דיון נושאים פוגעניים

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אשכנז היא גרמניה, ומתייחסים ב'אשכנזים' לכל היהודים שהם לא ספרדים. גם אם הם מרוסיה, פולין או הונגריה.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אני אשמח מאד אם תסבירי לי מה ההבדל בין כושי לבין כהה-עור.
ולמה 'איש לבן' לא נחשב לגנאי.

דמגוגיה.
אם המילה כושי פוגעת במישהו, למרות שזו לא מילת גנאי, אמורים להימנע מלהשתמש בה.

המציאות בה אנו חיים היום היא עולם המוכה בתבואת שיגעון. תבואת השיגעון היא לא רק גזענות, אלא מתח חברתי וסוציולוגי באופן כללי.
לא נכון ולא מוסרי לקרוא תיגר על המציאות הזו.
להיות 'מפגר' או 'אוטיסט' זה מעליב. נכון? לא יפה לקרוא לאדם מפגר, גם אם הוא עוד לא יודע לקרוא בגיל 30 או חסר טקט באופן מחפיר.
אבל אני אבוא ואוכיח לו: מה מעליב בזה? הרי אתה מפגר! עובדה שאתה עוד לא יודע לקרוא, הנה, תראה את האבחון שלך. מה, העלבתי אותך? זה נכון!
זה מעליב גם אם זה נכון.
למה זה מעליב? כי תבואת השיגעון היא מציאות קיימת.
תבואת השיגעון טוענת שלהיות סופר זה לא מעליב, ולהיות כושי זה כן מעליב.
היות וזו המציאות היום, לא נכון להעליב אדם שהוא 'מפגר' או 'כושי', גם אם זה צודק.
 

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אשכנז היא גרמניה, ומתייחסים ב'אשכנזים' לכל היהודים שהם לא ספרדים. גם אם הם מרוסיה, פולין או הונגריה.
כי פרענק זה לא מילה שהכוונה אליה מילולית.
מה שמשנה זה מה הכוונה הרווחת למילה לא מה הפרוש לה בגוגל טרנסלט
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בבית הספר בו אני עובדת לומדים גם ילדים אתיופים.
אסור לומר את המילה אתיופים חלילה.
צריך לומר 'יוצאי העדה'.
למה מותר לומר מרוקאים ואסור לומר אתיופים??
למה אסור לומר פרנעקים ומותר לומר שכנטוזים??
למה באמת?
גם אנחנו כחרדים לא אוהבים כשבתקשורת מציינים את ההשתייכות המגזרית שלנו בכותרת של כל אירוע תקשורתי.
זה עדיין לא הופך את המילה "חרדים" למילת גנאי
ולא שמעתי על אף אחד שביקש לקרוא לעצמו "יהודי ששומר אורח חיים חרדי".
 

דבורי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
למה באמת?

זה עדיין לא הופך את המילה "חרדים" למילת גנאי
ולא שמעתי על אף אחד שביקש לקרוא לעצמו "יהודי ששומר אורח חיים חרדי".

זה בדיוק מה שאמרתי,.
כינוי מסויים גורם לאנשים מסויימים בהקשרים מסויימים להפגע.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
זה בדיוק מה שאמרתי,.
כינוי מסויים גורם לאנשים מסויימים בהקשרים מסויימים להפגע.
בד"כ זה אנשים שחוו הפלייה מסויימת בהקשר של הכינוי.
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
גם אנחנו כחרדים לא אוהבים כשבתקשורת מציינים את ההשתייכות המגזרית שלנו בכותרת של כל אירוע תקשורתי.
שוב, הבעיה היא בהטיית הסיקור. לא פגיעה מעצם האיזכור.
בכל אופן, כדאי לחזור לנושא המקורי לפני...
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
דיון חשוב.

נא לשים לב, הדיון עוסק בהתנהלות הסופר/ת בתחום דק זה, והמסתעף.
שמרו על המקצועיות ושלוות הנפש.

דיון אמוציונאלי לגופה של גזענות, מבפנים ומבחוץ, אפשר לנסות לפתוח באא"ר.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
המציאות בה אנו חיים היום היא עולם המוכה בתבואת שיגעון. תבואת השיגעון היא לא רק גזענות, אלא מתח חברתי וסוציולוגי באופן כללי.
אנחנו לא צריכים להתאים את עצמנו לאופנות מתחלפות של שיגעון, אלא לנסות לשמור על שפיות ויושר מוסרי אמיתי.

כל השיח המצטדק ומגלגל העיניים על "גזענות" מגיע ממקומות בהם השוויון הוא הערך הנעלה ביותר ואין בלתו.
אין כאן לא תבואת שגעון ולא 'אופנות מתחלפות'.
יש כאן עניין של אנשים בוגרים ומכובדים, שמעוניינים להתבטא בצורה שאינה עלולה להשמע פוגענית.
האם מי שעובד עם חילונים, מעוניין שיקראו לו 'בוא הנה, דוס'?! האם מי שאשתו עובדת עם חילונים, רוצה שיאמרו אחריה 'הנה הדוסית הזאת'?!
אני אשמח מאד אם תסבירי לי מה ההבדל בין כושי לבין כהה-עור.
ולמה 'איש לבן' לא נחשב לגנאי.
יש מושג שנקרא 'קונוטציה'. ישנם מילים שלאורך השנים התלוו אליהם קונוטציות שליליות, וכשאומרים אותם, הקונוטציה השלילית המתלווית אליהם עלולה לפגוע באנשים שמתכנים במילים אלו. ואדם בוגר והגון מעדיף שאנשים אחרים לא יפגעו ממילים שהוא מוציא וכותב.
כך למשל המילה 'כושי', או 'Negro' באנגלית, צברה עם מאות שנות העבדות באמריקה, קונוטציה שלילית של עבד, נחות, מושפל, תת אדם, ולכן אף אדם הגון לא יעז להשתמש במילה הזו. לעומת זאת המילה 'כהה-עור' היא מילת תיאור, שכיום עדיין אין לה קונוטציה שלילית. יתכן שבמשך השנים היא תצבור כזו, ויאלצו להחליף אותה במילה אחרת.
"מפגר" זאת לקות ולכן זה מעליב, אבל להיות כושי זאת לא לקות.
היו דורות שבהם להיות כושי זה להיות עבד, וגם לאחר השחרור, עדיין במשך עשרות שנים זה היה אומר להיות במעמד נחות ושפל.
אני למדתי שעל פי התורה אין שוויון אלא יש הבדלי מעמדות.
יש בני חם, ויש בני שם.
יש גויים ויש יהודים.
יש ישראלים ויש כהנים.
יש עמי-ארצות ויש תלמידי חכמים.
כמובן שזה לא מצדיק לקחת את זה למקומות של התנשאות על בני עדה אחרת וכדו'. וכמובן שצריך להיות רגיש שלא לפגוע ולצער אף אחד.
אבל בניגוד לתרבות המערבית, אצלנו הערך העליון ביותר הוא לא להיות 'נחמד'.
זה שיש אצלנו ערכים חשובים יותר מאשר להיות נחמד, אינו אומר שלא צריך להיות נחמד...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
התרגום הפשוט של פרנק זה סך הכל צרפתי.
מתוך ויקיפדיה, ערך 'כינוי גנאי':
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
פוקוס, פוקוס!

זה הנושא:
האם נכון להשתמש בביטוי או לכתוב מאמר שעלול להכאיב לאנשים מסוימים (כן כן, גם אם אין להם סיבה והם סתם נחיתיים או לא-מבינים-עניין או אובר-רגישים) כשהמטרה היא טובה או אפילו נועדה להיאבק בגורם שיוצר את הפגיעה.
 
נערך לאחרונה ב:

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
אני ממש נעלב שקוראים לי סופר
אני רוצה שיקראו לי 'יוצר מילים', או 'אמן כתיבה', או 'לוחם מקלדות קשוח'....

נו באמת. מה השטויות האלה?
כושי הוא כושי.
למה זה יותר מעליב מ"כהה עור", או "אפרו אמריקני"?
למה 'נמוך קומה' פחות מעליב מ'גמד'?
אתיופי הוא אתיופי, שמן הוא שמן, זקן הוא זקן, ערבי הוא ערבי.
מספיק עם הפוליטיקלי קורקט המטופש הזה
(סליחה, לא מטופש, מאותגר תבונה)
האמת שאני די רוצה להזדהות עם הטיעון שלך.
מאידך, כן יש גם מאידך..
בדיוק היום האזנתי לפרשן מוכשר (לא זוכר את שמו) שהסביר את מה שקורה כעת בארה"ב בהתקפות נגד יהודים כשינוי מגמה. עד היום גם האנטישמים שרצו לתקוף בתקשורת את היהודים כיסו זאת בהתקפה נגד "הישראלים" או מדינת ישראל וזאת משיקולי פוליטיקלי קורקט. מה שקרה בגל האחרון שנפלו חומות התקינות הפוליטית ופתאום מותר לתקוף 'יהודים' דבר שמביא מיידית לעליית גל התקיפות הפיזיות והאיומים נגד מוסדות יהודיים ויהודים בכלל.
כך התוודעתי לראשונה לשבחי הפוליטיקלי קורקט.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אם המילה כושי פוגעת במישהו, למרות שזו לא מילת גנאי, אמורים להימנע מלהשתמש בה.
ואז אתה במדרון חלקלק.
כי מחר יחליט מישהו שאפרו-אמריקני זו מילה פוגענית,
(אתמול כבר החליטו את זה לגבי 'שחור'),
ואז יקראו להם ניו-אמריקנים,
ואז יאמרו שזו שנאת מהגרים,
אז יגדירו אותם אמריקנים-פחות-בהירים/אמריקאים-ממוצא-טרופי,
ושוב תקום קול צעקה גדולה ומרה.

לכל שגעון צריך לשים גבול בזמן,
ואז אנשים גם מרשים לעצמם פחות 'להיפגע'.

לפעמים מפתיעה אותי גם הרגישות העדינה והפלומתית
של אנשים ששורפים חנויות מושקעות בלי להניד עפעף
ושל אלו שיודעים יפה יפה להכליל את הלבנים בגסות איומה.
כדאי ליטול את הקורות, ומה יותר מהר.

אגב, לא ראיתי את אותה מלחמת קודש לטובת השמנים והנמוכים,
שם זו פגיעה לשם פגיעה,
ואפילו לדעת הדעה הקדומה אינה מבוססת על נתונים כאלו ואחרים.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מישהו יכול להסביר למה קבעו שאסור להגיד זקן, צריך להגיד אזרח ותיק. השתגעתם? אהה סליחה, ניטלה בינתכם?
מציאות שהיא אמתית, קיימת, עובדה בשטח, אין שום בעיה לקרוא לה בשמה.
אך מציאות שהדביקו לה כינויי גנאי, שאינם מהווים את השם המקורי של הדבר, זה בוודאי פוגע.
האם יהיה אסור לומר אוטיסט? או נכה? ועוד הרבה כיוצ"ב.
ודאי שלא. כי זה השם של הבעיה, ככה קוראים לזה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מציאות שהיא אמתית, קיימת, עובדה בשטח, אין שום בעיה לקרוא לה בשמה.
אהה. ואילו היית כבד משקל, היית רוצה שיגידו לך 'בנאדם, אתה שמן'?!
האם יהיה אסור לומר אוטיסט? או נכה? ועוד הרבה כיוצ"ב.
אהה. אסור. צריך לומר 'על הספקטרום התקשורתי', ו'בעל מוגבלות'.
ואז אתה במדרון חלקלק.
כי מחר יחליט מישהו שאפרו-אמריקני זו מילה פוגענית,
(אתמול כבר החליטו את זה לגבי 'שחור'),
ואז יקראו להם ניו-אמריקנים,
ואז יאמרו שזו שנאת מהגרים,
'מדרון חלקלק'? אני לא רואה את האסון הגדול שייגרם אילו יאסרו עוד כמה מילים. מקסימום אנשים יתנהלו ביותר רגישות לזולת.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שוב דיונים טרחניים על מה נקרא גזענות ומה לא.
בסופו של יום יש ביטויים פוגעים ויש ביטויים שלא.
למה זה ככה?! - זו שאלה שלא משנה את התוצאה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה