עזרה מאמר שפרסם היועץ הכלכלי הרב צבי סילבר באתר "צריך עיון" בנושא פולמוס החתונות

מצב
הנושא נעול.

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
במציאות החיים של היום.
אם ניקח את האברכים הצעירים מיד לאחר החתונה ונלמד אותם מקצוע, נחריב את כל עולם התורה.
הכוללים יסגרו תוך כמה שנים.
לאחר מכן גם הישיבות יתרוקנו (מי ילמד בישיבה ברצינות, כשלאחר החתונה כולם יוצאים לעבוד).
וכן, אני הקטן איני לומד בכולל (מסיבות אישיות).
למרות כן איני בעד זה שאברכים צעירים ילמדו מקצוע.
תורה מה תהא עליה ?
יש צד שני למטבע ,לסגור את כולם באותו מסגרת של הכוללים זה לא מוכרח
יש רעיון פשוט שאותו לקחו הרבה מהחסידויות ,הטובים נשארים ללמוד כל חייהם והפחות מתאימים יוציאם לעבוד ומפרנסים בכבוד את הלומדים של החסידות כפי שהיה מדורי דורות שחלק עובדים וחלק לומדים לא חייבים לסגור את הכוללים והישיבות בגלל זה
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
אצל הספרדים הנורמות לתת הם יותר פחותות.
ומכך שהתחרות על הכסף הוא 'יותר נורמלית'.
אבל זאת מציאות, שאין שום דרך לשנותה.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
יש צד שני למטבע ,לסגור את כולם באותו מסגרת של הכוללים זה לא מוכרח
יש רעיון פשוט שאותו לקחו הרבה מהחסידויות ,הטובים נשארים ללמוד כל חייהם והפחות מתאימים יוציאם לעבוד ומפרנסים בכבוד את הלומדים של החסידות כפי שהיה מדורי דורות שחלק עובדים וחלק לומדים לא חייבים לסגור את הכוללים והישיבות בגלל זה
אף אחד לא יסגור.
אבל אם ניצור נורמה שיותר ויותר אברכים יוצאים ללמוד מקצוע, הרבה אברכים שיכלו להמשיך וללמוד יתפתו גם הם.
אחר כך כבר בחור לא ישקיע בלימוד, לאחר שאחיו הגדול יצא ללמוד מקצוע והאח הצעיר יעזוב את הישיבה בגיל 19 וכו'.
 

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
אבל אם ניצור נורמה שיותר ויותר אברכים יוצאים ללמוד מקצוע, הרבה אברכים שיכלו להמשיך וללמוד יתפתו גם הם.
אחר כך כבר בחור לא ישקיע בלימוד, לאחר שאחיו הגדול יצא ללמוד מקצוע והאח הצעיר יעזוב את הישיבה בגיל 19 וכו'.
יש מודל מצוין בחסידויות כמו בעלזא למשל הלומדים לומדים בשקיעות והעובדים מפרנסים אותם בכבוד
והחשש שמישהו יתפתה ,אז מה? אפשר לחשוב שמדובר ביציאה לשאלה ,אם הוא לא יזכה ללמוד כל חייו בעיה שלו ,לא צריך לחרפן את כל המערכת בשביל זה
 

big smile

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
(לא מבינה את החתנים והכלום שנותנים להורים שלהם להתחייב על סכומים שאין להם מאיפה להביא...)
מוחה.
ההורים נותנים. אני לא ביקשתי מהורי שיתנו שקל על הדירה שלי, ולא הייתי מעורבת כלל בענייני כספים.
הורים רוצים חתן מישיבה X ושיהיה כך ואחרת. שישלמו על הדרישות שלהם. אלו לא היו הדרישות שלי. זה גם הכבוד ומה נחשב בחברה שלהם.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
איני מכיר לעומק את בעלזא.
לחסידות יש אפשרות, לתת כבוד ומעמד לאברך תלמיד חכם ובכך לעודד את לימוד התורה.
הציבור הליטאי שונה ואין לו יכולת זאת.
אבל ברור הוא שמפסידים תלמידי חכמים בכך.
לא רואים את הנזק מייד.
לאחר כ10 שנים רואים שיש פחות בני-תורה ואז מאוחר מידי.
 

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
איני מכיר לעומק את בעלזא.
לחסידות יש אפשרות, לתת כבוד ומעמד לאברך תלמיד חכם ובכך לעודד את לימוד התורה.
הציבור הליטאי שונה ואין לו יכולת זאת.
אבל ברור הוא שמפסידים תלמידי חכמים בכך.
לא רואים את הנזק מייד.
לאחר כ10 שנים רואים שיש פחות בני-תורה ואז מאוחר מידי.
הציבור הלטאי יודע לתת כבוד ומעמד יפה מאוד לאברכים
וברור שתיהיה ירידה בכמות האברכים ,אבל אולי זה מה שנצרך ?
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
במקרה 'כל העולם' הזה, מתחתן אחרי שכבר יש לו תואר ופרנסה מסודרת, ולא צריך לחשוב מאיפה הוא יקנה לחם מחר.

איך כתב הרמב"ם?
"דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך ישא אשה, שנאמר מי האיש אשר נטע כרם ולא חללו, מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו, מי האיש אשר ארש אשה ולא לקחה, אבל הטפשין מתחילין לישא אשה ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה".
לצטט את הרמב"ם כדי למסד סעיף בתוך מודל שהרמב"ם פסל מכל וכל במילים הכי קשות שניתן לתאר, זו זריית חול בעיני הציבור.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
מוחה.
ההורים נותנים. אני לא ביקשתי מהורי שיתנו שקל על הדירה שלי, ולא הייתי מעורבת כלל בענייני כספים.
הורים רוצים חתן מישיבה X ושיהיה כך ואחרת. שישלמו על הדרישות שלהם. אלו לא היו הדרישות שלי. זה גם הכבוד ומה נחשב בחברה שלהם.
והילדים יכולים להגיד להורים שהם לא רוצים שהם יקרעו בשבילם ושיחסכו מהילדים בבית.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
לצטט את הרמב"ם כדי למסד סעיף בתוך מודל שהרמב"ם פסל מכל וכל במילים הכי קשות שניתן לתאר, זו זריית חול בעיני הציבור.
אולי תתן לרווחת הציבור ציטוט איפה הרמב''ם פסל את המודל שהוא מתווה בעצמו ?
 

big smile

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
והילדים יכולים להגיד להורים שהם לא רוצים שהם יקרעו בשבילם ושיחסכו מהילדים בבית.
הם לא.
אני לא מתערבת להורים שלי במה שהם עושים.
וגם אם הייתי אומרת להם משהו הם לא היו מקשיבים.
מה הקשר? סיכמו את זה עם הצד השני , לא איתי.
חוץ מזה במשך שנים הייתי אני 'הילדים שבבית' שחסכו את זה מהם.
עכשיו הגיע תורי.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הם לא.
אני לא מתערבת להורים שלי במה שהם עושים.
וגם אם הייתי אומרת להם משהו הם לא היו מקשיבים.
אוקי, על זה דיברתי...
ההורים רוצים את הטוב לילדים שלהם ולכן הם מוכנים לעשות הכל בשבילם
לדעתי, הילדים פשוט צרים להראות להורים שזה לא עושה להם טוב שההורים שלהם והאחים שלהם סובלים בשביל שיהיה להם דירה.
אפשר להתכחש ולהגיד שזה לא השיקול של הבחורה, אבל זה עצימת עיניים...
חוץ מזה במשך שנים הייתי אני 'הילדים שבבית' שחסכו את זה מהם.
עכשיו הגיע תורי.
אויש... נו...
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אולי תתן לרווחת הציבור ציטוט איפה הרמב''ם פסל את המודל שהוא מתווה בעצמו ?
א. הרמב"ם ממש לא מתווה בעצמו את המודל המדובר. לא יודע איפה ראית את זה.
ב. זו רק דוגמא קטנה: כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חלל את השם, ובזה את התורה, וכבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה.
אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד צוו ואמרו, אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד צוו ואמרו, אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות.

ג. לא קוראים לי אביגדור ליברמן, ואיני איש של ציטוטי מקורות סלקטיביים, כך שלא הזכרתי את הנקודה הידועה הזו כדי לטעון משהו לגופו של עניין. שהרי גדולי כל הדורות - ובהם מרן הבית יוסף זצ"ל - חלקו על הרמב"ם והכשירו וסמכו שני ידיהם על המודל המדובר. אבל זה עדיין לא מאפשר בשום אופן לצטט את הרמב"ם עצמו, כדי ללמוד ממנו שנכון לתת דירות למי שיישב בכולל כל חייו, כי דעתו הייתה שאסור לשבת בכולל אפילו יום אחד.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
מה שלדעתי הכי חשוב.
בכל מקרה 'לרפד' לזו"צ את החצי שנה הראשונה שלא יהיה להם לחץ כלכלי.
יש מצווה שהחתן ישמח את אשתו בשנה הראשונה, כשיש לחץ כלכלי יש עצבון וצער.
בלי קשר עם קונים דירה או לא.
ואפילו כשקונים לזוג הצעיר דירה
נאמר ההורים תכננו לתת לזוג הצעיר 400000 ש"ח לדירה, שיתנו 370000 לדירה.
ואת ה30000 ש"ח, יתנו לזוג כל חודש כ3000 ש"ח עזרה למחייה שוטפת.
צריך לסייע לזוגות הצעירים כשאין להם כסף, ולשמחם בתחילת דרכם.
אחר השנה הראשונה, לרדת בהדרגה.
 

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
אבל זה עדיין לא מאפשר בשום אופן לצטט את הרמב"ם כדי ללמוד ממנו שנכון לתת דירות למי שיישב בכולל כל חייו, כי דעתו הייתה שיותר טוב לא לשבת בכולל אפילו יום אחד.
הציבור מתעייף...
לא חושב שמי שציטט את הרמב''ם התכוון לתת הצדקה למנהג דרישת הדירות
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה

טכנאי מכשירי חשמל

משתמש מקצוען
תכל'ס ,הרבנים יוסיי... ודעת מה המסקנות אליבא דהלכתא ? לא לתת כלום ,לתת 100,000 ,לתת 200,000 ? ואם לתת אז מהיכן?
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה