שיתוף - לביקורת לפרוץ את תקרת ה'אלפיים'

כּוֹתָר

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי

המלגה כמעט לא מורגשת בחשבון החודשי של הבית * כאשר מחשבים עלות ממוצעת להחזקת משפחה

אברך מקבל כיום מ'דתות' [אחרי העלאה האחרונה נכון לשעת כתיבת השורות] כ900 ש"ח לחצי יום, אברך מקבל בממוצע עוד 900 ₪ מהנהלת הכולל 1800 ₪. מי שמקבל 2,000 זה כבר סכום גבוה. הסכומים האלו כמעט ולא עולים במשך עשרות שנים, אחרי העלייה בדתות מדברים על עליה קטנה גם לאברכים.

אך מה זה 2,000 ₪ לעומת הוצאות סטנדרטיות של בית?! - אברכים מעידים שהם בקושי שמים לב, אם המלגה הקטנה הזו נכנסה להם לחשבון. המלגה של כולל חצי יום, מספיקה בקושי לקניה שבועית בסופר. וכמה מלגות של יום שלם בכולל צריכים כדי לממן טיפול שיניים אחד ?

ננסה לחשוב על אשת האברך, כמה היא מביאה? מי שהסתדרה בעבודה קבועה של 4,000 – 5,000 ₪ היא מרוצה. ומי שהגיעה ל8,000 ₪ זה כבר שיא החלומות.

כשמעמידים מול הכנסות של אברך ורעייתו – את ההוצאות המרובות, כמו: משכנתא \ שכירות לדירה, החזקה חודשית למשפחה ברוכת ילדים, נישואי ילדים, בר מצוה, ברית מילה, הוצאות תינוק\ת חדש\ה. אין אדם שיכול להסביר איך אברכי כולל מצליחים לעמוד בעלויות הגדולות. ממש מתקיים באברכי הכולל מה שאמרו בזוהר הקדוש (ח"ב סא ע"ב) שלומדי התורה אוכלים גם בזמן הזה מצנצנת המן.

הקושי בפרנסה גובר בתקופה האחרונה, של עליות המחירים, וגם עליות הריבית. ממש מתקיימת לעינינו נבואת חז"ל על עקבתא דמשיחא 'והיוקר יאמיר'. עד כמה זה מעיק כשזה נוגע לאברכים, שזה נוגע לקיום בסיסי של החיים.

מי שלא מכיר לא יאמין, אבל כל מי שמכיר יאשר את הדברים הבאים: ישנם אברכים שאצלם החיסכון מתבטא בשיקול דעת לפני כל כוס קפה וארוחה פשוטה שהם מכינים על חשבונם. שמגיע שבת ואין ממה להתחיל. מקבלים חלות, רוגלך ובורקסים מחלוקות של אנשים יקרים שאוספים עבורם שאריות ממאפיות.

כשנכנסים לבית כזה, מגלים 'אוצר' של רעיונות לחיסכון, במאכלים, בממתקים, בבגדים. אך את ה'אוצר' הזה של 'בעלי בתים' שגומרים את החודש, ואפשר לגהץ באשראי, את זה הם לא מכירים.

בשבילם כשהאשראי פעיל בתחילת החודש - זה נס!

ואם הבנק מכבד שיקים שלהם - זה ריקוד מאושר כל הדרך בחזרה הביתה!

אם הם לא מקבלים טלפונים מאיימים מהבנק והנושים – הם נרדמים בלילה!

מלגה גבוהה לאברך,

מלבד 'חיזוק הלימוד', שיש בכך. לא פחות חשוב מכך, זה לתת לאברך קצת רוגע מהדחק בו הוא שרוי. שיוכל לשקוד על התורה ביישוב הדעת ובמנוחת הדעת.

שהוא ובני ביתו, לא יצטרכו להתבייש בכל מפגש, עם החיים שמעבר לדלת הבית. כמובן שאין כאן גם את הבושה לקבל תמיכה כנזקק, אדרבה! זו מלגה לאברך מ'לגיונו של מלך'.

הוא האיש אשר אותו תיאר הרמב"ם כנזר הבריאה - שנדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני קונו, לשרתו ולעבדו, ולדעה אותו, והלך ישר כמו שעשאהו בורא העולם. הוא פרק מעל צוארו את עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם. הרי הוא קדש קדשים. אינו צריך לעמול לפרנסתו, כי מחלק ה' חלקו ונחלתו. ובהנהגה הגשמית, הוא מקבל את פרנסתו ככהנים וכלויים שמקבלים מתנות משאר השבטים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלו

א הוֹדוּ לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ג הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ד לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ה לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ו לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ז לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ח אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ט אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:י לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יא וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יב בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יג לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יד וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טו וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טז לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יז לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יח וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יט לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כ וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כא וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כב נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כג שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כד וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כה נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כו הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה