חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובפענח רזא אי' דבר מחודש שאחרי שצפורה מתה, התחתן מש"ר עם עוד אשה, וזה האישה הכושית, עי"ש.
לא נזכר בפענח רזא (בפ' בהעלותך) שנשאה לאחר מיתת צפורה, אלא שאחר שנדבר עמו השי"ת בחר לו בבת מלך כוש​
איפה מרומז בפרשה פעמיים מלחמת גוג ומגוג ?
מתנבאים במחנה על גוג ומגוג?
מעבר להמן, איפה יכלו בני ישראל להרגיש (חוץ מטעם אחד) כל הטעמים ?
בשליו (בעל הטורים)
שסוף המילה כתובה עם א' במקום ה'
לזרא
ר"ת לא ראתה אלקים זולתך (מתגעגע)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ראיתי מביאים מילקוט פתרון תורה 'וכי כושית שמה וכו' וכי ציפורה שמה, והלא פנינה שמה, וכו' !!
דלא כילקוט ראובני, שמביא ששבע בנות היו ליתרו, ושמם היה: פנינה ציפורה קציעה ימימה נעמה זרועה זילחה וכו'
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לא נזכר בפענח רזא (בפ' בהעלותך) שנשאה לאחר מיתת צפורה, אלא שאחר שנדבר עמו השי"ת בחר לו בבת מלך כוש​

1719229817395.png



מתנבאים במחנה על גוג ומגוג?
נכון מאוד,
ופעם שני בפסוק י' ט': 'וכי תבוא מלחמה בארצכם', ובירושלמי יומא פ"א, 'במלחמת גוג ומגוג הכתוב מדבר' וכו', עי"ש שהכתוב מבשר לבני ישראל שינצחו במלחמה זו
בשליו (בעל הטורים)
לזרא
נכון מאוד, ושלכן כתוב לזרא בסוף עם אלף, שחוץ מטעם אחד (של לויתן) יכלו להרגיש את כל הטעמים

ומאותו מילה גם לומדים שהצטרעו המתאוננים, כדאיתא בבמ"ר ז' ד':
ר' יהודה ב"ר סימון אמר מהו והיה לכם לזרא, שנעשו כולם זרים, שנא' 'וכל זך לא יאכל בו', כך כל מי שניאץ לאלקים נעשה זר, והיאך נעשה זר, אלא שבאת עליהם הצרעת. א"ל האלקים למה הם נאצו אותי הרי הם זרים מן הקהל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכו'

ר"ת לא ראתה אלקים זולתך (מתגעגע)
כמה שאנחנו מתגעגעים לפנינים שלך...

מי בפרשה הלך להחזיר פיקדונות ?
בספרי זוטא בפרשה מביא, שזה הטעם אמר יתרו למ"ר שרוצה לחזור לעירו כדי להחזיר את הפקדונות שהפקידו אצלו, וגם בגלל שהיה שנת בצורת והיה לוה מאנשים כדי לפרנס את העניים, וצריך להחזירם, מצורף

1719229720750.png
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דלא כילקוט ראובני, שמביא ששבע בנות היו ליתרו, ושמם היה: פנינה ציפורה קציעה ימימה נעמה זרועה זילחה וכו'​
מהארכיון
פנינה צפורה קציעה ימימה נעמה זרועה זילחה (ילקוט ראובני)
כך ראיתי מביאים בשמו, אבל חיפשתי ולא מצאתי
בדקתי באוצר החכמה. זה מובא בספר אור הפלאות (ניו יורק תשי"א) ובספר אשת חיל (של הרב יחיאל מיכל שטרן, עמ' קנה) בשם 'ילקוט ראובני ב, טז'.
בספר ילקוט ראובני עצמו לא מצאתי דבר.
גם הצירוף של שמות הבנות לא הוביל דבר.
חידה סתומה ועלומה, שנראית חסרת בסיס לחלוטין.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
רש"י ורד"ק (יהושע) ובלקח טוב מביא ששמו היה 'ענק'
וי"א שהם היו בני עפרון (תוספתא דתרגום - למכסה עתיק)
ולבעה"ט בסוף בראשית שהענקים היו סיחון ועוג, אז אביהם הם.... (חם וכו')
מהילדה שאכלה רימון
יפה מאוד, ובמאור האפלה, מביא שאחד מבני הענק לקח את המרגלים ונתנם בבגדו כמו חגבים
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אגב, שיטה מעניינת באב"ע, שיתרו היה אח של ציפורה, ושניהם בני רעואל חותן משה, עי"ש.
הא שיתרו היה בן רעואל כבר מובא בספרי, ובתרגום יונתן וַאֲתָאָה לְוַת רְעוּאֵל אָבוּהָא דַאֲבוּהוֹן, וַאֲמַר לִבְנָתֵיהּ דִבְרֵיהּ, אבל לא מצאתי באבן עזרא שיתרו היה אח של צפורה, אלא שרעואל אבי אביהן היה.
אני נזהר לא לכתוב "לא נזכר באבן עזרא"​
לא נזכר בפענח רזא​
שכבר למדתי מכך בתקוה לא לחרוץ דברים בהחלטיות
ראיתי מביאים שלכן נקרא יהושע משרת ולא תלמיד, א. שהיה מברר כל יום הגס מהמן והיה אומר זה לרבי משה ב. שהיה מוליך לפני משה כל יום הדלוי והבלנרים לבית המרחץ​
ומקורו בפרק צדקות (נדפס בבתי מדרשות ורטהיימר ח"א עמ' רלד מובא בתורה שלמה בהעלותך פרק יא אות ר)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובמאור האפלה, מביא שאחד מבני הענק לקח את המרגלים ונתנם בבגדו כמו חגבים
מהארכיון:
מי הסתתר בתוך קליפת רימון?
אחד מהמרגלים (תוס' שאנץ סוטה לה.).
ובבעל הטורים: כחגבים, ב' במסורה, הכא, ואידך ויושביה כחגבים, כדאיתא במדרש (ילקוט פתרון תורה) שענק אחד אכל רמון וזרק הקליפה וכל י''ב מרגלים נכנסו לישב בתוכה מפני הצל, וזהו ויושביה כחגבים, שישבו בה כחגבים. [וראה עוד ברוקח, פענח רזא, הדר זקנים]​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הא שיתרו היה בן רעואל כבר מובא בספרי, ובתרגום יונתן וַאֲתָאָה לְוַת רְעוּאֵל אָבוּהָא דַאֲבוּהוֹן, וַאֲמַר לִבְנָתֵיהּ דִבְרֵיהּ, אבל לא מצאתי באבן עזרא שיתרו היה אח של צפורה, אלא שרעואל אבי אביהן היה.
אני נזהר לא לכתוב "לא נזכר באבן עזרא"​

1719320290439.png

ומקורו בפרק צדקות (נדפס בבתי מדרשות ורטהיימר ח"א עמ' רלד מובא בתורה שלמה בהעלותך פרק יא אות ר)
אכן
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אני חושב שמה שהוא כותב "חובב הוא בן רעואל והנה הוא אחי צפורה" הוא דלא כשיטה שחובב הוא יתרו, אמנם לחז"ל שחובב הוא יתרו בודאי אינו אחיה אלא אביה ורעואל הוא אבי אביה כמו שכתב האבן עזרא בפ' שמות​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אני חושב שמה שהוא כותב "חובב הוא בן רעואל והנה הוא אחי צפורה" הוא דלא כשיטה שחובב הוא יתרו, אמנם לחז"ל שחובב הוא יתרו בודאי אינו אחיה אלא אביה ורעואל הוא אבי אביה כמו שכתב האבן עזרא בפ' שמות​
כותב בפירוש שמה שמכנה הכתוב יתרו כחותן משה, הוא כי דרך הכתוב לקראו את אח הנערה בתור חותן וכו'
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אין חוק נגד צירוף פסוקים?.
כנראה שלא...
בפרט שבספר תורה אין הפסק
ומצאנו גם בדרך הרמז שמצרפים פסוקים בראשי תיבות וכדומה
ויפרדו איש מעל אחיו אברם ס''ת שלום (בעל הטורים פ' לך)
חמת ויעלו בנגב ויבא ס''ת בהפך אבות (בעל הטורים בפרשתינו שלח)
הכרבים ויעש את השלחן עצי שטים ס"ת משתנים (מנחם ציוני)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
רש"י ורד"ק (יהושע)
ובלקח טוב מביא ששמו היה 'ענק'
וי"א שהם היו בני עפרון (תוספתא דתרגום - למכסה עתיק)
ולבעה"ט בסוף בראשית שהענקים היו סיחון ועוג, אז אביהם הם.... (חם וכו')
אגב, זכור לי (לא במאה אחוז) שי"א ששם אבי הענקים היה אביהם, כרש"י: אחימן ששי תלמי ואביהם
מעניין אותי האם זה נכון ומה המקור לזה ?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובלקח טוב מביא ששמו היה 'ענק'
וברמב"ן (בפירושו הראשון): והנראה בעיני בדרך הפשט כי חברון היא קרית ארבע הוא האדם הגדול בענקים שהיה שמו ארבע וכו' וזה האיש הוליד בן וקרא שמו ענק ועל שמו נקראו ענקים, ולכך אמר הכתוב כי שם בחברון אחימן ששי ותלמי ילידי הענק.​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מי אני אחרי הגבעה, וגם לי תם, בתורה אני השלישי מארבע, בנ"ך אני מלך וחותן המלך, ובתלמוד בעקבותיי הגיהו השבעים ושתים, כשתחבר אותי לפתח אני לומד מפי המורה, וכשבאחורי מום אני מושב בארץ
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
מי אני אחרי הגבעה,
אחרי תל (גבעה) מי - תל מי
אותיות תלמי
בתורה אני השלישי מארבע
אחימן ששי ותלמי בניו של ארבע - ענק המוזכר בתורה
בנ"ך אני מלך וחותן המלך,
תלמי מלך גשור, חותן של דוד המלך נשא את מעכה בתו
ובתלמוד בעקבותיי הגיהו השבעים ושתים,
תלמי ושבעים ושניים הזקנים
כשתחבר אותי לפתח אני לומד מפי המורה,
פתח- דלת
תלמי- ד.
וכשבאחורי מום אני מושב בארץ
האות מ' אחרי תלמי
מושב תלמים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  1  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה