דיון נושאים פוגעניים

anotherית

משתמש סופר מקצוען
שאלה ישנה שלי, שלאחרונה צפה פה כמה פעמים.
רגישות. חברה.

בארצות הברית, לו סופרת תכתוב בספר שלה את המילה "כושי" היא תיתבע מיידית.
ופה, זה נכתב פעם אחר פעם, בלי לחשוב פעמיים.

בבית הוריי, היה אסור לשיר את השיר כושי קטן, וגם לא להתחפש לכושי בפורים.

יש לי בן משפחה, מוכשר, גאון. שמדבר רהוט בדרך כלל, אבל פה ושם, נתקע.
פעם אחת, כשמישהו זרק בדיחה על בני גנץ, הוא העיר שהבדיחות שנעשות על חשבון הגמגום, פוגעות במגמגמים כולם.

חשבתם פעם מה מרגישים נמוכי קומה כשהם נתקלים בדדי גמדי?
מכרה שלי, מתרגמת את הספרים האלו לאנגלית. והזדעזעה מהשימוש במילה "גמד".
התארחה אצלה בחורה נמוכת קומה, (מאוד!) והציע לילדים לקרוא להם ספר, הלכו הילדים בהתרגשות והביאו את דדי גמדי, הרי מה יותר מתאים מזה.
(ברור שהספר לא היה נכנס הביתה לולא שהיא עצמה מתרגמת אותו) והיה לא נעים. בכלל לא.

והשאלון על אתיופים באיש את רעהו, עבר כל גבול.
נסו לחשוב פעמיים, האם הכתיבה שלכם פוגעת במישהו, או אולי קטע ההומור מגיע על חשבונו?

מצד שני, יש סופרים וסופרות, שכותבים על הנושא ממקום ניטרלי רק כדי להעלות את הנושא, ואת המודעות.
מניחים את המציאות, והולכים.

לא נכנסת לביקורת האם זה נכון לכתוב על זה, רק מצטטת את קפלר: "להתגזען אותה זה ראוי, אבל לדבר עליה - ס'פאסט נישט. לא מתאים"?

אבל, אולי זה נכון לכתוב על זה בשביל הצד הלא רגיש, או הגזען, אבל מה מרגיש הצד השני בקריאה על מציאויות אלו?
אמת, זה קיים.
וזו המציאות.

אבל האם נכון לזרוק להם אותה בפנים? להעמיד אותם בכח מול המציאות האכזרית, לתת להם לקרוא על הכאב שבמציאות הזו? לספר להם עליה ברחל בתך הקטנה? (גם אם זה בצורה לועגת כביכול)
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אבל המצב הקיים שזה טאבו יותר גרוע, לא?
אם ניגשים בידיעה שכאן נמצאים אנשים שרוצים לשנות ולעזור, זה לא אחרת?
יש לי ידיד אתיופי שממתין לגזר הדין שייגזר על בתו העולה לכיתה א'.
דברתי איתו על הברוך בפתיחות, מה אפשר לעשות וכו'.
הנושא כאב לו? - ברור!
האם אני פגעתי בו? - לא!
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
לדבר אתו על בעיה שהוא נתקל בה - זה שונה לגמרי. וסביר להניח שהוא גם רוצה שידברו אתו. כי הוא שקוע בה עד צואר.

מכאן ועד לדבר עליו מאחורי הגב - פוגע מכל כיוון שהוא, גם אם הוא היה רוצה להגיב, הוא לא יכול, וסתם כך, הוא מספיק מתקשה להתמודד עם הבעיה שלו.

ובכל זאת - בעיות נמצאות לכל אורך הדרך, והם רבים מאוד, איך לא מדברים על אף בעיה?

כל הכבוד למי שיכול להזהר עד כדי כך. ומה שבטוח, הוא שצריך כן לשים לב.

יישר כח!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לדבר אתו על בעיה שהוא נתקל בה - זה שונה לגמרי. וסביר להניח שהוא גם רוצה שידברו אתו. כי הוא שקוע בה עד צואר.

מכאן ועד לדבר עליו מאחורי הגב - פוגע מכל כיוון שהוא, גם אם הוא היה רוצה להגיב, הוא לא יכול, וסתם כך, הוא מספיק מתקשה להתמודד עם הבעיה שלו.

ובכל זאת - בעיות נמצאות לכל אורך הדרך, והם רבים מאוד, איך לא מדברים על אף בעיה?

כל הכבוד למי שיכול להזהר עד כדי כך. ומה שבטוח, הוא שצריך כן לשים לב.

יישר כח!
נכון, זה סיפור של בעיה נקודתית מתוך מכלול הבעיה שיוצרת הגזענות.
אבל במקרה של ההעלאות בפורום - הקריאה היא למלחמה על הגזענות בכלל.
כדאי שזה יצוף, יפומפם, ידוברר, עד שכבר לא נצטרך את זה בעז"ה.
אדרבה, יש מישו שמוכן לומר 'תשאירו את זה כך כדי שלא אראה את האמת בפרצוף'?!
 
נערך לאחרונה ב:

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
סופרים וסופרות
אני ממש נעלב שקוראים לי סופר
אני רוצה שיקראו לי 'יוצר מילים', או 'אמן כתיבה', או 'לוחם מקלדות קשוח'....

נו באמת. מה השטויות האלה?
כושי הוא כושי.
למה זה יותר מעליב מ"כהה עור", או "אפרו אמריקני"?
למה 'נמוך קומה' פחות מעליב מ'גמד'?
אתיופי הוא אתיופי, שמן הוא שמן, זקן הוא זקן, ערבי הוא ערבי.
מספיק עם הפוליטיקלי קורקט המטופש הזה
(סליחה, לא מטופש, מאותגר תבונה)
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אני ממש נעלב שקוראים לי סופר
אני רוצה שיקראו לי 'יוצר מילים', או 'אמן כתיבה', או 'לוחם מקלדות קשוח'....

נו באמת. מה השטויות האלה?
כושי הוא כושי.
למה זה יותר מעליב מכהה עור, או אפרו אמריקני?
למה 'נמוך קומה' פחות מעליב מ'גמד'?
אתיופי הוא אתיופי, שמן הוא שמן, זקן הוא זקן.
מספיק עם הפוליטיקלי קורקט המטופש הזה
(סליחה, לא מטופש, מאותגר תבונה)
ופרענק הוא פרענק? (במחילה @מ"ם על הקורה שנטלתי מכם והנחתי במקום אחר)
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
השאלה איך מציגים את הכושי או הערבי.
אי אפשר לצנזר את המילים, אפשר לצנזר את הנימה. ואת הנושא.
אני חושבת שכולנו נפגענו במידה זו או אחרת כשדיברו על החרדים החולים והמחליאים.
אז בואו ניטול קורה...
נכון, זה סיפור של בעיה נקודתית מתוך מכלול הבעיה שיוצרת הגזענות.
למה זו גזענות להזכיר כושי? כמובן אם לא מתכוונים לדחות אותו.
למה זו גזענות להזכיר גמד? כמובן אם לא מתכוונים לצחוק עליו.
אנחנו צריכים לקבל את האחר, ולא משנה איך נגדיר אותו. אם יהיה לו מקום ברור על המפה, זה לא יקרה גזענות.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אני ממש נעלב שקוראים לי סופר
אני רוצה שיקראו לי 'יוצר מילים', או 'אמן כתיבה', או 'לוחם מקלדות קשוח'....

נו באמת. מה השטויות האלה?
כושי הוא כושי.
למה זה יותר מעליב מ"כהה עור", או "אפרו אמריקני"?
למה 'נמוך קומה' פחות מעליב מ'גמד'?
אתיופי הוא אתיופי, שמן הוא שמן, זקן הוא זקן, ערבי הוא ערבי.
מספיק עם הפוליטיקלי קורקט המטופש הזה
(סליחה, לא מטופש, מאותגר תבונה)
המציאות בה אנו חיים היום היא עולם המוכה בתבואת שיגעון. תבואת השיגעון היא לא רק גזענות, אלא מתח חברתי וסוציולוגי באופן כללי.
לא נכון ולא מוסרי לקרוא תיגר על המציאות הזו.
להיות 'מפגר' או 'אוטיסט' זה מעליב. נכון? לא יפה לקרוא לאדם מפגר, גם אם הוא עוד לא יודע לקרוא בגיל 30 או חסר טקט באופן מחפיר.
אבל אני אבוא ואוכיח לו: מה מעליב בזה? הרי אתה מפגר! עובדה שאתה עוד לא יודע לקרוא, הנה, תראה את האבחון שלך. מה, העלבתי אותך? זה נכון!
זה מעליב גם אם זה נכון.
למה זה מעליב? כי תבואת השיגעון היא מציאות קיימת.
תבואת השיגעון טוענת שלהיות סופר זה לא מעליב, ולהיות כושי זה כן מעליב.
היות וזו המציאות היום, לא נכון להעליב אדם שהוא 'מפגר' או 'כושי', גם אם זה צודק.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
המציאות בה אנו חיים היום היא עולם המוכה בתבואת שיגעון. תבואת השיגעון היא לא רק גזענות, אלא מתח חברתי וסוציולוגי באופן כללי.
לא נכון ולא מוסרי לקרוא תיגר על המציאות הזו.
להיות 'מפגר' או 'אוטיסט' זה מעליב. נכון? לא יפה לקרוא לאדם מפגר, גם אם הוא עוד לא יודע לקרוא בגיל 30 או חסר טקט באופן מחפיר.
אבל אני אבוא ואוכיח לו: מה מעליב בזה? הרי אתה מפגר! עובדה שאתה עוד לא יודע לקרוא, הנה, תראה את האבחון שלך. מה, העלבתי אותך? זה נכון!
זה מעליב גם אם זה נכון.
למה זה מעליב? כי תבואת השיגעון היא מציאות קיימת.
תבואת השיגעון טוענת שלהיות סופר זה לא מעליב, ולהיות כושי זה כן מעליב.
היות וזו המציאות היום, לא נכון להעליב אדם שהוא 'מפגר' או 'כושי', גם אם זה צודק.
"מפגר" זאת לקות ולכן זה מעליב, אבל להיות כושי זאת לא לקות.
היום כבר לא אומרים פיגור אומרים "מוגבלות שיכלית התפתחותית", לדעתי אין בשינוי שם הזה משהו פחות מעליב
כי המצב הוא אותו מצב
אז למה לשנות למילים שכביכול הן פחות פוגעניות? זה גם ככה לא משנה את המצב.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בעצם הנידון, ברור שאסור לכתוב בצורה פוגענית אלא אם כן הכוונה היא לטובה.

לגבי הסוגיא של 'כושי',
בארצות הברית, לו סופרת תכתוב בספר שלה את המילה "כושי" היא תיתבע מיידית.
ופה, זה נכתב פעם אחר פעם, בלי לחשוב פעמיים.

בבית הוריי, היה אסור לשיר את השיר כושי קטן, וגם לא להתחפש לכושי בפורים.
החילוק הוא מובן מאליו, בין מקום ששחורי העור הם חלק בלתי נפרד מהאוכלוסייה, כמו בארה"ב, שכשמזכירים את המילה 'כושי' רוב הסיכויים שהם ישמעו את זה ויפגעו, לבין מקום כמו ארצנו, שהשחורים מהווים מיעוט מזערי, ואין כמעט סיכוי ששחור עור יקרא את מה שקוראים ב'פרוג'. יתכן שבכל זאת יש מקום 'למהדרין' לשמור על 'תקינות פוליטית' ולכתוב בצורה אחרת [אפרו-ישראלי?]

יש לי בן משפחה, מוכשר, גאון. שמדבר רהוט בדרך כלל, אבל פה ושם, נתקע.
פעם אחת, כשמישהו זרק בדיחה על בני גנץ, הוא העיר שהבדיחות שנעשות על חשבון הגמגום, פוגעות במגמגמים כולם.
זה אכן דבר שזעזע אותי מאד, הקמפיין של ביבי שהיה מבוסס על הפיכת בני גנץ לנלעג, בשל כושר דיבורו שאינו כל כך רהוט כמו ביבי, אשף ההופעות. היה אפשר לראות בסרטון של אותה הופעה של מרכז הליכוד, שלאחר הקרנת הסרטון שבו גנץ מגמגם, מסביר ביבי 'פעם זה היה או אנחנו או הם, היום זה או אנחנו או אההההה'... והאנשים מסביבו פשוט מתקשים לרדת לרמה הזו, וללעוג על הגמגום. מיותר להזכיר שלאחר הקמת ממשלת האחדות, כל הפרשנים החרדיים שהסבירו לנו איזה אסון יהיה אם גנץ המגמגם יהיה ראש הממשלה, פתאום נזכרו שבעצם הוא לא כזה לא שליימזל, והוא היה רמטכ"ל, שהוביל את הצבא...

אבל האם נכון לזרוק להם אותה בפנים? להעמיד אותם בכח מול המציאות האכזרית, לתת להם לקרוא על הכאב שבמציאות הזו? לספר להם עליה ברחל בתך הקטנה? (גם אם זה בצורה לועגת כביכול)
כמדומני שזה לא נוגע רק לנושאים פוגעניים, אלא לכל נושא רגיש, כולל מעוכבי שידוכים, וממתינים לילדים...
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
המציאות בה אנו חיים היום היא עולם המוכה בתבואת שיגעון. תבואת השיגעון היא לא רק גזענות, אלא מתח חברתי וסוציולוגי באופן כללי.
לא נכון ולא מוסרי לקרוא תיגר על המציאות הזו.
אנחנו לא צריכים להתאים את עצמנו לאופנות מתחלפות של שיגעון, אלא לנסות לשמור על שפיות ויושר מוסרי אמיתי.

כל השיח המצטדק ומגלגל העיניים על "גזענות" מגיע ממקומות בהם השוויון הוא הערך הנעלה ביותר ואין בלתו.
אני למדתי שעל פי התורה אין שוויון אלא יש הבדלי מעמדות.
יש בני חם, ויש בני שם.
יש גויים ויש יהודים.
יש ישראלים ויש כהנים.
יש עמי-ארצות ויש תלמידי חכמים.
כמובן שזה לא מצדיק לקחת את זה למקומות של התנשאות על בני עדה אחרת וכדו'. וכמובן שצריך להיות רגיש שלא לפגוע ולצער אף אחד.
אבל בניגוד לתרבות המערבית, אצלנו הערך העליון ביותר הוא לא להיות 'נחמד'.
כי גם להרוג תינוקות עמלקים קטנים זה לא הדבר הכי נחמד והומני, ובכל זאת התורה אומרת לנו שזה הדבר המוסרי והנכון לעשות.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
אני שמעתי את הקולות, נפגעו מהיחס.
אם באמת אנחנו היינו גורמים לקורונה בישראל, ובאמת כל החרדים לא היו שומרים על הכללים
גם אז היו נפגעים מהיחס?
נראה לי שיחס שמגיע בצדק- קל יותר לקבל אותו ופחות נפגעים ממנו.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אני ממש נעלב שקוראים לי סופר
אני רוצה שיקראו לי 'יוצר מילים', או 'אמן כתיבה', או 'לוחם מקלדות קשוח'....

נו באמת. מה השטויות האלה?
כושי הוא כושי.
למה זה יותר מעליב מ"כהה עור", או "אפרו אמריקני"?
למה 'נמוך קומה' פחות מעליב מ'גמד'?
אתיופי הוא אתיופי, שמן הוא שמן, זקן הוא זקן, ערבי הוא ערבי.
מספיק עם הפוליטיקלי קורקט המטופש הזה
(סליחה, לא מטופש, מאותגר תבונה)
דמגוגיה.
אם המילה כושי פוגעת במישהו, למרות שזו לא מילת גנאי, אמורים להימנע מלהשתמש בה.
וקטע הומור שצוחק על בני גנץ והגמגום הוא פוגעני.

ודבר שני, הסדרה דדי גמדי, היא בעייתית בעיני, לאו דווקא בגלל השימוש במילה "גמד", אלא כמו שלא השימוש במום של אדם אחר בשביל סדרה לילדים.

ואם אפשר, שלא להעביר את הדיון האם נכון להתגזען באופן כללי או לא,חבל לי אם ינעלו את האשכול,
הדיון הוא אם אפשר לנסות לכתוב בצורה רגישה יותר.

התרגום הפשוט של פרנק זה סך הכל צרפתי.
וכשמשתמשים במילה, מתכוונים לצרפתי?
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מכנה שם רע לחבירו

בגמרא במסכת בבא מציעא (דף נח: ) אמר רבי חנינא, כל היורדים לגיהנם עולים (כל הרשעים שדנים אותם בשמים לגיהנם, סוף דבר שאחרי איזה זמן שקצבו להם לפי מעשיהם, הם עולים ויוצאים מגיהנם, וכמו בהלכות כבוד אב ואם, שאין דנים אדם לגיהנם יותר משנים עשר חודש). חוץ משלושה שיורדים לגיהנם ואינם עולים, ואלו הן: הבא על אשת איש, המלבין פני חבירו ברבים, והמכנה שם רע לחבירו.
והקשו בגמרא, מכנה היינו מלבין, כלומר לשם מה שנינו גם "המלבין פני חבירו ברבים", וגם "המכנה שם לחבירו"? והלא כל מכנה שם לחבירו ממילא הוא מלבין פני חבירו ברבים.
ותירצו בגמרא, שאפילו באופן שהמכונה בשם, רגיל שמכנים אותו כך, ואינו מתבייש בכך, כגון אדם שכל העולם קוראים לו "הצהוב" וכדומה, מכל מקום יש איסור לכנותו בשם זה, מכיון שהמכנה מתכוין לביישו, וכל העושה כן אינו עולה מגהינם לעולם.
וברור הדבר ששורש האיסור בכינוי שם רע לחבירו, הוא מכלל איסור "אונאת דברים" שנתבאר : יזהר שלא לכנות שם רע לחבירו, אף על פי שהוא רגיל באותו כינוי, אם כוונתו לביישו, אסור.
ומכאן יש להתעורר אודות אלו הנוהגים לכנות חבריהם בשמות שונים, ובפרט אצל הנערים בבתי הספר וכיוצא בזה, שרגילים הרבה פעמים בעוון זה, כאשר מתחיל להשתרש כינוי כלפי אחד מבני הכיתה, ויש בזה איסור חמור כמבואר, וכמה פעמים נגרם בשל כך צער ועגמת נפש, ולעתים אף נזק ממש, לאלו שנתכנו בכינויי גנאי כאלה ואחרים, והעוון רובץ על הראשונים שהחלו בדבר מגונה זה, ואשרי מי ששם סוף לענין רע כזה.
ולענין מה שכתבנו שהמכנה שם לחבירו אין לו חלק לעולם הבא, כתב רבינו הרמב"ם, שמה שהפליגו חכמים כל כך בעונש המכנה שם רע לחבירו, היינו דוקא ברגיל בכך, כלומר מי שדרכו לכנות שם רע לחבירו הרבה פעמים, ולכן אין לו חלק לעולם הבא, אבל הנכשל בכך באקראי, באופן חד פעמי, אף על פי שחטאו גדול, יש לו חלק לעולם הבא. ומובן שצריך לפייס את חבירו ולשוב בתשובה על כך.

--

לעניינינו,
כנראה שהכל נגזר לפי האדם והמקום והמנגינה. ולא פחות - הכוונה.

לדוגמא:
אם בארה"ב כושי הוא 'שם רע' יש צורך להשמש במינוח המקומי המקובל.
אבל כאן, בארה"ק 'כושי קטן' הוא ממש חומד של דמות. (יחסית)
לעומת זאת,
סיפורי כושים לא יתפסו כאן כמעודנים יותר עם הכינוי 'אפרו אמריקאי' או שחור אלא רק יסרבלו את הטקסט.

זכורה לי שיחה עם סופרת, עדינה ורגישה באופן מיוחד, שכתבה באחד הספרים שלה על מגזר מסויים, נניח הונגרים, והעבירה את הטקסט למספר הונגרים לבקרה אמיתית. ולמרות הניפוי המדוקדק, ורגישותה הרבה, קיבלה לא מעט הצלפות מן הקוראים.

יש מקומות שהם שדה קוצים, וכל זיק ידליק בו תבערה.
אמרנו פרענק? מסתבר שבארצינו זו דוגמא
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם המילה כושי פוגעת במישהו, למרות שזו לא מילת גנאי, אמורים להימנע מלהשתמש בה.
אני אשמח מאד אם תסבירי לי מה ההבדל בין כושי לבין כהה-עור.
ולמה 'איש לבן' לא נחשב לגנאי.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
התרגום הפשוט של פרנק זה סך הכל צרפתי.
חידוש בשבילי...!
מתכוונים למי שבא מהאזור, כמו ספרדי שאומרים את זה גם על מרוקאים ולאו דוקא על כאלה שסבא שלהם חי בספרד.
מהאזור של צרפת?
צרפת זה באירופה, ההתייחסות לפרנק היא לא לאירופיים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  22  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה