תקרא את דו"ח ועדת סדן, ותבין שהרשויות המטרופוליניות עליהם הם מדברים זה לא הרשויות המטרופוליניות שיפתרו את הבעיה.אוקי, אז בא נשמע מה יש לראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לומר, לא לאגד. והוא הרבה יותר חריף מאגד.
היום בגלובס
החלטות ממשלה ודוחות מבקר המדינה קראו להסדיר את מעמד הרשות ולהקים רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה מאז שנות ה-90, ועל המלצות אלו חזרו גם מוסדות בינלאומיים ובנק ישראל. מטרת הרשויות לבזר את סמכויות משרד התחבורה.
"הגשתי לנציבות כבר בחודש מרץ עבודת מטה. התבססנו על דוחות מבקר המדינה והרשות תהיה עצמאית לחלוטין", הוא אומר.
מה ההבדל בתפעול היומיומי?
"תהיה מחלקה משפטית גדולה שתפעל עבור הרשות לנוכח המכרזים הרבים והמשאים־והמתנים, לצד חשבות נפרדת והסדרת ניהול מול הרשויות המטרופוליניות. היום הכל מעורבב. לדוגמה, פרויקטים שאני אחראי עליהם עוברים לאגף תשתיות של משרד התחבורה ואחר כך חוזרים אליי - זה לא יעיל וגורם לעיכובים מטורפים ולחוסר סנכרון. אני בפול גז גם על הרשויות המטרופוליניות. בלי לזלזל באף אחד כמובן, אבל הרבה פעמים אני מוצא את עצמי כסדרן אוטובוסים ובזה אני לא אמור להתעסק. אגף התפעול אצלנו אמור להתעסק בקביעת מדיניות, פיקוח ובקרה, לוודא שכולם עובדים על פי הנהלים. כל השאר זה רק הרשויות המטרופוליניות".
ומחלקה משפטית גדולה, אפשר להקים גם ברשות הארצית.
חלוקה לאזורים - קיים כבר ברשות הארצית.
דו"ח ועדת סדן בדק את שיטות הניהול הקיימות בעולם, וקבע באופן ברור, שחלוקה של הפעילות לאזורים לא תייעל את פעילות התח"צ.
אני אסביר, בתחבורה ציבורית יש צורך לנהל באופן שוטף את הקווים, ולתת מענה מהיר לצרכים המשתנים.
בגלל הצורך בבקרה, רשות ממשלתית מתקשה להיות גמישה, ולכן גם אם מקבלי ההחלטות יהיו הכי קשובים ומבינים, המבנה של הרשות מונע מהם לתת מענה.
כלומר, אם יש אירוע חריג, וצריך לגייס סדרנים, רשות ממשלתית תצטרך להוציא מכרז, ויש גם סיכוי שהסדרנים לא יהיו יעילים במיוחד.
ואם יש צורך בתכנון מחדש של מסלולים או לוחות זמנים, גוף פרטי יכול לגייס ברגע ובאיזה שכר שנראה לו לנכון אנשי מקצוע מתאימים, לעומת זאת, גוף ממשלתי יאלץ (כדי למנוע שחיתויות) לגייס תקציב, לאפיין את המשרה, לפרסם מכרז לאיוש המשרה, לקוות שיגשו מעומדים, לראיין את כולם, עוד אסיפה כדי לקבוע מי ראוי, ובסוף לגלות שעד שקלטו עובד, האירוע כבר נגמר, או שלנוסעים כבר נמאס להתקע בכל פעם עם הבעיות של הקווים.
זאת הסיבה שוועדת סדן המליצה על גוף עצמאי שהתקציב שלו יהיה תלוי במספר הנוסעים, שתהיה לו גמישות בתשלומי השכר, ובהיקף ההעסקה של העובדים.