דרוש מידע זהירות, וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַ֖ל כָּל־לֹחֲצָֽיו! (על דרך גיוס הכספים מחברי הקהילה/בית הכנסת)

מצב
הנושא נעול.
מותר לבקש אסור לכפות
מה שעשו עד לפני שלוש ארבע שנים יעשו גם כעת
תעשו שיעורי בית לפני כמה שנים זה לא עלה על דעת אף קהילה לעשות את הדבר הקומניסטי הזה
כולם ישלמו אותו דבר וזהו יש בית כנסת
תמיד היו הציבור שותפים אבל לא כפו עליהם סכומים אדירים

בני לומדים בחיידר שהבנין בנו לפני 25 שנה זה היה טעון שיפוץ אדיר בשווי כמה מליונים
אבל לא עלה על דעתם לבקש שקל מההורים כי ההורים לשפץ את הבית שלהם גם אין להם
בסוף הגיע איזה גביר לבקר ומדעת עצמו הציע לשפץ את כל הבנין והוא בעצמו עומד על זה ומשלם לפועלים

תחזור לשנורים שהיו פעם הם עבדו טוב הם הביאו כסף גדול וגם לעצמם הם הביאו כסף גדול אבל עזבו את הציבור העני הסחוט גם ככה.

כי אם כן למה צריך מנהלי מוסדות וגבאים

נעשה הכל קומנסטי מה שעולה מחלקים בין כולם וזהו.
אכן עד לפני שנות דור היה מקובל שלבניית ביה"כ מוצאים איזה גביר מהקצה השני של הגלובוס ובא לציון גואל ובונים ביה"כ.
למי שלא יודע, היום זה לא עובד (וכל אחד ימצא את ההסברים לכך כיד הדמיון הטובה עליו). אי לכך נשארו לנו 2 אופציות בלבד. האחת - שהציבור הוא זה שיבנה, השניה - פשוט להישאר ללא בתי כנסת.
אם כולם היו מפנימים שאלו הן 2 האופציות לא חושב שעוד היה מקום לדיון הזה בפרוג, פשוט הנתון הזה קשה לעיכול... לכן הקדמתי, מי שיש לו אפשרות לגייס תרומות בדרך אחרת תבוא עליו ברכה, אבל מי שלא עשה את זה אין לו את הזכות לשבת ולקטר דרך פרוג על הגבאים שהתנדבו לעשות מה שהוא לא התנדב לעשות.
אגב יש הבדל מהותי מאד בין בניית ביה"כ שהוא אינטרס משותף של כולם יחד ולא של הגבאים (בניגוד מוחלט לרוח שנשמעת כאן) לבניית בנין לת"ת שאחרי הכל זה עסק כלכלי של אדם אחד
 

ILSK

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
אני חושבת שלסאטמר יש את הקהילה הכי עשירה בחו"ל והם באמת תורמים המון לתושבי הארץ, הן בבניה והן בחלוקות.
לא לכל קהילה יש תורמים שרוצים מרצונם לתרום. לא מפורסמים מספיק וכו'.
אבל בגדול מסכימה עם הגישה שלך.

אני נמנה על חסידות כמו הונגרית ירושלמית
אבל הבית כנסת שאני מתפלל תרם יהודי ליטאי מלייקוואד
השאלה היא לא ממש מי תורם רק מי מתרים
והמסחרה של המאצינג' מאוד קל מאוד קומניסטי
וזה עובד יפה קהילתית
אבל זה יתפוצץ במילא
ולכן צריך להפסיק עם זה
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
כתבתי את זה על כתגובה על תגובה של מישהו שאמר שכל מי שבעד הגבאים הוא כנראה חלק מחברה לגיוס כספים.

ולמה מציגים את כל עשרות הגבאים שמוסרים נפש ממש בתור סחטנים, חסרי לב שעושקים את הציבור על מנת לבנות בית כנסת מפואר שעוד לא נראה כמותו?
אני לפחות כתבתי כמה פעמים שגם אלו שגורמים לתופעות כאובות כמו שמתוארים כאן באשכול, הם אנשים טובים, רק שכמו לכל גבאי או מנהל או יו"ר של כל ארגון, יש להם מעין "ראיית מנהרה", והם מרגישים וחושבים שהארגון שהם מנהלים הוא הדבר הכי חשוב בעולם. יש להם פוזיציה. פוזיציה חשובה, לגיטימית, והכל טוב, אבל עדיין - יש את התמונה השלמה.

רק ההבדל ביניהם לבין שאר הארגונים, שגם היו רוצים לקבל הו"ק של מאות שקלים מכל אחד, זה שכל האחרים יכולים לרצות עד מחר, ואילו לגבאים וראשי הקהילות יש ביד נשק אקטיבי מאוד, שנקרא לחץ חברתי, ולכן כדאי וצריך להזהיר אותם להשתמש בו רק במידה.

(אגב, וגם זה כבר כתבתי, כל הרעיונות הללו מגיעים בדר"כ מחברות ההתרמה וגיוס הכספים. הם אלו שלוחשים על אוזניהם של הגבאים, גוזרים את הקופון השמן, וחותכים הביתה. הגבאים הם אלו שנשארים אח"כ לשנים עם הקהל הממורמר...)
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
אכן עד לפני שנות דור היה מקובל שלבניית ביה"כ מוצאים איזה גביר מהקצה השני של הגלובוס ובא לציון גואל ובונים ביה"כ.
למי שלא יודע, היום זה לא עובד (וכל אחד ימצא את ההסברים לכך כיד הדמיון הטובה עליו). אי לכך נשארו לנו 2 אופציות בלבד. האחת - שהציבור הוא זה שיבנה, השניה - פשוט להישאר ללא בתי כנסת.
אם כולם היו מפנימים שאלו הן 2 האופציות לא חושב שעוד היה מקום לדיון הזה בפרוג, פשוט הנתון הזה קשה לעיכול... לכן הקדמתי, מי שיש לו אפשרות לגייס תרומות בדרך אחרת תבוא עליו ברכה, אבל מי שלא עשה את זה אין לו ארת הזכות לשבת ולקטר דרך פרוג על הגבאים שהתנדבו לעשות מה שהוא לא התנדב לעשות.
אגב יש הבדל מהותי מאד בין בניית ביה"כ שהוא אינטרס משותף של כולם יחד ולא של הגבאים (בניגוד מוחלט לרוח שנשמעת כאן) לבניית בנין לת"ת שאחרי הכל זה עסק כלכלי של אדם אחד
אופציה נוספת,
לא לבנות בית כנסת - כשאין מאיפה...
(ותאמין לי שאף אחד לא יתפלל מהבית בגלל זה..)
 

ILSK

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
אכן עד לפני שנות דור היה מקובל שלבניית ביה"כ מוצאים איזה גביר מהקצה השני של הגלובוס ובא לציון גואל ובונים ביה"כ.
למי שלא יודע, היום זה לא עובד (וכל אחד ימצא את ההסברים לכך כיד הדמיון הטובה עליו). אי לכך נשארו לנו 2 אופציות בלבד. האחת - שהציבור הוא זה שיבנה, השניה - פשוט להישאר ללא בתי כנסת.
אם כולם היו מפנימים שאלו הן 2 האופציות לא חושב שעוד היה מקום לדיון הזה בפרוג, פשוט הנתון הזה קשה לעיכול... לכן הקדמתי, מי שיש לו אפשרות לגייס תרומות בדרך אחרת תבוא עליו ברכה, אבל מי שלא עשה את זה אין לו את הזכות לשבת ולקטר דרך פרוג על הגבאים שהתנדבו לעשות מה שהוא לא התנדב לעשות.
אגב יש הבדל מהותי מאד בין בניית ביה"כ שהוא אינטרס משותף של כולם יחד ולא של הגבאים (בניגוד מוחלט לרוח שנשמעת כאן) לבניית בנין לת"ת שאחרי הכל זה עסק כלכלי של אדם אחד

דמוגגיה

אותו שיתוף שיש בין הקהילה שהם צריכים בית כנסת מפואר קיים בת"ת (שאגב זה ת"ת של חסידות שזה גם קהילתי זה לא איזה עסק של יחיד)

השאלה היא בראש אם מותר וכמה אפשר לכפות על הציבור
וכמה להשקיע בלהתרים בחו"ל וכו'
 

יאנקאלע

משתמש מקצוען
ביהדות שאני מכיר, הקב"ה יכול לעבור לסדר היום אם יתפללו אליו מהמרתף.
אבל הוא בפירוש לא יכול לעבור לסדר היום אם הוראת קבע שְׁמֵנָה תהיה הקַשׁ שיקריס כלכלית משפחה, ולו משפחה אחת. ואם הם יצעקו - הצעקה שלהם תחריש את כל התפילות מבית הכנסת המפואר.
כִּי הִוא כְסוּתוֹ לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ, בַּמֶּה יִשְׁכָּב? וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי, וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי.
וביהדות שאני מכיר כתוב כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת
ובית הכנסת בונים בגבהה של עיר יותר גבוה מכל בתי העיר
ויש גם ביהדות שלי כמה גמרות שצריך לפאר ולרומם בית אלוקינו
וכמה בזבוזים ששלמה המלך עשה על בניין בית המקדש לפני ביתו
ושלקח מס מכל ישראל כל אחד היה צריך לעבוד רק ששה חודשים בשנה עבור זה
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אכן, בממוצע. אנחנו מתחילים מ-2 חדרים ועולים גג ל-5. בעבר המנעד היה רחב יותר ובתים עבי מידות היו לגמרי מקובלים. בכל ארופה וגם בפראג. אלא אם כן כשאתה אומר גטו אתה מתכון לגטו של הנאצים.
ברור שלא בנו שם לגובה 3 קומות זה לא נקרא לגובה.
בתי הכנסת נבנו גם מחוץ לגיטו.
אני באמת לא אפתח פה שיעור הסטוריה מתי נבנה כל בית כנסת (העיקר שאתה מודה שהם נבנו באיכות שהספיקה ל1100 שנה) ובאיזה תקופה חיו בגיטו או מחוצה לו. הרעיון ברור.
לפי מה שידוע לי, בעבר גרו משפחות גם בחדר אחד. בודאי לא היה מצוי דירות 5 חדרים אצל יהודי פראג העניים.
גם זכור לי, שמרוב הצפיפות הם בנו שם לגובה 8 קומות ויותר
מה שרואים היום לא משקף. בתחילת המאה ה-20 עיריית פראג הרסה את רוב המבנים הישנים ובמקומם נבנו בתים חדשים ויפים יותר.
אבל לא כדאי לסטות מנושא האשכול.
 

ILSK

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
וביהדות שאני מכיר כתוב כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת
ובית הכנסת בונים בגבהה של עיר יותר גבוה מכל בתי העיר

אז אולי נכפה מכל אחד 150 אלף שח
כי יש פה אנשים שמרוחים 300 אלף לשנה
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
לפי מה שידוע לי, בעבר גרו משפחות גם בחדר אחד.
זה אתה כנראה זה שבקר ברחוב פראג בירושלים. לא לערבב בין ירושלים לארופה.
אבל אכן מסכימה שהיו תקופות שונות בארופה. וזה לא נושא הדיון.
 

ILSK

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
יתכן ראוי לשאול רב ולא כל איזה ניק בפרוג

יתכן מאוד שהרבנים לא בעד לכפות
(אני הייתי מעורב בסידור משפחה שעשו הסדר חובות והרב אמר להם שכל מה שהם קבלו על עצמם התחייבויות למען הקהילה אסור להם לעשות את זה...)
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אגב יש הבדל מהותי מאד בין בניית ביה"כ שהוא אינטרס משותף של כולם יחד ולא של הגבאים (בניגוד מוחלט לרוח שנשמעת כאן) לבניית בנין לת"ת שאחרי הכל זה עסק כלכלי של אדם אחד
ביהדות שאני מכיר לימוד תורה של תשב"ר חשוב יותר מבנין בית המקדש.
ופשוט לי שלימוד התורה של הילדים מושפע מאיכות בנין הת">, הרבה יותר מממה שאיכות התפילות תלויה בחיפוי השיש של ביהכנ"ס.
ככה זה כשסדר העדיפויות משתבש, ותוספת פאר והדר לבית הכנסת של הקהילה שלי (חלילה לי לזלזל) חשוב יותר מלימוד התורה ונתינת צדקה למשפחות רעבות.
אגב: לכל הנואמים כאן על חשיבות התרומה לפאר את בית ה', האם תתן 100 שקל חד פעמי לפאר את בית הכנסת של קהילה אחרת בשכונה אחרת
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
להכריח אני לא יכול לעולם.
לצפות מהציבור לשיתוף פעולה אני אכן יכול וצריך.
אתה מתכחש לעובדה שנכתבה בהודע ההראשונה באשכול?
לכך שמפעילים לחץ 'לשיתוף פעולה' גם על אנשים שנמצאים במינוס רציני בבנק?
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
האם תתן 100 שקל חד פעמי לפאר את בית הכנסת של קהילה אחרת בשכונה אחרת
בודאי שכן! אני התרמתי לטובת בית הכנסת שלנו ורבים מבני המשפחה והידידים תרמו כדי לפאר את בית הכנסת שאינו שלהם. ובתורי תרמתי לבית כנסת שבנו בשכונה של גיסים.
ברור שזו חובה פחותה מהחיוב לתרום לבית כנסת שלך ועדין ישראל נתבעים ונותנים וזה מרגש ויפה. את מי שבוחר לראות בכך את היופי.

וסתם עוד נקודה לא פעם ולא פעמיים יש השקה בין גבאי בית הכנסת לגבאי צדקה (כלומר לפעמים הם אותו אדם). ומי שאכפת לו מהציבור אז אכפת לו בכמה ההבטים. וכמובן לרב בית הכנסת שהוא גם רב הקהילה. ודואג הן לקרן הבנין והן לעניי השכונה. ואמנם זה לא תקף בכל מקום כמו ששום דבר ממה שכתוב בשרשור לא תקף בכל מקום אבל יש מקומות שזה הפתרון ולכן אין בעיה.
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
רמב"ם הלכות איסורי מזבח פרק אחרון הלכה אחרונה
והוא הדין בכל דבר שהוא לשם האל הטוב שיהיה מן הנאה והטוב. אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו.
מקוה שרמב"ם זה ספר הלכה מספיק טוב בעיניך.
:eek::eek::eek:
למי ששאל על איזה תגובות חשבתי שהם מגיעות משכיר עט של חברת גיוס כספים ערמומית, הנה.
הרמב"ם הזה הוא הראיה הראשונה מספרי הלכה שמבחינת החובה ההלכתית בית כנסת לא צריך להיות יותר יפה מהבית. רק אם לא מסלפים אותו, כמובן....
לא רציתי להביא אותו כי זה לא פורום תורני. אבל אם אתה רוצה - בשמחה.
רמב"ם הלכות איסורי מזבח פרק ז.
הקדמה: בסימן הזה כתוב שכל השמנים כשרים למנחות. ולמרות זאת, הרמב"ם מפרט את דרגות ההידור של השמנים. ואז מסיים:
"ומאחר שכולן כשרין למנחות למה נמנו, [כלומר - למה בעצם חשוב לנו מה יותר מהודר מהשני, הרי הכל כשר], כדי לידע יפה שאין למעלה ממנו והשוה והפחות, שהרוצה לזכות עצמו יכוף יצרו הרע וירחיב ידו ויביא קרבנו מן היפה המשובח ביותר שבאותו המין שיביא ממנו, הרי נאמר בתורה והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן וישע י"י אל הבל ואל מנחתו, והוא הדין בכל דבר שהוא לשם האל הטוב שיהיה מן הנאה והטוב, אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו, האכיל רעב יאכיל מן הטוב והמתוק שבשולחנו, כסה ערום יכסה מן היפה שבכסותו, הקדיש דבר יקדיש מן היפה שבנכסיו וכן הוא אומר כל חלב ליי' וגו'. סליקו להו הלכות איסורי המזבח.

הרמב"ם כותב מפורש שזו מידת חסידות, למרות שהכל כשר. כל הרשימה המנויה שם, כולה מידת חסידות. כפי שמפורש ברמב"ם, לתת את הקרבן הטוב ביותר, לעני את האוכל הכי טוב, ולא להקדיש את הדבר היפה שבנכסיו, וגם שבית הכנסת יהיה יותר יפה (לא כתוב כמה) מהבית שלו, הכל מידת חסידות.

המצב היום שרוב בתי הכנסיות של האברכים פחות מפוארים מהבתים הפרטיים של חלק ניכר מהציבור. זה דבר שלא יכול להיות בלי קשר ועם קשר לכפיה.
וזאת כבר הכללה ממש לא נכונה. (יש נקודה אחת, של חומר הבניה, בטון או פנלית וכד'. אבל יש אברכים רבים שלא היו מתנגדים לגור בקראוון או בבתי עץ כפי שמקובל, היום יש בידודים לא רעים ויש מזגנים. אני בטוח שרבים רבים הוא שמחים למצוא משהו אחר לעשות עם החצי מליון ש"ח הפרש. אבל ההכרח לבתי בטון הוא רק בגלל שהם נאלצים לגור במבנה רב קומתי... ואגב לכן במידה מסויימת, מי שגר בקומה שמינית ועולה בשבת שמונה קומות, בית הכנסת שנמצא בקומת קרקע יותר נוח לו).
אגב כתבת שאפשר להתפלל בחניה ולא לעשות מבנה של בי"כ, זה ודאי נוגד את ההלכה.
כן רואים במהלך האשכול שהתחלת לבדוק קצת את ההלכה אפשר לראות את זה לאט לאט.
עכשיו אפשר גם קצת לשמוע את הביקורת, אחרי שבודקים את ההלכה.
כתבתי דבר אחד, כתבו לי שמוכרחים להוציא כסף מעניים בעל כרחם מאשר להתפלל במרתף, כתבתי שלעשוק עניים הרבה יותר חמור מאשר זה.

(אני כמובן מסייג. אם לא משתמשים במרתף/חניה בצורה עראית, אלא קונים אותו מהבנים עבור בית הכנסת, ויש מקום לכל המתפללים, זה בהחלט כן מספק את החובה ההלכתית המינימלית. בפעם האלף, אני לא חושב שזה ראוי, להסתפק במינימום, ובאמת כמעט ואין כאלו שמסתפקים במינימום, ב"ה).
 
נערך לאחרונה ב:

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
וביהדות שאני מכיר כתוב כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת
ובית הכנסת בונים בגבהה של עיר יותר גבוה מכל בתי העיר
ויש גם ביהדות שלי כמה גמרות שצריך לפאר ולרומם בית אלוקינו
וכמה בזבוזים ששלמה המלך עשה על בניין בית המקדש לפני ביתו
ושלקח מס מכל ישראל כל אחד היה צריך לעבוד רק ששה חודשים בשנה עבור זה
אתה בתחילת האשכול, כפרה. תעבור על כל האשכול. כבר כתבו את זה מזמן, ופרכתי את הכל לגופו של עניין, כולל פרס מיוחד: משהו אקטואלי מהגמרא, לקח שלומדים מהמנורה של החשמונאים הצדיקים... כדאי לחפש, יהיה וורט להגיד בערב לביבות...
 

יאנקאלע

משתמש מקצוען
אתה בתחילת האשכול, כפרה. תעבור על כל האשכול. כבר כתבו את זה מזמן, ופרכתי את הכל לגופו של עניין, כולל פרס מיוחד: משהו אקטואלי מהגמרא, לקח שלומדים מהמנורה של החשמונאים הצדיקים... כדאי לחפש, יהיה וורט להגיד בערב לביבות...
מה אתה אומר על שלמה המלך
לפני החשמונאי שלך?
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
ברגע שפותח האשכול כתב שהוא ספרדי, הפסקתי לקרא. והבנתי הכל.
רבותי, כולם כאן צודקים!

בציבור הליטאי יש יותר גאוות יחידה, חברות בבית כנסת הוא אישור רישמי חתום שאתה שייך לקהילה, הגבאים זוכים לכבוד מצד חברי הקהילה, וזה דו"צ. ייתכן שחלק מהציבור יעדיף בי"כ פחות משוכלל ולשלם פחות. אבל ברגע שקיבלו החלטה, כולם מתייצבים לצידה.

איכשהוא, בציבור הספרדי, יש פחות כבוד והערכה לגבאים וכד'.
פתחת בי"כ? תישא בתוצאות ותגיד תודה שאנחנו משלימים מנין
נהיית ראש כולל? זבש"ך שבנית על התרומות שלנו
אתה הרב של הבית כנסת? תגיד תודה על המשכורת ותשתדל לא לבלבל את המוח

אין כאן אמירה לגבי מה עדיף או מה נכון

זה עניין של תפיסה שונה בכל מה שקשור לקהילה, לאחווה, ולנשיאה בעול.

גבאי בי"כ ספרדי שמנסה להכריח את המתפללים לשלם - הוא בהחלט לוקח ריזיקה.
כל הכבוד לו!
לא כתבתי שאני ספרדי, ובמחשבה לאחור אם הבנת כך זה מראה שקראת את ההודעות שלי ממש ברפרוף, אז אולי באמת טוב שהפסקת... ;)

לא הכללתי לא את הספרדים ולא הליטאים ולא את החסידים. התופעה הזו קיימת, בחלק מבתי הכנסת האורטודוקסיים בארץ ישראל, ולא רק בחוג אחד מהם. זהו.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה