כמה מקובל שההורים נותנים בשביל דירה לזוג הצעיר?

מצב
הנושא נעול.

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
נתון אחד שחשוב לי להבהיר שצריכים לדעת שכל הנושא הזה מחולק למיגזרים כלומר כל מיגזר יש לו מינהגים שונים וכו......
לעולם אף אחד לא יבין את המיגזר השיני.................
 

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
סיפור אמיתי לגמרי רק שזה ימחיש את כל האמת השיקרית.....
שמעתי פעם מאבא של בחור שהו דורש מינימום 800(אלף ולא שקל) אז שאלו אותו למה כזה המון אז הוא אמר מה אני יעשה את האמת אני רוצה להוריד אבל זה הדרישות של הבחור והוא עצמו לא מסכים בשום מצב להוריד את הסכום......
 

Tamiהעובדת

משתמש פעיל
עדיין אנשים ירצו ישיבה עם שם.
בשביל להגיד "החתן שלי מישיבה X"...
ממש ממש ממש לא,
ההיפך זה גדולה ויופי להגיד "החתן שלי מישיבה x "-כן ישיבה שלא נחשבת הכי הכי,
וכן רני מתגאה מזה שלקחתי חתן כזה שלא רוצה לרצוח את המחותן שלו,
הוא באמת בן תורה אמיתי!!!!
ולא ההיפך........
ההיפך הוא ההיפך של בן תורה!!
 

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
ממש ממש ממש לא,
ההיפך זה גדולה ויופי להגיד "החתן שלי מישיבה x "-כן ישיבה שלא נחשבת הכי הכי,
וכן רני מתגאה מזה שלקחתי חתן כזה שלא רוצה לרצוח את המחותן שלו,
הוא באמת בן תורה אמיתי!!!!
ולא ההיפך........
ההיפך הוא ההיפך של בן תורה!!
יכול להיות שאת צודקת....
אבל חבריםם תיהיו רגע אמיתיים עם עצמיכם ותפקחו עיינים ותיסתכלו על המציאות ועובדות השטח
יש מלא טענות שרק נאמרות ויכול להיות מוצדקות אבל רחוקות מאוד מהמציאות
 

avim10

משתמש מקצוען
בעוד הדרישה לבחורים ברמתה
כמו שכבר כתבו, דבר שאינו תלוי בה - לא יכול להיות "הסיבה שהיא לא מצאה את זיווגה". אין אדם נוגע במוכן לחברו כמלא נימה, ואף אחד לא יכל למנוע את זיווגה הנכון כי הוא "דרש יותר מדי".
הדבר היחיד שלכאורה עלול להיות סיבה לכך (מעבר לגזרת שמים שאינה תלויה בהשתדלות שלה, רק בתפילות), זו ההנחה שהיא צריכה דוקא את אותם בחורים שדורשים כך.
כי כאב שכבר מחתן, וחבר לאברכים שחיתנו כמה וכמה (מגזר ליטאי) אני יכול לומר בוודאות שיש הרבה בחורים ברמה ש-500,000 יספקו אותם. (נוקט בלשון המקובלת, כמובן זה לא אותם, הם לא מתעסקים בזה, הכוונה להוריהם כמובן). וכנראה שיש התעקשות על ישיבות מסויימות ובחורים "נוצצים ונחשבים" בישיבות האלו דוקא, וכך מגיעים למצב הזה.
[לדוגמא, חבר טוב שלי חיתן לא מזמן את ביתו, ובסה"כ קרוב ל10 ילדים. אברך עם הכנסות מועטות, ומשפחה ברוכת ילדים, (נשארו לו עוד לא מעט לחתן), הוא התחייב על בנותיו וגם נתן, לאלו שכבר הספיקו לקנות דירה, וזה הרוב המוחלט - כותב בשביל אלו שאומרים "הה, בטח התחייב ולא חולם לתת" בין 400 ל550 אל"ש, לפי הצורך והענין, ואני יכול להעיד שעשה שידוכים מצוינים++, והאמת שניתן לומר שחלקם גם ממש "נוצצים" (אבל שוב, זה רק בשביל האפיזודה, כי אפשר לומר בלי היסוס, שהחתן שבא מהמשפחה הכי "פחות נוצצת", עולה על כולם. מה שכן - הוא כן מישיבה מהשורה הראשונה וגם כבחור היה נחשב משכמו ומעלה). ואני חייב להדגיש שחברי בעצמו איננו משפחה מפורסמת, ידועה, או בעל משרה תורנית נוצצת וחשובה, שניתן לומר שבגלל זה הוא מבוקש באופן יוצא דופן, כן יש לו: משפחה איכותית מבחינה רוחנית, בית אמיתי של תורה, והרבה אמונה תמימה ואמיתית.
וכשנכנסה ביתו הראשונה לשידוכים, הוא נכנס לרב שטיינמן זצ"ל, ופרס בפניו את מצבו הכלכלי, שבעצם אין לו ממש כלום, ושאל אותו כיצד לנהוג בנושא השידוכים. תשובתו של מרן זצ"ל היתה ש"צריך להתחייב", אני לא זוכר כרגע אם הוא נקב בסכום, אבל היה ברור מההקשר והשיחה, שהכוונה לסדר הגודל של הסכום שאכן הוא התחייב בסוף, ואז הוא שאל: אבל איך? והרב שטיינמן אמר: "תקפוץ למים..."
ב"ה הוא לא טבע. יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך.
כתבתי את כל זה כקונטרה להודעות הזועקות, ש"איך? מאיפה? לא יתכן!!!". לא חולק על זה שכקו ציבורי בהחלט יש לדחוף את הציבור לדרוש פחות, אבל צריך להבין שזה לא יעבוד כ"כ כי חוקי הביקוש וההיצע גורמים שאב לבת שראשו על כתיפיו, יהיה חייב להציע סכום נכבד אם הוא רוצה לחתן את בתו, ואף הורה לבחור מבוקש, שהצעות זורמות לפתחו בסכומים יפים, והוא צריך לברור על אלו בנות לברר בכלל... לא ימנע מלברר קודם על אלו שמציעים לו סכום יותר גבוה, או לפחות בסטנדרט (סכום מדי גבוה כבר מעורר סימן שאלה אם אין איזו בעיה לבת שבגינה מוכנים לתת כ"כ הרבה, אא"כ אלו הורים עם כסף).
ולכן, בלי להרפות את ידיהם של אלו שמשתדלים לתקן את העולם, והלואי שתהיה להם ס"ד ויצליחו, אבל כל עוד שזה לא קורה, כאדם פרטי - צריך להבין שזה הוא רצון ד' שיעשה כך כדי לחתן את ילדיו. (כמובן שיש הבדלים בין אנשים והאופי שלהם ביחס ליכולת להתחייב, לגלגל, וכו', וזה משליך על המחויבות שלהם בהשתדלות, וכ"א ישאל את רבו. אני אישית למשל, לאחר התייעצות בדעת תורה, לא מתחייב על אותם סכומים שחבר שלי התחייב, כי מרגיש שזה מעבר ליכולת שלי, ומאידך גם מעבר להכרח שלי כשיש מציאות של שידוכים גם בסכומים פחותים מעט. אבל כמובן שאין ברירה ומתחייב למרות שאין לי ומאמין שכשאצטרך ד' יעזור לי לעמוד בזה. (כמובן שיש כיוון של שלב ראשוני מאיפה להלוות, ואני יודע שאצטרך לעמוד אח"כ בהחזרים).
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
היה ברור מההקשר והשיחה, שהכוונה לסדר הגודל של הסכום שאכן הוא התחייב בסוף, ואז הוא שאל: אבל איך? והרב שטיינמן אמר: "תקפוץ למים..."
באמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון (כפי שכתבת: "יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך... "), שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרבים
 
נערך לאחרונה ב:

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
כמו שכבר כתבו, דבר שאינו תלוי בה - לא יכול להיות "הסיבה שהיא לא מצאה את זיווגה". אין אדם נוגע במוכן לחברו כמלא נימה, ואף אחד לא יכל למנוע את זיווגה הנכון כי הוא "דרש יותר מדי".
הדבר היחיד שלכאורה עלול להיות סיבה לכך (מעבר לגזרת שמים שאינה תלויה בהשתדלות שלה, רק בתפילות), זו ההנחה שהיא צריכה דוקא את אותם בחורים שדורשים כך.
כי כאב שכבר מחתן, וחבר לאברכים שחיתנו כמה וכמה (מגזר ליטאי) אני יכול לומר בוודאות שיש הרבה בחורים ברמה ש-500,000 יספקו אותם. (נוקט בלשון המקובלת, כמובן זה לא אותם, הם לא מתעסקים בזה, הכוונה להוריהם כמובן). וכנראה שיש התעקשות על ישיבות מסויימות ובחורים "נוצצים ונחשבים" בישיבות האלו דוקא, וכך מגיעים למצב הזה.
[לדוגמא, חבר טוב שלי חיתן לא מזמן את ביתו, ובסה"כ קרוב ל10 ילדים. אברך עם הכנסות מועטות, ומשפחה ברוכת ילדים, (נשארו לו עוד לא מעט לחתן), הוא התחייב על בנותיו וגם נתן, לאלו שכבר הספיקו לקנות דירה, וזה הרוב המוחלט - כותב בשביל אלו שאומרים "הה, בטח התחייב ולא חולם לתת" בין 400 ל550 אל"ש, לפי הצורך והענין, ואני יכול להעיד שעשה שידוכים מצוינים++, והאמת שניתן לומר שחלקם גם ממש "נוצצים" (אבל שוב, זה רק בשביל האפיזודה, כי אפשר לומר בלי היסוס, שהחתן שבא מהמשפחה הכי "פחות נוצצת", עולה על כולם. מה שכן - הוא כן מישיבה מהשורה הראשונה וגם כבחור היה נחשב משכמו ומעלה). ואני חייב להדגיש שחברי בעצמו איננו משפחה מפורסמת, ידועה, או בעל משרה תורנית נוצצת וחשובה, שניתן לומר שבגלל זה הוא מבוקש באופן יוצא דופן, כן יש לו: משפחה איכותית מבחינה רוחנית, בית אמיתי של תורה, והרבה אמונה תמימה ואמיתית.
וכשנכנסה ביתו הראשונה לשידוכים, הוא נכנס לרב שטיינמן זצ"ל, ופרס בפניו את מצבו הכלכלי, שבעצם אין לו ממש כלום, ושאל אותו כיצד לנהוג בנושא השידוכים. תשובתו של מרן זצ"ל היתה ש"צריך להתחייב", אני לא זוכר כרגע אם הוא נקב בסכום, אבל היה ברור מההקשר והשיחה, שהכוונה לסדר הגודל של הסכום שאכן הוא התחייב בסוף, ואז הוא שאל: אבל איך? והרב שטיינמן אמר: "תקפוץ למים..."
ב"ה הוא לא טבע. יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך.
כתבתי את כל זה כקונטרה להודעות הזועקות, ש"איך? מאיפה? לא יתכן!!!". לא חולק על זה שכקו ציבורי בהחלט יש לדחוף את הציבור לדרוש פחות, אבל צריך להבין שזה לא יעבוד כ"כ כי חוקי הביקוש וההיצע גורמים שאב לבת שראשו על כתיפיו, יהיה חייב להציע סכום נכבד אם הוא רוצה לחתן את בתו, ואף הורה לבחור מבוקש, שהצעות זורמות לפתחו בסכומים יפים, והוא צריך לברור על אלו בנות לברר בכלל... לא ימנע מלברר קודם על אלו שמציעים לו סכום יותר גבוה, או לפחות בסטנדרט (סכום מדי גבוה כבר מעורר סימן שאלה אם אין איזו בעיה לבת שבגינה מוכנים לתת כ"כ הרבה, אא"כ אלו הורים עם כסף).
ולכן, בלי להרפות את ידיהם של אלו שמשתדלים לתקן את העולם, והלואי שתהיה להם ס"ד ויצליחו, אבל כל עוד שזה לא קורה, כאדם פרטי - צריך להבין שזה הוא רצון ד' שיעשה כך כדי לחתן את ילדיו. (כמובן שיש הבדלים בין אנשים והאופי שלהם ביחס ליכולת להתחייב, לגלגל, וכו', וזה משליך על המחויבות שלהם בהשתדלות, וכ"א ישאל את רבו. אני אישית למשל, לאחר התייעצות בדעת תורה, לא מתחייב על אותם סכומים שחבר שלי התחייב, כי מרגיש שזה מעבר ליכולת שלי, ומאידך גם מעבר להכרח שלי כשיש מציאות של שידוכים גם בסכומים פחותים מעט. אבל כמובן שאין ברירה ומתחייב למרות שאין לי ומאמין שכשאצטרך ד' יעזור לי לעמוד בזה. (כמובן שיש כיוון של שלב ראשוני מאיפה להלוות, ואני יודע שאצטרך לעמוד אח"כ בהחזרים).
זה מאוד נכון שאחרי הכל הכל מימנו וצריך לבטוח בו ולאמין רק בו כי הוא כל יכול.....
אבל בוא נגיד שיש כאילו שכן חושבים שצריך לתת באזור ה 500(לפי האמונה שלהם) ותבוא שדכנית ותישמע שזה הסכום וזה יגיע לרמה שהשדכנית אומרת תשמעו אבל אין לי הצעות של בחורים טובים בסכומים האילו וכו............ טאין לא מיתעסקת עם כאילו סכומים וכו.... אז נכון שאני יכולה להגיד ואלה ני בכוונה לא היתעסק עם השדכנית הזאת וכו אבל למה זה אמור להגיע לכזאת רמה????ד לאיפה אנשים הגיעו???
 

avim10

משתמש מקצוען
סיפור אמיתי לגמרי רק שזה ימחיש את כל האמת השיקרית.....
שמעתי פעם מאבא של בחור שהו דורש מינימום 800(אלף ולא שקל) אז שאלו אותו למה כזה המון אז הוא אמר מה אני יעשה את האמת אני רוצה להוריד אבל זה הדרישות של הבחור והוא עצמו לא מסכים בשום מצב להוריד את הסכום......
מקרה חריג ללא ספק.
אם היו מציעים לבתי כזה בחור, גם אם הייתי מברר שהוא בחור שנחשב מצוין, וגם היה לי לתת את זה בקלות, הייתי מוריד את ההצעה.
 

avim10

משתמש מקצוען
באמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון, שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרבים
ללא ספק.
אני בכלל חושב שאף פעם הוראה פרטית היא לא הוראה לרבים. ובכ"ז - הוראה כזו ניתנה לפי הידוע לי לעוד הרבה יחידים. מכיר כמה. רק לקחתי בשביל ההודעה סיפור אחד שמכיר ממש מקרוב. וכתבתי שכל אחד צריך להתיעץ בדעת תורה עם הנתונים שלו.
וגם כתבתי שזה לא סותר יוזמות ברוכות לשנות את המצב.
רק רציתי להרגיע את רוח הקטסטרופה הנושבת בחלק מההודעות כאן.
 

avim10

משתמש מקצוען
זה מאוד נכון שאחרי הכל הכל מימנו וצריך לבטוח בו ולאמין רק בו כי הוא כל יכול.....
אבל בוא נגיד שיש כאילו שכן חושבים שצריך לתת באזור ה 500(לפי האמונה שלהם) ותבוא שדכנית ותישמע שזה הסכום וזה יגיע לרמה שהשדכנית אומרת תשמעו אבל אין לי הצעות של בחורים טובים בסכומים האילו וכו............ טאין לא מיתעסקת עם כאילו סכומים וכו.... אז נכון שאני יכולה להגיד ואלה ני בכוונה לא היתעסק עם השדכנית הזאת וכו אבל למה זה אמור להגיע לכזאת רמה????ד לאיפה אנשים הגיעו???
למה להתרגש? אני גם שמעתי לגבי הבנות שלי משפטים כאלו משדכנית. (יותר נכון אשתי שמעה). חייכנו והמשכנו הלאה. אין לי תלונות לשדכנית, אם זה הבחורים שהיא מתעסקת אתם כנראה הזיווג של בתי יימצא דרך מישהו אחר.
וגם לא לבחורים (או יותר נכון להוריהם) - זכותם להעדיף שידוכים שנותנים יותר, ולא אתערב בשיקולים שלהם.
אני בטוח שכשיגיע הזמן של בתי, הקב"ה ידאג שזה יסתדר גם בענין הזה, משני הצדדים, כמו שדאג אצל בנותי הקודמות.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
ללא ספק.
אני בכלל חושב שאף פעם הוראה פרטית היא לא הוראה לרבים. ובכ"ז - הוראה כזו ניתנה לפי הידוע לי לעוד הרבה יחידים. מכיר כמה. רק לקחתי בשביל ההודעה סיפור אחד שמכיר ממש מקרוב. וכתבתי שכל אחד צריך להתיעץ בדעת תורה עם הנתונים שלו.
וגם כתבתי שזה לא סותר יוזמות ברוכות לשנות את המצב.
רק רציתי להרגיע את רוח הקטסטרופה הנושבת בחלק מההודעות כאן.
יישר כח,

בכל זאת, חשוב לי לדעת איך ההסתכלות הפשוטה על הנושא הזה. נניח לו יצוייר אדם שאין לו אפשרות לשאול דעת תורה.

כי לפני הבנתי – וכבר כתבתי כך למעלה - המהלך הפשוט הוא שאסור לאדם לתת או להתחייב דבר שמביא אותו לידי עניות בדרך הטבע. וכפי שכותב רש''י בסנהדרין (סד) על הפסוק "אפס, כי לא יהיה בך אביון" – "לאזהרה אתא, כלומר: אפס וחדל וכלה עניות ממך". היינו שיש אזהרה מן התורה לעשות מעשה המביא עצמו לידי עניות בדרך הטבע. ולשון הרמב''ם בענין זה: " ואין זו חסידות אלא שטות, שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו". והחינוך (קכג): לפי שאחר שריחם אליו הקל יתברך עליו, ופטרו בכך, אינו בדין שידחוק עצמו להביא ביותר ממה שתשיג ידו"
ואף שאמרו חכמים "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא וכו', לא אמרו שיתחייב מה שאין לו. וגם הרבה אחרונים כותבים שההלכה למעשה היא כפי שנכתב בשולחן ערוך סב: "לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם", ולא מעבר לכך (ראה להורות נתן פז, מנחת אשר ויצא, עין אליהו יומא, התעוררות תשובה ג)

האם אני טועה?
 

avim10

משתמש מקצוען
יישר כח,

בכל זאת, חשוב לי לדעת איך ההסתכלות הפשוטה על הנושא הזה. נניח לו יצוייר אדם שאין לו אפשרות לשאול דעת תורה.

כי לפני הבנתי – וכבר כתבתי כך למעלה - המהלך הפשוט הוא שאסור לאדם לתת או להתחייב דבר שמביא אותו לידי עניות בדרך הטבע. וכפי שכותב רש''י בסנהדרין (סד) על הפסוק "אפס, כי לא יהיה בך אביון" – "לאזהרה אתא, כלומר: אפס וחדל וכלה עניות ממך". היינו שיש אזהרה מן התורה לעשות מעשה המביא עצמו לידי עניות בדרך הטבע. ולשון הרמב''ם בענין זה: " ואין זו חסידות אלא שטות, שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו". והחינוך (קכג): לפי שאחר שריחם אליו הקל יתברך עליו, ופטרו בכך, אינו בדין שידחוק עצמו להביא ביותר ממה שתשיג ידו"
ואף שאמרו חכמים "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא וכו', לא אמרו שיתחייב מה שאין לו. וגם הרבה אחרונים כותבים שההלכה למעשה היא כפי שנכתב בשולחן ערוך סב: "לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם", ולא מעבר לכך (ראה להורות נתן פז, מנחת אשר ויצא, עין אליהו יומא, התעוררות תשובה ג)

האם אני טועה?
לדעתי אתה לגמרי לא טועה, בבסיס. אבל...
בא ניקח לדוגמא מצב בו אדם זקוק לטיפול רפואי הכרחי, האם אסור לו ללוות כסף באופן שבדרך הטבע יביא אותו לעניות? כמדומני שפוסקים שכן.
יותר מזה, זכור לי שכתוב גם שדין זה לא נאמר באופן שצריך ללוות לצרכי אוכל מינימלי לדוגמא. אבל לא זוכר כרגע מקורות, עבר זמן רב מאז שלמדתי מעט את הנושא.
עוד נקודה, ישנם דברים שמתייחסים אליהם מבחינה הלכתית-תורנית לפי המקובל בציבור. לדוגמא - אסור לאדם להכניס עצמו לסכנה, אבל ישנם דברים שמותרים למרות שיש בהם סכנה ונאמר ע"ז "שומר פתאים ד'", כיון דדשו ביה רבים.
כמדומה, שמכיון שמציאות החיים במגזר שלנו היא שחובה להתחייב באופן מינימלי כדי להשיא את הילדים, וזהו צורך חיוני ביותר, לא פחות מטיפול רפואי או אוכל, הרי שמותר לאדם להתחייב את הסכומים המינימליים שבאמת דרושים לו לצורך זה. (וכמובן ש"מינימלי" בזה משתנה ממקרה למקרה, לפי הצורך של הבחור/ה, ולפי המציאות ב"שוק" ביחס לצורך זה).
אבל אני לא ראוי להביע דעת תורה, ולא פוסק הלכות, רק נסיתי כאן להציע הסבר להוראות אותם מקבלים אנשים ששואלים דעת תורה.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
לדעתי אתה לגמרי לא טועה, בבסיס. אבל...
בא ניקח לדוגמא מצב בו אדם זקוק לטיפול רפואי הכרחי, האם אסור לו ללוות כסף באופן שבדרך הטבע יביא אותו לעניות? כמדומני שפוסקים שכן.
יותר מזה, זכור לי שכתוב גם שדין זה לא נאמר באופן שצריך ללוות לצרכי אוכל מינימלי לדוגמא. אבל לא זוכר כרגע מקורות, עבר זמן רב מאז שלמדתי מעט את הנושא.
עוד נקודה, ישנם דברים שמתייחסים אליהם מבחינה הלכתית-תורנית לפי המקובל בציבור. לדוגמא - אסור לאדם להכניס עצמו לסכנה, אבל ישנם דברים שמותרים למרות שיש בהם סכנה ונאמר ע"ז "שומר פתאים ד'", כיון דדשו ביה רבים.
כמדומה, שמכיון שמציאות החיים במגזר שלנו היא שחובה להתחייב באופן מינימלי כדי להשיא את הילדים, וזהו צורך חיוני ביותר, לא פחות מטיפול רפואי או אוכל, הרי שמותר לאדם להתחייב את הסכומים המינימליים שבאמת דרושים לו לצורך זה. (וכמובן ש"מינימלי" בזה משתנה ממקרה למקרה, לפי הצורך של הבחור/ה, ולפי המציאות ב"שוק" ביחס לצורך זה).
אבל אני לא ראוי להביע דעת תורה, ולא פוסק הלכות, רק נסיתי כאן להציע הסבר להוראות אותם מקבלים אנשים ששואלים דעת תורה.

יישר כח גדול מאוד,

ועדיין צ''ע אולי ההיתר שאמרת לצורך לטיפול רפואי הכרחי או לצרכי אוכל מינימלי נאמר רק לצורך האדם עצמו, אבל לצרכי אחרים שאינו מחויב בהם על זה גופא נאמר האיסור ''אפס כי לא יהיה" ללמד שלך קודם ע''ש. וי''ל.

וגם לפי דבריך צ''ע האם נישואין לבחור שאינו מבריק ומישיבה לא נחשבת וגם מבוגר קצת נחשבת כמניעת טיפול רפואי הכרחי או אוכל מינימלי.

ולגבי "שומר פתאים ד'" צ''ע האם הוא נאמר גם כאשר ה''דשו בי' רבים" הוא אחוז מאוד מצומצם ביחס לאכלוסיית העולם. ואגב אכתוב שכבר מזה זמן רב אני נבוך מה הגדר בזה לגבי הקורונה, שהרי בהתחלה כולם זלזלו במסכות וגם עכשיו יש חוגים הנוהגים כן, ומדוע לא נאמר להמשיך במנהג ולסמוך על "שומר פתאים ד'" כיון דדשו ביה רבים. וצ''ע. וכן יש לשאול לגבי הסיגריות שבעבר רבים נהגו לעשן והרבנים נלחמו בזה ולא סמכו על שומר פתאים
 
נערך לאחרונה ב:

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
באמת יש הנהגה כזו לגבי בעלי בטחון (כפי שכתבת: "יושב ולומד בהתמדה, וממשיך להיות רגוע גם לגבי ההמשך... "), שאצלם הנס נחשב טבע ואין להם איסור לסמוך על הנס. אבל איני יודע אם זו הוראה לרבים
וכדי להוכיח שאכן אין זו הוראה לרבים , אצטט כאן ממכתב שחתומים עליו גדולי ישראל, ביניהם הגר"יש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ והגרמ"י לפקוביץ ועוד, וז"ל ''ולא רק להכביד העול על חבירו אסור, אלא גם על עצמו אין אדם רשאי להתחייב בדברים שלא יוכל לעמוד בהם (מצו"ב הקטע האמור, ולעיל הבאתי את כל המכתב). וראה גם דברים חריפים בשם הסטייפלר בקטע השני המצו"ב
 

קבצים מצורפים

  • מתוך מכתב גדולי ישראל.png
    מתוך מכתב גדולי ישראל.png
    KB 18.3 · צפיות: 29
  • דעת הסטייפלר.png
    דעת הסטייפלר.png
    KB 19.8 · צפיות: 30

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
מחילה.
אתם מדברים כאילו 500K זה פיסטוקים שכל אברך ואפילו בעל בית (ולא משנה כמה יחסוך) יכול לתת לבנותיו.
כאילו בחור שדורש סכום כזה הוא בגדר צנוע ומסתפק במועט. ברצינות?
מי אמר שזה לגיטימי לדרוש 500K ועוד ממי שיש לו משפחה ברוכה והכנסה צנועה? בפרט שרוב ההורים היום משלמים משכנתא בעצמם.

הוא רק רצה לתת כאן פרופורציה לעומת מה שנאמר פה קודם
 

אמא של אפרת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
האם השמועה הזו [שאצל החסידים יש עודף בנים, ואצל הליטאים עודף בנות] מגובה בנתונים קשיחים?
בגדול- זה לא עניין של יותר ילודת בנים מילודת בנות.
אלא- שקל יותר להיות בת איכותית מבחור איכותי.
וממילא מספר הבחורות שמחפשות בחור מצוין גדול ממספר הבחורים המצוינים.
זה תקף אצל חסידים וגם אצל ליטאים!!!
ברוב הקהילות בחורים טובים מבוקשים יותר.
(נראה לי שיש רק חסידות אחת שהביקוש הוא בכוון ההפוך)
אצל ליטאים יש נושא נוסף שהוא גיל הנישואין הממוצע אצל בחורים הוא כשנתיים לפחות יותר מהגיל הממוצע של הבנות.
בגלל הריבוי הטבעי נוצר כאן פער מספרים.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  56  פעמים

לוח מודעות

למעלה