דיון נספח לאתגר דו שבועי - לשכתב את ההיסטוריה

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
:unsure::unsure::unsure::eek:
(בלי קשר, שני הטורים חזקים)
חייב לומר שלא ראיתי את הסיפור הנ״ל לפני שכתבתי את שלי, ודווקא עברתי ברפרוף על הקודמים, זה פשוט נעלם מעיניי.
לא הייתי משתמש לכתחילה ברעיון של מישהו אחר.
 

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מעניין לשמוע את דעת הכותבים,
מה עדיף, להרחיב בתיאור המהפך שגרם השינוי ההיסטורי, או לקצר ככל האפשר ולתת למוח של הקורא לדמיין לבד?
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
חייב לומר שלא ראיתי את הסיפור הנ״ל לפני שכתבתי את שלי, ודווקא עברתי ברפרוף על הקודמים, זה פשוט נעלם מעיניי.
לא הייתי משתמש לכתחילה ברעיון של מישהו אחר
אבהיר שלא היתה לי שום הבנה אחרת, וזה היה לי ברור שכל אחד חשב לבד על הרעיון.
 

אוריאל2

משתמש רשום
אפרופו הקטע של @יוסף יצחק פ. , יש לציין שהספר שנחשב לאבי ההיסטוריה החילופית המודרנית הוא ספר בשם 'האיש במצודה הרמה', שעוסק גם כן במציאות שבה מדינות הציר, ובראשן גרמניה ויפן, מנצחות במלחמה.
הספר מתרכז בתרבות היפנית ובהטמעתה אל תוך הגיאוגרפיה והאדריכלות האמריקאים, כמו גם בעצם הנושא של 'היסטוריה חילופית'.

מעניין אותי לדעת אם הספר שימש להשראה / מחקר.
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אפרופו הקטע של @יוסף יצחק פ. , יש לציין שהספר שנחשב לאבי ההיסטוריה החילופית המודרנית הוא ספר בשם 'האיש במצודה הרמה', שעוסק גם כן במציאות שבה מדינות הציר, ובראשן גרמניה ויפן, מנצחות במלחמה.
הספר מתרכז בתרבות היפנית ובהטמעתה אל תוך הגיאוגרפיה והאדריכלות האמריקאים, כמו גם בעצם הנושא של 'היסטוריה חילופית'.

מעניין אותי לדעת אם הספר שימש להשראה / מחקר.
לגמרי לא. חשבתי על אירוע היסטורי מוכר. למעשה חשבתי גם על 'תקרית רזוול', אבל חששתי שאולי חלק מהגולשים לא מכירים את הסיפור...
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אני הבנתי שאתה מתכוון לטעון שיתכן וזה בעייתי ע"פ ההשקפה החרדית


סוג של מה לפנים ומה לאחור?
לא. התכוונתי למציאות בה השתנתה ההיסטוריה, ולא רק קבוצה קטנה של יהודים שגרה בהרים ורק חושבת שהמלחמה עדיין נמשכת.
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קצת מאחורי הקלעים ונקודות השראה לסיפור שכתבתי לאתגר (ושלא אסתבך בפילאגט ;) )

אז התגובה הזאת:
שערתי שזו הכוונה, ואני חש צורך לציין שהיסטוריה חילופית הוא כמובן ז'אנר נרחב, שלא מתחיל ונגמר במחזה ספציפי ולא מוצלח במיוחד.

ולמה אני חש צורך? כי שוב ושוב (ושוב) חוזרים דיבורים על 'העתקה' בספרות החרדית. ספרים, בעיקר ממלכה במבחן ומרגל להשכרה, זוכים להאשמות שהם חיקויים, או מאשימים ספרים אחרים בטענה שהם מחקים אותם.

כמובן שהסיבה האמתית להאשמות היא שהספרים האלו, לפחות נכון לזמן פרסומם, היו ייחודיים לז'אנר שלהם בספרות החרדית. אבל נסיון להגדיר אותם בגלל זה כהעתקה, שתמיד מיוחסת ספציפית לספרים הבודדים בז'אנר שיחסית כן מוכרים במגזר, מגוחך בדיוק כמו להאשים מי שכותב ספרות עתידנית כמעתיק מאחד מאלף או פנטזיה(??) מממלכה במבחן.
גרמה לי לחשוב- מה היה קורה אילו אחד הז'אנרים שנחשבים חיקוי היה עושה את רוב דרכו מראש אצלינו.

הלכתי דווקא על קומיקס כי הוא נוצר בעיקר על ידי יהודים (יש האומרים שיהדותם גם הייתה מקור השראה) וגם סתם כי התחשק לי.

ג'ק קשישה נבחר לאחר עיון בויקיפדיה על יוצרי קומיקס יהודים, בעיקר בגלל פועלו במלחמת העולם השנייה, על פי ויקיפדיה כמובן.

כתיבת קטע שמתאר אשכול בפרוג כבר הפך לז'אנר באתר. אני חושב שיוצר הז'אנר הוא @דוקססטוס תקנו אותי אם אני טועה.

ועל הסליק אני לא צריך להסביר, נכון?
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
לא
ניצלה, אלא נותרה בארמון אחשוורוש. לכאורה היא ובית אביה אבדו...
יש דעה שאומרת שהיא התחתנה אח"כ עם מרדכי היהודי.
וגם בלי זה - היה לה בן בשם דרייווש, והוא היה יהודי, כמובן.
 

שרהלה שרהלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
@שרהלה לנציצקי - שבית אותי ברגע שהבנתי באיזו דמות מדובר. הדמות שאני הכי מחוברת אליה בתנ"ך... גם הכתיבה שלך מדהימה וממש מחברת ונוגעת.
הטוויסט שנתת דווקא ממחיש את השאלה הגדולה על הסיפור האמיתי של אסתר: כי הרי בסופו של דבר היא
לא
ניצלה, אלא נותרה בארמון אחשוורוש. לכאורה היא ובית אביה אבדו...
(אולי היה חזק יותר אילו היית מותירה את הגזרה על כנה ועם ישראל היה אובד... אם כי מבינה אותך מאוד שלא היית מסוגלת לזה...)
תודה רבה! גם אני מרגישה חיבור מיוחד לדמותה של אסתר.
אבאר את הרעיון של הקטע שכתבתי, כדי שתביני 2 דברים: 1 - מדוע בחרתי לשנות את ההיסטוריה דווקא כך, ולא לאבד את העם היהודי, 2 - שאסתר ובית אביה לא אבדו. ובעצם - שניהם אותו דבר.

ההשראה שלי הייתה, כמה מפתיע, בפורים האחרון. אחי הסביר לי ולאמי מה היתה המסירות נפש של אסתר, ומה הוא התפקיד שלנו בכלל.
מרדכי מסר לאסתר שלא תמה בנפשה להימלט וגו', והדגיש: גם אם תרחישי - רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר. אל תחשבי שעם ישראל תלוי בך. אל תחשבי שבלעדייך ה' לא יציל את עם ישראל. ה' הבטיח והוא יקיים. אבל את... תחשבי על עצמך, אסתר! ה' נתן לך את הזכות להיות השליחה! וזה מפחיד, וזה מסוכן, ואת יכולה למות... אבל תחשבי לך, אסתר, מה יקרה אם לא תיכנסי לאחשורוש, אם תרחישי... עם ישראל ינצל, ואת תרצי לקבור את עצמך מבושה. את תהיי זאת שפחדה, נמלטה, השתמטה, ונשארה לגור בארמונו של גוי בלי שום סיבה. הפחדנית. איזו בושה היא לבית אביך, איזו בושה היא לך! תצילי את עצמך! תהפכי את היותך כלואה בארמונו של גוי לפתח הצלה, לזכות, לכבוד ה' ולכבוד עצמך! אם תרחישי - לעד יכתים הכתם את כתרך.

וזה מה שרציתי להביע: לשכתב את ההיסטוריה זה לשכתב בחירות של אנשים. ההיסטוריה לא תלויה בנו. לא תלויה באף אחד. עם ישראל ישרוד, אבל האם אנחנו נהיה מאלה ששמרו, ששימרו? האם ילדינו יגדלו לתפארת בית אבותינו? אסתר ובית אביה לא אבדו. בכלל לא. אסתר היא אחת מ 7 הנביאות, והיא ובית אביה נזכרים לטובה בדפי ההיסטוריה היהודית. היא הביאה לעצמה רק כבוד. היא אמרה 'וכאשר אבדתי אבדתי' - אולי אני אמות, אבל כך לא אאבד את עצמי ואת בית אבי, כי על ידי ינצל עם ישראל.
בקטע שכתבתי, עם ישראל ניצל, ההיסטוריה לא השתנתה, רק דמות אחת, אשה קטנה אחת בחרה להימחק מהדפים, מהמגילות.
מבינה למה שכתבתי דווקא כך?
 
נערך לאחרונה ב:

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
יש דעה שאומרת שהיא התחתנה אח"כ עם מרדכי היהודי.
וגם בלי זה - היה לה בן בשם דרייווש, והוא היה יהודי, כמובן.​
אני מכירה את הדעה ההפוכה - ש*לפני* שהגיעה לארמון הייתה נשואה למרדכי. וברגע שהיא הלכה לאחשוורוש היא לא יכלה לחזור לשם...
ונכון שבנה דרייווש היה יהודי, אבל הוא גדל כמלך פרסי...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מבינה למה שכתבתי דווקא כך?​
וואו... עכשיו באמת לגמרי מבינה...
נתת פה מסר חזק - שבעצם לא משנה מה יקרה בסוף מבחינה "היסטורית", גם בחיים הפרטיים שלנו, אלא משנה איזה חלק אנחנו נהיה במה שיקרה...
מדהים!
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
@-חיה- בלי כוונה לפגוע, סתם כקוריוז
הקטע שלך הזכיר לי מאד את הקטע בסוף איסתרק, שקאה היי שלח שליח להודיע לדיאלידאן על בריחתו של איסתרק, והשליח נתקע לתגרה ונעלם לו המכתב, והוא ויתר על השליחות בלי לספר לאף אחד וכו'.
 

שרהלה שרהלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
@-חיה- בלי כוונה לפגוע, סתם כקוריוז
הקטע שלך הזכיר לי מאד את הקטע בסוף איסתרק, שקאה היי שלח שליח להודיע לדיאלידאן על בריחתו של איסתרק, והשליח נתקע לתגרה ונעלם לו המכתב, והוא ויתר על השליחות בלי לספר לאף אחד וכו'.
great minds think alike...
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
@-חיה- בלי כוונה לפגוע, סתם כקוריוז
הקטע שלך הזכיר לי מאד את הקטע בסוף איסתרק, שקאה היי שלח שליח להודיע לדיאלידאן על בריחתו של איסתרק, והשליח נתקע לתגרה ונעלם לו המכתב, והוא ויתר על השליחות בלי לספר לאף אחד וכו'.
גם לי זה הזכיר ;)

ובכלל על הקטע, הקטע נולד כי קראתי פרט מעניין על משפט פריז- שניקולס דונין שר''י שלח לאפיפיור אגרת מלאת האשמות נגד התלמוד ורק שלוש שנים אחר כך התקבלה התשובה של האפיפיור ימ''ש שציווה להחרים את הספרים. זה גרם לי לחשוב מה היה קורה אם האגרת לא הייתה נשלחת והוא היה מחכה לה עד בוש.
 

במה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
הם מגיעים לבית ונעמדים סביב השולחן. שלום עליכם, אשת חיל, קידוש. המבוגר בוהה בנעליו ושותק. נטילת ידיים, המוציא, דגים ומרק. המבוגר אוכל ברעבתנות. דבר תורה.
סליחה על החפירה, אבל הפיוט שלום עליכם התחבר במאה ה-17 בערך ארבע מאות שנה אחרי רבינו יחיאל מפריז.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה