פוליטי הרפורמה במערכת המשפט • מחאות השמאל

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען

הח"כית מהליכוד הודיעה שלא תציית לפסיקת בג"ץ​

לקראת הדיון בבג"ץ על חוקי יסוד הסבירות והנבצרות, חה"כ טלי גוטליב הבהיר כי לא תציית לפסיקת בית המשפט במידה ויפסול את החוקים. גוטליב הסבירה את הסיבה בהמחשה מקורית​

בית המשפט העליון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
חברת הכנסת טלי גוטליב מהקולות הבולטים במפלגת 'הליכוד' הצהירה היום (חמישי) כי לא תציית לפסיקת בית המשפט העליון אם יפסול חוק יסוד. זאת לקראת הדיונים בבג"ץ על חוק יסוד הסבירות וחוק יסוד הנבצרות.
גוטליב כתבה בטוויטר: "אם בג"ץ אומר לי לעמוד על רגל אחת, ומתעקש שיש לו סמכות להורות לי לעמוד על רגל אחת, ואני מבהירה לו שאין לו סמכות, ואני מפנה את בג״ץ לחוק והוא מתעקש שמותר לו להורות לי לעמוד על רגל אחת, אז אני עונה לו שאין לי כוונה לעמוד על רגל אחת גם הוא יקרא לזה פסק דין", כתבה והוסיפה, "מקווה שההמחשה סייעה".
נזכיר כי מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף בחשבון הטוויטר שלו את נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אשר הזהיר אתמול את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד שהכנסת חוקקה.
בכך ראש הממשלה מביע תמיכה בדבריו של אוחנה אחרי שאתמול בניגוד לשרים אחרים מהליכוד וליו"ר מפלגות אחרות העדיף שלא להגיב לדברים.
כזכור, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה העניק אמש הצהרה לקראת הדיון בבג"ץ על חוק יסוד צמצום עילת הסבירות וחוק יסוד הנבצרות. אוחנה ביקש בהצהרתו - "להציב תמרור עצור" בעניין התערבות בג"ץ בחוקי יסוד והבהיר, "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה".
 

גונן

משתמש מקצוען

לוין בשיחות סגורות נגד אנשי נתניהו: "לא מבין את ההתנהלות"​

שר המשפטים לוין השמיע ביקורת נגד אנשי ראש הממשלה נתניהו בשיחות סגורות שניהל ביממה האחרונה. יחד עם זאת עקץ את גלנט ותומכי הפשרה בליכוד​

שלו שינברג | פוליטי7.9.2023 | 23:32
pltal.png



823537f2b8981b7a7ece.jpg
יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
המגעים לפשרה ברפורמה המשפטית: ביממה האחרונה השמיע שר המשפטים יריב לוין ביקורת על אנשי ראש הממשלה נתניהו בשיחות סגורות שניהל, סביב הרצון להתפשר: "לא מבין את ההתנהלות הזאת" - כך דווח ב"כאן חדשות".
לוין עקץ את השרים ברקת, גלנט ומספר בכירים נוספים בשל תמיכתם בפשרה החדשה של הנשיא הרצוג: "לא ציפיתי מהם אחרת"
מוקדם יותר השבוע פנה הנשיא יצחק הרצוג לראש האופוזיציה יאיר לפיד וביקש ממנו לבוא לשולחן השיחות כדי לדון בהצעה החדשה שהגיע מכיוון נתניהו. לפיד דחה את ההצעה ואמר שלא יהיה חלק מהמהלך הנוכחי. גנץ לעומת זאת אמר שיבדוק את המתווה ויחזיר תשובה. אמש טענו ביש עתיד שאין מולם הידברות בעניין ההצעה החדשה.

מלשכת ראש האופוזיציה יאיר לפיד נמסר: "נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש האופוזיציה יאיר לפיד מדברים באופן שוטף. אנחנו מברכים על כל ניסיון להוביל לפשרה אמיתית שתשמור על הדמוקרטיה".
בחדרי חרדים
 

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
בכירה במחאה השוותה בין הממשלה לנאצים
שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד הרפורמה המשפטית תקפה את נשיא המדינה יצחק הרצוג והשוותה את חברי מפלגת הציונות הדתית לנאצים: "אסור לדבר עם נאצים בין אם הם יהודים או לא יהודים"

נתניהו נגד ברסלר: "אמירתה - הסתה לרצח"
 

גלילאי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בכירה במחאה השוותה בין הממשלה לנאצים
שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד הרפורמה המשפטית תקפה את נשיא המדינה יצחק הרצוג והשוותה את חברי מפלגת הציונות הדתית לנאצים: "אסור לדבר עם נאצים בין אם הם יהודים או לא יהודים"

נתניהו נגד ברסלר: "אמירתה - הסתה לרצח"
קונסטנטין צ'סטה מראשי המחאה הרדיקליים ביותר הנקרא ברשתות החברתיות "קוסטה בלאק", הגיב לשרה סטרוק שלהשוות אותה לנאצים זה עלבון לנאצים...
ככה שברסלר ממש ממש בסדר...
 

גונן

משתמש מקצוען
עמית סגל חושף פרטים משיחת הועידה של שופטי העליון בה הוחלט שלא לאפשר את דחיית הדיון בביטול עילת הסבירות. סגל מספר כי מספר שופטים מהאגף הליברלי תמכו בדחייה, אך חזרו בהם לאחר שהנשיאה חיות קשרה בין מועד קיום הדיון לסיום תפקידה.
 

גונן

משתמש מקצוען
'כאן': המשטרה נערכת להפגנה של מתנגדי הרפורמה שתתקיים מחר בערב בי-ם. במקביל בשעות הבוקר צפוייה מחאה ושיבוש גם בדרכים המובילות לעיר.
 

גונן

משתמש מקצוען
לירן תמרי: ‏חילוץ דרמטי של שר המשפטים מביתו: לאחר שהכניסה לביתו נחסמה - לוין הוברח מביתו בתוך רכב אבטחה - שהותקף על ידי מפגינים.

רשת ב׳: ‏6 נעצרו בהפגנה מול ביתו של שר המשפטים לוין.

שרת התחבורה רגב לשר יריב לוין: "אני מבינה בדיוק מה עבר עליך הבוקר, בזמן שהותקפת והיו צריכים להבריח אותך מהבית שלך. זו מציאות מסוכנת שלא תעלה על הדעת".

אבי רבינא בתיעוד: ‏מפגיני שמאל דרדרו פח ענק על רכבו של השר לוין כשהוא בפנים, שוטרים הצליחו לבלום ברגע האחרון. מחאה ״לא אלימה״ אומרים לכם.
 

דה סנטיס 2024

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

בלשכת נתניהו מנסים לגייס את הרצוג לתמוך בריכוך חד צדדי​

לקראת הדיון הגורלי בבג"צ: ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך במאמצים להגיע לפשרה סביב המשך חקיקת סעיפי הרפורמה המשפטית. בעקבות קריסת המגעים מול האפוזיציה, בסביבת נתניהו לוחצים על הנשיא לתמוך בהצהרה אפשרית על ריכוך חד צדדי של החקיקה.​

למרות דעיכת המגעים: ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין חותר לפשרה סביב הרפורמה המשפטית ומתווך ההבנה כי ככל הנראה לא תהיה כזו עם האופוזיציה, לוחצים על הנשיא לתמוך בהצהרה אפשרית על ריכוך חד צדדי של החקיקה.
על פי דיווח בגל"צ, בלשכת נתניהו ניסו לבקש הצהרה משותפת, והם אף יסתפקו בהודעת תמיכה. לפי שעה הנשיא הרצוג מסתייג מכך. על פי הדיווח, רה"מ מחפש "גורמים אובייקטיבים" שיתנו חותמת כשרות לריכוך שלו, כדי להרגיע את הרוחות בלי תמיכת האופוזיציה.
הערכה היא כי ראש הממשלה נתניהו צפוי לצאת בהצהרה לציבור עוד לפני ראש השנה ולהודיע לציבור על גורל הרפורמה המשפטית. לאורך כל הימים האחרונים, ראש הממשלה נתניהו נועד עם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, השר רון דרמן ומקורבים נוספים.
עדיין לא הוחלט על מועד מדויק של ההצהרה.
אמש דווח כי הממשלה צפויה להציג מספר אפשרויות לפשרה חד צדדית בעניין הרכב הוועדה למינוי שופטים. אחת החלופות שיוצגו, אשר פורסמה ב'ישראל היום', תיתן חמישה נציגים לקואליציה וחמישה לאופוזיציה - ולא יהיו חברים בוועדה שופטי עליון.
חלופה אחרת הנבחנת היא זו שהציע שר המשפטים לשעבר חיים רמון. לפי ההצעה, במקום שני נציגי לשכת עורכי הדין - שני נציגי אופוזיציה. כך יהיו שלושה נציגי קואליציה, שלושה לאופוזיציה וכן שלושה שופטים. עוד מציע רמון כי כל שופט ימונה ברוב של 7 מתוך 9 ולא פחות מכך.
מתווה זה לדעתו של רמון, אמור להעניק לימין ביטחון שלא יידרס גם כאשר יהיו אולי בעתיד שוב באופוזיציה, ומצד שני, המתווה לא מגדיל את כוח הממשלה בהליך מינוי השופטים.
יחד עם זאת דווח כי הממשלה שוקלת ריכוך בתיקון עילת הסבירות - זאת כאשר הדיון אודות העניין בבג"ץ נמצא ממש מעבר לפתח.
בחדרי חרדים
 

גונן

משתמש מקצוען

המהלך הבא של השר יריב לוין לשינויים במערכת המשפט​

יריב לוין מפרסם היום הצעת חוק חדשה לתיקון חוק החוזים וביטול "הלכת אפרופים" שנקבעה ע"י אהרן ברק | לפי הלכה זו השופט יכול לפסוק בניגוד לכתוב מפורש בחוזה על פי כוונות הצדדים​

ראובן כספי | פוליטי11.9.2023 | 11:50
pltal.png


0b53e6e2a16abbe6be97.jpg
כסאות השופטים בבית המשפט העליון | צילום: Yossi Zamir/POOL
שר המשפטים יריב לוין מקדם יחד עם היועמ"שית חוק שיצמצם דרמטית את "הלכת אפרופים". החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות כוונת חותמיהם, למעט במקרים חריגים.
יריב לוין מקדם יחד עם היועמשי"ת חוק שיצמצם דרמטית את הלכת אפרופים הנודעת של אהרן ברק בענייני חוזים. החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות למה התכוונו חותמיהם, למעט במקרים חריגים.
לפני 28 שנים קבע נשיא בית המשפט העליון בעת ההיא, השופט ברק, בפסק דין שעסק בדרך לפרש חוזה לפי המשפט הישראלי. הוא קרא לפסק הדין "הלכת אפרופים". ההלכה קובעת כי מה שנכתב בחוק החוזים לא מחייבת בדיקת החוזה ואז את בדיקת החוק אחד אחרי השני אלא בירור של שני הנושאים האלו באותו הזמן.
בכוונת לוין לקבועי כי החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות למה התכוונו חותמיהם, למעט במקרים חריגים. הצעת החוק מבקשת לקבוע כברירת מחדל כי חוזים אלו יפורשו לפי לשון החוזה. כלל זה לא יחול במקרה שפירוש החוזה לפי לשונו יביא לתוצאה שאינה מתקבלת על הדעת, במקרה שיש בחוזה הוראות סותרות, וכן במקרה שבו פירוש החוזה לפי לשונו יביא לכך שאין אפשרות לבצע את החוזה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי בהתאם לעקרון חופש החוזים, הצדדים לחוזים עסקיים יוכלו לקבוע מראש בחוזה כללים אחרים לפירוש החוזה שעל פיהם יפעל בית משפט בעת שסכסוך יגיע לפניו.
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין אמר כי "תזכיר החוק החשוב שמפורסם כעת להערות הציבור לאחר השלמת עבודת מטה מעמיקה ומאומצת נועד לסייע למגזר העסקי בעת עריכת חוזים. מחובתנו לדאוג לביצורו של ערך חופש החוזים, להגביר את הוודאות למגזר העסקי, ולפשט את היכולת לערוך חוזים ולהסתמך עליהם. בנוסף, התיקון אף צפוי להפחית את הדיונים בבתי המשפט ולהפחית דיוני סרק, שכן החוזים יפורשו באופן פשוט ובהיר בהתאם ללשונם. אני מודה למשנה ליועמ"ש (אזרחי) עו״ד כרמית יוליס ולצוותה על עבודתם החשובה בגיבוש תזכיר החוק".

בחדרי חרדים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה