דיון נושאים פוגעניים

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
'מדרון חלקלק'? אני לא רואה את האסון הגדול שייגרם אילו יאסרו עוד כמה מילים. מקסימום אנשים יתנהלו ביותר רגישות לזולת.
מדרון חלקלק זה כשמוקדן משטרה לא יוכל עוד מעט אפילו לשאול בטלפון אם החשוד נראה 'בן מיעוטים'.

כשאמרו שלמילים יש כוח, התכוונו בדיוק לזה. אם עיריית עפולה לא יכולה למנוע מערבים להתיישב בעיר, זה לא תוצאה של שום דבר חוץ משפת הביבים מבית מילון השמאל האלים ויפה הנפש. שפה יפה, זו שפה שמתארת מציאות לאשורה, ולא משפצת אותה.

מדרון חלקלק זה "פרופיילינג". וכשמטוסים יתפוצצו באוויר כי אסור לבדוק בעלי חזות ערבית באופן מיוחד, תזכור שהייתי כאן הראשון להתריע, ושאתה היית האחרון.

מדרון חלקלק זה גם "איסלמופוביה", אותה מילה שמטרתה לתאר מציאות דמיונית בלתי קיימת, ולנסות לייצר מציאות אחרת, גרועה בהרבה מזו שכן קיימת.

יש לי בסלסלה תשעים דוגמאות ושבע מאות משלי שועלים, אבל אין לי בה זמן עודף.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אהה. ואילו היית כבד משקל, היית רוצה שיגידו לך 'בנאדם, אתה שמן'?!
רוצה?! לא בהכרח.
נפגע?! אם הייתי קורא בספר משהו על השמנים, ממש לא הייתי נפגע.
ובמחשבה שניה, מסתבר שגם אם היו אומרים לי כך החברים, הלו השמנת רציני, גם אז לא הייתי נפגע. אבל אני מבין שיש אחרים שכן יכולים להיפגע מזה במידה וזה ייאמר בקונוטציה שלילית.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש לחלק מאוד בין צורת דיבור לחברים לבין כתיבה בספר או אפילו צורת דיבור בדרשה.
כשאתה מדבר לחבר, הכל תלוי במנגינה ובהקשר.
בספר ובדרשה, גם כשאתה משתמש בכינויים מסויימים, כל זמן שלא תגנה בפועל אין עם זה כל בעיה.
(כמובן, כמו שכתבתי קודם, כינויים שכל קיומם הוא לגנאי, זו בעיה בוודאי. אך דברים כמו שמן גמד אוטיסט וכו', לחבר שלך לא תגיד את זה, אבל בספר אין שום בעיה לכתוב).
 

וו החיבור

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אהה. ואילו היית כבד משקל, היית רוצה שיגידו לך 'בנאדם, אתה שמן'?!
אף אחד לא בא לבן אדם בפנים ואומר לו "אתה שמן!"
כשם שלא ניגש לרזה/בלונדי/מכוער/טיפש ונאמר את המציאות. היא ידועה לכל.
כל הכינויים הללו באים לידי ביטוי כשרוצים לתאר מישהו באוזני אחרים
וכאן מתחילה הבעיה עם המילים היפייפיות האלו
לפעמים לא עומדים בקצב של המכבסה...
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
ואז אתה במדרון חלקלק.
כנ"ל לכיוון השני. וכדאי לזכור את שניהם.

כושי הוא כושי.
ודוס הוא דוס.

מילים הן תלויות מקובלות חברתית. לא החלטה, מקובלות; גם אם 'שלום עכשיו' תחליט בעשרה כינוסי-אומה ש'ערבי' זו מילה פוגענית, היא לא תהיה פוגענית עד שתהיה... ובכן, פוגענית. בפועל.
אנחנו לא מדברים כאן על פוליטיקלי קורקט, אלא על מילים שלדעת רבים פוגעות. זה שונה.

ומילא אם היו עושים במילה 'כושי', כדוגמה, שימוש פנימי בלבד כי באמת-באמת אנחנו פשוט מדברים בלשון תנ"כית זה הכל מה יש. אבל לכתוב אותה בעיתון, בלי להתבלבל...
טוב, באותה נשימה אפשר למצוא בקלות "קשיש בן שישים נפגע בינוני מאופניים" (אמתי).
אז אל תקחו ללב, זאת פשוט בורות, זה לא אישי.

וזה לא שהם לא יכולים. באותו עיתון בדיוק תקראו ש"ניתן להטעין את הרב-קו מהמחשב", חלילה לא מהאתר. בגרסה לילדים תמצאו סיפורים שבהם האמא תמיד עקרת בית, גג מורה, קומה שניה גננת. יש להם את זה בגדול, הסירו דאגה מליבכם. מכבסות המילים היעילות ביותר בארץ הופכות תמימות כל כך ושוחרות אך אמת וצדק כשזה יוצא מבועת-האני שלהן.

ולכן, למרות שגם לי קשה להאמין שמבין גולשי פרוג יהיה מי שיעלב מהכינוי "כושי", אחרי הכל זה סיפור של הרגל. וקצת קשה להחליף מוד כשכותבים בפרוג ואז בעיתון ואז מדברים במקום העבודה.

וזכרון אחד אישי:
עבדתי עם אישה מהציבור הדתי, ולחדר הצטרפה צעירה חרדית תמימה וחמודה.
היא החליטה להיות אנתרופולוגית לרגע, ושאלה את הדתיה משהו על ציבור ה"מזרוחניקים".
קשה לי להאמין שהדתיה נעלבה. אולי רק מכך ששייכו אותה לציבור הלא נכון.
אני הסמקתי בשביל החמודה, ולא בשביל אף אחד אחר.

כן, בלי קשר מי נעלב ולמה, טאקט זה מצרך חשוב בחיים. שווה אימון.

חשבתם פעם מה מרגישים נמוכי קומה כשהם נתקלים בדדי גמדי?
לא יודעת מה בקשר לדוגמה הזאת, אבל חשוב לשים לב בין מקרים שלא קשורים לעצם הכנוי, אלא סתם נוגעים בטעות בלקות, וייתכן שאדם הלוקה בה יחשף ויפגע, לבין מקרים שבהם עצם המילה היא כנוי פוגע.
 
נערך לאחרונה ב:

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
בעולם הגשמי כל אדם בעולם זכאי לקבל אותו יחס הזכאי לו בן אנוש שהולך על שתיים גם כאשר כרגע הוא לא הולך בכלל ולא משנה מדוע. כי הוא תינוק/נכה/שמן/עצלן/טיפש.
שום סיבה במראהו או בעברו אינה מהווה הצדקה ליחס שונה ומפלה.

בעולם הרוחני זה אחרת ואכמ"ל.

כיצד לדבר ולכתוב על ההפליה בפועל? תלוי. אם אתה בא בגישה לעזור לו, חשוב שתשמע את דעתו או תכנס לדמותו.
אם אתה בא לסקר את המציאות מהצד, זכותך וחובתך להביא עובדות כהווייתם גם אם הם לא נעימים כ"כ.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אני לא רואה את האסון הגדול שייגרם אילו יאסרו עוד כמה מילים. מקסימום אנשים יתנהלו ביותר רגישות לזולת.
מי כמוך שקרא את הספר 1984 יודע מה רב כוחה של מכבסת מילים לשינוי תודעתי עמוק.

ודוס הוא דוס.
יש להבדיל בין מילים שהן כינוי גנאי בעצם כמו: דוס, חוּסיד, פרענק, ווזווז, ערבוש וכיוצ"ב. מילים כאלה הן באמת גסות רוח.
לעומת מילים רגילות ונייטרליות שרק השיח הסופר-רגיש וצדקני החליט שהן פוגעניות, כמו: ערבי, גרוזיני, אתיופי, שמן, זקן, כושי וכו'.
לגבי 'ניגר' אני מסכים שזו מילת גנאי. לדעתי התרגום שלה לעברית הוא לא כושי אלא כושון, כמו שז'יד זה לא יהודי אלא יהודון.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אם לאנשים לא אכפת פה, על גבי הפורום להשתמש במילים שעמים ועדות אחרות רואות כפוגעניות, זה לא יעצר בזה.

מדרון חלקלק זה כשמוקדן משטרה לא יוכל עוד מעט אפילו לשאול בטלפון אם החשוד נראה 'בן מיעוטים'.

ומדרון חלקלק זה כשערבי או אתיופי בעל צרכים מיוחדים, נהרג בטעות, ונו נו, כמה הפגנות לפה, לשם, והחיים ממשיכים כרגיל(במחילה מהאתיופים על ההשוואה)
(קצת כמו חרדי בעל צרכים מיוחדים שהוכה בטעות, לא משווה בן הכאה להרג, אבל הקונספט זהה)


לגבי 'ניגר' אני מסכים שזו מילת גנאי.
אגב, המילה שכתבת ממש נחשבת בקטגוריה של קללה כיום.
גם אם רוצים להשתמש בה, משתמשים בהטיה.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
יש להבדיל בין מילים שהן כינוי גנאי בעצם כמו: דוס, חוּסיד, פרענק, ווזווז, ערבוש וכיוצ"ב. מילים כאלה הן באמת גסות רוח.
לעומת מילים רגילות ונייטרליות שרק השיח הסופר-רגיש וצדקני החליט שהן פוגעניות, כמו: ערבי, גרוזיני, אתיופי, שמן, זקן, כושי וכו'.
הכל נכון חוץ מפרענק.
זו מילה קלאסית באידיש.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
יש להבדיל בין מילים שהן כינוי גנאי בעצם
בסופו של דבר, יש הרבה כינויים בעולם, ולא כולם כינויי גנאי.
זאת מקובלות חברתית. באמת אפשרי שכל אחד יפעיל שיקול דעת אישי האם מדובר בכינוי גנאי בעצם, או לא?
כל אדם כהה עור יגיד ש'כושי' הפך כינוי גנאי מעליב מאד. יש בכלל היגיון בלהתווכח? להסביר לו שזאת מילה תנ"כית? ברצינות?
והנה:
הכל נכון חוץ מפרענק.
זו מילה קלאסית באידיש.



****
ובקשר לעובדות המוצקות -
אני זוכרת שכשיצא השיר 'ויקיפדיה' של חנן בן ארי, חשבתי לעצמי, איזה שיר מיופייף ושקרן.
ובדיוק כשהמחשבה הזאת חולפת לי בראש, אני רואה באתר תגובות לשיר. הראשונה הייתה:
איזה שיר מיופייף ושקרן. נגיד, 'כל חרדי הוא שודד' - אבל מה תעשה שבאמת רוב החרדים שודדים? מה העניין להתכחש?

האמת? לא יודעת. מה באמת העניין להתכחש? כמו שאמרו כאן, צריך להביא עובדות כהוויתן.
(ואת דעתי על השיר, אגב, לא שינתי)
 
נערך לאחרונה ב:

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אני זוכרת שכשיצא השיר 'ויקיפדיה' של חנן בן ארי, חשבתי לעצמי, איזה שיר מיופייף ושקרן.
ובדיוק כשהמחשבה הזאת חולפת לי בראש, אני רואה באתר שהעלה את השיר תגובות. הראשונה הייתה:
איזה שיר מיופייף ושקרן. נגיד, 'כל חרדי הוא שודד' - אבל מה תעשה שבאמת רוב החרדים שודדים? מה העניין להתכחש?
יואו, איך שאני אוהבת את השיר הזה!
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
ומדרון חלקלק זה כשערבי או אתיופי בעל צרכים מיוחדים, נהרג בטעות, ונו נו, כמה הפגנות לפה, לשם, והחיים ממשיכים כרגיל(במחילה מהאתיופים על ההשוואה)
(קצת כמו חרדי בעל צרכים מיוחדים שהוכה בטעות, לא משווה בן הכאה להרג, אבל הקונספט זהה)
אני חוזר בי מהר מהביטוי 'מדרון חלקלק'. תיאוריית ה'מדרון החלקלק' היא תורת שמאל מיותרת, לפיה אם תאסור על אנשים להתפרץ לכביש, גדל הסיכון שמחר יאסרו עליהם גם ללכת בבטחה במדרכה. אני נגד.
אני התכוונתי לסכנה הגדולה שיש באיסור המוחלט על הכללת קבוצות אנושיות, שזה מה שמקדמים היום במרץ.
סכנה גדולה ואיומה, והיא כבר כאן, מהעבר הפנימי של הדלת.

נ.ב. אם יורשה לי, בקשת המחילה מהאתיופים פוגעת בערבים יותר מכל האמור ביחד, לא?!
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני זוכרת שכשיצא השיר 'ויקיפדיה' של חנן בן ארי, חשבתי לעצמי, איזה שיר מיופייף ושקרן.
הלכתי לבדוק במה מדובר...
במה זה יותר טוב מהאשכול שגרם לאשכול זה להיפתח?
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אני זוכרת שכשיצא השיר 'ויקיפדיה' של חנן בן ארי, חשבתי לעצמי, איזה שיר מיופייף ושקרן.
ובדיוק כשהמחשבה הזאת חולפת לי בראש, אני רואה באתר תגובות לשיר. הראשונה הייתה:
איזה שיר מיופייף ושקרן. נגיד, 'כל חרדי הוא שודד' - אבל מה תעשה שבאמת רוב החרדים שודדים? מה העניין להתכחש?

האמת? לא יודעת. מה באמת העניין להתכחש? כמו שאמרו כאן, צריך להביא עובדות כהוויתן.
(ואת דעתי על השיר, אגב, לא שינתי)
איני מבין מה הקשר לדבריי. ציינתי בפשטות שבאידיש המדוברת זה שנים רבות, בני עדות המזרח נקראים 'פרענקים', כפי שהגרמנים נקראו 'יקים'.
מה שקרה למילה עם השנים, זו שאלה אחרת ונושא נרחב. אבל את זה כבר אפשר לומר על ערבי, גרוזיני, אתיופי, שמן, זקן, כושי, וזו בדיוק היתה טענתי:
יש להבדיל בין מילים שהן כינוי גנאי בעצם כמו: דוס, חוּסיד, פרענק, ווזווז, ערבוש וכיוצ"ב. מילים כאלה הן באמת גסות רוח.
לעומת מילים רגילות ונייטרליות שרק השיח הסופר-רגיש וצדקני החליט שהן פוגעניות, כמו: ערבי, גרוזיני, אתיופי, שמן, זקן, כושי וכו'.
הכל נכון חוץ מפרענק.
זו מילה קלאסית באידיש.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
נ.ב. אם יורשה לי, בקשת המחילה מהאתיופים פוגעת בערבים יותר מכל האמור ביחד, לא?!

אני מאמינה בדרגות הבריאה.
מאמינה שיש כהן, לוי, ישראל, ממזר וגר. יש את בני השפחות ובניהם של רחל ולאה.
מאמינה שבני חם הם מקוללים. והם שחורים, אמת.

לא מאמינה בצבע עור, בגזע, בחוקי דרגות שנוצרו בעולם הזה.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
לפעמים הכיבוס יותר פוגע.
כבר אמרו חכמים "אין אדם פוגע, יש אדם נפגע" יש שלב שאחרי ההשתדלות המינימלית שבו ההחלטה אם להיפגע נתונה בידי האדם ואם הוא בעל מודעות עצמית וערך עצמי הוא לא יפגע.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  17  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה