הקדמה
פרסום – שיווק – מכירות – יחסי ציבור, מהו ההבדל ביני'הן?
אפשר להוציא ספר שלם ע"ז [וגם יש הרבה כאלו], אבל המטרה שלי להביאו להציבור החשוב בכמה מילים, וממש על קצה המזלג. רק כדי לעורר את המחשבה.
ונתחיל ראשון ראשון, ועל אחרון אחרון:
פרסום: פרסומת בכל מיני ערוצים, הן בעיתונים והן ברדיו, פליירים, שלטי חוצות וכו'. אתה פשוט מפרסם את עצמך, להראות להעולם שאתה חי וקים.
שיווק: אי אפשר להסביר את כל תורת השיווק על רגל אחת. אזכיר רק ראשי פרקים, ונחלק אותו לשניים: א' לפנים מן העסק [בתוך העסק] וא' בחוץ לעסק. ונדבר עכשיו רק מחלק הראשון, בתוך העסק.
מהרגע שבן אדם נכנס להחנות שלך, התחיל השיווק. כל הפעילות בתוך העסק עד עת המכירה הכל אני מכניס בהקטגורי'ה של שיווק. שיווק, זה תוכנית האסטרטגית שלך "
כלפי הלקוח". לכל עסק יש לו תוכנית אסטרטגית בחלק הכספים, וגם באופן ני'הול העסק. ככה חובה לכל עסק שתהי'ה לו תוכנית אסטרטגית כלפי הלקוחות! אפשר גם לקרוא לזה 'מדיניות', אין ספק שבחלק הכספים יש לך מדיניות, למה אין לך מדיניות לשגרה היומיומי בתוך העסק?
אתה בטח מכיר התופעה הזו, ברגע שרק נכנסת לאיזה חנות, אתה עושה 'בואי בשלום' תיכף ומיד? ובפרט אם יש תור של אנשים, אז בטח אין לך את העצבים לחכות בתור. ויש חניות, כשאתה נכנס לשם, אתה מרגיש מאוד נוח, אתה מבלה שם כמה דקות ארוכות –גם אם אין בכוונתך באמת לקנות שם משהו- ולבסוף פתחת את הארנק, ויצאת משם עם חשבונית ביד.
למה זה קורה, מאיפה זה נובע? מהו ההבדל בין ה2 חניות האלו?
לדעתי ההבדל מתבטא בשיווק, מה זה שיווק? מה פירוש המילה של שיווק? פי' המילה אני לא יודע, אבל הכוונה של המילה אני יודע [מי שיודע פי' המילה, נא להודיע. כן, באנגלית זה marketing חוץ מזה?] "
שיווק. זה לגרום לאנשים לרצות אותי ואת מה שאני מציע להם". האם יש למישהו הגדרה יותר מוצלח? כשאנחנו אומרים "לשווק את העסק" למה אנחנו בעצם מתכוונים?
יש כמה וכמה כללים וטכניקות לשיווק, אך אני מסביר עכשיו רק 'ההבדל בין פרסום לשיווק'.
די ברור לך ההבדל?
מכירות: קבלת התשלום עבור סחורה או שירות, נותנים משהו בעל ערך, בתמורה למשהו בעל ערך שקיבלנו. בנידון דידן, ברגע שקיבלת כסף בתמורה להמוצר שלך, זהו מכירה.
יחסי ציבור: את זה אני משאיר לכל היחצ"נים בפורום, כי אני לא ממש מתמחה בזה. לפי דעתי, בכמה מילים, 'שיווק ופרסום בתחפושת', כי הצרכנים לא תמיד מבינים, שזה חלק מקומפיין. אלא מאמינים לפי תומם, שזה סתם איזה כתבה בעיתון, וכדו'. יש עוד כמה קטוגורית, ונשאיר את זה פתוח להיחצ"נים המתמתחים בזה.
בהמשך נדבר לגבי חוקי התחבורה, למי יש לו זכות קדימה, לשיווק, פרסום או יחצ"נות. וגם נרחיב את הדיבור על שיווק בעז"ה.
בהצלחה לכולכם