לא בהכרח. כולנו מאמינים שכל אחד צריך לקיים את חובתו בעולמו, לפי הנתונים שלו.ברור שאנחנו (כולנו חרדים נראה לי) מאמינים שכך צריך להיות - שלם על כל המשתמע. אבל בראיה של פני השטח זה לא ככה, מה לעשות...
זה לא נתון. זו פרשנות. לטעמי - מעוותת.חולק.
כולנו מכירים את המושג - הוא ניזון מהתקשורת החילונית, לכן הוא כזה...
זה נתון.
ההגדרה לא קשורה לעניין הנידון.לא בהכרח. כולנו מאמינים שכל אחד צריך לקיים את חובתו בעולמו, לפי הנתונים שלו.
לי זכורים דברי הרמב"ם בעניין השפעת החברה. ובהקשר שלנו - הדעות שאנו שומעים וקוראים.זה לא נתון. זו פרשנות. לטעמי - מעוותת.
אכן מבזה את ההשקפה, אך מה עם המציאות? - אפשר להתווכח על כך.המחשבה שבשביל להאמין בהשקפה החרדית צריך להיות מנותקים מהתקשורת הכללית, מבזה אנושות את ההשקפה החרדית, כביכול צריך לחיות בבועה בשביל לחשוב כך.
לי דווקא זכור שהרמב"ם לקח את מיטב השקפותיו מכתבי אריסטו ותלמידיו. כנראה שיש הבדל בין השקפות ל'דעות [מידות] ומעשים'.לי זכורים דברי הרמב"ם בעניין השפעת החברה. ובהקשר שלנו - הדעות שאנו שומעים וקוראים.
אם כן זה בהחלט הסבר מקובל, וביתר פירוט:אני בסך הכל מעלה הסבר למניע את סופרינו המוכשרים לכתוב בצורה לא-אמינה (ברמות שונות).
לי דווקא זכור שהרמב"ם לקח את מיטב השקפותיו מכתבי אריסטו ותלמידיו. כנראה שיש הבדל בין השקפות ל'דעות [מידות] ומעשים'.
אם כן זה בהחלט הסבר מקובל, וביתר פירוט:
כשמסתכלים מבחוץ על הקהילה החרדית שמובלעת בתוך הציבור הכללי, רואים דבר מדהים. יש כאן מגזר שלם, מאות אלפי איש, שמדברים באותה שפה כמו הציבור הכללי, יש להם אפילו אותם סלנגים, מתעניינים באותה פוליטיקה, עובדים - פחות או יותר - באותן עבודות, אבל ההבדל מבפנים - שמים וארץ.
מה שילד חילוני בן 11 צופה ויודע, ומבחינתו זה דבר מינימלי - אנחנו רוצים שגם מבוגר חרדי בגיל שבעים לא יצפה וידע.
מה שנחשב בילוי מקובל אצל בחורות חילוניות בנות עשרה - אסור להעלותו על הדעת אצלנו.
בשביל לחנך דור שלם על ברכי החרדיות, ולהקים חומה בצורה בינינו לבינם - לא מספיק לנקוט באמצעים קלים. צריך שכל הספרות והעיתונות החרדית, כל המדיות יפגיזו את הנוער באינספור מסרים מוכווני שמירת תורה ומצוות, ובצורה הקיצונית ביותר. אין מקום לאיסטניסיות וברירת אמצעים. כשמגיפת הקורונה תוקפת - משביתים את כל המשק. ואידך זיל גמור.
אכן. זאת גישה מקובלת בספרות חרדית, האומרת שנכון יותר להציג שקר רצוי מאמת מצויה. זאת גישה מעניינת מאד, בהתחשב בכך שבכל ההשקפה היהודית נמצא בדיוק ההפך ממנה.אחרי כל חסרונות הכתיבה 'מטעם' (על משקל רבנים מטעם), האם נכון לכתוב ספר של 300-400 עמוד, שמיועד להעביר/לבלות את זמנו של הקורא החרדי שהוא אני-את-הבן-והבת, כשהוא נותן לגיטימציה לחסרונות, השלמה עם מומים רוחניים, שיח מקבל של שאיפות נמוכות וכו' וכו'?
זו דמגוגיה.לי דווקא זכור שהרמב"ם לקח את מיטב השקפותיו מכתבי אריסטו ותלמידיו. כנראה שיש הבדל בין השקפות ל'דעות [מידות] ומעשים'.
איאיאי.כן. זאת גישה מקובלת בספרות חרדית, האומרת שנכון יותר להציג שקר רצוי מאמת מצויה. זאת גישה מעניינת מאד, בהתחשב בכך שבכל ההשקפה היהודית נמצא בדיוק ההפך ממנה.
אם הבעיה היתה ממוקדת רק בספרות, היית צודקת. כיוון שהיא מקיפה את מערכות החינוך, אמצעי התקשורת, הנורמות החברתיות ואת השיח הכללי בחברה, לדעתי את טועה.מה יש, בגלל שאנחנו חרדים אז כל סופר הוא מושלם ולכל טעות צריכה להיות סיבה גורמת?
לא אמרו שנכון יותר להציג שקר, אלא אולי לא צריך לנפנף בכל מה שהוא אמת בגלל שהוא אמת?אכן. זאת גישה מקובלת בספרות חרדית, האומרת שנכון יותר להציג שקר רצוי מאמת מצויה. זאת גישה מעניינת מאד, בהתחשב בכך שבכל ההשקפה היהודית נמצא בדיוק ההפך ממנה.
גם זריצקי (שאני חושבת שיקובל על כולם אם אומר שהיה יהודי יותר יהודי מרובנו) לא התחשב בגישה הזאת. אבל אופס, באמת היו שצינזרו אותו.
לדעתי באמת לא צריך, וגם כתבתי כך.לא אמרו שנכון יותר להציג שקר, אלא אולי לא צריך לנפנף בכל מה שהוא אמת בגלל שהוא אמת?
התייחסתי לספר בלי מסר כלל.הגישה האומרת שביטוי המרכיבים האלו תפגום במסר, או תתן לגיטימציה למשהו - טוב, את כמובן לא חייבת להסכים אתי, אבל לדעתי זאת טעות. ויש מספיק דוגמאות לכך.
אבל אני לא, ואין לי דעה בקשר לספר כזה.התייחסתי לספר בלי מסר כלל.
בעיני יש שאלה קודמת - איך הסיפור הזה עומד לעניין מישהו, או לגעת בו?האם נכון לכתוב ספר בלי מסר (שלפעמים יש לה כח להשפיע), שמציג תמונת חיים בינונית למדי, גם אם אותנטית.
כי הוא צהוב ומושך קוראים, או סוחט דמעות ורגש, או מסעיר ומותח מאד ומושך קהל יעד שזקוק למתח.בעיני יש שאלה קודמת - איך הסיפור הזה עומד לעניין מישהו, או לגעת בו?
אז איך יש הרבה ספרים שמורכבים בעיקר ממסר ועוד קצת סיפור (שלדעתי נפגם בגלל המסר), והם נמכרים טוב?
לא מדד מושלם. ובכל זאת.
ואולי, בגלל שהם נמכרים הסופרים ממשיכים?
חוץ מזה הבנתי הכל...אם נכתוב סיפור על זוג ישראלי שטס להודו ומצא תינוקת.
והתברר שחייב לאמץ אותה, זה יכול להיות עלילה נפלאה.
על זוג שמגדל תינוקת הודית.
העלילה היא לא המסר, העלילה היא תוצאות המסר.
בחירה לפי דעת תורה בדבר נכון (לפי הסיפור וכו') למרות שהוא הזוי זה מסר?יש כאן בחירה נכונה. (ולא נדון האם באמת נכונה או לא, והאם אין מוצא אחר יותר שפוי)
והעלילה, של גידול תינוקת הודית בארץ ישראל, היא תוצאתו.
ולולא החירה לא הייתה עלילה.
אבל הבחירה היא לא העלילה. היא המושכת בחוטים.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: