אם יש להם את ההון והיכולת הנה מה טוב.ברור.
רק שהרצון הוא גם רצון ההורים לפעמים, ולזה אני קורא אין ברירה.....
אבל אם הם נאנקים קשה לי להאמין שזה מרצונם הטוב ולא היו מעדיפים אחרת.
אם יש להם את ההון והיכולת הנה מה טוב.ברור.
רק שהרצון הוא גם רצון ההורים לפעמים, ולזה אני קורא אין ברירה.....
הוא אשר אמרתי.מעניין, אני מכיר כמה הנאנקים מאד, וכל רצונם שיהיה אחרת זה רק אם זה יהיה משהו רחב וכללי לכולם, ובלי זה הם מעדיפים ככה.
כי הם רוצים שהילדים יגורו בערים איפה שכולם גרים, ותהיה רמה גבוהה של ציבור ואכמ"ל, לא רוצה להיכנס לנושא הזה של לגור בערי פריפריה רחוקות עם כל המשמעות שבדבר.
אנחנו קיבלנו מההורים יותר מ800,(אברכים משני הצדדים)
לקחנו משכנתא של 600(15 שנה)
וקנינו דירה חדשה בבני ברק.
כליטאית עם מושגים של ליטאית, את לא צודקת בהכרח. חמש מאות זה בהחלט מעט והמינימום שאפשר לתת. (אפשר להתחיל להתווכח מי המיינסטרים, מי זה הרוב וכו').ואת חושבת שזה מכניס לפרופורציה?
הגדרת מי שמבקש 500K כמסתפק במועט היא כל כך הזויה גם במושגים של ליטאים (יש לי חברות והן קבלו גם פחות) שאני לא מצליחה אפילו לנסח את תדהמתי כיאות.
אולי את לא גרה בעיר ולכן לא יצא לך לראות משפחות עם 5 ו-7 ילדים (אמיתי) גרות בדירת 2 חדרים.אם יש להם את ההון והיכולת הנה מה טוב.
אבל אם הם נאנקים קשה לי להאמין שזה מרצונם הטוב ולא היו מעדיפים אחרת.
לא חושבת שזה סותר.אולי את לא גרה בעיר ולכן לא יצא לך לראות משפחות עם 5 ו-7 ילדים (אמיתי) גרות בדירת 2 חדרים.
נאנקים. פשוט נאנקים. ונשארים בעיר.
קשה להאמין אבל כן אנשים בכל הגילאים נאנקים על הרצון הזה.
ולגבי התופעה בכללותה אני חושבת שהתופעה רחבה מספיק כך שאנשים שונים יעשו דברים שמתוארים כאן ממניעים שונים.
כלומר יקנו דירות כי יש להם, יתחייבו כדי להרשים בחתן פצצה, יאנקו תחת על חובות כי עושה להם טוב לראות את הילדים מסודרים, ויעמיסו עוד חובות כדי שגם יהיו מסודרים וגם יגורו ברחוב הסמוך. ימכרו את הדירה כדי לזכות בחתן שיושב ולומד מתוך רחבות הדעת. יעשו את זה רק כי הבת שלהם הכריחה אותם, יעשו את זה למרות שהבת שלהם לא רוצה את זה בכלל. יבטיחו ולא יקיימו, יחסכו כל החיים ויצברו כסף מתחת הבלטות.
כל התשובות נכונות. כל אחד והספור שלו.
לא,זה קורה בדיוק בחסידויות שבהן היתה בעיה דמוגרפית.
גם בחורות ליטאיות עושות את זה, וזה פחות נדיר ממה שנהוג לחשוב.בחורות חסידיות יכולות גם להתחתן עם בחור שצעיר מהן בשנה ויותר.
אני מוחה בתוקף. נכון שלפעמים הצעה כזאת יכולה להיות לא מתאימה, באותה מידה שכל הצעה יכולה להיות לא מתאימה.נכון,
אבל אלו מהזן הנותן,
לא תמיד יכול לחתן עם הזן שלא נותן.
לפעמים זה כמעט כמו להציע לחתן את הבחורים החסידיים עם בחורות ליטאיות..
זה מה שצריך לעשות באמת!להציע לחתן את הבחורים החסידיים עם בחורות ליטאיות..
מי אלו אחרים שאינו מחויב בהם? הילדים שלו? ואם הילדים צריכים טיפול רפואי או אוכל? לא הבנתי...ועדיין צ''ע אולי ההיתר שאמרת לצורך לטיפול רפואי הכרחי או לצרכי אוכל מינימלי נאמר רק לצורך האדם עצמו, אבל לצרכי אחרים שאינו מחויב בהם על זה גופא נאמר האיסור ''אפס כי לא יהיה" ללמד שלך קודם ע''ש. וי''ל.
אין צ"ע כלל וכלל. פשוט שלא. ובאמת לא על שיקולים כאלו מדובר.וגם לפי דבריך צ''ע האם נישואין לבחור שאינו מבריק ומישיבה לא נחשבת וגם מבוגר קצת נחשבת כמניעת טיפול רפואי הכרחי או אוכל מינימלי.
איני יודע תשובות ברורות בגדרי דין זה, אבל ככלל נדמה לי שבדברים כגון אלו קשה למצוא מקורות ברורים, וגם בדרך של דימוי מילתא למילתא יש מקום לסטיות גדולות, ועל כרחנו אנו צריכים כאן לדעת תורה של גדולי הדור, ובזה הראיתי שלרוב התירו לנהוג כן, כמובן בגבול ומידה הנצרכים באמת. (ביחס לפרט לאור המצב הקיים, השאלה העקרונית ביחס לכלל אם זה מצב אידיאלי היא שאלה שונה, וכמו שכתבת בהודעותיך הבאות אליהם אתייחס בל"נ בהמשך).ולגבי "שומר פתאים ד'" צ''ע האם הוא נאמר גם כאשר ה''דשו בי' רבים" הוא אחוז מאוד מצומצם ביחס לאכלוסיית העולם.
נכון מאד, ברור ש"מצב השוק" הוא לא אידיאלי ונכון, ויבורך מי שיוכל לעשות משהו בשביל לשנות את זה.וכדי להוכיח שאכן אין זו הוראה לרבים , אצטט כאן ממכתב שחתומים עליו גדולי ישראל, ביניהם הגר"יש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ והגרמ"י לפקוביץ ועוד, וז"ל ''ולא רק להכביד העול על חבירו אסור, אלא גם על עצמו אין אדם רשאי להתחייב בדברים שלא יוכל לעמוד בהם (מצו"ב הקטע האמור, ולעיל הבאתי את כל המכתב). וראה גם דברים חריפים בשם הסטייפלר בקטע השני המצו"ב
בנוגע לדברי הסטייפלר זיע"א קשה לי להתייחס כי יש שם ערבוב בין תשובות לאנשים פרטיים ובין דעתו הכללית מה היה ראוי שיהיה בענין, וכיון שאין זה לשונו ממש קשה ללמוד מזה.אבל מדברי הסטייפלר שציטטתי נראה שאכן התייחס לזה כך
(כשנתנו ששים אלף דולר...)
הדין ''שלך קודם'' כולל גם כשהנדון הוא לעומת בנו או בתומי אלו אחרים שאינו מחויב בהם? הילדים שלו? ואם הילדים צריכים טיפול רפואי או אוכל? לא הבנתי...
אני לא יודע אם התירו לרוב לנהוג כן, אולי אותם ששמעת הם בעלי בטחון שיש להם הנהגה מיוחדת וכמו שכתבתי לעילובזה הראיתי שלרוב התירו לנהוג כן, כמובן בגבול ומידה הנצרכים באמת.
בחור שאינו מבריק ומישיבה לא נחשבת וגם מבוגר קצת לא "עולה" 500Kאין צ"ע כלל וכלל. פשוט שלא. ובאמת לא על שיקולים כאלו מדובר.
לא הבנתי איך זה יכול להתרחב, רק אם נאמר שהוא משום דרגת הבטחון וכמ''ש, ולפי זה גם אתם מפרשים שההיתר הוא מטעם זה ולא מטעם שומר פתאיםרק שבהוראה פרטית כאמור ההגדרה של "דברים שלא יוכל לעמוד בהם" - מתרחבת...
בנוגע לדברי הסטייפלר זיע"א קשה לי להתייחס כי יש שם ערבוב בין תשובות לאנשים פרטיים ובין דעתו הכללית מה היה ראוי שיהיה בענין, וכיון שאין זה לשונו ממש קשה ללמוד מזה.
גם אני חשבתי כךולא נראה לי שזה לא לגיטימי.
מה זה שייך? אבל עדיין מותר לאדם ללוות לצורכם, עכ"פ כשמוטלים עליו, גם כשאינו יודע מהיכן יחזיר.הדין ''שלך קודם'' כולל גם כשהנדון הוא לעומת בנו או בתו
אני חושב שכן התירו לרוב האברכים עכ"פ. אני לא רואה עצמי במדרגת בטחון מיוחדת וגם לא בעל דרגה רוחנית גבוהה באופן כללי. ובכ"ז קיבלתי הוראה מרבותי להתחייב, אמנם לא 500K אבל עדיין סכומים שאין לי.אני לא יודע אם התירו לרוב לנהוג כן, אולי אותם ששמעת הם בעלי בטחון שיש להם הנהגה מיוחדת וכמו שכתבתי לעיל
אבל אי אפשר שכולם יתחתנו רק עם בחורים כאלו, בע"כ יש בנות שהזיווג שלהם הוא בחור שאינו כזה.בחור שאינו מבריק ומישיבה לא נחשבת וגם מבוגר קצת לא "עולה" 500K
אינו סותר. לפעמים מטעם שומר פתאים, ולפעמים נצרך גם לטעם זה.לא הבנתי איך זה יכול להתרחב, רק אם נאמר שהוא משום דרגת הבטחון וכמ''ש, ולפי זה גם אתם מפרשים שההיתר הוא מטעם זה ולא מטעם שומר פתאים
זה באמת דברי שאיני מבין, שמצד אחד יש שאומרים שהמצב בכללותו סביר כי יש ניסים, ואלו שלא מסתדרים הם מיעוט שאינו מצוי, ומצד שני יש אומרים שהמצב בכללותו "קרוב לפקו''נ ולעתים די פקו''נ ממש'' (כלשון המכתב שם) או ''נקרעים, מתבזים, מקמצים, מתמוטטים ולפעמים עד כדי מחלת לב'' כלשון המובא שם בשם הסטייפלר, או ''הדברים הגיעו עד כדי פקו"נ ממש על כל המשמעויות ההלכתיות של הדבר'' כפי שמצוטט ביתד נאמן שם בשם ''תלמיד חכם נודע'' (שאמנם בתחילה סבר שאין זה בגדר פקו''נ, אך כשחקר את הדבר לעומק הגיע למסקנה הנ''ל לפי האמור שם)כי לא רואים בד"כ אברכים בני שבעים שמונים שסיימו לחתן את ילדיהם, עם חובות של מיליון ש"ח ומעלה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: