מאמר מעניין בענין כשרות הבדץ לפסח:
בהשגחת הבד"צ לימות השנה בלבד - מדוע?
רבני כושרות
מדוע למוצר יש בד"ץ כל השנה ובפסח מתחלף לבד"ץ אחר?
צרכני הכשרות אינם יכולים להתעלם מהתופעה המצויה בתקופה הקודמת לפסח, כאשר גוף כשרות מהדרין (בדרך כלל בד"צ העדה החרדית) מציין על חותמתו שהכשרות היא 'לימות השנה בלבד', ואילו גוף כשרות אחר נותן את הכשרות לפסח.
האם באמת ישנה מחלוקת האם המוצר כשר לפסח?
בבירור עם העדה החרדית ולאחר דרישה וחקירה נמצאו כמה סיבות מרכזיות הגורמות לכך שכשרות הבד"ץ לא תנתן לפסח:
1. העדה החרדית נותנת השגחה עבור פסח רק כאשר ישנה השגחה צמודה של נציג העדה החרדית על כל פריט ורכיב בחומרי הגלם שבמוצר, בשונה מכל השנה שישנם מוצרים שידוע שאין בהם חששות כשרות ואינם זקוקים להשגחה צמודה.
יש חומרי גלם שמורכבים מעשרות או מאות חומרים שונים, והפיקוח הישיר על כולם קשה ביותר. אחת הדוגמאות המרכזיות לכך היא נושא תמציות טעם וצבעי מאכל (המצויים במוצרים רבים), כל תמצית שכזו מכילה לעיתים למעלה מעשרות חומרי גלם שונים, והפיקוח על כולם קשה עד בלתי אפשרי. משום כך על כל מוצר שמכיל אחד מן החומרים הללו - לא תנתן כשרות של העדה החרדית לפסח (אלא אם יש פיקוח מיוחד על כל המרכיבים).
2. מאחר שהכשרת פסי ייצור לפסח מורכבת ומסובכת, העדה החרדית נמנעת מלתת כשרות לפסי ייצור שבמשך השנה מייצרים בהם חמץ חם וטעונים הכשרה.
3. העדה חרדית מיועדת במקורה לציבור החרדי אשכנזי, ככזו היא אינה נותנת הכשר על כל מוצר שיש בו קטניות, חשש קטניות, שבא במגע עם קטניות, או אפילו רק שנעשה בכלים או בסביבה שמשתמשים בהם גם לייצור מוצרים לאוכלי קטניות.
4. בעבר היתה העדה חרדית נותנת הכשר לפסח אך ורק על מוצרים המתאימים להנהגות מיוחדות של "הציבור האשכנזי החרדי הירושלמי". מוצרים כאלו שאינם בשימושם במהלך הפסח לא זכו להכשר לפסח מטעמם, למשל: חמוצים, פירות יבשים, משקאות קלים מוגזים (פרט למי סודה ומיץ 100% סחוט) ועוד.
בשנים האחרונות חל מעט שינוי במדיניות זו והעדה החרדית מתחילת לתת כשרות על מגוון מוצרים רחב יותר. לדוגמא: השנה יש קצפת צמחית ומיונז בהשגחתם.
לצרכן הביתי לא תמיד ניתן לדעת מה הסיבה לכך שהמוצר ללא כשרות מהודרת כבכל השנה, ולשם כך פרסמנו את רשימת המומלצים לפסח שבה מובאים מוצרים שהם ברמת מהדרין לפסח גם כאשר העדה החרדית אינה נותנת את כשרותה עליהם לפסח.
הערה לסיום: כאשר אנו רואים את הכשרויות שנותנות את כשרותן לצורך הפסח על מוצרים שכשרויות אחרות הסכימו להכשיר את המוצר לימות השנה בלבד, לא נוכל להמנע מלשאול את עצמנו - האם באמת ישנו פיקוח הדוק בכל המפעלים הללו? מהיכן כח האדם הגדול הנדרש כדי לפקח לתקופה קצרה כל כך? מה המשגיחים הללו עושים בשאר ימות השנה ומה רמת המקצועיות שלהם? כיצד יכול גוף כשרות לברר ולקבוע נהלים ברורים באופן יסודי בתקופה קצרה כל כך של ייצור לפסח על כמות מפעלים גדולה כל כך?
שאלות אלו מדגישות את החשיבות שבצריכה של כשרות אמינה ומהודרת מרשימת המומלצים שלנו, לפסח ולכל שאר ימות השנה!
בהשגחת הבד"צ לימות השנה בלבד - מדוע?
רבני כושרות
מדוע למוצר יש בד"ץ כל השנה ובפסח מתחלף לבד"ץ אחר?
צרכני הכשרות אינם יכולים להתעלם מהתופעה המצויה בתקופה הקודמת לפסח, כאשר גוף כשרות מהדרין (בדרך כלל בד"צ העדה החרדית) מציין על חותמתו שהכשרות היא 'לימות השנה בלבד', ואילו גוף כשרות אחר נותן את הכשרות לפסח.
האם באמת ישנה מחלוקת האם המוצר כשר לפסח?
בבירור עם העדה החרדית ולאחר דרישה וחקירה נמצאו כמה סיבות מרכזיות הגורמות לכך שכשרות הבד"ץ לא תנתן לפסח:
1. העדה החרדית נותנת השגחה עבור פסח רק כאשר ישנה השגחה צמודה של נציג העדה החרדית על כל פריט ורכיב בחומרי הגלם שבמוצר, בשונה מכל השנה שישנם מוצרים שידוע שאין בהם חששות כשרות ואינם זקוקים להשגחה צמודה.
יש חומרי גלם שמורכבים מעשרות או מאות חומרים שונים, והפיקוח הישיר על כולם קשה ביותר. אחת הדוגמאות המרכזיות לכך היא נושא תמציות טעם וצבעי מאכל (המצויים במוצרים רבים), כל תמצית שכזו מכילה לעיתים למעלה מעשרות חומרי גלם שונים, והפיקוח על כולם קשה עד בלתי אפשרי. משום כך על כל מוצר שמכיל אחד מן החומרים הללו - לא תנתן כשרות של העדה החרדית לפסח (אלא אם יש פיקוח מיוחד על כל המרכיבים).
2. מאחר שהכשרת פסי ייצור לפסח מורכבת ומסובכת, העדה החרדית נמנעת מלתת כשרות לפסי ייצור שבמשך השנה מייצרים בהם חמץ חם וטעונים הכשרה.
3. העדה חרדית מיועדת במקורה לציבור החרדי אשכנזי, ככזו היא אינה נותנת הכשר על כל מוצר שיש בו קטניות, חשש קטניות, שבא במגע עם קטניות, או אפילו רק שנעשה בכלים או בסביבה שמשתמשים בהם גם לייצור מוצרים לאוכלי קטניות.
4. בעבר היתה העדה חרדית נותנת הכשר לפסח אך ורק על מוצרים המתאימים להנהגות מיוחדות של "הציבור האשכנזי החרדי הירושלמי". מוצרים כאלו שאינם בשימושם במהלך הפסח לא זכו להכשר לפסח מטעמם, למשל: חמוצים, פירות יבשים, משקאות קלים מוגזים (פרט למי סודה ומיץ 100% סחוט) ועוד.
בשנים האחרונות חל מעט שינוי במדיניות זו והעדה החרדית מתחילת לתת כשרות על מגוון מוצרים רחב יותר. לדוגמא: השנה יש קצפת צמחית ומיונז בהשגחתם.
לצרכן הביתי לא תמיד ניתן לדעת מה הסיבה לכך שהמוצר ללא כשרות מהודרת כבכל השנה, ולשם כך פרסמנו את רשימת המומלצים לפסח שבה מובאים מוצרים שהם ברמת מהדרין לפסח גם כאשר העדה החרדית אינה נותנת את כשרותה עליהם לפסח.
הערה לסיום: כאשר אנו רואים את הכשרויות שנותנות את כשרותן לצורך הפסח על מוצרים שכשרויות אחרות הסכימו להכשיר את המוצר לימות השנה בלבד, לא נוכל להמנע מלשאול את עצמנו - האם באמת ישנו פיקוח הדוק בכל המפעלים הללו? מהיכן כח האדם הגדול הנדרש כדי לפקח לתקופה קצרה כל כך? מה המשגיחים הללו עושים בשאר ימות השנה ומה רמת המקצועיות שלהם? כיצד יכול גוף כשרות לברר ולקבוע נהלים ברורים באופן יסודי בתקופה קצרה כל כך של ייצור לפסח על כמות מפעלים גדולה כל כך?
שאלות אלו מדגישות את החשיבות שבצריכה של כשרות אמינה ומהודרת מרשימת המומלצים שלנו, לפסח ולכל שאר ימות השנה!
בהשגחת הבד"צ לימות השנה בלבד - מדוע? - כושרות
עושים סדר בכשרות! האתר המקצועי שיתן לכם את המידע על כל מה שבאמת עומד מאחרי מערכת הכשרות
www.kosharot.co.il