סיפור בהמשכים סודות מן החדר

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה לכל מי שהגיב. תודה גם לכל מי שהצביע בסקר. זה נתן לי אינדיקציה טובה ועזר לי בהתלבטות לגבי ההמשך.

קודם כל רוצה להגיד תודה על הסיפור- סיפור שנמשך זמן ארוך מעיד על כח התמדה של הסופרת, סיפור שנמשך זמן ארוך ומרתק את כל הקוראים אליו בלי הפסקה- מעיד על התקדמות מתמדת בעלילה, ועל נושא חשוב מאד שכתוב בכישרון ומעורר הזדהות פנימית.
תודה רבה!
האמת שאני יכולה לומר שהסיפור הזה המשיך בעיקר בזכותכם. בהתחלה לא היה לי ממש כיוון לאן אני לוקחת את הסיפור, אבל אחרי שנתתי לאשכול לשקוע, וראיתי שיש מי שלא שכח מהסיפור החלטתי להמשיך.
אם הסיבוך בעלילה (העלילה בתוך עלילה) ינתק אותנו מהקו המקורי של הסיפור, כלומר- לא יהיה רלוונטי להתמודדות הנוכחית של אפרת (בכוונה אני כותבת: של אפרת, ולא: של אפרת והוריה, כי הפרק מנקודת המבט של אמא של אפרת היה אמנם מאד חשוב וטוב שנכתב- על מנת שנבין את התמונה יותר לרוחב, אבל הסיפור הוא על אפרת), ולא יקדם את קו העלילה הזה אלא יפתח חדש- לדעתי עדיף לוותר עליו.
אז ככה: ההמשך הזה הוא נטו תהליך נוסף שאפרת עוברת בלי שום קשר להוריה. יש כאן קונפליקט חדש עם דמויות חדשות שיכנסו לסיפור. גם המיקום יהיה שונה.
אהמ... לא ממש יודעת. הייתה לי התלבטות של בעד ונגד.

בעד: ההמשך יעצים את הסיפור, ויעמיק את המסע האישי של אפרת.
נגד: אם הסיפור יהיה קצר יותר, יש סיכוי גבוה יותר שיהיה לו סוף מסודר. (למרות שאני חייבת לומר שחוץ מהדירוג הגבוה והתגובות החיוביות שנתנו לי כוח להמשיך, היה גם משהו באפרת שלא נתן לי לעצור את הסיפור הזה באמצע. הרגשתי שאני לא יכולה לעזוב אותה ככה: באמצע תהליך של כאבי גדילה)

הפתרון: מאחר והרוב המוחלט הצביעו בעד המשך ארוך, חשבתי אולי לכתוב ראשי פרקים מסודרים עד לפרק האחרון מה בדיוק קורה בכל פרק עד לסוף.
והַרגַשתי היא שהפרקים הראשוניים ממש, יותר נתנו את הרקע, התפאורה והאינפורמציה הבסיסית.
ובפרקים האחרונים הייתה התקדמות מאוד יפה ומשמעותית בעלילה שממש השאירה תובנות עמוקות.......
זה נכון. האמת שרק אחרי שהתחלתי למספר את הפרקים, השתדלתי להניע את העלילה בצורה משמעותית.
קודם כל, תודה על הסיפור! קראתי אותו עוד לפני שהצטרפתי לקהילת כתיבה, וכבשת אותי!
גם כשלא רציתי להיכנס יותר, אחרי פרקים שממש לא אהבתי (לא בגלל הכתיבה כמובן אלא בגלל העלילה), בכל זאת לאחר זמן המשכתי לעקוב. זה בעיני המדד למשהו מרתק.
כיף לקרוא. אם מתחשק לך לכתוב לי איזה קטעים בעלילה פחות התחברת - אני אשמח לקרוא. תמיד אוהבת לשמוע גם ביקורת : )
ושלא יהיה מרוח.
זה בעז"ה לא יקרה. אין לי את הפריווילגיה להימרח איתו. קרי - אין לי זמן : )
מרגיש לי שאפרת צריכה לעבור עוד הרבה. כמו בחיים.
לא עברה מספיק?;)
אבל תכלס צודקת הסיפור המקורי יועד לכמות של 40000-60000 מילים, ומטבע הדברים היו אמורים להתרחש בו סיטואציות. חשבתי לקצר בשביל הפורום מאחר ובכל זאת מדובר בקריאה על גבי מסך ולא מתוך ספר או עיתון.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה חד משמעית הפרק הכי יפה בסיפור!!!
"המורה חיה אמרה לדבר אליך, היא אמרה שאתה אף פעם לא בממתינה. היא אמרה שאתה שומע כל תפילה וחי את הכאב של כל יהודי. אז הנה לך, התפילה שלי. התפילה שרעדה על קצה לשוני כבר שנים. מי ישמע אותה אם לא אתה. מי ידאג לי, אבא. מי ידאג?"
כאן בכיתי
למרות היותי גבר...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק כ"ב/ עוד פסיעה אחת, ודי?

כמה טיפשה וחסרת ניסיון הייתי כשחשבתי שפיסת שמים תוכל להחליף קורת גג. שמים המשיכו להיות שמים. לפעמים טמנו בחובם שמש, לפעמים גשם: שום קשר לתקרה.
ספסל המשיך להיות ספסל: עשוי עץ, מחורר, לפעמים גם לח: שום קשר למזרן.
גם הרוח המשיכה להתנהג כרגיל. העיפה רחוק את מה כל מה שנקרה בדרכה. לא שאלה מתי קר לי, מתי חם. שום קשר למזגן.

לא הצלחתי לשלוט בטבע. גשם ושמש ורוח וסתיו נולדו לפני. לא התרגשו כשאמרתי: אני כאן. גם הספסל היה שם עוד הרבה לפני שהגעתי. לא חשב לשנות בשבילי מקום, לשנות סימן.


רק כשנשמתי את הרחוב למדתי להכיר את השפה של הטבע. זה היה התחביב שאימצתי לעצמי אחרי שהכל התפרק. קינאתי ביכולת שלו להיוולד כל יום מחדש. זוכרת שישבתי על ספסל פינתי בגן משחקים נטוש וניסתי להרכיב צורות מעננים ששטו בשמים, חיפשתי סימן בכל מה שזימן לי הזמן. פעם ראיתי בית, בפעם אחרת ראיתי אמא שולחת ילדה אל הגן. הילדה מנופפת לה לשלום. היא קטנה ותמימה ואחרת. כל מה שיש בחייה זה ארגז חול ובית בובות. צורה אחרת סיפרה לי על נערה מחפשת נתיב. עשרות תמרורים לפניה, היא לא יודעת לקרוא אותם. סימני שאלה מחליפים אישונים. תמימות נעדרת.


יכולתי לצפות שעות ארוכות בתהליך השלכת, מהופנטת מהמחול הסבוך של עלים ברוח. לא כל העלים שרדו את המלחמה. החזקים נשארו על העץ. החלשים התנתקו מן השורשים והושלכו מובסים אל הקרקע.

שקיעות אדומות צבעו את השמים בכל יום. מוקסמת הבטתי בהן, אבודה בריקוד של אור וצבע. יום מפנה מקום ללילה. כוכבים מחליפים את השמש. ואני נשארת.

* * *

יש לילות שאפילו כוכבים לא מחפשים בהם בית: ירח חסר תלוי על פיסת שמים שחורים, מנורות רחוב שולחות אור מזויף אל הרחובות האפלים.

זוכרת שניסיתי להעביר את הלילה ההוא במינימום הצלחה. לא הייתי צריכה לספור כבשים דמיונות בשביל להירדם. יכולתי למנות את החתולים שחמקו מצפרדעים ירוקות, הבהילו אותי.

השעה הייתה כבר ארבע לפנות בוקר. הייתי עייפה מדי מכדי להירדם, וערנית מדי בשביל לחלום.
ושוב מצאתי את עצמי פוסעת ברחובותיה העתיקים של ירושלים בדרכי אל הכותל. משהו בתוכי המשיך להתעקש: לתפילות שלך יש בית.

* * *

שלוש נשים עמדו ברווחים סימטריים ונשענו על הקיר הקדוש בערגה. נשקו לאבנים עתיקות והחליפו תנועות מעגליות עם הידיים.

נראה היה שמנצחת מיומנת עומדת מולן ומבקשת מהן לחכות את תנועותיה.

לא יודעת כמה זמן צפיתי בתמונה הזו: רחבה כמעט ריקה. אבנים נושמות אוויר של ירושלים, יהלומים קטנים מעטרים את השמים. ושלוש זוגות ידיים נפתחות כלפי מעלה, אוספות את השקט.

* * *

"סליחה", שתי אצבעות נגעו בקצה הכתף שלי, גרמו לכל גופי לרעוד.

"מה קרה??", התעוררתי בבעתה. שלושה פרצופים סקרנים בחנו אותי.

"מצטערת", התנצלה האישה שרכנה לעברי. "לא התכוונתי להבהיל אותך פשוט... נרדמת כאן"

"לא, זה בסדר", היטבתי את אחזתי בכיסא שאיבד את יציבותו. חיוך נבוך התגנב על פני. "כנראה שבאמת נרדמתי - לא ישנתי כל הלילה".

"הכל בסדר", הרגיעה בעלת הצמה הארוכה מימין שהזדהתה בשם אמילי. "את יכולה להמשיך לישון רק רצינו לוודא שאת בסדר".

"אני בסדר", התאמצתי לשקר. ואף על פי שאמרתי את צמד המילים הללו בטון הכי יציב שהקול שלי הצליח להפיק, יכולתי להבחין בשתי זוגות עיניים מצטמצמות לכיווני בחוסר אמון. רק השלישית בהתה בשמים, לא חיפשה חלון לנשמה שלי.



עוד לפני שסיפרתי שאין לי בית לחזור אליו, הן סיפרו, נלהבות, על הבית שלהן: הבית לכל הנשמות בעולם.

"הייתי מתחת לקרשים שהגעתי לשם", סיפרה לי מי שהזדהתה בהמשך כרחל תהילה. "מעלי היה רק מסמרים ועץ. שום דבר אחר. ומה הרים אותי משם אם לא השיחות אל תוך הלילה עם אם הבית, העצות המועילות של הרב".

"וואו, העצות של הרב!", קטעה אותה הגבוהה מבניהן. על שרשרת הזהב שענדה היה כתוב באותיות מרובעות עמליה. "הוא יכול לפענח את כל סיפור חייך רק באמצעות אזכור שמך". ההתרגשות שלה הייתה מורגשת, משכה אותי פנימה באיטיות.

"מה למשל?", שאלתי. כמהתי למפת דרכים שתפתח מולי, תספר לי בדיוק היכן אני נמצאת על המסלול. לאן צריך ללכת מכאן.

"כל דבר שאת לא בטוחה לגביו, וזה יכול להיות הדבר הכי קטן, הרב מוכן לעזור ולייעץ בו", המשיכה עמליה.

"אומרים שזו רוח הקודש", התערבה אמילי. צעיף בגווני חום ותכלת היה מונח ברישול על כתפיה הצרות.

חיוך נוגה התנגן על שפתי כשאמרתי "יפה לכן". קנאה הכתימה את מילותיי, געגועים לתחושת השייכות שהן הפגינו. איחלתי להן בהצלחה, מסווה את כאב הבדידות שכרסם בתוכי.

"לא סיפרת לנו עלייך", נמתחה זרועה של אמילי לכיווני. "מאיפה את?"

"סיפור ארוך", ביטלתי את דבריה . סיפור ארוך היה תחליף טוב יותר לשום מקום.

עמליה התעקשה שאספר ואני התחמקתי. רחל תהילה הייתה עניינית יותר, שאלה אם אני רוצה לבקר אותן בשביל לראות במה מדובר. אולי זו הייתה דרך חכמה יותר לומר: את לא חייבת להודות שאת זרוקה ותלושה ובודדה. את לא צריכה להודות שאת הולכת משומקום לשומקום. את לא חייבת להודות שהבית שלך זה הרחוב.

"אין לי כסף", הודיתי. "וגם אם לומר את האמת, אני לא בטוחה שמסגרת תתאים לי כרגע".

"זה לא מסגרת", מחתה אמילי בנחרצות. "וכסף לא מחזיק כאן כוח. זה מקלט שנבנה על רצון טוב וקרבה" הלהט שלה הדהד למרחוק. "כל המקום הזה הוא בהתנדבות מלאה".

"הדבר האחרון שאפשר לקרוא לזה, זה מסגרת", המשיכה רחל תהילה לטוות מציאות שבשבילי הייתה בגדר חלום.

"אז מה זה בדיוק?" שאלתי. ההסברים הנלהבים שלהם ציירו תמונה של מקלט לאבודים, מקלט לאלו שנסחפים בים הגדול של אי ודאות.

"זה בית בשביל כל מי שאין לו לאן לחזור", תנועותיה של עמליה היו חדות ונלהבות. "הרב הקים גם מסגרת דומה לבחורי ישיבה שנפלטו לרחוב".


לא רציתי להראות עד כמה אני נלהבת, אבל המשפט האחרון של עמליה כבש לא רק את ליבי. עוד הרבה לפני שעזבתי את הבית, ידעתי שיום ויבוא ואתעסק עם נשמות אבודות, אאסוף שברים מהרחוב. אחבר תווים למנגינות, ארקום חלומות רחוקים.

כשעמליה המשיכה לספר שמעולם לא העירו לה על אף פריט שלבשה, וזה בכלל לא המטרה של המקום, הרגשתי שמילים ששלחתי לשמים חזרו אלי בדמות של נשים שבישרו גאולה.

לא היה שום דבר שימנע ממני להתרומם מהכיסא, לנער חצאית מאובקת ולומר 'לא אכפת לי לנסות'.


תפילה הופכת לחלום: חלום הופך למציאות. כך הרגשתי כשפסעתי אחריהן ברחובותיה המנומנמים של ירושלים. אור ראשון של שחר פרץ דרך החושך והביא עימו את תחילתו של הבוקר. ציפורים שרו שיר חדש. שמש הפציעה מבין ענפים. הטבע התעורר לחיים.

שבויה בקסם של התחלה ותקווה חדשה, הלכתי אחריהן. כל משפט קידם אותי לחלום נוסף שקברתי בחול. להתראות רחוב, בוקר טוב עולם.

* * *

רק כשנכנסו למעלית על סף קריסה ורחל תהילה שלחה אצבע מעוטרת בטבעת עץ לעבר הספרה שלוש, חשתי מערבולת בלתי מזוהית מתחילה את דרכה מכיוון הבטן וממשיכה במהירות מסחררת אל הגרון.

לא ניסיתי לדובב את התחושה הזו, אפילו לא לתת לה שם.

כמו כל דבר בחיי, ידעתי להשתיק גם אותה.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק מדהים!!
התיאורים שלך זה אחד הדברים... משהו מיוחד! סוחף לתוך הסיטואציה, מלא ברגש אבל לא חופר. אהבתי מאד את כל התיאורים בהתחלה, הספסל וכל מה שמסביבו, הטבע, העלים, העננים. מהמם! הכל מנקודת המבט שלה כמובן. אלופה!
יצרת פה תקווה מסויימת, שהנה אפרת מוצאת מקום שיקבל אותה, אבל הכל מעורפל, לא ברור ולא בטוח. השארת אותי סקרנית מאד ואפילו קצת חוששת. מדהים!!!
 

Yes it's me

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
פרק מיוחד מאד!
הכנסת אותנו לתוך הנעליים שלה ממש
קצת מפחידות אותי הבנות עם הלהט שלהם כשהם מדברות על הקבוצה והרב
נשמע שלא כל הקשרים שם נורמליים כמו כת כזאת
ראיתי את זה במיוחד במשפטים האלה
"וואו, העצות של הרב!", קטעה אותה הגבוהה מבניהן. על שרשרת הזהב שענדה היה כתוב באותיות מרובעות עמליה. "הוא יכול לפענח את כל סיפור חייך רק באמצעות אזכור שמך". ההתרגשות שלה הייתה מורגשת, משכה אותי פנימה באיטיות.

"מה למשל?", שאלתי. כמהתי למפת דרכים שתפתח מולי, תספר לי בדיוק היכן אני נמצאת על המסלול. לאן צריך ללכת מכאן.

"כל דבר שאת לא בטוחה לגביו, וזה יכול להיות הדבר הכי קטן, הרב מוכן לעזור ולייעץ בו", המשיכה עמליה.

"אומרים שזו רוח הקודש", התערבה אמילי. צעיף בגווני חום ותכלת היה מונח ברישול על כתפיה הצרות.

"זה לא מסגרת", מחתה אמילי בנחרצות. "וכסף לא מחזיק כאן כוח. זה מקלט שנבנה על רצון טוב וקרבה" הלהט שלה הדהד למרחוק.

שבויה בקסם

רק כשנכנסו למעלית על סף קריסה ורחל תהילה שלחה אצבע מעוטרת בטבעת עץ לעבר הספרה שלוש, חשתי מערבולת בלתי מזוהית מתחילה את דרכה מכיוון הבטן וממשיכה במהירות מסחררת אל הגרון.
 

S.

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
@הודיה לוי.
הכתיבה שלך פשוט נדירה!
והסיפורררר...
אני קוראת כל פרק בשקיקה, ורק מחכה לפרק הבא.
התגובה שלי מגיעה רק עכשיו, כי אני חדשה כאן... אבל דאגתי להראות לך את ההנאה בלייק כל פרק :LOL:
רק כשנכנסו למעלית על סף קריסה ורחל תהילה שלחה אצבע מעוטרת בטבעת עץ לעבר הספרה שלוש, חשתי מערבולת בלתי מזוהית מתחילה את דרכה מכיוון הבטן וממשיכה במהירות מסחררת אל הגרון.

לא ניסיתי לדובב את התחושה הזו, אפילו לא לתת לה שם.

כמו כל דבר בחיי, ידעתי להשתיק גם אותה.
ואווו איזה סיום!
נדיר!
השארת במתח...o_O
 

איוליס

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
אז ככה: ההמשך הזה הוא נטו תהליך נוסף שאפרת עוברת בלי שום קשר להוריה. יש כאן קונפליקט חדש עם דמויות חדשות שיכנסו לסיפור. גם המיקום יהיה שונה.
בתחילה פחדתי שההמשך יהיה סוג של סיפור חדש באותה דמות
שמחה שהתבדיתי
אני רואה בזה המשך ישיר והגיוני לגמרי, וכמו שאמרו לפני מרגיש מאוד חזק שמדובר בכת
אמאלה, הודיה, תשמרי עליה!
!!!!
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק מדהים!!
התיאורים שלך זה אחד הדברים... משהו מיוחד! סוחף לתוך הסיטואציה, מלא ברגש אבל לא חופר. אהבתי מאד את כל התיאורים בהתחלה, הספסל וכל מה שמסביבו, הטבע, העלים, העננים. מהמם! הכל מנקודת המבט שלה כמובן. אלופה!
פרק מיוחד מאד!
הכנסת אותנו לתוך הנעליים שלה ממש
@הודיה לוי.
הכתיבה שלך פשוט נדירה!
והסיפורררר...
אני קוראת כל פרק בשקיקה, ורק מחכה לפרק הבא.
כתיבה רגישה ומתארת פנימיות לפרטים, כרגיל.
וואו. פרק יפהפה ומרגש.
תודה רבה על התגובות. כיף לקרוא.


מרגיש לי כת. מרגיש לי כת. מרגיש לי כת.
קצת מפחידות אותי הבנות עם הלהט שלהם כשהם מדברות על הקבוצה והרב
נשמע שלא כל הקשרים שם נורמליים כמו כת כזאת
ראיתי את זה במיוחד במשפטים האלה
כמו שכתבו פה כבר, זה לא נשמע טוב, הקבוצה הזו.
מעדיפה שלא לכתוב עכשיו במה בדיוק מדובר, אבל מאמינה שבפרק הבא זה כבר יהיה הרבה יותר ברור.


בתחילה פחדתי שההמשך יהיה סוג של סיפור חדש באותה דמות
שמחה שהתבדיתי
אני רואה בזה המשך ישיר והגיוני לגמרי, וכמו שאמרו לפני מרגיש מאוד חזק שמדובר בכת
גילוי נאות העלילה הזו הייתה אמורה להיות בספר אחר, אבל שהגעתי לנקודה הזו בסיפור, הרגשתי שאין מתאים יותר להכניס את כל הנושא הזה דווקא כאן. מבחינתי זה עוד דרך חדשה לגילוי העצמי של אפרת.

99 קוראים בחרו להמשיך את הסיפור לעומת 19 שחשבו שכדאי לסיים, אז החלטתי להמשיך לכיוון הזה.
רק דבר אחד הפריע לי, סליחה שאני מציקה-
תודה רבה על ההערה. ולא מציק בכלל. שכחתי לכתוב כי תמיד נראה לי שזה כבר ברור אבל תמיד שמחה לקרוא גם ביקורת.

אגב, ניראלי שזה הפרק הכי ארוך בסיפור - מעל 1000 מילים. היה ארוך מדי?
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ממש לא!!
תמשיכי כך...

תודה על המענה.
שאלתי כי רציתי לדעת עד כמה העניין הזה גמיש, וכמה אפשר לשחק עם הנושא הזה. במיוחד בפרקים הבאים, שמדובר בעוד סוג של עלילה נוספת, ויש עוד פרטים חדשים ואנשים חדשים ייתכן שזה יכול להגיע גם ל2000 ו3000 מילים. כרגע אין לי זמן לכתוב את כמות המילים הללו בפעימה אחת, אבל בהחלט ייתכן שבהמשך יהיו פרקים שיצרכו את הכמות מילים הזאת בשביל לקדם את העלילה.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק כ"ג / בורא נפשות רבות. וחסרונן.
אשמח לביקורת: כל הערה, הארה, תובנה או תמיהה שעלתה לכם בעקבות הפרק.

נכנסתי לחדרו של הרב בליווי אם הבית.

ארבעה ספרים מעוטרים בכריכת עור דקה היו פתוחים על ספריית העץ הגדולה. הרב לא התיק את עינו מהספרים גם אחרי שנכנסנו. שעון הקיר הכסוף השמיע רעש מתכתי מרגיז, נראה היה שהמחוגים מתעקשים להנציח כל שניה שחולפת.

לא יודעת מתי התחילו להזדחל לתוכי זרועות הפחד. אולי במעלית המפרכסת, אולי במסדרון הארוך. אבל כשנכנסתי לחדרו של הרב הרגשתי את אותן הזרועות לופתות אותי מבפנים.
לא ידעתי למה אני מפחדת, אבל פחדתי. פחד היה אחת התחושות שמעולם לא הצלחתי לתמצת למילים.

אם הבית הייתה בשנות הארבעים לחייה. הרב נראה כמי שחצה את העשור החמישי לחיו. ואני הייתי ילדה, או כך לפחות הרגשתי: ילדה בליווי מבוגר.


"ברוכים הבאים", הרב סגר שני ספרים וסימן לאם הבית שהיא יכולה לעזוב את החדר.
היא הנהנה ויצאה. הסתובבתי לאחור, ולרגע אחד, טיפשי, רציתי לאחוז בשולי שמלתה, להתחנן שתישאר.

הרב ביקש שאתיישב, ואני גלשתי באיטיות אל הכיסא המנטה המרופד.

כשהרב הישיר לכיווני את מבטו, ושאל מה הביא אותי הנה, מפלס הפחד ירד. היה משהו שקט וחודר במבט שלו. משהו שלא ידעתי להגדיר, אבל לא נתן לזרועות הפחד לחנוק את התקווה האחרונה שעוד הייתה בי: התקווה לבית.


"פגשתי את אמילי, רחל תהילה ועמליה בכותל", השפלתי מבט אל הרגליים שהסתבכו אחת בתוך השנייה. "ו..הן סיפרו על המקום הזה".

"נדמה לי שיש לך טעות קטנה", נמתחו שפתיו לכדי חיוך מאופק. "לא הן הביאו אותך הנה. מלאכי שמים הובילו אותך לכאן. הם אלו שנשאו אותך על כפיים והניחו אותך בכותל בדיוק בזמן הנכון ובמקום הנכון בשביל שתיפגשי את הבנות שלנו ותגיעי לכאן. אבל ברור לי שאם לא היו בך מעשים טובים, משמים לא היו שולחים אותך אלינו. ספרי לי, איזה מעשה טוב עשית לפני שהגעת לכאן?".

אני?! מעשים טובים? מצוות!? כנראה שאתה לא מכיר אותי מספיק. כנראה שאתה לא מכיר אותי בכלל.


"לא עשיתי שום דבר טוב. לפחות לא בחצי שנה האחרונה", הודיתי. זה היה משפט כנה שלא פחדתי לשחרר לחלל החדר. מילים שהאמנתי בהן באמת ובתמים.

"איך את אומרת דבר כזה?", תמיהה צבעה את מילותיו. העיניים התכולות חדרו לתוך נשמתי, ביקשו לחשוף פיסות נסתרות.

"אני לא משקרת", יישרתי מבט. "זה נכון. לא סתם הגעתי לרחוב".

הרב הנהן באמפתיה ואני מצאתי את עצמי ממשיכה למרות שלא התכוונתי לתת שום בדל של מידע על העבר 'המפואר' שלי.

"אני באמת לא זוכרת מתי לאחרונה גרמתי למישהו לחייך", לחשתי אל ברכיי. פניה של אמא עמדו מולי, ספוגות בכאב. רחלי ישבה שם, סמוך לשולחן. מרפקים רועדים, נפש מצולקת. המכתב מהסמינר לפניה. אחות שהרסה את עתידה מאחוריה. אבא שכב שם, על מדרכה מוכתמת בשאריות אוכל, אנשי מד"א סביבו. ושוב אני, מאחוריו. ככל שהעמקתי בתמונות שחלפו מול עיני, יכולתי לגלות עד כמה אני צודקת.

"אין דבר כזה יהודי שלא עשה טוב", המשיך הרב בקולו השקט. "הרי בשביל זה נבראנו. לכולנו יש כאן שליחות מיוחדת. גם לך!".

"השליחות שלך זה המקום הזה. כאן, תוכלי להשפיע על נשים נוספות ולהרחיב את המעגל המשפחתי שלנו. כאן תוכלי לצמוח רוחנית וגשמית. כאן, במקום הנשגב הזה, כל החומות בתוכך יתפוררו. לא סתם מתגלגלות נשמות בעולם".

"רק הגעתי לראות, להתרשם", שלושת המשפטים האחרונים של הרב הכריחו אותי להוציא את האמת אל האור. "אני לא יודעת אם אשאר כאן".

הבעת עלבון חלפה על פניו. "לא – יודעת – אם - תישארי?", כל אחת ממילותיו קיבלה את תשומת הלב הנדרשת. "מה עשינו לך רע?".

"חס ושלום", רעד קל חלף בגווי. "אף אחד כאן לא עשה לי שום דבר רע, אני פשוט לא יודעת אם המקום יתאים לי ולכן באתי לבדוק במה מדובר".

"השאלה כאן היא אחרת לחלוטין", חיוך צנוע עלה על שפתיו. המקום הזה הוא תכלית הקודש, תכלית השלמות. אין מי שלא מתאים לכאן. ומי שמרגיש כך, זה רק בגלל שנשמתו עוד לא שלמה, שפיו ומעשיו אינם שווים, שליבו לא הולך תמים אחרי אלוקיו. אבל אל דאגה, עם הזמן, הנשמה הכי פצועה שתגיע לכאן, תצא שלמה ומכובסת. הפחד והחשש הינם עצתו של היצר, תולדותיו של הדמיון".

הרב דיבר לאט, במנגינה. כל מילה נתנה לי הזדמנות לעכל את משמעותה. לא הצלחתי לנצל את ההזדמנות, לא הבנתי משמעות. שתקתי מול מילים שהיו בשבילי כחידה.

"לאט לאט, את תגיעי לשלמות הזו, את עוד תביני את החכמה שעומדת מאחורי הדברים", הרב קרא את המילים שלא עברו תחת לשוני, השיב לי תשובה על שאלה שלא שאלתי.

מצמצתי, מופתעת, מול דבריו. הוא חייך: "נכון שזה בדיוק מה שחלף לך בראש?"

לא יכולתי לשקר. הנהנתי בביישנות.

הרב שוב חייך. הפעם נמסך בחיוכו שמץ של גאווה, ואם הצלחתי לאבחן נכון, אולי גם קורטוב של רחמים: "אל דאגה, את עוד תביני הכל. זה רק עניין של זמן".

***

אם הבית טיילה איתי במסדרונות המעונות דקות אחדות לאחר שיצאתי מחדרו של הרב. היא הראתה לי את חדר האוכל, החצר הירוקה, חדר הישיבות ובית המדרש - המקום בו הרב נותן את הרצאותיו.

אם הבית שאלה המון שאלות על העבר שלי. הייתי עייפה מלדבר, מותשת ממחשבה וזיכרון. הבטחתי לספק תשובות כשהדבר יתאפשר לי על אף שידעתי: לנפש שלי אין דד ליין ברור עד מתי היא תהיה חייבת להתרפא.

אם הבית הנהנה בסלחנות כשהתחמקתי, חייכה חיוך שהיה נכון לחלוק איתי כל כאב. אחרי שתיקה של שלוש שניות, היא הניחה כף יד מעוטרת בטבעת זרקון ירוקה על כתפי, אמרה: "יהיה לך כאן טוב".

***

לא ידעתי אם יהיה לי טוב. כן ידעתי שהרחוב הוא לא מקום לבני אדם.
הרבה מחשבות חלפו בראשי בלילה ההוא, הלילה הראשון בו שהיתי במעונות .ישנתי על מיטה. אמיתית, יציבה. אפס סיבות להתלונן. גם לפוך היה ריח מתוק של פרחי לבנדר. זה קצת הזכיר לי את הבית.

מעלי ישנה אמילי, מתחתי עמליה. רחל תהילה נמה על מיטה בודדת מימני.
מזרן החליף ספסל, את השמים ראיתי רק מבעד לחלון מלבני צר שהתייצב לשמאלי.את הרוח בכלל לא הרגשתי.לא הצלחתי להבין למה הרגשות בתוכי לא מסונכרנות עם הזמן. אתמול נדדתי בין ציפורים, היום אני חלק מתוך קהל אנשים. זה מה שאמרתי לעצמי כשהחלל בתוכי הלך והתרווח, בורות שמצאו חלקת אדמה טובה כדי להישאר. מים לא יכלו למלא את הבורות הללו. אפילו לא נחשים ועקרבים.

ניסיתי להסביר לעצמי שאני חסרה, בגלל זה אני מרגישה כך: ריקה מחיות, מרוקנת מתוכן. מילותיו של הרב כמו נעו סביבי במעגלים: 'את עוד תגיעי לשלמות הזאת. יהיה לך כאן טוב'. לא רציתי לבכות, ידעתי שדמעות לא יעזרו למלא את החסר. לא הבנתי בשביל מה בכלל צריך דמעות. הייתי צריכה להיות מאושרת. זכיתי. כך אמר הרב, כך גם הדהדה אם הבית.

שלושה לילות נטולי ירח, היו סיבה טובה להירדם. זה מה שחשבתי לעצמי כשהנחתי את ראשי על הכרית ובהיתי בסדקים קטנים שפצעו את התקרה. לא הרהרתי במציאות אחרת: שקט שמניב מחשבות קשות, לילה שמצמיח זיכרונות כואבים.ה תחננתי לחבלי השינה שיבואו וייקחו אותי למסע לילי. רק אז יכולתי להתנתק מכל מה ששרף ופצע והזכיר: את חסרה. כזו נולדת, כך גם תישארי.

שקט עטף את החדר, מלווה במנגינה של נשימות קצרות ושטוחות שהגיעו מכיוון מיטתה של רחל תהילה. שני המחוגים התעקשו לעמוד בו זמנית על השעה שתיים כשאני עדיין ניסיתי למצוא את התנוחה הנכונה.

מבעד למלבן הזכוכית יכולתי להבחין בירח חרמשי זוהר טובע בתוך השמים השחורים. ייקח לו רק חודש להתמלא.
 
נערך לאחרונה ב:

ELIZABET

משתמש רשום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
"השאלה כאן היא אחרת לחלוטין", חיוך צנוע עלה על שפתיו. המקום הזה הוא תכלית הקודש, תכלית השלמות. אין מי שלא מתאים לכאן. ומי שמרגיש כך, זה רק בגלל שנשמתו עוד לא שלמה, שפיו ומעשיו אינם שווים, שליבו לא הולך תמים אחרי אלוקיו. אבל אל דאגה, עם הזמן, הנשמה הכי פצועה שתגיע לכאן, תצא שלמה ומכובסת. הפחד והחשש הינם עצתו של היצר, תולדותיו של הדמיון".
חסר 'מרכאות'....
פרק נוגה.
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אשמח לביקורת: כל הערה, הארה, תובנה או תמיהה שעלתה לכם בעקבות הפרק.

אין תמיהות.
בתיאורים שבין השורות
הצלחת להבהיר כ"כ
להלחיץ כ"כ.
אני עוד שניה נושאת תפילה עליה.
אפרת בת?
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעל 100 ניקים בחרו המשך ארוך - המשכתי בכיוון הזה. לאן אתם רואים שזה מתפתח מכאן? עד כמה האמנתם לרב? לאם הבית? לאמילי עמליה ורחל תהילה ובעיקר לאפרת?

אני מאמינה שאחרי כל פרק אפשר לצאת עם תחושה מסוימת. זו יכולה להיות תחושה חיובית, ויכולה להיות גם תחושה שלילית. כשאני קוראת ספר או מסיימת פרק לפעמים אני יוצאת עם תחושה של החמצה, לפעמים של הפתעה, לפעמים יש בי יותר מדי תמיהות ושאלות על מטרת הסופר והספר.
בקיצור, אני לא חושבת שיש דבר כזה לקרוא פרק באורך כזה, ולא לצאת עם שום תחושה. תגובה תספר לי הרבה יותר מוואו, דומע, צוחק או עצוב.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק מאד יפה. כתוב באומנות וברגישות.

הערה קטנה, בדרך כלל בכתות- הכת נשמעת אמינה יותר בהתחלה, אחרת אף אדם רציונלי לא היה נכנס לכת מרצונו החופשי.
לכן, משפטים כמו:
כאן תוכלי לצמוח רוחנית וגשמית. כאן, במקום הנשגב הזה, כל החומות בתוכך יתפוררו. לא סתם מתגלגלות נשמות בעולם".

הבעת עלבון חלפה על פניו. "לא – יודעת – אם - תישארי?", כל אחת ממילותיו קיבלה את תשומת הלב הנדרשת. "מה עשינו לך רע?".

המקום הזה הוא תכלית הקודש, תכלית השלמות. אין מי שלא מתאים לכאן. ומי שמרגיש כך, זה רק בגלל שנשמתו עוד לא שלמה, שפיו ומעשיו אינם שווים, שליבו לא הולך תמים אחרי אלוקיו. אבל אל דאגה, עם הזמן, הנשמה הכי פצועה שתגיע לכאן, תצא שלמה ומכובסת. הפחד והחשש הינם עצתו של היצר, תולדותיו של הדמיון".
נשמעו לי לא אמינים.
מנהלי כת, בתחילה, יתנו למגיעים תחושה כי הם יכולים ללכת כשירצו, אם המגיעים ירגישו כלואים לפני שיתחברו למקום- הם ילכו. רק לאחר מכן, כולאים אותם במשפטים כגון אלו.
הם גם לא יגידו להם שיש בעיה בהם אם הם לא מרגישים עד כמה "המקום קדוש"- מילים אלו תגענה לאחר שהקרבן שבוי בכת- לאחר שהאהבה שקבל, תחושת השייכות, ואולי גם הסודות שהפקיד- מונעים ממנו לצאת. אז תגענה המילים המאשימות כתגובה לשאלות וספיקות.

המשפטים האלו, לדוגמא, הרגישו לי מאד אמינים ומתאימים:
"לא הן הביאו אותך הנה. מלאכי שמים הובילו אותך לכאן. הם אלו שנשאו אותך על כפיים והניחו אותך בכותל בדיוק בזמן הנכון ובמקום הנכון בשביל שתיפגשי את הבנות שלנו ותגיעי לכאן. אבל ברור לי שאם לא היו בך מעשים טובים, משמים לא היו שולחים אותך אלינו. ספרי לי, איזה מעשה טוב עשית לפני שהגעת לכאן?".

"איך את אומרת דבר כזה?", תמיהה צבעה את מילותיו. העיניים התכולות חדרו לתוך נשמתי, ביקשו לחשוף פיסות נסתרות.

הרב הנהן באמפתיה

"אין דבר כזה יהודי שלא עשה טוב", המשיך הרב בקולו השקט. "הרי בשביל זה נבראנו. לכולנו יש כאן שליחות מיוחדת. גם לך!".

מצמצתי, מופתעת, מול דבריו. הוא חייך: "נכון שזה בדיוק מה שחלף לך בראש?"
בהם הוא נתן לה אמון בטוב שבה- דבר שהיה חסר לה מאד, אמפטיה והכלה, הבנה- כש: "קרא את מחשבותיה", מה שגם עורר התחלה של הערצה כלפיו. המבטים שלו, והמשפט האחרון שציטטתי- נתנו לאפרת הרגשה שהיא שקופה, מה שגם מאד אופייני לכתות ומושך נפגעים בהתחלה.

מקווה שעזרתי לך, תודה ענקית על הפרק, מחכה כל סיום פרק מחדש לפרק הבא!
 

נחמת שוטים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
את כותבת מדהים. אין לי שום תיקון או שיפוץ בשבילך.
התיאורים של הטבע, הירח והלילות מדהימים ומוסיפים כל כך הרבה.
התחושה בקריאה ובסיומה נעימה, זורמת, מסקרנת, וגם מלחיצה.

תמשיכי!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלו

א הוֹדוּ לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ג הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ד לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ה לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ו לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ז לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ח אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ט אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:י לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יא וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יב בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יג לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יד וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טו וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טז לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יז לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יח וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יט לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כ וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כא וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כב נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כג שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כד וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כה נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כו הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה