דרוש מידע חינוך ילדים - מה לעשות מתי ש... ומה לא לעשות

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
כי זה הכי נכון בעולם השאלה הזו
לא באתי להסביר ולתת עצות איך לחנך
כי בשביל זה צריך לדעת המון פרטים
ולא גיל הילד ואופי הילד
למשל ... מצב המשפחה ?
מה הילד כבר יודע ? איך הילד מתייחס לאבא ואמא שלו ?\
ועוד המון ..
סיפרתי סיפור שלא היה ולא נברא רק כדי לעודד
לחשוב ולפתח מה יכול לגרום מה וכ"ו
מקווה שהסברתי את עצמי טוב :rolleyes:
כן אבל ברור שלפני שיודעים מה מצב המשפחה וכו
צריך לדעת בכלל מי הילד

איך בכלל אפשר לשאול שאלה וחלק מהכותבים פה בטוחים שהוא בן 4
וחלק בן 10

תנסי קצת יותר למקד
התשובות ישתנו דרמטית בהתאם לשאלה

וכן ברור שהאופי זה נקודה חשובה מאוד וצריך להתייחס אליה עוד הרבה לפני מצב המשפחה

כי אם מדובר בילד בר דעת התשובה תהיה שונה בתכלית מאם מדובר בילד קצת יותר קשה וכו....



בנוסף אני חושב שהשאלה שנידונה לעיל על האם צריך לתת הסבר לילד או לא

היא שאלה קריטית ממש ונוגעת בלב ליבו של החינוך
והיה פה שתי גישות


ואני חושב שלשאול שאלות תיאורטיות מבלי להתייחס לשאלת הרת גורל זו
זה הופך להיות יותר דיון פילוספיה מדיון מעשי
 

הכל לטובה תמיד

משתמש פעיל
הסיפור היה יכול להיות גם בילד בן 4 וגם ילד בן 10
והמטרה לחשוב על כל האפשריות מה נכון לגיל 4 ומה נכון לגיל 10 ומה נכון לגיל 14
ולכן זה מצוין מי שענה וחשב שזה בגיל 4 זה מצוין ומי שבגיל 10 זה גם טוב
יכול להיות הבדל בין התשובות או בצורה אבל עדין זה המטרה

בנוסף מי אני שתביע דעה האם צריך להסביר לילד או לא ?
יש ילדים שיכולים להסביר ויש ילדים שאסור כפי שהבהרתי לעייל
אין שם כלל גורף ...
שוב מקווה שהבהרתי :rolleyes:
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
הסיפור היה יכול להיות גם בילד בן 4 וגם ילד בן 10
והמטרה לחשוב על כל האפשריות מה נכון לגיל 4 ומה נכון לגיל 10 ומה נכון לגיל 14
ולכן זה מצוין מי שענה וחשב שזה בגיל 4 זה מצוין ומי שבגיל 10 זה גם טוב
יכול להיות הבדל בין התשובות או בצורה אבל עדין זה המטרה
בקיצור המטרה של השאלות שלך הם יותר לחשוב מאשר להגיע לאיזה מסקנה?
אני צודק?
בנוסף מי אני שתביע דעה האם צריך להסביר לילד או לא ?
יש ילדים שיכולים להסביר ויש ילדים שאסור כפי שהבהרתי לעייל
אין שם כלל גורף ...
שוב מקווה שהבהרתי :rolleyes:
יפה.

אבל לדעתי יש הרבה יותר משני מצבים
יש אפשרות שהילד יבין לגמרי
יש אפשרות שהוא לא יבין בכלל

ובין שניהם

יש הרבה מאוד באמצע ויכול להיות שהוא יבין קצת
יכול להיות שיבין כמעט לגמרי
וכו וכו

והשאלה היא האם ההורה צריך להסביר לילד כפי הבנתו

או שלא
 

הכל לטובה תמיד

משתמש פעיל
המטרה היא להגיע למסקנה איך צריך ונכון לחנך את ילדינו
ואין בזה מסקנה לכולם ! הדבר היחיד שיש זה לחשוב ורק לחשוב
כי ברגע שאנחנו חושבים יש לנו תשובה מדויקת למצב שלנו
לא יכול להיות בעולם תשובה כוללת לכולם

ולגבי הסבר שוב ילד חייב לעשות גם אם אין לו הסבר כי הוא
חייב להבין שמה שאבא אומר זה הכי קדוש ונכון בעולם
ולא כל דבר הוא יכול להבין . זה דבר ראשון אם אין את זה
אין למה להסביר ! { והאמת שגם לא לכל דבר נוכל להסביר
יש דברים שרק אנחנו כמבוגרים יודעים ואם נבסס את החינוך על הסבר
מה יהיה בסוף ??}

אחרי שהילד יודע את זה אז גם טוב להסביר כדי לפתח אצלו הבנה
ולכן זה לא כל כך משנה כמה הוא יבין כי אפילו קצת זה שווה
זה דעתי ותוכלו לחלוק עליה .
 
נערך לאחרונה ב:

ליאורה ז.

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כי בשביל זה צריך לדעת המון פרטים
ולא גיל הילד ואופי הילד
עדיין לענ"ד,
כדאי לציין את הנ"ל.
ראינו כבר בחלק א',
כל 1 נותן כיוון אחר שזה מצויין !
וזה הרעיון של האשכול :)
אך הגיל והאופי ממש חשוב (לי לפחות)

אפשר לחלק את זה לשתיים:
נגיד אותו סיפור של ה"מחשב" והילד יהיה בן 5
ואותו סיפור, רק הילד יהיה בן 14

למשל ... מצב המשפחה ?
מה הילד כבר יודע ? איך הילד מתייחס לאבא ואמא שלו ?\
אמרת עוד משהו יפה והאמת :unsure:
אולי גם זה כדאי לציין...חשוב לא פחות..

בזכות האשכול הזה,
על הדרך אני לומדת כל מיני כיוונים מעניינים,חדשים.
ומגלה שיש לי המווון מה להתקדם וללמוד!

(תודה!)
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
רק לחדד שאני מתוך התגובות פה מגיע לתובנה מסויימת(ייתכן שאצל האחרים זה לא חידוש אבל עבורי זה כן)

שבעצם יש שני חלקים

יש את הילד ויש את המצב הספיצפי של הילד
כמו נניח האופי של הילד וכן יש את הסטיאוצייה הנוכחית
מה המצב רוח של הילד
וכן נניח השאלה מאיזה משפחה הוא הגיע
זה בעצם משהו שקשור למצב הנפשי של הילד באופן כללי

ומאידך יש את מי שעונה תשובה לילד שנניח מסרב לילד

שזה משהו שלא קשור לילד
אלא קשור להורה

כמו נניח שאם ההורה במצב רוח רע
או עצבני וכו

אז תשובתו תהיה שונה לגמרי מאשר הורה נינוח ושמח וכו

ובקיצור מה שעונים לילד
זה תלוי א.במצב של הילד הכללי (כמו סוג האופי של הילד וכן מאיזה משפחה הגיע ואיזה סביבה הוא נמצא)
ב.במצב הפרטי של הילד(מה המצב רוח שלו כרגע

וכן גם תלוי במי ההורה
אינו דומה הורה שהוא מהווה דמות וסמל להורה שפחות(שזה העניין הכללי)
וכן אינו דומה הורה עם מצב רוח טוב עכשיו למצב רוח רע(שזה העניין הפרטי
 

הכל לטובה תמיד

משתמש פעיל
אתם ממש צודקים כל הכבוד לחשיבה שלכם:sneaky:(y)
אבל יש כל כך הרבה פרטים ואציין עוד דברים
תלוי מה התנהגות של הילד באופן כללי האם זה חד פעמי או יותר
וגם האם הילד הוא ילד בוגר או ילד או מפונק
האם ההורים עצמם כן יש להם מחשב .

יש עוד ענין כמה שהילד קטן יותר יותר קל להגיד לו מה לעשות ואם
נצליח אז נוכל להראות לילד דמות סמכותית והילד ייתן בנו אמון

אבל במקרה שהילד יותר גדול( מגיל 14 בערך ) ואותו ילדו חושב שהוא מבין יותר .
וגדול מספיק ובאתו מקרה הוא לא רואה את ההורים כדוגמא
וההורים יגידו לו למשל על מחשב שזה לא מקובל אצלינו וכ"ו
זה יגרום שהילד ימצא מחשב או רדיו או יותר גרוע
וייפול מאוד חזק כי אם אנחנו חונקים את הילד שלנו זה מה שהיה.

ולכן אני לא באמת יכולה לחלק לגיל או למצב וכ"ו
לכל אחד יש לו את האישיות הספציפית שלו וצריך להבין את על במכלול
ולא דומה בכלל אחד לשני .
וכן אינו דומה הורה עם מצב רוח טוב עכשיו למצב רוח רע(שזה העניין הפרטי
זה לא נכון כי השאלה כאן מה צריך לעשות
ובמקרה כזה ההורה צריך ללכת להירגע ואז לחשוב מה נכון להגיב ולא להגיב אף פעם
מתוך כעס .
 

אין על עם-ישראל

משתמש מקצוען
אתם ממש צודקים כל הכבוד לחשיבה שלכם:sneaky:(y)
אבל יש כל כך הרבה פרטים ואציין עוד דברים
תלוי מה התנהגות של הילד באופן כללי האם זה חד פעמי או יותר
וגם האם הילד הוא ילד בוגר או ילד או מפונק
האם ההורים עצמם כן יש להם מחשב .

יש עוד ענין כמה שהילד קטן יותר יותר קל להגיד לו מה לעשות ואם
נצליח אז נוכל להראות לילד דמות סמכותית והילד ייתן בנו אמון

אבל במקרה שהילד יותר גדול( מגיל 14 בערך ) ואותו ילדו חושב שהוא מבין יותר .
וגדול מספיק ובאתו מקרה הוא לא רואה את ההורים כדוגמא
וההורים יגידו לו למשל על מחשב שזה לא מקובל אצלינו וכ"ו
זה יגרום שהילד ימצא מחשב או רדיו או יותר גרוע
וייפול מאוד חזק כי אם אנחנו חונקים את הילד שלנו זה מה שהיה.

ולכן אני לא באמת יכולה לחלק לגיל או למצב וכ"ו
לכל אחד יש לו את האישיות הספציפית שלו וצריך להבין את על במכלול
ולא דומה בכלל אחד לשני .

זה לא נכון כי השאלה כאן מה צריך לעשות
ובמקרה כזה ההורה צריך ללכת להירגע ואז לחשוב מה נכון להגיב ולא להגיב אף פעם
מתוך כעס .
לא כ"כ נכון לחלק מידי...
יש מושג של קוים מנחים ! קוים כללים
או לפחות מה הרציונל שצריך להיות גם אם יש מקרה חריג!
מה גם @הכל לטובה תמיד כבר כתבה אם נכתוב מקרה מסוים מאוד זה לא יתרום לכל אחד...
הרעיון שיגרום פה לחשיבה וכל אחד/ת ייקח את מה שנוגע אליו .
 

מנהטן

משתמש מקצוען
לא קראתי את כל התגובות
היום כאן הרבה דברים חכמים ונהניתי -תודה!
משהו שחשבתי עליו
לפעמים אנחנו ניגשים לחינוך הילדים ובפרט בפתרון בעיות וקונפליקטים כאילו מדובר באיזה תרגיל במתמטיקה שעם כמה כללים וחוקים יבשים הכל יפתר והשלום יבוא אל מקומו..
ואני חושבת שזה ממש לא כך!!
גם מה שטענתי שלמדתי נגיד בעניין ההסברים לילד, זה מאוד נכון ברמה הכללית, אבל אם לך כאבא/אמא מתאים כן לתת הסבר או כל דבר אחר - לכו על זה!
הילדים ניתנו לנו, ורק לנו, ולא לאף יועץ ומנחה אחר..
ובידיעה זו נלך עם האמונה שיחד עם הילד קיבלנו גם את הידע כוחות ותבונה איך להוביל אותו בדרכו
רק דבר אחד לא לוותר, על הבטחון בהורות שלנו! באמונה שאנחנו הכי טובים לתפקיד הזה
כך שגם אם נאמר כך או אחרת , אך שזה נאמר מתוך ביטחון עצמי, ממקום של סמכות אצילית ולא מתוך פחד חשש ורפיסות (שלא תישבר לי ילד, שלא תיפגע ממני, מקווה שאני לא טועה איתך..)
זו המתנה הגדולה ביותר שנוכל לתת כהורים
הורות יציבה =בית יציב=חיים יציבים=ילד בריא ויציב בנפשו בס״ד!!!

שבוע טוב !!
 

מנהטן

משתמש מקצוען
אבל הרב וולבה מדבר להסביר ולפרט לפי הבנת הילד
והוא לא נותן את החילוק הזה
אלה ואלה דיברי אלוקים חיים
תלך לפי איך שאתה מתחבר..
(גם אני לפעמים מסבירה אבל ממש לא כדי ״להצדיק״ את מעשי אלא כי אני חושבת שזה בסדר ונכון לאותו מקרה ולפעמים לא מסבירה, אלא כי ככה אני אמרתי וזהו. ואני אמא גמישה וחייכנית, אל דאגה!)
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
אלה ואלה דיברי אלוקים חיים
תלך לפי איך שאתה מתחבר..
(גם אני לפעמים מסבירה אבל ממש לא כדי ״להצדיק״ את מעשי אלא כי אני חושבת שזה בסדר ונכון לאותו מקרה ולפעמים לא מסבירה, אלא כי ככה אני אמרתי וזהו. ואני אמא גמישה וחייכנית, אל דאגה!)
את לוקחת את מה שאני אומר למקום כל כך לא נכון!!

בשום מקום לא אמרתי שההסבר שאני מסביר זה כדי להצדיק את מעשי

ההסבר הוא כדי למשוך את לב הילד אל הפעולה(כמשל ספר החינוך שמביא טעמים למצוות שהבאתי לעיל)

ואסביר לו כפי הבנתו

אם הוא מבין קצת אסביר קצת
ואם הוא מבין יותר אסביר יותר

ואם הוא בכלל לא מבין אז פשוט לא אסביר לו
 

מנהטן

משתמש מקצוען
את לוקחת את מה שאני אומר למקום כל כך לא נכון!!

בשום מקום לא אמרתי שההסבר שאני מסביר זה כדי להצדיק את מעשי

ההסבר הוא כדי למשוך את לב הילד אל הפעולה(כמשל ספר החינוך שמביא טעמים למצוות שהבאתי לעיל)

ואסביר לו כפי הבנתו

אם הוא מבין קצת אסביר קצת
ואם הוא מבין יותר אסביר יותר

ואם הוא בכלל לא מבין אז פשוט לא אסביר לו
לא חשבתי שאתה פועל כך כדי להצדיק את מעשיך.
לדעתך הילד אמור להקשיב לסמכות רק כשהיא מובנת דייה ככה הילד יקבל את הדברים ויעשה אותם.
כלומר היא מתקבלת רק כשהיא מובנת. נכון?
אז אני למדתי שלא ככה (ואני גם מאוד מתחברת לזה) הילד צריך קודם כל לקבל את דברי ואחכ אני רואה לנכון אם לתת הסבר, כמה ואם בכלל.
יונאו?

עוד משהו שאני חושבת תוך כדי
כשאני אומרת לילד כן לא על פעולות מסויימות, מגבילה, מתירה מכוונת,
המטרה השורשית העמוקה יותר של הבקשה שלי, ככה אני חושבת, זה לא המעשה עצמו, הוא יהיה או לא יהיה ויעברו מים בירדן ונשכח מה היה בדיוק
המטרה השורשית יותר זה הסמכות שאני נותנת לו. זה הגבולות, זה היציבות.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
לא חשבתי שאתה פועל כך כדי להצדיק את מעשיך.
לדעתך הילד אמור להקשיב לסמכות רק כשהיא מובנת דייה ככה הילד יקבל את הדברים ויעשה אותם.
כלומר היא מתקבלת רק כשהיא מובנת. נכון?
אז אני למדתי שלא ככה (ואני גם מאוד מתחברת לזה) הילד צריך קודם כל לקבל את דברי ואחכ אני רואה לנכון אם לתת הסבר, כמה ואם בכלל.
יונאו?

עוד משהו שאני חושבת תוך כדי
כשאני אומרת לילד כן לא על פעולות מסויימות, מגבילה, מתירה מכוונת,
המטרה השורשית העמוקה יותר של הבקשה שלי, ככה אני חושבת, זה לא המעשה עצמו, הוא יהיה או לא יהיה ויעברו מים בירדן ונשכח מה היה בדיוק
המטרה השורשית יותר זה הסמכות שאני נותנת לו. זה הגבולות, זה היציבות.
שוב את לוקחת את דברי (בעצם לא דבריי אלא הרב שלמה וולבה)

למקום ממש לא נכון

הילד לא אמור לפעול רק שהוא מבין
אבל נדרש מההורה לנסות לקרב את לב הילד למעשה עד כמה שניתן

גם אני רשמתי לעיל שאם הילד לא מסוגל להבין
לא אתן לו הסבר כלל וכלל


אבל אם הילד בר דעת ומסוגל להבין ואפילו יכול להבין באופן חלקי

בוודאי שאסביר לו

מדוע שלא אסביר?

הרי אם נניח הילד מבקש לקפוץ ממקום גבוה(שזה מסוכן)
מדוע לא לנסות להסביר לילד שזה מסוכן והוא יכול לקבל מכה

ממך נשמע שאת תגידי לו תשובה בסגנון של

לא לקפוץ כי ככה החלטתי

וכן בכל דבר

נניח הילד מבקש גלידה ואני רוצה לסרב לו כי אני חושב שהיום הוא אכל הרבה ממתקים
אז מדוע לא לתת לילד הסבר שזה לא בריא

נראה לי הרבה יותר ידבר על לב הילד הגישה הזאת

מה שכן במידה והילד יתחיל להתווכח וכדומה

אז אחרי פעם פעמיים של ניסיונות להסביר
אומר לו שככה החלטתי וזהו ואסיים את הסיפור

אבל ממך נשמע שמלכתחילה הגישה היא לא לתת הסבר
וזה ממש צורם לי


אני רק רוצה להסביר למה הגישה שלי לא סותרת את הגישה שלך
אבל הגישה שלך דווקא סותרת לחלוטין את הגישה שלי

הגישה שלך שהילד צריך להקשיב ללא כל סיבה ,והסיבה וההסבר זה כבר שלב שני ובגדר בונוס

והגישה שלי היא בדיוק כמוך
רק שאני טוען שאין שום סתירה בין לתת הסבר כדי לקרב את לב הילד להבין מה שהוא עושה (במידה והוא מבין)
וממילא הילד גם יחכים -גם ידע לבד להגיד לי אחרי זה על דברים דומים
ולהבין לבד כבר מה מותר ומה אסור(ואני רואה את זה בחוש ממש עם הילד שלי...)

וגם הילד שלי מבין בעומק שאם הוא יתחיל להתווכח זה יגמר די מהר הוויכוח
ולכן אין סתירה כלל וכלל בעניין הזה

*סליחה על האריכות
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה