קל לומר, קשה עד בלתי אפשרי לביצוע אצל ליטאים.
אם זה לא מתאים ולא מסתדר שייחשבו מסלול מחדש.
אם זה לא מתאים ולא מסתדר שייחשבו מסלול מחדש.
ממש ממש ממש לא,עדיין אנשים ירצו ישיבה עם שם.
בשביל להגיד "החתן שלי מישיבה X"...
יכול להיות שאת צודקת....ממש ממש ממש לא,
ההיפך זה גדולה ויופי להגיד "החתן שלי מישיבה x "-כן ישיבה שלא נחשבת הכי הכי,
וכן רני מתגאה מזה שלקחתי חתן כזה שלא רוצה לרצוח את המחותן שלו,
הוא באמת בן תורה אמיתי!!!!
ולא ההיפך........
ההיפך הוא ההיפך של בן תורה!!
כמו שכבר כתבו, דבר שאינו תלוי בה - לא יכול להיות "הסיבה שהיא לא מצאה את זיווגה". אין אדם נוגע במוכן לחברו כמלא נימה, ואף אחד לא יכל למנוע את זיווגה הנכון כי הוא "דרש יותר מדי".בעוד הדרישה לבחורים ברמתה
באמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון (כפי שכתבת: "יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך... "), שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרביםהיה ברור מההקשר והשיחה, שהכוונה לסדר הגודל של הסכום שאכן הוא התחייב בסוף, ואז הוא שאל: אבל איך? והרב שטיינמן אמר: "תקפוץ למים..."
זה מאוד נכון שאחרי הכל הכל מימנו וצריך לבטוח בו ולאמין רק בו כי הוא כל יכול.....כמו שכבר כתבו, דבר שאינו תלוי בה - לא יכול להיות "הסיבה שהיא לא מצאה את זיווגה". אין אדם נוגע במוכן לחברו כמלא נימה, ואף אחד לא יכל למנוע את זיווגה הנכון כי הוא "דרש יותר מדי".
הדבר היחיד שלכאורה עלול להיות סיבה לכך (מעבר לגזרת שמים שאינה תלויה בהשתדלות שלה, רק בתפילות), זו ההנחה שהיא צריכה דוקא את אותם בחורים שדורשים כך.
כי כאב שכבר מחתן, וחבר לאברכים שחיתנו כמה וכמה (מגזר ליטאי) אני יכול לומר בוודאות שיש הרבה בחורים ברמה ש-500,000 יספקו אותם. (נוקט בלשון המקובלת, כמובן זה לא אותם, הם לא מתעסקים בזה, הכוונה להוריהם כמובן). וכנראה שיש התעקשות על ישיבות מסויימות ובחורים "נוצצים ונחשבים" בישיבות האלו דוקא, וכך מגיעים למצב הזה.
[לדוגמא, חבר טוב שלי חיתן לא מזמן את ביתו, ובסה"כ קרוב ל10 ילדים. אברך עם הכנסות מועטות, ומשפחה ברוכת ילדים, (נשארו לו עוד לא מעט לחתן), הוא התחייב על בנותיו וגם נתן, לאלו שכבר הספיקו לקנות דירה, וזה הרוב המוחלט - כותב בשביל אלו שאומרים "הה, בטח התחייב ולא חולם לתת" בין 400 ל550 אל"ש, לפי הצורך והענין, ואני יכול להעיד שעשה שידוכים מצוינים++, והאמת שניתן לומר שחלקם גם ממש "נוצצים" (אבל שוב, זה רק בשביל האפיזודה, כי אפשר לומר בלי היסוס, שהחתן שבא מהמשפחה הכי "פחות נוצצת", עולה על כולם. מה שכן - הוא כן מישיבה מהשורה הראשונה וגם כבחור היה נחשב משכמו ומעלה). ואני חייב להדגיש שחברי בעצמו איננו משפחה מפורסמת, ידועה, או בעל משרה תורנית נוצצת וחשובה, שניתן לומר שבגלל זה הוא מבוקש באופן יוצא דופן, כן יש לו: משפחה איכותית מבחינה רוחנית, בית אמיתי של תורה, והרבה אמונה תמימה ואמיתית.
וכשנכנסה ביתו הראשונה לשידוכים, הוא נכנס לרב שטיינמן זצ"ל, ופרס בפניו את מצבו הכלכלי, שבעצם אין לו ממש כלום, ושאל אותו כיצד לנהוג בנושא השידוכים. תשובתו של מרן זצ"ל היתה ש"צריך להתחייב", אני לא זוכר כרגע אם הוא נקב בסכום, אבל היה ברור מההקשר והשיחה, שהכוונה לסדר הגודל של הסכום שאכן הוא התחייב בסוף, ואז הוא שאל: אבל איך? והרב שטיינמן אמר: "תקפוץ למים..."
ב"ה הוא לא טבע. יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך.
כתבתי את כל זה כקונטרה להודעות הזועקות, ש"איך? מאיפה? לא יתכן!!!". לא חולק על זה שכקו ציבורי בהחלט יש לדחוף את הציבור לדרוש פחות, אבל צריך להבין שזה לא יעבוד כ"כ כי חוקי הביקוש וההיצע גורמים שאב לבת שראשו על כתיפיו, יהיה חייב להציע סכום נכבד אם הוא רוצה לחתן את בתו, ואף הורה לבחור מבוקש, שהצעות זורמות לפתחו בסכומים יפים, והוא צריך לברור על אלו בנות לברר בכלל... לא ימנע מלברר קודם על אלו שמציעים לו סכום יותר גבוה, או לפחות בסטנדרט (סכום מדי גבוה כבר מעורר סימן שאלה אם אין איזו בעיה לבת שבגינה מוכנים לתת כ"כ הרבה, אא"כ אלו הורים עם כסף).
ולכן, בלי להרפות את ידיהם של אלו שמשתדלים לתקן את העולם, והלואי שתהיה להם ס"ד ויצליחו, אבל כל עוד שזה לא קורה, כאדם פרטי - צריך להבין שזה הוא רצון ד' שיעשה כך כדי לחתן את ילדיו. (כמובן שיש הבדלים בין אנשים והאופי שלהם ביחס ליכולת להתחייב, לגלגל, וכו', וזה משליך על המחויבות שלהם בהשתדלות, וכ"א ישאל את רבו. אני אישית למשל, לאחר התייעצות בדעת תורה, לא מתחייב על אותם סכומים שחבר שלי התחייב, כי מרגיש שזה מעבר ליכולת שלי, ומאידך גם מעבר להכרח שלי כשיש מציאות של שידוכים גם בסכומים פחותים מעט. אבל כמובן שאין ברירה ומתחייב למרות שאין לי ומאמין שכשאצטרך ד' יעזור לי לעמוד בזה. (כמובן שיש כיוון של שלב ראשוני מאיפה להלוות, ואני יודע שאצטרך לעמוד אח"כ בהחזרים).
מקרה חריג ללא ספק.סיפור אמיתי לגמרי רק שזה ימחיש את כל האמת השיקרית.....
שמעתי פעם מאבא של בחור שהו דורש מינימום 800(אלף ולא שקל) אז שאלו אותו למה כזה המון אז הוא אמר מה אני יעשה את האמת אני רוצה להוריד אבל זה הדרישות של הבחור והוא עצמו לא מסכים בשום מצב להוריד את הסכום......
ללא ספק.באמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון, שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרבים
למה להתרגש? אני גם שמעתי לגבי הבנות שלי משפטים כאלו משדכנית. (יותר נכון אשתי שמעה). חייכנו והמשכנו הלאה. אין לי תלונות לשדכנית, אם זה הבחורים שהיא מתעסקת אתם כנראה הזיווג של בתי יימצא דרך מישהו אחר.זה מאוד נכון שאחרי הכל הכל מימנו וצריך לבטוח בו ולאמין רק בו כי הוא כל יכול.....
אבל בוא נגיד שיש כאילו שכן חושבים שצריך לתת באזור ה 500(לפי האמונה שלהם) ותבוא שדכנית ותישמע שזה הסכום וזה יגיע לרמה שהשדכנית אומרת תשמעו אבל אין לי הצעות של בחורים טובים בסכומים האילו וכו............ טאין לא מיתעסקת עם כאילו סכומים וכו.... אז נכון שאני יכולה להגיד ואלה ני בכוונה לא היתעסק עם השדכנית הזאת וכו אבל למה זה אמור להגיע לכזאת רמה????ד לאיפה אנשים הגיעו???
יישר כח,ללא ספק.
אני בכלל חושב שאף פעם הוראה פרטית היא לא הוראה לרבים. ובכ"ז - הוראה כזו ניתנה לפי הידוע לי לעוד הרבה יחידים. מכיר כמה. רק לקחתי בשביל ההודעה סיפור אחד שמכיר ממש מקרוב. וכתבתי שכל אחד צריך להתיעץ בדעת תורה עם הנתונים שלו.
וגם כתבתי שזה לא סותר יוזמות ברוכות לשנות את המצב.
רק רציתי להרגיע את רוח הקטסטרופה הנושבת בחלק מההודעות כאן.
לדעתי אתה לגמרי לא טועה, בבסיס. אבל...יישר כח,
בכל זאת, חשוב לי לדעת איך ההסתכלות הפשוטה על הנושא הזה. נניח לו יצוייר אדם שאין לו אפשרות לשאול דעת תורה.
כי לפני הבנתי – וכבר כתבתי כך למעלה - המהלך הפשוט הוא שאסור לאדם לתת או להתחייב דבר שמביא אותו לידי עניות בדרך הטבע. וכפי שכותב רש''י בסנהדרין (סד) על הפסוק "אפס, כי לא יהיה בך אביון" – "לאזהרה אתא, כלומר: אפס וחדל וכלה עניות ממך". היינו שיש אזהרה מן התורה לעשות מעשה המביא עצמו לידי עניות בדרך הטבע. ולשון הרמב''ם בענין זה: " ואין זו חסידות אלא שטות, שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו". והחינוך (קכג): לפי שאחר שריחם אליו הקל יתברך עליו, ופטרו בכך, אינו בדין שידחוק עצמו להביא ביותר ממה שתשיג ידו"
ואף שאמרו חכמים "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא וכו', לא אמרו שיתחייב מה שאין לו. וגם הרבה אחרונים כותבים שההלכה למעשה היא כפי שנכתב בשולחן ערוך סב: "לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם", ולא מעבר לכך (ראה להורות נתן פז, מנחת אשר ויצא, עין אליהו יומא, התעוררות תשובה ג)
האם אני טועה?
לדעתי אתה לגמרי לא טועה, בבסיס. אבל...
בא ניקח לדוגמא מצב בו אדם זקוק לטיפול רפואי הכרחי, האם אסור לו ללוות כסף באופן שבדרך הטבע יביא אותו לעניות? כמדומני שפוסקים שכן.
יותר מזה, זכור לי שכתוב גם שדין זה לא נאמר באופן שצריך ללוות לצרכי אוכל מינימלי לדוגמא. אבל לא זוכר כרגע מקורות, עבר זמן רב מאז שלמדתי מעט את הנושא.
עוד נקודה, ישנם דברים שמתייחסים אליהם מבחינה הלכתית-תורנית לפי המקובל בציבור. לדוגמא - אסור לאדם להכניס עצמו לסכנה, אבל ישנם דברים שמותרים למרות שיש בהם סכנה ונאמר ע"ז "שומר פתאים ד'", כיון דדשו ביה רבים.
כמדומה, שמכיון שמציאות החיים במגזר שלנו היא שחובה להתחייב באופן מינימלי כדי להשיא את הילדים, וזהו צורך חיוני ביותר, לא פחות מטיפול רפואי או אוכל, הרי שמותר לאדם להתחייב את הסכומים המינימליים שבאמת דרושים לו לצורך זה. (וכמובן ש"מינימלי" בזה משתנה ממקרה למקרה, לפי הצורך של הבחור/ה, ולפי המציאות ב"שוק" ביחס לצורך זה).
אבל אני לא ראוי להביע דעת תורה, ולא פוסק הלכות, רק נסיתי כאן להציע הסבר להוראות אותם מקבלים אנשים ששואלים דעת תורה.
וכדי להוכיח שאכן אין זו הוראה לרבים , אצטט כאן ממכתב שחתומים עליו גדולי ישראל, ביניהם הגר"יש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ והגרמ"י לפקוביץ ועוד, וז"ל ''ולא רק להכביד העול על חבירו אסור, אלא גם על עצמו אין אדם רשאי להתחייב בדברים שלא יוכל לעמוד בהם (מצו"ב הקטע האמור, ולעיל הבאתי את כל המכתב). וראה גם דברים חריפים בשם הסטייפלר בקטע השני המצו"בבאמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון (כפי שכתבת: "יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך... "), שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרבים
אבל מדברי הסטייפלר שציטטתי נראה שאכן התייחס לזה כךרק רציתי להרגיע את רוח הקטסטרופה הנושבת בחלק מההודעות כאן.
מחילה.
אתם מדברים כאילו 500K זה פיסטוקים שכל אברך ואפילו בעל בית (ולא משנה כמה יחסוך) יכול לתת לבנותיו.
כאילו בחור שדורש סכום כזה הוא בגדר צנוע ומסתפק במועט. ברצינות?
מי אמר שזה לגיטימי לדרוש 500K ועוד ממי שיש לו משפחה ברוכה והכנסה צנועה? בפרט שרוב ההורים היום משלמים משכנתא בעצמם.
בגדול- זה לא עניין של יותר ילודת בנים מילודת בנות.האם השמועה הזו [שאצל החסידים יש עודף בנים, ואצל הליטאים עודף בנות] מגובה בנתונים קשיחים?
אם אינני טועה גם בצאנז יש יותר בחורים מבחורות.(נראה לי שיש רק חסידות אחת שהביקוש הוא בכוון ההפוך)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: