מתוך מייל של ד"ר שירלי הרשקו:מעניין אותי הנקודה הזאת, את יכולה להרחיב על זה או קישורים לקריאה?
תפקודים ניהוליים הם מיומנויות המסייעות לנו לנתב התנהגות למטרה מסוימת.
אפשר לדמות אותם למנהל בעבודה שאומר לנו מה לעשות, או לרמזור/לשוטר שמכוון את כיוון הנסיעה. מכאן אתם מבינים שבלעדיהם אנחנו קצת אבודים...
התפקודים הניהוליים יושבים באונה הקדמית של המוח, והם מאפשרים להוציא לפועל את כל הכישורים, הרעיונות והתכנונים של האונה האחורית. בלעדיהם הפוטנציאל לא ממומש.
בהפרעת קשב האזור הזה פגוע.
אפשר לראות את זה לדוגמה בתמונה המצורפת למייל, ממחקר של Rubia (2019) שמראה על ירידה בתפקוד המוחי באזור האונה הקדמית.
וזה גורם: לקושי בתכנון, בארגון, בסדר, בבקרה, בשליטה על ההתנהגות, בקבלת החלטות, בזיכרון עבודה ובדחיית סיפוקים.
כשמתחילה שנה חדשה, אנחנו נדרשים לכל אלו ביתר שאת, וזה גורם לבלגאן במוח הקשב ולקושי בהתנהלות.
אבל לא רק בתחילת שנה, אנחנו זקוקים לתפקודים ניהוליים בכל יום, ובכל גיל, כמו למשל:
בזמן שהמורה שואלת שאלה וצריך להצביע לפני שעונים, כשמתארגנים בבוקר או בערב, לטיול או לאירוע, להחזיק בראש מידע רלוונטי למשימה, לקבל החלטה בין מגוון אופציות, כשרוצים להכין סלט כל ערב...
קושי בתפקודים הניהוליים מתבטא בדברים נוספים שמכבידים על החיים כמו:
תחושת ערך עצמי נמוכה, רגישות יתר לביקורת מצד אחרים, תחושת זמן לא מאורגנת, קשיים בויסות הרגשי, אימפולסיביות והתנהגויות מסוכנות, דחיינות (קושי להתחיל/לסיים משימות), קושי בשליפת מילים (כמו שמות, מועדים, אירועים), ואפילו יכולות מתמטיות נמוכות.
עד כאן החלק המדכא, אבל החשוב!
חשוב להבין שמדובר כאן במשהו מוחי ולא בעצלנות, אגואיסטיות, ילדותיות וכו.
החלק האופטימי יותר הוא:
שאפשר לשפר את התפקודים הניהוליים! למעשה, יש ממש שיטת טיפול ייעודית לכך! שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית עובדת בדיוק על כך.
בעוד שבועיים אני פותחת קורס שמלמד את זה בדיוק!
נעבוד בו על דחיינות, מוטיבציה, הרגלים, איך להתחיל משימות ואיך לסיים אותן, איך לקבל החלטות ולהגשים אותן. תצטרפו אליי ותחוללו שינוי בחיים שלכם!