בחור כזה אכן ברוך ה' שהוא בין כותלי הישיבה.מה לא נכון? אם יש לו טלפון כשר והוא מתפלל עם כובע וחליפה ולא עובד ומסתובב בין בחורים שמורים אחרים הוא בהחלט יחשב לבחור שמור + גם אם לא יוערך במיוחד.
בחור כזה אכן ברוך ה' שהוא בין כותלי הישיבה.מה לא נכון? אם יש לו טלפון כשר והוא מתפלל עם כובע וחליפה ולא עובד ומסתובב בין בחורים שמורים אחרים הוא בהחלט יחשב לבחור שמור + גם אם לא יוערך במיוחד.
בקיצור תאוריה אחת גדולה מה שהיה פעם היה פעםדיון מרתק
קצת נפט למדורה:
גדולי הדור (בעיקר החזו"א) לאחר השואה החליטו שצריך לשלוח לישיבות את כל מי שאפשר, בגלל המצב המאד ירוד של עם ישראל שהיו רק מאות בודדות של תלמידי ישיבות בכל העולם, והיה חשש כבד מאד שתוך דור אחד גם זה לא יהיה.
כולם פרקו עול, בכל העולם, בארה"ב, ברוסיה, בצרפת, ובצפון אפריקה, המצב היה קטסטרופלי ממש, בכל עיר יחידים ממש מתוך אלפים נשארו שומרי שבת.
בארץ ישראל המצב היה הכי פחות גרוע אבל גם פה בסביבות ה50% עזבו לגמרי או כמעט לגמרי את שמירת התורה והמצוות בתוך דור אחד.
לפני כן לא היה דבר כזה ששולחים את כולם לחיים של לימוד תורה בלבד, החיים הרגילים בכל תפוצות ישראל בלי יוצא מן הכלל היו שילוב של תורה ומלאכה.
הישיבות היו עד אז ברמה הרבה יותר גבוהה מהיום, כי מי שהיה הולך לישיבה היה רק מה5% הכי צדיקים ומתמידים (ולרוב גם הכי מוכשרים למרות שכיום יש אופנה לטשטש את העובדה הזו שגם החזו"א כתב עליה באגרותיו).
ר' חיים מבריסק גידל בביתו עשרות יתומים וכמעט את כולם הפנה ללימודי מקצוע ולא לישיבות כי הם לא התאימו ללימוד תורה יום שלם, כי לא כל אחד בנוי לזה.
מצד שני בכל בניו הוא השקיע בהם רבות כדי שכן יתאימו, ואכן יצאו ת"ח גדולים כידוע.
הישיבות אז היו בליגה אחרת מהישיבות היום, בחור שלומד 3 חצאי סדרים 5 ימים בשבוע ובשאר מפטפט או מתגנדר, ובבין הזמנים חודשיים בשנה בקושי לומד וכן הלאה שכיום זה בחור ממוצע ואפילו 'שמור' - זה דבר שלא היה עולה על הדעת לפני 200 שנה, בטלן כזה מקומו להיות שוליה של הנפח שלפחות יפרנס את משפחתו בכבוד...
כיום המציאות מאד שונה והיחס הנכון כלפיה צריך שאלת חכם בכל מקרה לגופו.
מה המקור?שכחת לציין שבשנתיים האחרונות שח ישיבת וולוז'ין למדו שם לימודי חול.
(סיפור שלם... אבל אמיתי לגמרי).
אגב גם בארץ ישראל בישיבה הקטנה של עץ חיים למדו שעה לימודי חול כל יום.
בישיבה גדולה לא.
לא קראתי אבל לעולם אל תביא את ויקיפדיה כמקור לדקדוקים. ויקי' זה טוב למושגים כללייםמה המקור?
בויקי' זה לא נראה בכלל:
סגירת הישיבה
השלטונות לא ראו בעין יפה את מינויו של ר' חיים ברלין בלא שדווח להם על כך. הנצי"ב ככל הנראה לא מיהר להביא את המינוי לאישור, והדבר היה בעוכריו. בנוסף הם עקבו בחשש אחר המהומות בישיבה. בכסלו תרנ"ב התקבל בלשכת המפקח על בתי הספר במחוז וילנה מכתב הלשנה, ככל הנראה מזויף, שנכתב כביכול בידי תלמידי הישיבה, בו נטען כי ר' חיים ברלין רודף בחורים העוסקים בלימודי רוסית. לאחר קבלת המכתב נערכה ביקורת בישיבה, ומסקנותיה כי הישיבה שרויה בחוסר סדר משווע. השלטונות חששו מאד ממהומות וחוסר סדר, בשל חשש שמהומות מעין אלו בקרב צעירים עשויות להתגבש בסופו של דבר לתנועות מהפכניות כנגד הצאר. הוחלט להביא לסגירת הישיבה באמצעות תקנות מרחיקות לכת, שלא נדרשו משום ישיבה אחרת. לפי התקנות שפורסמו, לימודי החול יילמדו החל מתשע בבוקר ועד לשלש בצהרים, העיסוק בתלמוד לא יעלה על ארבע שעות ביום, וייאסר הלימוד בלילה; כראשי הישיבה יוכלו לכהן רק מי שסיים בית ספר מחוזי - כלומר, אף אחד מראשי הישיבה הנוכחיים[72].
לזכרון, מה שהזהירני וציוה עלי מר אבא הגאון זצלה"ה הכ"מ קודם פטירתו, על דבר שמסר נפשו על ענין ישיבה דוואלאזין, שלא להכניס לתוכה שום לימוד חול, ולסיבה זו נסגרה הישיבה, ומזה נחלה בחוליו אשר לא עמד ממנה, וציוה עלי באזהרה שלא להסכים לענין זה בשום אופן בלא שום הוראת היתר בעולם.
התשברו על זה הרבה קולמוסים עיין בפורום אוצר החכמה שהביאו לא מעט מכתבים ומסמכים בעניין, בקצרה אכתוב רק שהסיפור ארוך וכל הצדדים צודקים.מה המקור?
בויקי' זה לא נראה בכלל:
סגירת הישיבה
השלטונות לא ראו בעין יפה את מינויו של ר' חיים ברלין בלא שדווח להם על כך. הנצי"ב ככל הנראה לא מיהר להביא את המינוי לאישור, והדבר היה בעוכריו. בנוסף הם עקבו בחשש אחר המהומות בישיבה. בכסלו תרנ"ב התקבל בלשכת המפקח על בתי הספר במחוז וילנה מכתב הלשנה, ככל הנראה מזויף, שנכתב כביכול בידי תלמידי הישיבה, בו נטען כי ר' חיים ברלין רודף בחורים העוסקים בלימודי רוסית. לאחר קבלת המכתב נערכה ביקורת בישיבה, ומסקנותיה כי הישיבה שרויה בחוסר סדר משווע. השלטונות חששו מאד ממהומות וחוסר סדר, בשל חשש שמהומות מעין אלו בקרב צעירים עשויות להתגבש בסופו של דבר לתנועות מהפכניות כנגד הצאר. הוחלט להביא לסגירת הישיבה באמצעות תקנות מרחיקות לכת, שלא נדרשו משום ישיבה אחרת. לפי התקנות שפורסמו, לימודי החול יילמדו החל מתשע בבוקר ועד לשלש בצהרים, העיסוק בתלמוד לא יעלה על ארבע שעות ביום, וייאסר הלימוד בלילה; כראשי הישיבה יוכלו לכהן רק מי שסיים בית ספר מחוזי - כלומר, אף אחד מראשי הישיבה הנוכחיים[72].
לזכרון, מה שהזהירני וציוה עלי מר אבא הגאון זצלה"ה הכ"מ קודם פטירתו, על דבר שמסר נפשו על ענין ישיבה דוואלאזין, שלא להכניס לתוכה שום לימוד חול, ולסיבה זו נסגרה הישיבה, ומזה נחלה בחוליו אשר לא עמד ממנה, וציוה עלי באזהרה שלא להסכים לענין זה בשום אופן בלא שום הוראת היתר בעולם.
אל תשווה בין מה שהיה אז למה שקורה היום,דיון מרתק
קצת נפט למדורה:
גדולי הדור (בעיקר החזו"א) לאחר השואה החליטו שצריך לשלוח לישיבות את כל מי שאפשר, בגלל המצב המאד ירוד של עם ישראל שהיו רק מאות בודדות של תלמידי ישיבות בכל העולם, והיה חשש כבד מאד שתוך דור אחד גם זה לא יהיה.
כולם פרקו עול, בכל העולם, בארה"ב, ברוסיה, בצרפת, ובצפון אפריקה, המצב היה קטסטרופלי ממש, בכל עיר יחידים ממש מתוך אלפים נשארו שומרי שבת.
בארץ ישראל המצב היה הכי פחות גרוע אבל גם פה בסביבות ה50% עזבו לגמרי או כמעט לגמרי את שמירת התורה והמצוות בתוך דור אחד.
לפני כן לא היה דבר כזה ששולחים את כולם לחיים של לימוד תורה בלבד, החיים הרגילים בכל תפוצות ישראל בלי יוצא מן הכלל היו שילוב של תורה ומלאכה.
הישיבות היו עד אז ברמה הרבה יותר גבוהה מהיום, כי מי שהיה הולך לישיבה היה רק מה5% הכי צדיקים ומתמידים (ולרוב גם הכי מוכשרים למרות שכיום יש אופנה לטשטש את העובדה הזו שגם החזו"א כתב עליה באגרותיו).
ר' חיים מבריסק גידל בביתו עשרות יתומים וכמעט את כולם הפנה ללימודי מקצוע ולא לישיבות כי הם לא התאימו ללימוד תורה יום שלם, כי לא כל אחד בנוי לזה.
מצד שני בכל בניו הוא השקיע בהם רבות כדי שכן יתאימו, ואכן יצאו ת"ח גדולים כידוע.
הישיבות אז היו בליגה אחרת מהישיבות היום, בחור שלומד 3 חצאי סדרים 5 ימים בשבוע ובשאר מפטפט או מתגנדר, ובבין הזמנים חודשיים בשנה בקושי לומד וכן הלאה שכיום זה בחור ממוצע ואפילו 'שמור' - זה דבר שלא היה עולה על הדעת לפני 200 שנה, בטלן כזה מקומו להיות שוליה של הנפח שלפחות יפרנס את משפחתו בכבוד...
כיום המציאות מאד שונה והיחס הנכון כלפיה צריך שאלת חכם בכל מקרה לגופו.
בדורו של רבי וגם בדורו של חזקיהו וכו' וכו' כולם עבדו, כולל רוב התנאים והאמוראים (למעט מי שהתמנה לפרנס על הציבור כמו נשיא אב בית דין או ראש ישיבה).בקיצור תאוריה אחת גדולה מה שהיה פעם היה פעם
וגם אל תשכח את דורו של רבי שלא היה תינוק שלא ידע הלכות טהרות בקיצור כולם למדו הכי נחמד לזכור את הדורות החלשים
ברור שבמשך הדורות היו עליות ומורדות אבל צריך לזכור שזה היה עליות ומורדות ובכל דור ברור שהלכתחילה זה לשבת וללמוד ואין כזה דבר יש כאלו שזה לא מתאים להם
וכן אף גדול היום לא יגיד לבחור לך ללמוד מקצוע הוא ישלח אותו לישיבה שמתאימה לו אבל וודאי שלא ללמוד מקצוע או לכל מוסד מפוקפק אחר
בחיים לא שמעתי על כזה דבר!התשברו על זה הרבה קולמוסים עיין בפורום אוצר החכמה שהביאו לא מעט מכתבים ומסמכים בעניין, בקצרה אכתוב רק שהסיפור ארוך וכל הצדדים צודקים.
עד השורה האחרונה הסכמתי לגמרי.אל תשווה בין מה שהיה אז למה שקורה היום,
היו אז יהודים צדיקים יראים ושלמים שעבדו לפרנסתם וזה לא סתר במאום את השקיעות שלהם בתורה ועבודה,
היום המצב שונה בתכלית,
זה גם לא הנושא פה, העובדה היא שמוסדות כלאיים נאסרו מאז ומתמיד ע"י גדולי ישראל,
ועדיף בהחלט שבחור יתבטל בישיבה, ולא יצא החוצה.
זה לגמרי סילוף של המציאות.. בכל הדורות ובכל הארצות יהודים עבדו לפרנסתם. נשים לא עבדו בכלל והממשלה לא חלקה תמיכות.. ולכן כולם עבדו! בתימן במרוקו בפולין ובליטא..בקיצור תאוריה אחת גדולה מה שהיה פעם היה פעם
וגם אל תשכח את דורו של רבי שלא היה תינוק שלא ידע הלכות טהרות בקיצור כולם למדו הכי נחמד לזכור את הדורות החלשים
ברור שבמשך הדורות היו עליות ומורדות אבל צריך לזכור שזה היה עליות ומורדות ובכל דור ברור שהלכתחילה זה לשבת וללמוד ואין כזה דבר יש כאלו שזה לא מתאים להם
וכן אף גדול היום לא יגיד לבחור לך ללמוד מקצוע הוא ישלח אותו לישיבה שמתאימה לו אבל וודאי שלא ללמוד מקצוע או לכל מוסד מפוקפק אחר
נכון, עבדו שעה ביום עם גמרא פתוחהכולם עבדו, כ
השאלה מה עיקר ומה טפל וגם השאלה מה זה נקרא עבדו זה שכתוב שהוא עשה כך והוא עשה כך א"א לדעת מה היהבדורו של רבי וגם בדורו של חזקיהו וכו' וכו' כולם עבדו, כולל רוב התנאים והאמוראים (למעט מי שהתמנה לפרנס על הציבור כמו נשיא אב בית דין או ראש ישיבה).
כמובן שאין להביא ראיה להיום שהמצב מאד שונה כמו שכתבתי.
ברור, וכולם דקדקו בקלה כבחמורה. מלאכתם עראי ותורתם קבע. יש כאלה היום???????????יהודים עבדו לפרנסתם.
למרבה הכלימה הוא לא מש"ס.ולכן הוא ככל הנראה כבבר בדרך החוצה מש"ס וכבר לא היה אחד שלא הוקיע אותו
אין לי קשר לזה, אבל אני יודע מה הסיפור שזה חסום.בחיים לא שמעתי על כזה דבר!
ואולי יש קשר לכך שפורום אוצר החכמה חסום בנטפרי?
ולכן,זה לגמרי סילוף של המציאות.. בכל הדורות ובכל הארצות יהודים עבדו לפרנסתם. נשים לא עבדו בכלל והממשלה לא חלקה תמיכות.. ולכן כולם עבדו! בתימן במרוקו בפולין ובליטא..
זה לא כלימה. זו הגישה החרדית הרשמית בהוראת גדולי ישראל!למרבה הכלימה הוא לא מש"ס.
מסכים שבמקרים מסוימים מאוד אכן ההוראה תהיה שונה, אבל זה יקרה רק בהוראת אדם גדול מגדו"י,עד השורה האחרונה הסכמתי לגמרי.
לגבי השורה האחרונה אני שמעתי מרבנים על מקרים ספציפיים גישה שונה אבל כמו שכתבתי צריך לשאול חכם על גל מקרה לגופו קשה מאד להכליל.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: