצב שהוא עשוי להביא להפרעה נפשית, אלא אם כן חוטפים היסטריה מכל מוזרות של הילדה, כמתואר היטב בספר.
את זה אנחנו יודעים, עולם חרש מסתכלים על זה באותו מבט שאנחנו מסתכלים על סכיזופרניה.
ולסיום; אם נביאי ישראל היו בזמננו, והיו מתנבאים ואומרים את העתיד לבוא, וכל נבואותיהם היו מתקיימות. האם היינו שולחים אותם לאשפוז באברבנאל, או שמבינים שיש להם יכולות בלתי מוכרות?
לא נוח לי למקד את השאלה הזו על ענקי עולם.
אבל לו היתה אפשרות לקבל נבואה שלא מכוחות הקדושה או הטומאה, אלא זה היה סתם חוש מיוחד שבד"כ אין לכולם - אני לא בטוחה שלא היו מאשפזים אותו.

ציד מכשפות זה לא המצאה של עולם חרש.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
יש אנשים ש"משוחחים" עם חייזרים, למשל.
אולי הם משוחחים, בלי המרכאות.
העולם המאוד מדעי שלנו לא הצליח, למרות שניסה, להוכיח את קיומם של חייזרים.
זה כמובן לא מעיד על כך שלא מדובר רק במזל רע ובחוסר יכולת שלנו לתפוס כרגע בחושים שלנו או בטכנולוגיות שפיתחנו, משהו קצת שונה ולא מוכר.
יתכן שאם היינו כולנו משוחחים עם חייזרים, היינו מפיקים מכך תועלת רבה, אבל אין לדעת. אולי זה באמת מיותר.
בינתיים אנחנו נקטלג אותם כסכיזופרנים. ואם החייזרים יגידו להם לצאת לטיול דרך החלון, והם ינסו לשמוע בקולם, נגיד שהם גם מסוכנים. לא יעניין אותנו כל כך למה החייזרים אמרו להם לצאת מהחלון, כמו שנראה מציאות של בנאדם שמסתכן בטענה לא הגיונית וניבהל ממנו.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
גם עולם חרש לא מצאו שום תועלת בהזיות של אמי ושל דומיה.
הנזילה אצל הסבתא.
האוטובוס שהיא יודעת לפני כולם שהוא מגיע.
היא יודעת להתייחס כשהילדים בוכים בלילה.
ברור שהיו הרבה סיטואציות שהשמיעה שלה הביאה תועלת.
ואם לא היו כאלה - אז הסופרת היתה חוטאת לאמת. ואז זה היה עוד יותר מעצבן....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה