דרוש מידע מי יודע להסביר את המנהג

פלפלונית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
משהו יודע להסביר לי מה זה המנהג ומאיפה הגיע?
מתעניינת באמת!!!
 

פלפלונית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כתוב ב"חיי אדם" שזה זכר למלקות שהיו מכים את החוטאים כדי שישובו בתשובה.
תודה, לא שמעתי על זה
אין בית מדרש בלא חידוש...
בכל מקרה באמת מעניין שאנשים עדין עושים את זה היום
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
כפי הידוע לי, המנהג הונהג בימי הביניים בארצות אשכנז.
ובקהילות אחרות, כנראה, העתיקו את המנהג מארצות אשכנז.

והסיבות למנהג הידועות לי הם: כפרת עוונות, ולעורר לחזור בתשובה.
 

לימונדה

משתמש מקצוען
טעמים למנהג ה"מלקות"
מה באמת הטעם למנהג ה"מלקות" בערב יום כיפור? – יש כמה טעמים דומים, והנה כמה מהם:

· התעוררות תשובה: המנהג הזה נועד לעורר את הלב לתשובה לקראת היום הקדוש. ה"מלקות" הסמליות מזכירות את עונש ה"מלקות", ומעוררות מודעות לחומרת החטאים ולקבלת החלטה טובה לא לחזור ולחטוא, חלילה.

· פתיחת הלב: ההכאה שוברת את האטימות וזחיחות הלב ופותחת אותו לקראת קדושת היום והתפילות המיוחדות. ככה אפשר לצפות שהשפעתו של יום כיפור לא תחלוף מיד אחריו אלא תטביע חותם רוחני עמוק בנפש לאורך זמן.

· כפרת עוונות: יש אומרים שהצער שנגרם לאדם ב"מלקות" – אם לא כאב פיזי אז בוודאי הבושה הרגשית 'לקבל מכות' מהחבר - עוזר לכפרת העוונות.

כך או כך, כמובן שהמלקות נעשים רק לבקשת וביוזמת הרוצה לקבל אותן ויש לעשות זאת בעדינות ובזהירות שלא להיכשל חס ושלום בעוון החמור של הכאת הזולת!

(מצוטט מפי אתר יהדות)
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בעבר נהגו בזה בכל אירופה, וכיום המנהג נשמר רק אצל עדות מועטות.
יש מנהגים רבים שהתבטלו אצל רוב העדות, כמו שטיחת עשבים / שחת על קרקע בית הכנסת ביום הכיפורים [שיהיה נח לישון עליה בלילה...], שכל אחד ואחד מביא נר לבית הכנסת, וכן מנהג הכפרות - לשחוט תרנגול לכל זכר ותרנגולת לכל נקבה בליל ערב יום הכיפורים.
 

האברך ממיר

משתמש מקצוען
שוע או"ח סימן תרז ס"ו
כָּל הַקָּהָל לוֹקִים מַלְקוֹת (ו) אַרְבָּעִים אַחַר תְּפִלַּת הַמִּנְחָה, שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ יִתֵּן אֶל לִבּוֹ לָשׁוּב מֵעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ. הגה: וְנָהֲגוּ שֶׁהַנִּלְקֶה אוֹמֵר וִדּוּיִים בְּשָׁעָה שֶׁנִּלְקֶה, וְהַמֻּלְקֶה אוֹמֵר: וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְגו', שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים שֶׁהֵם ל''ט תֵּבוֹת כְּנֶגֶד ל''ט מַכּוֹת (מִנְהָגִים); וְנָהֲגוּ לְהַלְקוֹת בִּרְצוּעָה כָּל דְּהוּ, דְּאֵינוֹ רַק זִכָּרוֹן לַמַּלְקוֹת; וְיִקַּח רְצוּעָה שֶׁל עֵגֶל, עַל דֶּרֶךְ שֶׁנֶּאֱמַר: יָדַע שׁוֹר קוֹנֵהוּ (יְשַׁעְיָה א, ג) (כָּל בּוֹ); וְהַנִּלְקֶה לֹא יַעֲמֹד, וְלֹא יֵשֵׁב, רַק מֻטֶּה (מִנְהָגִים) פָּנָיו (ז) לַצָּפוֹן וַאֲחוֹרָיו לַדָּרוֹם (מַהֲרִי''ל).
 

pink

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מובא במשנה ברורה
 

פלפלונית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אחרי כל המקורות, מרגישה ממש בורה :eek:
לפחות עכשיו אני יודעת על המנהג הנ"ל
המסקנה:
לא הביישן למד:D:D:D
 

האברך ממיר

משתמש מקצוען
אוצר החכמה_200343.jpg
אוצר החכמה_200343 (1).jpg
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה